לחצו כאן – תרומה לשמואל

סמכות רבני העיר לתקן תקנות

הצטרף
31/12/24
הודעות
672
מיקום
עי"ת ליקוואוד יע"א
ובתקנות כהנ"ל אין נפק"מ אלא לשימוש באמצעי הכפיה של רב הקהילה כדוגמת הנ"ל, בדרך כלל - קבלה למוסדות חינוך, אבל לא להלכה, כי אין בכוחם של חכמי הדור לגזור גזירות אחר חתימת התלמוד (וכנודע מדברי הרא"ש שבת כ"ד, והרב המגיד פ"ה מהלכות חוה"מ הלכה כ', והר"ן בתשובת הריב"ש סי' ש"צ, והבית יוסף או"ח סי' תס"ב, וכ"כ הרבה מגדולי האחרונים, וכ"כ פרי חדש או"ח סי' תס"א ד"ה עוד, יו"ד סי' פ"ז ס"ק ז', יביע אומר חלק ט' יו"ד סי' י', הגר"ח פלאג'י בשו"ת חיים ושלום דף מ"ד, שו"ת אגרות משה אה"ע סי' י"ב, ד"ה וכעין ראיה, שו"ת אור יצחק אה"ע סימן ג, שו"ת אז נדברו חלק י"א סי' נ). וממילא אין תוקף הלכתי לתקנה שתיקן רב פלוני בקהילתו, אלא המלצה בעלמא, ובפרט אם חזינן שלא התקבלה תקנתו כלל.
יש כח ביד רב העיר לתקן תקנות בשביל בני עירו, וכך נהגו בכל הדורות
מה שנהגו בכל הדורות היה כאשר היתה סמכות לרב שנבחר ע"י כל בני העיר ומכהן כאב"ד ולא רב קהילה פלונית שאין לו שום סמכות הלכתית אלא רק מתעסק בענייני הקהילה, וגם בקהילתו לא מקיימים כולם את הוראותיו וקל וחומר בקהילות הסמוכות.

וגם בזה יש לדון.

אבל בנד"ד כבר הקדמתי שגם אם היה לזה תוקף של "גזירה", הרי בטלה: "הרי שגזרו בית דין גזירה ודימו שרוב הקהל יכולין לעמוד בה, ואחר שגזרוה פקפקו העם בה ולא פשטה ברוב הקהל הרי זו בטלה ואינן רשאין לכוף את העם ללכת בה". קל וחומר כאן כשלא מדובר בגזירה.
הענין שוה אשכול בפנ"ע
 
לא יודע אם זה קשור רק אציין שהשבת ראיתי שכתב בספר מאמר מרדכי למרן הרב אליהו שמועצת הרבנות הראשית קבעה שאין לבת להתגייס לצבא וממילא אין כח לבטל תקנה זו כיון שאין בית דין יכול לבטל דברי בית דין חבירו
כלומר למועצת הרבנות יש כח לתקן תקנות
 
מעניין מה היו כותבים אם מועצת הרבנות היתה פוסקת שכל בת צריכה להתגייס (למסלול חרדי של נשים בלבד וכיו"ב). האם הפוסקים היו דנים שאי אפשר לבטל תקנה זו משום שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו...
 
מעניין מה היו כותבים אם מועצת הרבנות היתה פוסקת שכל בת צריכה להתגייס (למסלול חרדי של נשים בלבד וכיו"ב). האם הפוסקים היו דנים שאי אפשר לבטל תקנה זו משום שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו...
אין קשר להשקפה
זו שאלה הלכתית נטו
 
ראשי תחתית