סמארטפון מסונן לבני תורה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
עם זה גם אני מסכים, רק שכיום יש סמארטפון כשר ומהודר עם דפדפן נטפרי ופשוט שהגר"ע היה מתיר.
לפי הידוע לי אין נטפרי למכשירים חכמים, אני טועה?

לי לא כ"כ פשוט, כל דבר שיכול להוציא את הראש מהלימוד צריך לוותר עליו, וכשיש הכרח, מאכילו מקל יותר ..
מכשיר כשר הוא הקל יותר ...
 
ומכתבו של הגר"צ פרידמן מדבר על טלפון כשר לגמרי, והשאלה היא איזה קוי נייעס לחסום (בסוף הוא מזכיר את ענין הSMS, אבל זה לא קשור לכאן)

בוודאי שהSMS קשור לכאן, וכנ"ל שהטלפון ה'כשר' הוא תוצאה של כפיה, מחסידות אחת שרגילה לכפות דברים בכח על החסידים שלה, מה שלא מתאים כלל לציבור הכללי.

הגרי"ש אלישיב לא מדבר במכתבו על "קווי נייעס" שאז לא היו קיימים כלל, אלא על הוראה חד משמעית בכל הנוגע לטלפון כשר - הדבר היחיד שלא צריך להיות זה תועבות!

אבל חסידות גור החליטה שאסור נגן ואסור מצלמה, אסור הודעות כתובות ואסור אפליקציות חיוניות, מותר רק מחשבון ופנס.
 
לפי הידוע לי אין נטפרי למכשירים חכמים, אני טועה?

יש דפדפן נטפרי במכשירי "הדרן".

הם לא נותנים הכשר לסמארטפונים, כדי שלא יהיה סמארטפון לכל אברך... מה שמחדד את העובדה שההתנגדות לסמארטפון היא מטעמים אחרים לגמרי ולא מחמת שאיננו כשר.

ואליבא דאמת, הסיבה היחידה היא שבכך יתבטל סימן ההיכר של הטלפונים הכשרים (קטנים שבורים ומכוערים) וכך לא יהיה ניתן לזהות מי מחזיק מכשיר כשר ומי לא... והציבור ינצל את זה.

אתה מבין?

כל השקפת עולמם היא אך ורק כפיה, כיצד ניתן לכפות על הציבור להחזיק מכשירים מסוג אחד ויחיד שהם משווקים.
 
ואינו עושה שום משמרת למשמרתו
מי אמר לך?
המציאות היא שמי שיש לו סמארטפון, אזי בכל רגע נתון הוא מחובר לכל מי שקיים לו באותו מכשיר
(וכבר כתבו בד"צ בני ברק - שנה אחרי שהתירו מכשיר מסונן עם ווטסאפ - שהוואטסאפ מאבד מהאדם צלם אנוש!!!)
לעומתו, מי שיש לו אינטרנט (מסונן) בבית (ובמקרה שלי - במשרד חסד שאני מתנדב בו בזמני הפנוי)
זו משמרת למשמרת מצוינת
נכון שאפשר להתנזר יותר מכך, אבל למעשה כל גדולי ישראל (לא מו"צים למיניהם - שזה רוב החותמים שם)
יצאו בחריפות נגד המושג אייפון ודומיו!!
 
השקר הזה מעיד עליך כאלף עדים, אפילו לא קראת את הקובץ ששלחתי.
עיקר כוונתי היתה על הוואטסאפ כמפורט מעלה
וחוצמזה, שגם על המכתב הנ"ל יצאו עוררין שהוא מזויף
אז מה נעשה?
 
המציאות היא שמי שיש לו סמארטפון, אזי בכל רגע נתון הוא מחובר לכל מי שקיים לו באותו מכשיר

זה תלוי באדם עצמו, בקבוצות אליהן הוא מבקש להתחבר, ובסינונים אפשר להגביל זאת, עד כדי ביטול האופציה להתחבר לקבוצות.
 
