אמר לי אחד מידידיי שהינו תלמיד חכם עצום ורב, ומרביץ תורה בישראל, על רבינו זצ"ל שמעולם לא שמע ולא דיבר לשון הרע, ואפילו לא אבק לשון הרע! אין זה אדם אלא מלאך ה' צבאות.
זה שהגרב"ץ היה מלאך האלוקים לא צריך לומר. פשוט ברור ידוע ומוכח.
אבל לומר שמעולם לא שמע נשמע לי גוזמא. אולי הכוונה שמעולם לא
קיבל [דוקא שמעתי שמועה שאני לא יודע את המקור שלה שאמר על עצמו שלא הייתה תפילה אחת שלא כיוון בה. זה יותר אמין כי זה דבר שתלוי בו, משא"כ לשמוע לה"ר צריך לסובב ריבי ריבואות של ניסים כדי שזה לא יקרה].
אין צורך בשביל לפאר דמות להפוך אותו ליצור על אנושי.
דוקא לקחת את האדם האנושי שנראה כבן תמותה אבל באמת הוא מלאך בפנימיותו הליכותיו והנהגותיו, זו הגדלות.
הדבר ברור ומוכח שגדולינו וחכמינו - ורבים יכולים להעיד זאת - שדוקא הקרובים להם לא כל כך העריכו אותם, משום שהיו נראים להם כאנשים רגילים! אבל באמת זו הגדלות!!!
ואולי אני יצטט את מכתבו של רבינו הגר"י הוטנר הנפלא והמתוק, שקשור לעניין הזה.
מכתבך הגיע לידי. ודבריך הגיעו ללבבי. דע לך חביבי כי עצם מכתבך מתנגד הוא לכל התאורים הנמצאים בו. והנני בזה להסביר לך תוכן משפט זה. רעה חולה היא אצלנו שכאשר מתעסקים אנו בצדדי השלימות של גדולינו, הננו מטפלים בסיכום האחרון של מעלתם. מספרים אנו על דרכי השלימות שלהם, בשעה שאנחנו מדלגים על המאבק הפנימי שהתחולל בנפשם. הרושם שלשיחתנו על הגדולים מתקבל כאילו יצאו מתחת יד היוצר בקומתם ובצביונם.
הכל משוחחים, מתפעלים ומרימים על נס את טהרת הלשון של בעל החפץ חיים זצ"ל, אבל מי יודע מן כל המלחמות, המאבקים, המכשולים, הנפילות, והנסיגות לאחור שמצא החפץ חיים בדרך המלחמה שלו עם יצרו הרע, משל אחד מני אלף. ודי לנבון שכמותך לדון מן הפרט אל הכלל.
בודאי שהנך נכשל ועומד להיות נכשל, (אין בזה משום פתיחת פה לשטן) ובכמה מערכות תפול שדוד. אבל אני מבטיח לך שלאחר הפסד כל המערכות תצא מן המלחמה כשזר הנצחון על ראשך, והטרף החד מפרפר בין שיניך. wars win but ,battles Lose. החכם מכל אדם אמר "שבע יפול צדיק וקם". והטפשים חושבים כי כונתו בדרך רבותא. אף על פי ששבע יפול צדיק מ"מ הואקם. אבל החכמים יודעים היטב שהכונה היא שמהות הקימה של הצדיק היא דרך ה"שבע נפילות" שלו. וירא את כל אשר עשה והנה טוב מאד. טוב זה יצר טוב. מאד זה יצר הרע. ע"כ.
נ.ב. המכתב ארוך יותר.