באנר תרומה

מאמרים נבחרים מתוך 'אור תורה'

גם לשם הגיעו גאונים אשכנזיים ששינו את מנהגם?
נכתב כבר
קהילות יון וקושטא מכיון שהיו חלק מאירופה הושפעו חזק מהאוירה האירופאית
ואגב זה התשובה לפאה נכרית שהתחילה מ''הספרדים''
 
לפני ארבע מאות שנה בדמשק, מובא בספרי שבחי ר' חיים ויטאל, שהיה שם דיבוק אחד שהוכיחם בזה הלשון, "ואנשי מצרים יש להם עבדים משרתים, וכשהאנשים יוצאים מבתיהם, העבדים שוכבים עם נשותיהם… גם נשותיהם הולכות חצופות בלבושיהן, תכשיטין מגונות כמו כאלו הפינגאניס אשר בראשיהן, ודדיהן מגולות, וממלאין חיקם בגדיהן כדי שיראו דדיהן גדולות, ומוליכות אלו הליזאריס והנוקאביסן דקין להראות גופן, ומשימין תוך חיקם מיני בשמים לגרות יצר הרע באנשים".
נו שכויח מצאת מקום אחד שהיה שם בעיה נקודתית
ובלאו הכי יש הרבה מקומות שכתוב גלוי והכונה צמוד או כיסוי דק
 
זו לא "בעיה נקודתית" אלא גילוי נקודתי שהופיע בספרים הקדושים, אילולי היה דיבוק בדמשק - לא היינו שומעים על כך.
 
ואגב זה התשובה לפאה נכרית שהתחילה מ''הספרדים''

ה"ספרדים" שאתה מכניס בין מרכאות, הם הספרדים האמיתיים... שעלו מספרד. למשל, רבי יוסף קארו היה ספרדי.

אבל פרסים, עיראקים, כורדים, תימנים, סורים, מצרים, כל אלה לא ספרדים. למרוקו הגיעו הרבה ספרדים, אני חושב שרוב המרוקאים ספרדים. ניתן לראות על המרוקאים מי מהם הגיע מספרד ומי הגיע מהכפרים הברברים המכונים "שלוחים".
 
דיבוקים היו בכל מקום, ראה בספר "רוחות מספרות".

רק שהדיבוק שהיה בדמשק החליט להוכיח את הנוכחים על פשעיהם.
 
לכל מי שיביט במפה יראה בדיוק איפה נמצאים ''הספרדים של @משיב כהלכה אם אלו ספרדים גם ההונגרים והבולגרים ספרדים
זה שבאו מגלות ספרד לא אומר כלום כי גם הרבהמהחסידים צאצאיהם של מגורשי ספרד ומתפללים בנוסח ''ספרד''
בלי קשר שספרד בשנים שלפני הגירוש היתה מדינה מאד מתנדנדת בין הנוצרים לאסלם לדוגמא העיר טולדו נקראת כך ע''י הנוצרים וטוליטולא ע''י הערבים רוב מגורשי ספרד בחלק הצפוני יותר הלכו לאירופאוהדרומי לארצות המזרח כמו מרוקו ותוניס
1757521153663.png
 
לכל מי שיביט במפה יראה בדיוק איפה נמצאים ''הספרדים של @משיב כהלכה אם אלו ספרדים גם ההונגרים והבולגרים ספרדים
זה שבאו מגלות ספרד לא אומר כלום

קשה מאוד עד בלתי אפשרי להבין מה אתה רוצה.

ספרדים = ספרד. ומי שנמצא בלונדון והוא ממגורשי ספרד, עדיין מוצאו ספרדי (יש קהילות מגורשים בכל מקום, רובם הלכו למרוקו).

מי שנולד בפרס ותימן וכורדיסטן וכו' - אינו ספרדי אלא מכונה ספרדי בטעות. אלה הם "עדות המזרח".
 
שבמצרים
למה לא הוכיח את דמשק על דמשק

גם כאן קשה להבין מה אתה רוצה.

הרוח פנה אל הדובר ואמר לו:

"הנה אתה ויושבי דמשק אין לכם חלק לעוה"ב ח"ו לכמה סיבות. אם שאתם מחטיאין העם במה שאתם משביעין אותם... וכבר אתם יודעים שנשבעין לשקר. גם נשותיהם הולכות חצופות בלבושיהן ותכשיטין מגונות כמו כאלו הפיגגאגיס אשר בראשיהן ודדיהן מגולות וממלאין חיקם בגדים כדי שיראו דדיהן גדולות ומוליכות אלו הליזאריס והנוקאבי' דקים להראות גופן ומשימין תוך חיקם מיני בשמים לגרות יצר הרע באנשים... עבירות עם גויות ואשת איש ומשכב זכור חוץ עבירות אחרות... והנה הרבה משכב זכור יש במדינה זו, גם הרבה יעוותו הדין ועינוי הדין יש במדינה זו".
 
