משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
עי' יבי"א ח"ט סימן קח
אה"נ, בסימן זה כתב הרבה פעמים בסגנון זה, אבל אחהמ"ר דבריו צע"ג.

שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קח
קסט) בעמוד רלז מ"ש שאפילו תבשיל יבש, אם יש בו מעט רוטב, אין ליתנו על פלאטה חשמלית לחממו, [וזה שלא כמ"ש מרן הבית יוסף (סי' רנג) בשם רבינו ירוחם שדוקא אם רובו רוטב אסור], אשתמטיתיה מ"ש הגאון מנחת כהן (שער ב פ"ב) בד"ה התנאי השני, שאחר שהעתיק דברי רבינו ירוחם (נתיב יב חלק ג) במקורם, כתב ע"ז, ונראה לי שאפילו אם יש מעט מרק, עם כל זה מותר להניחו כנגד המדורה, שהרי אין לך בשר שאין מוהל ושומן יוצא ממנו, ועם כל זה נידון לדבר יבש. ונראה שכל שהרוב הוא דבר יבש, אפילו יש בו קצת רוטב לא שייך בו בישול, וכמו שכתב להדיא בבית יוסף (סי' רנג) בשם רבינו ירוחם, שכל שרובו רוטב יש בו בישול, ומשמע שאם הרוטב הוא מיעוט נידון לדבר יבש, שאין בו בישול אחר בישול, ואף על פי שרבינו ירוחם עצמו כתב, "כל דבר שיש בו רוטב", מ"מ נראה שמרן הבית יוסף עצמו ס"ל שכן הדין לדעתו שכל שרובו יבש נידון ליבש, וכל שרובו רוטב נידון לדבר לח, שאם לא כן נתת דבריך לשיעורין, כן נראה לי. ע"כ. וזה מבואר להדיא שמרן סובר כן לקושטא דמילתא, אף שבספר רבינו ירוחם שלפנינו, לא כתב אלא "שיש בו רוטב", ולכן מ"ש אור לציון בביאורים כאן, שנתחלפה המלה בב"י, ובמקום "שיש ברובו רוטב", צ"ל שיש בו רוטב. אשתמיט מניה מ"ש במנחת כהן, דלקושטא דמילתא אזלינן בתר רובא. וכן כתב הרב שם חדש (דף נח ע"ד), שכן המנהג בירושלים להקל לחמם תבשיל שיש בו רוטב ומרק, שהואיל והרוטב הוא מיעוט, לא חשיב, והוי כמצטמק ורע לו, שמותר גם לדעת מרן, וכמ"ש להדיא בב"י (דף פ רע"ב), שבמצטמק ורע לו, אין בו משום בישול אפילו יש בו מרק. ע"ש. וכיו"ב כתב הפרי מגדים (סי' רנט מש"ז סק"ג). וכן העלה להקל הרה"ג רבי עובדיה הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ג חאו"ח סי' י אות יב, וח"ד חאו"ח סי' יט, וחלק ח דף קעח ע"ב), ושכן המנהג. ע"ש. וכן מתבאר במאמר מרדכי (סי' שיח סוף סק"ו). וכבר הארכתי בזה בשו"ת יביע אומר ח"ז (חאו"ח סי' מב אות ו והלאה). ושם אות ט נסתייעתי גם מדברי האגלי טל ומדברי הגרצ"פ פראנק בשו"ת הר צבי (חאו"ח ח"א עמוד רסג). ועוד. ולכן העיקר כמש"כ בשו"ת יחוה דעת ח"ב (סי' מה) דאזלינן בתר רובא, ואם רוב התבשיל יבש, אפילו יש מעט רוטב ומרק, נידון כדבר יבש, שיש להתיר ליתנו על הפלאטה של שבת, שאין בישול אחר בישול. ודלא כהאור לציון.

