מרן הגרע"י זצ"ל בדברו פעמים רבות על מנהג ירושלים בעניינים שונים, טרח כמעט תמיד לגבות את דבריו במקורות מדברי הפוסקים.
זאת לעומת הכותב הנכבד, שמעבר לקביעה פסקנית לא אמר כלום, ולא טרח לתת לנו אף לא דוגמה אחת להצהרה בומבסטית וכוללנית זו.
כאמור לעיל - לא התעמקתי בדברי הכותב אלא בקושי קראתי מקופיא, והנחתי כאן עבור החברים שיעירו הערותיהם. אבל אתייחס לפרט אחד:
אותו הדבר לגבי מנהג ירושלים. הכותב מצפה (במין תמימות שכזו) שמשום שמרן הזכיר במקומות אחדים את מנהג ירושלים וסמך עליו, מעתה עליו ללכת בכ"מ אחר מנהג ירושלים (האמיתי או המדומה) כסובא בארובה, ובלי לשקול בפלס אם הדבר תואם את ההלכה.
מנהג ירושלים אינו אלא מנהג ירושלים! יש לו משקל מסויים כחלק מהכרעת ההלכה, ותו לא.
כאשר יש שולחן ערוך מפורש שפסק לא להניח תפילין בשחרית תשעה באב, ונהגו כמותו כמעט בכל העולם (!) וגם פה בארץ ישראל ברוב הקהילות, והגר"ע יוסף דוחה אותו מחמת "מנהג ירושלים" (שאינו כן, כדלהלן, אבל נניח שכן), ובנו הרב יצחק מגדיל ובדרשתו
ממליץ לכל עם ישראל לשנות את מנהגם שהוא כשו"ע ולנהוג כ"מנהג ירושלים", ממילא לא מדובר ב"משקל מסויים בהכרעת ההלכה" אלא בהכרעה כמנהג ירושלים תוך התעלמות מהשו"ע והאחרונים והמנהג הפשוט בכל העולם.
ואני מדבר על הנחת תפילין בשחרית תשעה באב. המנהג החל מק"ק בית אל (בית כנסת קטן בירושלים של מקובלים) להניח תפילין בת"ב בשחרית, התפשט במאות השנים האחרונות לעוד בתי כנסת והפך ל"מנהג ירושלים" שמחמתו הגר"ע יוסף זצ"ל דחה את השו"ע שקדם מאות שנים למנהג זה. לאחר מכן ניסה הרב יצחק למצוא מקור יותר קדום, ללא הצלחה (ואכמ"ל כאן).
ואתה מצפה (במעין תמימות שכזו) שלא נקשה עליו מדוע לא הלך במקומות אחרים אחר מנהג ירושלים?
ואני ממליץ לך לעיין בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" להגאון רבי שלמה טולדנו, שם העיר באופן הכי יפה ומכובד על ילקוט יוסף שאיננו עקבי בשיטתו.
לדוגמא, השו"ע פסק שהכהנים יתחילו לומר יברכך, ועוד מעיד בבית יוסף שבכל מלכות א"י ובמצרים נוהגים כך. מדוע הרב עובדיה לא פסק כן? לא מדובר רק על מנהג ירושלים אלא כל מלכות א"י.
דוגמא נוספת: מה ההבדל בין "אמת תורתנו הקדושה" לבין "גואלנו"? למה זה הפסק וזה לא? בזה קבע הגר"ע יוסף ש"שפשט המנהג ברוב הקהילות" ובזה לא... (הקהילה המרוקאית היא עצמה כבר "רוב הקהילות")
דוגמא נוספת: בילקוט יוסף כותב "אנו נוהגים כרמ"א בדרכי משה לומר שירת הים"... נגד השו"ע בבית יוסף תקנ"ט "והעולם נוהגים לומר במקומה שירת האזינו" ומובא כבר בראשונים
שמנהג ארץ ישראל שלא לומר שירת הים.
דוגמא נוספת: "בסימנא טבא" לפני בראשית (בשמחת תורה). ילק"י פסק לבטלו משום הפסק, והבא"ח בשו"ת רב פעלים ח"ג כותב שאינו הפסק ומביא בשם רבי אליהו מני
שבירושלים וחברון נוהגים כך. והנה לך עוד מקום שהגר"ע לא התחשב במנהג ירושלים.