וחוצמזה, שגם על המכתב הנ"ל יצאו עוררין שהוא מזויף

נו באמת.

גם על וואטסאפ אפשר להשתלט (יש פתרונות בסמארטפונים הכשרים). הענין הוא שנטפרי עצמם אינם מעוניינים במתן הכשר לסמארטפון... זה הכל.

הוואטסאפ מחזיר אותנו לדיון הישן - מהו תפקידו של סינון. האם הוא אמור לאפשר לי לתת לילד שלי לגלוש באינטרנט או בסמארטפון? (אני לא מכיר בר דעת שנותן לילד שלו לגלוש, גם לא בנטפרי). או שהוא אמור למנוע ממני צפיה אקראית בתוכן אסור שעלול לקפוץ בטעות? החשש בוואטסאפ הוא לא מאנשים פרטיים אלא מקבוצות. הסיכוי שאדם פרטי ישלח לך מיוזמתו תוכן גרוע שואף לאפס.

אז מה החשש? שאברך המתקין סינון בלב שלם ובנפש חפצה, ומוכן לשלם בכל חודש מחיר מופקע על סמארטפון מסונן, יטפס על הקירות כדי לצפות בתוכן שהמכשיר שלו חוסם לו? יתחבר לקבוצות מפוקפקות? אז לשם מה הסינון? ידביק מדבקה על המכשיר ויציג אותו כ"מסונן"! (הרי זו הסיבה היחידה שמתנגדים לסמארטפון ושיאומי, כי אין אפשרות למישהו מהצד לפקח על האנשים המחזיקים אותו. כמה מביך).

אין אפשרות לסנן אנשים. אם מאן דהו חפץ בתוכן האסור לצפיה, בשנת תשפ"ה אף אחד לא יכול לעצור אותו. אפשר לשאול כל הורה שיש לו ילדים שבאבניקים. כל בחור ישיבה יכול להשיג לו סמארטפון בכמה גרושים, וסים טוקמן (רוב הזמן מסתמא הוא יגלוש על רשתות אלחוטיות). הוא יוסתר בכיס וגם ההורים לא ידעו עד שידעו. קל וחומר אברך.
 
לעומתו, מי שיש לו אינטרנט (מסונן) בבית (ובמקרה שלי - במשרד חסד שאני מתנדב בו בזמני הפנוי)

אתה מתנדב במשרד חסד בשעה 10 בלילה? איש חסד מיוחד...

בכל אופן, כל הענין שאתה מדבר עליו הוא התמכרות ותו לא. ובזה כל אחד יכול לטפל בעצמו. וכפי שכתבתי, יש אנשים (אינני מדבר עליך דוקא) המכורים מאוד מאוד לפורומים כגון הפורום דידן.
 
בחור עם סמארטפון הוא בחור מופקע, לדידי גם פלאפון המכונה "כשר" לא צריך להיות לבחור, אלא אם כן ממש בגיל השידוכים ונזקק לו. בחור עם פלאפון בכיס הוא לא בחור איכותי. הדבר היחיד שצריך להעסיק אותו זה תורה ורק תורה, דואגים לו לכל צרכיו. אבל אם לאחר חתונתו הוא ירגיש צורך בסמארטפון, וזה יהיה צורך אמיתי, לענ"ד חובה לחזק אותו שיקנה סמארטפון כשר כדי שלא יגיע בהמשך לסמארטפון פרוץ.
ובאותה מידה, בחור שרוצה ללכת לצבא תשכנע אותו ללכת לנחל
זה אומר שיש הכשר לנח"ל?

מי שעומד לרדת למ"ט שערי טומאה
תשכנע אותו להשאר בשער המ"ח
 
מה זה? איפה זה נמצא?

מכתבו של הרב צבי פרידמן בשם הגרי"ש אלישיב - אחד מחברי "וועדת הרבנים לענייני תקשורת" שפרש ממנה בקול רעש גדול ושיגר את המכתב דלהלן:

"לכ' ידידנו העוסק בצרכי ציבור באמונה הרב חיים לנג

שלום וברכה!