מה שייך לומר 'אשתמטתיה' בזה? הרי זה לשון האור לציון
שו"ת אור לציון חלק ב - באורים פרק ל - דיני בישול בשבת אות יג
ונראה שאף אם יש בו רק מעט רוטב יש לאסור משום בישול אחר בישול, שאעפ"י שכתוב בב"י בסימן שי"ח בשם רבנו ירוחם תבשיל שיש בו רוב רוטב וכו', ומשמע שאם מיעוטו רוטב מותר, וכן הביא להלכה בכה"ח שם אות ס"ב שרק אם רובו רוטב אסור, נראה שטעות סופר היא בב"י, שהרי בספר רבנו ירוחם לא מוזכר הלשון רוב רוטב, אלא שיש בו רוטב, ונראה שנתחלפה המילה בו ברוב, וצריך לגרוס בב"י שיש בו רוטב, וכמ"ש מרן בשו"ע שם שיש בו מים, וכן מסתבר, שהרי כיון דקי"ל שיש בישול אחר בישול בלח, א"כ מה לי רוב רוטב ומה לי מיעוט רוטב, דעכ"פ הרוטב מתבשל ויש בו משום בישול, וכבר תמה בזה בספר אגלי טל מלאכת אופה ע"ש. וכן כתב בהגהות הר"ד במברגר על הטור שהוא טעות סופר בב"י, וכן דעת מורנו הגאון רבי עזרא עטייא זצ"ל. ולכן אין להקל במיעוט רוטב, וכמ"ש הגאון ר' זלמן בשו"ע שלו סימן שי"ח סעיף י"א, שרק תבשיל שאין בו רוטב כלל דינו כיבש, ואין בו בישול אחר בישול ע"כ.

וז"ל הכה"ח שציין האור לציון
[סב] שם. בתבשיל שיש בו מרק. והיינו שרובו רוטב כמו שכתב בבית יוסף סימן רנ"ג ד"ה ומה שכתב רבינו כל זמן שהיא רותחת בשם רבינו ירוחם שכתב בשם ה"ר יונה יעו"ש. וכן כתב אליה רבה אות י"א בזה הסימן בשם מנחת כהן אלא שכתב וצ"ע. אבל במשבצות זהב סימן רנ"ג אות י"ג ובאשל אברהם שם אות מ"א נראה שמסכים לזה דהולכין אחר הרוב יעו"ש, וכן כתב במשבצות זהב סימן רנ"ט אות ג' יעו"ש ע"כ.

אז ודאי שהאור לציון ידע שיש מנחת כהן שמתיר, וזה ע"פ גירסתו בב"י וסברתו שהב"י שינה מלשון ר' ירוחם, אבל האור לציון ורבו ר' עזרא עטייה לא סבירא להו כן, וגם הביא את הר"ד במברגר שכתב כן.

ולכן 'השגתם' של הרב עובדיה ובנו בענין זה אינה מובנת. אלא היא בגדר 'מחלוקת' את מה לקרב ואת מה לרחק, ואינה בגדר 'השגה'.
 
ולכן 'השגתם' של הרב עובדיה ובנו בענין זה אינה מובנת. אלא היא בגדר 'מחלוקת' את מה לקרב ואת מה לרחק, ואינה בגדר 'השגה'.
נכון, יש הערות שהם לא הערות אלא הארות וסייועים, וכן בכמה מקומות ביבי"א שכ' הערות על ספרים. ויש דברים שהם בשיטת הפסיקה שהדעות חלוקות כידוע. ומה שכ' דאישתמיט מיניה וכו' פעמים שלא ראו ופעמים שלא התייחס לאותו פוסק.
 
משא ומתן בשיעור השבועי

חידוש גדול!

השבוע מרן הסביר בשמחת התורה (ושיבח מי שיכול לרדת לסברות האלה) מדוע אפשר לחמם דגים קצת רוטב, ומצד שני מרן בסימן רנג אוסר לתת מים רותחים בקדירה שהולכת ומקדיחה?

וביאר שהמחמם דגים מתכוון לחמם הדגים, והוי רק פסיק רישא דלא איכפת ליה כלפי הרוטב (כלומר, מיירי במי שאינו משאיר את הרוטב על מנת לאוכלו). ובכה"ג המעשה אסור רק מדרבנן, ומאחר שלפי הרשב"א וכו' מותר לחמם לח הצטנן יש כאן ספק דרבנן. מה שאין כן נתינת מים חמים לתבשיל שמצטמק דאיכפת ליה ולכן אין כאן אלא ספק אחד.