למרוקו הגיעו הרבה ספרדים, אני חושב שרוב המרוקאים ספרדים. ניתן לראות על המרוקאים מי מהם הגיע מספרד ומי הגיע מהכפרים הברברים המכונים "שלוחים".

בנושא זה בעבר חיפשתי בגוגל ולא מצאתי נתונים ברורים, אבל כעת סיכם לי הב"מ את הנושא בצורה נאה:

📌 היקף ההגירה של מגורשי ספרד למרוקו
  • לפי ההיסטוריון ערן וגנר, מספר המגורשים שהגיעו למרוקו נע בין 30,000 ל־50,000 יהודים.
  • מדובר בגל הגירה עצום, במיוחד בהתחשב בכך שמרוקו באותה תקופה הייתה מדינה דלילה יחסית באוכלוסייה, והקהילה היהודית המקומית הייתה קטנה ומפוזרת.
📌 גודל הקהילה היהודית המקומית לפני הגירוש
  • אין נתון מדויק על מספר היהודים שחיו במרוקו לפני 1492, אך ההערכות נעות בין 10,000 ל־20,000 יהודים לכל היותר.
  • הקהילות המקומיות היו בעיקר בערים כמו פאס, מרקש, סיג'למאסה ותאפילאלת, והיו בעלות אופי ברברי-ערבי.
לאחר מכן הוא הוסיף שגם מבחינה תרבותית ההשפעה הספרדית היתה רבה מאוד.
 
נכתב כבר
קהילות יון וקושטא מכיון שהיו חלק מאירופה הושפעו חזק מהאוירה האירופאית
ואגב זה התשובה לפאה נכרית שהתחילה מ''הספרדים''
עירבבת חזק את איטליה ואת קושטא וסלוניקי שהיו תחת השלטון העותומני
 
לפני ארבע מאות שנה בדמשק, מובא בספרי שבחי ר' חיים ויטאל, שהיה שם דיבוק אחד שהוכיחם בזה הלשון, "ואנשי מצרים יש להם עבדים משרתים, וכשהאנשים יוצאים מבתיהם, העבדים שוכבים עם נשותיהם… גם נשותיהם הולכות חצופות בלבושיהן, תכשיטין מגונות כמו כאלו הפינגאניס אשר בראשיהן, ודדיהן מגולות, וממלאין חיקם בגדיהן כדי שיראו דדיהן גדולות, ומוליכות אלו הליזאריס והנוקאביסן דקין להראות גופן, ומשימין תוך חיקם מיני בשמים לגרות יצר הרע באנשים".

גם כאן קשה להבין מה אתה רוצה.

הרוח פנה אל הדובר ואמר לו:

"הנה אתה ויושבי דמשק אין לכם חלק לעוה"ב ח"ו לכמה סיבות. אם שאתם מחטיאין העם במה שאתם משביעין אותם... וכבר אתם יודעים שנשבעין לשקר. גם נשותיהם הולכות חצופות בלבושיהן ותכשיטין מגונות כמו כאלו הפיגגאגיס אשר בראשיהן ודדיהן מגולות וממלאין חיקם בגדים כדי שיראו דדיהן גדולות ומוליכות אלו הליזאריס והנוקאבי' דקים להר
אני לא הבנתי מה אתה רוצה
 
אתה כתבת שהוא דיבר על מצרים, ושאלת למה לא הוכיח את תושבי דמשק.

ואני עניתי לך שהוא מדבר אך ורק על תושבי דמשק, וכך פתח: "אתה ויושבי דמשק אין לכם חלק לעוה"ב".

מה שהזכיר באמצע "אנשי מצרים" מסתמא כוונתו לאנשי מצרים שהשתקעו בדמשק.
 
כעת חיפשתי את הטקסט המקורי וראיתי שכיוונתי לאמת: "והנה בחכמי מצרים שבעיר ראיתי שערורייה, כי אין בהם חוכמה כלל ומחריבים הארץ בעיוות הדין. ואנשי מצרים יש להם עבדים משרתים וכשהאנשים יוצאים מבתיהם העבדים שוכבים עם נשיהם".
 
ראשי תחתית