מצאתי לנכון לסכם את שיחותינו הטלפוניות שנערכו בימים האחרונים.

שמעתי כמה פעמים ממרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א, שהמשימה שתוטל על חברי הוועדה לענייני תקשורת, היא אחת ויחידה, לדאוג לכך שהפרסומים יהיו נקיים מענייני כיעור וניבול פה וכיו"ב וזה הכל!

מלבד נושאים חמורים אלו, הכל יכול להיות משודר, כגון ענייני מסחר ואינפורמציה על דיווחים לציבור, על כל תחום שהוא מענין את הציבור, מהבנתי כולל בעניין דיווח על ההתנהלות בענין חצרות הרבנים וחוגי הרבנים בישיבות, ודברים שונים הנכללים במסגרת היהדות החרדית, וכל אחד רשאי לשדר על כך על פי תפיסת העולם של החוג שהוא משתייך אליו, ואין לוועדה להתערב כלל בתוכן השידורים בתנאי שיהיו נקיים מהנ"ל.

ואגב מרן שליט"א אף אינו שולל משלוח הודעות כתובות, בתנאי שניתן יהיה להבטיח שיעמדו בקריטוריונים הנ"ל.

בברכה מרובה

צבי פרידמן"

הרב צבי פרידמן.jpg
 
ובאותה מידה, בחור שרוצה ללכת לצבא תשכנע אותו ללכת לנחל
זה אומר שיש הכשר לנח"ל?

אין שום קשר.

הנדון הוא בחור ישיבה, שאפילו פלאפון "כשר" לא צריך להיות לו, קל וחומר סמארטפון שיוציא אותו מהלימוד.

בנוסף, אין פת בסלו, והוא יחפש טצדקי כיצד להשתמש במכשיר לרעה.

אבל לאברך - סמארטפון הוא תועלת גדולה בהרבה עניינים, אפילו תוך כדי לימוד הוא יכול להיעזר בו במקום לפתוח ספרים.

ובדומה לזה, נהיגה ברכב. עבור בחור זה חורבן, עבור אברך זה נצרך.
 
אתה מתנדב במשרד חסד בשעה 10 בלילה? איש חסד מיוחד...

בכל אופן, כל הענין שאתה מדבר עליו הוא התמכרות ותו לא. ובזה כל אחד יכול לטפל בעצמו. וכפי שכתבתי, יש אנשים (אינני מדבר עליך דוקא) המכורים מאוד מאוד לפורומים כגון הפורום דידן.
וע"ז כבר מילתי אמורה
שאני מכיר עשרות מקרים שמשפחות התפרקו לרסיסים כתוצאה מסמארטפון וחבריו
(בהם מקרה אחד מהשבוע האחרון, ששכנה שלי בבנין הוציאה צו הרחקה לבעל הצדיק בתואנה כלשהי,
ואחרי יומים לקחה את הילדים וברחה אל הלא נודע, ועדיין לא שבה אל ביתה, ואין איש יודע האם היא בכלל בארץ או לא
ולמחרת בריחתה, נודע משכנה אחרת, שהנ"ל החזיקה סמארטפון ללא ידיעת בעלה - תצילנה אוזניים משמוע!!!)
ולעומת זאת אני לא מכיר אף אחד שהתמכר לפורום חרדי כזה או אחר, והגיע למקומות מעין אלו, וגם לא קטנים מהם בהרבה
 
מכתבו של הרב צבי פרידמן בשם הגרי"ש אלישיב - אחד מחברי "וועדת הרבנים לענייני תקשורת" שפרש ממנה בקול רעש גדול ושיגר את המכתב דלהלן:

"לכ' ידידנו העוסק בצרכי ציבור באמונה הרב חיים לנג

שלום וברכה!