ולא זכיתי לרדת לסוף דעתו הגדולה, הלוא מרן הג"ר עובדיה מתיר מיעוט רוטב מטעמא דמצטמק ורע לו (וכמו שחזר על זה בספריו וכו' ומסתמא גם הגר"י חזר על זה בספריו ובשיעוריו פעמים רבות), וא"כ פשיטא דאיכפת ליה ואיכפת ליה מהרוטב - כדי שהדגים לא יצטמקו וירע להם...

מה עוד ששמענו באוזנינו שהגר"י סיפר שהגר"ע היה נהנה לטבל בחלה בסעודה שלישית - לקרוא לזה לא איכפת ליה מיזחי כי חוכא.

ועוד לא זכיתי להבין דבריו, הרי בנתינת רותחים לחמין אין ספק דאורייתא אחד... יש ס"ס שמא עירוי אינו ככלי שני (שמחמת כן רבינו יונה מכנה את הרותחים כאינם מבושלים), ושמא עירוי מכלי שני רותח אינו מתבשל בכלי ראשון שמערים אליו (שזהו חידוש שרבינו יונה הוא יחידאה בזה), ושמא אין בישול אחר בישול בלח.

ועוד, שהרב עובדיה פתר את קושיא ביתר פשטות... לשים הרבה מים אסור אבל קצת מותר - כמו הרוטב של הדגים (תשובה מכתב יד בראש קובץ מאור ישראל על שבת).

ועוד קשה, שפעם היה מסביר את ע"פ האגלי טל שכבר הקשה קושיא זו כסתירה ברבינו יונה וביאר מה שביאר והגר"י אז הלך עם המהלך שלו, ומדוע נטש את אותו מהלך ונקט בדרך החדשה הנ"ל? וקצת מרגיש שזה מעיד שהפסקים הללו מוקשים מאוד בעיניו. וצ"ע.
 
לא הבנתי מה מקשים?
כתבתי "לא ניחא ליה שיהיה חם"?! כתבתי "לא ניחא ליה שיהיה יד סולדת"!
לא יודע מה איתכם, אבל כשאצלי הרוטב הוא יד סולדת אני מחכה שהוא יתקרר מעט. אין לי עניין שיהיה יד סולדת, אלא רק חם...
 
לא הבנתי מה מקשים?
כתבתי "לא ניחא ליה שיהיה חם"?! כתבתי "לא ניחא ליה שיהיה יד סולדת"!
לא יודע מה איתכם, אבל כשאצלי הרוטב הוא יד סולדת אני מחכה שהוא יתקרר מעט. אין לי עניין שיהיה יד סולדת, אלא רק חם...
אז לא צריך להגיע לרובו יבש, לפ"ד אפשר לבשל כל לח שהצטנן משום שלא אכפת ליה שיהיה יד סולדת, כמ"ש הרב @הולך את חכמים יחכם. רק מעניין מדוע כשנותן מעט מים בקדירה שמקדיחה רוצה שיהיו יד סולדת, הרי אדרבה מעדיף שלא יקדיח ויישארו חמים.
 
נערך לאחרונה:
כי הוא פוסק נגד כל הראשונים שאין בישול אחר בישול בלח.
אבל כאשר יש צירופים נוספים והוא מיעוט ולא ניח"ל וכו', א"ש.
הוא פוסק שיש בישול,
השאלה למה כל הספקות הנ"ל לא מספקים
הרי מרן הגר"ע עשה ס"ס בעירוי מכ"ר על כוס שיש מים, ה"ה איפכא, שמא עירוי ככ"ר ושמא אין בישול אחר בישול בלח, ושמא ברותחים שהיס"ב אין עוד משום בישול. ולכאורה חשיב מצור"ל שהרי לא רוצה שיישרף, וגם כשנותן מים בכ"ר לא ניח"ל שיעלו דרגא בחומם ובבישולם, אלא אדרבה, מעדיף שהתבשיל לא יישרף.
 
