באנר תרומה

מרן הראש''ל: ''אני מעיד שאבא היה מברך על גלידה בסעודה''

כבר כתבתי על זה במקום אחר.
עמ' קי - ברכה על גלידה בסוף הסעודה. (עיי"ש באריכות)
הנה ידועה המח' בין מרן שליט"א לאחיו הרב דוד יוסף שליט"א בנוגע לדעת מרן זצוק"ל.
ולאחר המח' ביניהם התפרסם כתב יד של מרן זצוק"ל ביבי"א (ח"ה סי' יח הערה 10) שהורה שאין לברך משום סב"ל.
ובילקו"י החדש הביא עוד מקור שבגליון הספר שו"ת קנין תורה בהלכה ח"ד מרן זצוק"ל העיר "וכן העליתי בתשובה שאין לברך עליה בסוף הסעודה קודם ברכת המזון"
ויש לנו שתי כתבי יד מפורשים נגד דברי הרב דוד יוסף שליט"א. (ועוד עדות של מרן שליט"א וכן הרב דוד נקש העיד כן בשנת תשס"ט שנתיים לאחר עדותו של הרב דוד שליט"א. עיין ירחון יתד המאיר 84 עמ' 6)
 
סותר בשיעור את מה שכתב בהלכה ברורה.

בשיעור הנ"ל הרב דוד אומר, (דקה 1:04:24) פעם אני אמרתי לו (לאביו מרן זצ"ל), שאני חושב שכיוון שגלידה זה ספק משקה, אז אם הוא שתה יין, יין פוטר משקים. אבל הוא אמר לי על כך, שבוודאי שגלידה איננה נחשבת למשקה. וגם בשבת יש לברך על הגלידה בתוך הסעודה.

ובהלכה ברורה כאן הוא כותב מלבד בשבת שהניח הגלידה לאחר הסעודה ואמר לי שהוא מחמת שהיין של הקידוש פוטר משקין שבסעודה...

1757968545668.png
 
אבל הוא אמר לי על כך, שבוודאי שגלידה איננה נחשבת למשקה. וגם בשבת יש לברך על הגלידה בתוך הסעודה.
לא שמעתי את השיעור, אבל זה תמוה שמבואר בכמה מקומות בספרי מרן זצוק"ל שגלידה דינה כמשקה.
ואולי כוונתו שאינה נחשבת כמשקה לעניין שתפטר בתוך הסעודה.
 
ראשי תחתית