מצאתי לנכון לסכם את שיחותינו הטלפוניות שנערכו בימים האחרונים.

שמעתי כמה פעמים ממרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א, שהמשימה שתוטל על חברי הוועדה לענייני תקשורת, היא אחת ויחידה, לדאוג לכך שהפרסומים יהיו נקיים מענייני כיעור וניבול פה וכיו"ב וזה הכל!

מלבד נושאים חמורים אלו, הכל יכול להיות משודר, כגון ענייני מסחר ואינפורמציה על דיווחים לציבור, על כל תחום שהוא מענין את הציבור, מהבנתי כולל בעניין דיווח על ההתנהלות בענין חצרות הרבנים וחוגי הרבנים בישיבות, ודברים שונים הנכללים במסגרת היהדות החרדית, וכל אחד רשאי לשדר על כך על פי תפיסת העולם של החוג שהוא משתייך אליו, ואין לוועדה להתערב כלל בתוכן השידורים בתנאי שיהיו נקיים מהנ"ל.

ואגב מרן שליט"א אף אינו שולל משלוח הודעות כתובות, בתנאי שניתן יהיה להבטיח שיעמדו בקריטוריונים הנ"ל.

בברכה מרובה

צבי פרידמן"

הצג קובץ מצורף 8158
דיברת על מכתבו של הגרי"ש
לא על מכתבו של הגר"צ פרידמן
 
שאני מכיר עשרות מקרים שמשפחות התפרקו לרסיסים כתוצאה מסמארטפון וחבריו

כן, אתה מכיר עשרות מקרים. ואני מכיר רב שהתנצר וכיום הוא כומר במסגד אל אקצה.

בדיוק עם הסיפורים האלה מחתימים רבנים על קול קורא נגד סמארטפון...

בית שמתפרק, זה לא בגלל סמארטפון, הסמארטפון הוא רק הדרך החוצה. זה כמו שתאמר שהבית התפרק כי האשה הוציאה רשיון נהיגה וכך היא יכלה לברוח עם הנואף.
 
בשבוע האחרון התפרסמה דרשתו של אחד הרבנים שהוא בבחינת חד בדרא, הלא הוא האדמו"ר מקרלין, אחד מגדולי האדמו"רים שדעתו ידועה בנושא מזה שנים, ובקהילתו אחוז השמורים מסמארטפונים פרוצים הוא הגדול ביותר (כי בכל הקהילות יש תופעה שעשרות אחוזים מהקהילה מתנהגים כ"אנוסים" - מחזיקים סמארטפון פרוץ בסתר ומכשיר "כשר" בגלוי, וברוב המקרים אין שום אפשרות למנוע מהם).

במהלך עריכת השולחן הטהור לרגל "זאת חנוכה", בהיכל בית מדרשו הגדול בגבעת זאב בירושלים, התייחס האדמו"ר מקרלין באריכות לאחד הנושאים הבוערים ביותר על סדר יומו של הבית היהודי בדורנו – השימוש במכשירי הטכנולוגיה וההתמודדות עם פגעיהם.

בדבריו, הציג האדמו"ר גישה המשלבת הכרה במציאות החיים, לצד דרישה בלתי מתפשרת לזהירות ולקדושה.

בפתח דבריו, הבהיר האדמו"ר כי המציאות השתנתה וכי המכשירים הטכנולוגיים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום.

"הגענו למצב שאין אדם שיאמר שאפשר להסתדר בלי מכשירים", אמר האדמו"ר, "אי אפשר להסתדר, צריכים אותם. אבל לשם כך יש סינונים, ואם משתמשים בזה כמו שצריך זה לא פסול" פתח האדמו"ר את דבריו.

האדמו"ר הדף את הגישה השוללת לחלוטין את עצם השימוש במכשירים כפתרון יחיד, והשתמש במשל מעולם המעשה: "מי שיצעק שזו סכנה – הרי גם לנסוע ברכב זו סכנה, ולא חסרים דברים אחרים בעולם שהם סכנה. כשם שלא יגידו לאדם לא לנסוע ברכב בגלל הסכנה שבכביש, כך אי אפשר למנוע לחלוטין מלהשתמש במכשירים".