כמו כן, בספר נתיבי עם העיד שמנהג ירושלים לענות ב"ה וב"ש על כל ברכה, וכן הפר"ח שכיהן כרב בירושלים מצא מקור לזה בתלמוד. וגם בזה לא התחשב הגר"ע.
כמו כן, החיד"א הביא מנהג מקצת נשים בא"י לברך על הלולב, ופסק הוא בעצמו (בגלל שו"ת מן השמים) שיברכו
"כמנהג קדום שהיו נוהגים הנשים בעיר הקודש ירושלים ת"ו"... ועוד מוסיף שמרן השו"ע היה חוזר בו אם היה רואה תשובת ר"י וכו'. וגם כאן לא התחשב הגר"ע במנהג ירושלים.
כמו כן בקידוש של ברית מילה, מנהג קהילות המערב לטעום מהכוס אחר "קיים את הילד הזה" והגר"ע חולק וסובר שזהו הפסק, ומאידך בספר "נהר מצרים" כותב שהמנהג פשוט בארץ ישראל ובמצרים לברך אחר "קיים" ואין חשש הפסק. ובסוף דבריו מדגיש
שכן המנהג עיר הקודש ירושלים ת"ו, והגר"ע לא התחשב במנהג זה.
ובאופן כללי אני ממליץ לך לעיין בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" להגאון רבי שלמה טולדנו שליט"א, שהרחיב את היריעה בצורה יסודית לגבי כל ענין וענין, גם לגבי מנהג ירושלים, והוכיח שאין כזה מושג "מנהג ירושלים" כי בירושלים בכל מאות השנים האחרונות לא היה מנהג אחיד.
עד שנת ד'תתנ"ט, מנהג א"י היה מבוסס על תלמוד ירושלמי. ראיה לכך, רבי זרחיה הלוי כותב שנהגו בא"י רק יום אחד בר"ה, עד שבאו חדשים מקרוב באו. ועוד טענו עליהם, שמנהגיהם מנהגי שמד (לדוגמא אסרו עליהם ללמוד תורה, ולכן כתבו פיוטים עם ד"ת והכניסו אותם בתוך התפילה).
בסביבות שנת ד'תתקס"א עלו 300 רבנים מצרפת (ראה רבינו אברהם בן הרמב"ם בספר מלחמות השם) ויצרו מנהגים חדשים.
בזמן ההוא יש עדות (רבי יהודה אלחריזי בספר תחכמוני) שבירושלים היתה "הקהילה החשובה מן המערבים" (מרוקאים) ובראשה עמד רבי אליהו המערבי (זאת אומרת שהקהילה המרוקאית היתה כאן לפני כל שאר עדות הספרדים, ולשיטת הרב עובדיה כולם צריכים להתבטל אליהם, קמא קמא בטיל...)
בסביבות שנת ה'שס"א עלה לארץ רבי עובדיה מברטנורא, ומעיד שמשנת ה'רמ"א מתפללים בירושלים לפי מנהג המערבים שנוהגים כרמב"ם ופוסקים באיסור והיתר לדעתו.
גם בצפת בתקופת הב"י יש עדות של תייר שהיו שלושה בתי כנסיות, אחד של ספרדים, אחד של מוריסקים, ואחד של מערבים (מרוקאים...)
בשנת ה'תר"מ כיהן רבי רפאל אלעזר הלוי בן טובו כראב"ד עדת המערבים וחיבר ספר "פקודת אלעזר" ונלחם לשמור את מנהגי מרוקו בירושלים דאז. הוא עצמו נולד במרוקו.
בסביבות שנת ה'ת"ס עלה השל"ה הקדוש לירושלים וכיהן כרב הקהילה האשכנזית.
בסביבות שנת ה'תר"ס עלו תלמידי הגר"א ותלמידי הבעש"ט לירושלים והקימו קהילות של ליטאים וחסידים.
יש גם ראיות מהכתובים שכל עדה מהנ"ל נהגה במנהג משלה.
למי יתבטל העולה לירושלים?