נערך לאחרונה:
תשובה: כיון שביבש אין בישול אחר בישול, וביבש א"א שיהיה יבש מאה אחוז, שהרי אין בשר בלא ציר. לכך יש חילוק בין מיעוט לרוב.
אתה משווה בין המיעוט שיש בכל דבר יבש שהוא מעט מן המעט לבין כשיש 'מיעוט' רוטב שהוא בעצם לא כ"כ מועט?
 
תשובה: כיון שביבש אין בישול אחר בישול, וביבש א"א שיהיה יבש מאה אחוז, שהרי אין בשר בלא ציר. לכך יש חילוק בין מיעוט לרוב.
זה לא עונה על הטענה של @אברימי .
הוא טען שהאדם לא מעוניין ב'יד סולדת' אלא 'בחימום מעט'. ועל זה שאלתי לפי סברתו גם ברוב לח יהיה כן.
 
אתה משווה בין המיעוט שיש בכל דבר יבש שהוא מעט מן המעט לבין כשיש 'מיעוט' רוטב שהוא בעצם לא כ"כ מועט?
בודאי שההסתכלות היא על העיקר, והעיקר הוא הדג.

שמגישים בקערה מרכזית דגים בדר"כ לוקחים את הדג, וגם אם יש שלוקחים מהרוטב, עדיין עיקר מטרת החימום, הוא היבש - הדג.
 
בודאי שההסתכלות היא על העיקר, והעיקר הוא הדג.

שמגישים בקערה מרכזית דגים בדר"כ לוקחים את הדג, וגם אם יש שלוקחים מהרוטב, עדיין עיקר מטרת החימום, הוא היבש - הדג.
עוד שום פוסק לא אמר סברא זו שמסתכלים על העיקר
גם הויכוח הגדול על עוף עם עצמות, שלכו"ע העצמות זה דבר שולי לחלוטין אף א' לא כ' סברא זו
דאם סברא זו יש לה מקום בביה"מד א"כ הכל מותר מעיקרא
 
העיקר היינו הרוב, שכוונתו המחמם הוא על הרוב, שבדר"כ הוא העיקר.
כלומר, אם מחמם אורז עם אפונה או גזר וכדומה - כונתו שיהיה חם רק האורז. המיעוט לא מעניין אותו.
ה"ה כשיש חמין עם שעועית, בשר, תפו"א ועוד - בודקים מה הרוב. ומכניסים לראש של האדם בכח - כונתך רק על הרוב, שאר המיעוטים אתה לא! מעוניין שהם יהיו חמים ועכ"פ יד סולדת [גם אם תאמר שכן - אין לך הבנה במונחים הלכתיים].
או שרק כאשר הרוב זה יבש והמיעוט לח ויש 'נפ"מ הלכתית' בין הרוב למיעוט אנו נכנסים 'בכח' לראש של האדם ומשנים לו את החשיבה, אבל כאשר אין נ"מ הלכתית - לא איכפת לנו מה הוא מכוין, ודוק.
 
בודאי שההסתכלות היא על העיקר, והעיקר הוא הדג.

שמגישים בקערה מרכזית דגים בדר"כ לוקחים את הדג, וגם אם יש שלוקחים מהרוטב, עדיין עיקר מטרת החימום, הוא היבש - הדג.
אז אם יש לי מרק ירקות ואני אוכל רק את הירקות, כלומר אחרי שהמרק מתחמם אני מוציא את הירקון ואוכל אותם לבד, יהיה לי מותר לחמם את המרק עם הירקות?
 
אז אם יש לי מרק ירקות ואני אוכל רק את הירקות, כלומר אחרי שהמרק מתחמם אני מוציא את הירקון ואוכל אותם לבד, יהיה לי מותר לחמם את המרק עם הירקות?
אנו מדברים על מהות התבשיל, מרק ירקות העיקר זה גם המרק וגם הירקות. כך שגם אם הוא מתכוון לירקות בלבד א"א להתעלם מהמרק, כי ודאי יש גם מי שמחמם את המרק בשביל המרק.
אבל תבשיל דגים העיקר הוא הדגים והירקות, ולא הרוטב, כך שגם אם הרוטב מתחמם, העיקר הוא הדגים, ולא מצוי מי שמחמם תבשיל של דגים רק בשביל המרק, כי מהות התבשיל הוא הדגים.
 
ראשי תחתית