לצד ההכרה בצורך הטכנולוגי, סייג האדמו"ר את הדברים והפנה קריאה לאברכים הצעירים המקימים את ביתם. האדמו"ר הדגיש כי המכשיר אינו "מצווה" או הכרח למי שאינו זקוק לו באמת.

"אברך שזה עתה התחתן", הסביר האדמו"ר: "לא צריך לרוץ מיד לקנות מכשיר. זו לא מצווה. יש להשתמש במכשירים למה שצריך באמת, לצרכי עבודה וסידורים חיוניים, ולא סתם בשביל 'שטויות' ובזבוז זמן".

בהמשך דבריו, עורר האדמו"ר את החסידים כי לצד המאמץ האנושי והסינון הטכנולוגי, הכלי החזק ביותר של היהודי הוא התפילה: "צריכים להתחנן ולבקש מהשי"ת שישמור עלינו, על עוללנו ועל טפנו, אנו צריכים לחיות מתוך ישרות הלב".

יצויין שדעת רוב ככל גדולי ישראל להתיר סמארטפון מסונן לנצרכים, והמפורסמים שבהם הם רבני בד"ץ בני ברק, הגר"י סילמן והגר"ש רוזנברג, וגם אחרי שפרסמו בשמם שהם "חזרו בהם" - הם פרסמו הבהרה שלא חזרו בהם מעולם, וההיתר בתקפו.

וכן הגר"ח קניבסקי גילה דעתו להתיר סמארטפון (ההיתר ניתן בזמנו חברת נתיב).

וכן רבני בד"ץ העדה החרדית במכתבם התירו למשגיחי כשרות סמארטפונים מסוננים, וכן מועצת חכמי התורה - הגר"ש כהן, הגר"ד יוסף, הגר"ש בעדני, הגר"ש מחפוד, הגר"ש בן שמעון ועוד, כולם גילו דעתם להתיר סמארטפונים מסוננים (ההיתר ניתן בזמנו לחברת "שוהם").

והגרי"ד גרוסמן (לחברת "הדרן").

והגר"צ ברוורמן והגר"ש אליטוב (לחברת עסקן).

והגר"צ פרידמן בשם הגרי"ש אלישיב (לגבי הודעות כתובות שהאדמו"ר מגור אסר, ומסר בשמו שיש לאסור רק תועבה ותו לא, ומלבד זה הכל מותר).

ובי"ד רבני חב"ד שהקימו הכשר מיוחד (ע"י חברת נטספארק).

והגר"ע יוסף (הביא בשמו בשו"ת ברכת יהודה שבאו להחתימו נגד סמארטפון מסונן ולא הסכים לחתום כיוון שרבים וטובים צריכים את זה ולא יעמדו בניסיון, וזו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה).

רק שגדולי ישראל (בהשפעת עסקני וועדת הרבנים לענייני תקשורת, שהתחננו על נפשם) סייגו את ההיתר "לצרכי פרנסה" או לשאר צרכים, ולא לכל דיכפין, כדי שלא כל אברך יחזיק, ואז נוצר מצב שרבים מחזיקים מכשיר כשר ומכשיר טרף גם יחד, ואין שום פיקוח על המכשיר הטרף כי מחזיקים אותו בסתר ואף אחד לא יודע מזה. אבל האדמו"ר מקרלין בראייתו למרחוק עמד על כך מההתחלה שלא יכנס שום מכשיר טרף לקהילתו אלא מכשיר מסונן, והתיר אותו לכתחילה, רק שהמליץ ש"אין חובה להחזיק סמארטפון" ומי שיכול להסתדר בלעדיו תבוא עליו הברכה.
 

קבצים מצורפים

אני מוחה בקרירות הנוראה שעושים כאן נגד הסמרטפונים
ומיד יתחילו עם הטענות כיצד אתה כותב בפורום
תשובה ראשונה -המחשב שלי הוא נטפרי עם סינון בלי אתרי חדשות כלל
וכידוע אין סמראטפון עם הגנה באיזור ההגנה הזה
ועוד דבר אני מתפלל שבעז''ה אני יום אחד לא ישתמש כלל באנטרנט
אבל לא לקרר את האמבטיא עם טענות של עמלק
 
בשבוע האחרון התפרסמה דרשתו של אחד הרבנים שהוא בבחינת חד בדרא, הלא הוא האדמו"ר מקרלין, אחד מגדולי האדמו"רים שדעתו ידועה בנושא מזה שנים, ובקהילתו אחוז השמורים מסמארטפונים פרוצים הוא הגדול ביותר (כי בכל הקהילות יש תופעה שעשרות אחוזים מהקהילה מתנהגים כ"אנוסים" - מחזיקים סמארטפון פרוץ בסתר ומכשיר "כשר" בגלוי, וברוב המקרים אין שום אפשרות למנוע מהם).

במהלך עריכת השולחן הטהור לרגל "זאת חנוכה", בהיכל בית מדרשו הגדול בגבעת זאב בירושלים, התייחס האדמו"ר מקרלין באריכות לאחד הנושאים הבוערים ביותר על סדר יומו של הבית היהודי בדורנו – השימוש במכשירי הטכנולוגיה וההתמודדות עם פגעיהם.

בדבריו, הציג האדמו"ר גישה המשלבת הכרה במציאות החיים, לצד דרישה בלתי מתפשרת לזהירות ולקדושה.

בפתח דבריו, הבהיר האדמו"ר כי המציאות השתנתה וכי המכשירים הטכנולוגיים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום.

"הגענו למצב שאין אדם שיאמר שאפשר להסתדר בלי מכשירים", אמר האדמו"ר, "אי אפשר להסתדר, צריכים אותם. אבל לשם כך יש סינונים, ואם משתמשים בזה כמו שצריך זה לא פסול" פתח האדמו"ר את דבריו.

האדמו"ר הדף את הגישה השוללת לחלוטין את עצם השימוש במכשירים כפתרון יחיד, והשתמש במשל מעולם המעשה: "מי שיצעק שזו סכנה – הרי גם לנסוע ברכב זו סכנה, ולא חסרים דברים אחרים בעולם שהם סכנה. כשם שלא יגידו לאדם לא לנסוע ברכב בגלל הסכנה שבכביש, כך אי אפשר למנוע לחלוטין מלהשתמש במכשירים".

לצד ההכרה בצורך הטכנולוגי, סייג האדמו"ר את הדברים והפנה קריאה לאברכים הצעירים המקימים את ביתם. האדמו"ר הדגיש כי המכשיר אינו "מצווה" או הכרח למי שאינו זקוק לו באמת.

"אברך שזה עתה התחתן", הסביר האדמו"ר: "לא צריך לרוץ מיד לקנות מכשיר. זו לא מצווה. יש להשתמש במכשירים למה שצריך באמת, לצרכי עבודה וסידורים חיוניים, ולא סתם בשביל 'שטויות' ובזבוז זמן".

בהמשך דבריו, עורר האדמו"ר את החסידים כי לצד המאמץ האנושי והסינון הטכנולוגי, הכלי החזק ביותר של היהודי הוא התפילה: "צריכים להתחנן ולבקש מהשי"ת שישמור עלינו, על עוללנו ועל טפנו, אנו צריכים לחיות מתוך ישרות הלב".

יצויין שדעת רוב ככל גדולי ישראל להתיר סמארטפון מסונן לנצרכים, והמפורסמים שבהם הם רבני בד"ץ בני ברק, הגר"י סילמן והגר"ש רוזנברג, וגם אחרי שפרסמו בשמם שהם "חזרו בהם" - הם פרסמו הבהרה שלא חזרו בהם מעולם, וההיתר בתקפו.

וכן הגר"ח קניבסקי גילה דעתו להתיר סמארטפון (ההיתר ניתן בזמנו חברת נתיב).

וכן רבני בד"ץ העדה החרדית במכתבם התירו למשגיחי כשרות סמארטפונים מסוננים, וכן מועצת חכמי התורה - הגר"ש כהן, הגר"ד יוסף, הגר"ש בעדני, הגר"ש מחפוד, הגר"ש בן שמעון ועוד, כולם גילו דעתם להתיר סמארטפונים מסוננים (ההיתר ניתן בזמנו לחברת "שוהם").

והגרי"ד גרוסמן (לחברת "הדרן").

והגר"צ ברוורמן והגר"ש אליטוב (לחברת עסקן).

והגר"צ פרידמן בשם הגרי"ש אלישיב (לגבי הודעות כתובות שהאדמו"ר מגור אסר, ומסר בשמו שיש לאסור רק תועבה ותו לא, ומלבד זה הכל מותר).

ובי"ד רבני חב"ד שהקימו הכשר מיוחד (ע"י חברת נטספארק).

והגר"ע יוסף (הביא בשמו בשו"ת ברכת יהודה שבאו להחתימו נגד סמארטפון מסונן ולא הסכים לחתום כיוון שרבים וטובים צריכים את זה ולא יעמדו בניסיון, וזו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה).

רק שגדולי ישראל (בהשפעת עסקני וועדת הרבנים לענייני תקשורת, שהתחננו על נפשם) סייגו את ההיתר "לצרכי פרנסה" או לשאר צרכים, ולא לכל דיכפין, כדי שלא כל אברך יחזיק, ואז נוצר מצב שרבים מחזיקים מכשיר כשר ומכשיר טרף גם יחד, ואין שום פיקוח על המכשיר הטרף כי מחזיקים אותו בסתר ואף אחד לא יודע מזה. אבל האדמו"ר מקרלין בראייתו למרחוק עמד על כך מההתחלה שלא יכנס שום מכשיר טרף לקהילתו אלא מכשיר מסונן, והתיר אותו לכתחילה, רק שהמליץ ש"אין חובה להחזיק סמארטפון" ומי שיכול להסתדר בלעדיו תבוא עליו הברכה.
זה קרלין של הממ''ח?
 
זה קרלין של הממ''ח?

זה האדמו"ר מקרלין שקטנו עבה ממתניך.

אנחנו נמצאים בפורום ציבורי, לא כל צרוע וזב יבוא וישפריץ כאן את הרעל שינק מרבותיו כלפי גדולי ישראל.

אגב, לממ"ח הצטרפו חסידויות גדולות ובהן צאנז, בעלז, ויזניץ', ביאלה, מוסדות כלל חסידיים, וגם קצת ממוסדות ש"ס.

חפש משהו אחר לנגח בו את חסידות קרלין.
 
יהודי חרדי רוצה להתרחק מהרע
ואנטרנט בכללי זה דבר רע
וגם כרגע שאני משתמש בו אני לפחות יודע שזה דבר רע
וידיעת המחלה היא חצי מהפתרון
אבל משיב '''כהלכה'' שעובד שעות נוספות להתיר את השרץ בק''ן ליצניות
אין אני רואה צורך להגיב לגיבובי טענות מקרלין שנחשב האדמור הכי פתוח בכל העניים אקדמיה טכנולגיה וממ''ח מה הוא ראיה לציבור החרדי?
 
ז, ויזניץ', ביאלה, מוסדות כלל חסידיים, וגם קצת ממוסדות ש"ס
עוד שקר מבית מדרשו של הנ''ל
צאנז ביאלה זה רק בנות
ורק בעלזא הכניס בנים והגרי''ג נלחם קשות בשעתו
ומקצת מהספרדים זה חיד''א מנתיבות.
 
ראשי תחתית