תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול החש בראשו
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
ברכת הנותן ליעף כח, לדעת מרן השו"ע היא ברכה לבטלה, ויש ראשונים רבים דס"ל דברכה לבטלה היא איסור דאורייתא,
ואזלינן בתר האר"י וכו"ע נהיגי הכי ומברכי הנותן ליעף כח.
 
פשוט לא למדת את דברי האר"י בענין, יש ענין דוקא להיעלמות מצות התכלת, וראה בקטע המצולם שהבאתי לעיל מספר וישב הים, ועיי"ש כל תשובתו באורך.
אין לי בעיה שתעלם
יש לי בעייה שנאמר שהנה היא לפנינו ולא צריך ללבוש ח''ו
 
ברכת הנותן ליעף כח, לדעת מרן השו"ע היא ברכה לבטלה, ויש ראשונים רבים דס"ל דברכה לבטלה היא איסור דאורייתא,
ואזלינן בתר האר"י וכו"ע נהיגי הכי ומברכי הנותן ליעף כח.
ועוד פעם ועוד פעם

אתה לא מבין את החילוק בין הכרעה במחלוקת שזה גם מנהג יכול להכריע ללחדש דין נגד תלמוד ערוך ונגד חמשה חומשי תורה
 
ח''ו
החיד''א כותב שאילו הב''י ידע מדברי האר''י, היה חוזר בו בכל מקום שכתב דלא האר''י, אלא שמרן הב''י לא זכה להשיג את חכמת האר''י, ולא ידע אפי' אחד ממאה מגדולתו (אלו המילים של מרן החיד''א, לא שלי)

האר''י רב כוחו להכריע אפי' בין הראשונים, לדידן דקי''ל דקבל קבלתו מאליהו הנביא, דלא כהגר''א

דברי החיד''א הם חידוש גדול שאני לא מכחיש שהרבה מהקהילות נוהגים אותו אבל גם חכמי ישראל ספרדים ואשכנזים חלקו ע''ז מכול וכול [פרי חדש לדוגמא] ויש חילוק עצום בין זהר שזה מדרשו של רשבי לבין דברים שנאמרו אחר חתימת התלמוד ע''י האר''י
 
דברי החיד''א הם חידוש גדול שאני לא מכחיש שהרבה מהקהילות נוהגים אותו אבל גם חכמי ישראל ספרדים ואשכנזים חלקו ע''ז מכול וכול [פרי חדש לדוגמא] ויש חילוק עצום בין זהר שזה מדרשו של רשבי לבין דברים שנאמרו אחר חתימת התלמוד ע''י האר''י
חידוש גדול ?
הב''י מכריע אין ספור פעמים כהזוהר נגד הראשונים, ואפי' נגד כל הראשונים !
כמו לענין ברכת לבנה, קריאת התורה עם הבעל קורא ועוד.
כמעט כל פוסקי ספרד אימצו את שיטת החיד''א !
 
בבית יוסף הביא מחלוקת הראשונים בענין הנחת התפילין, ומכל מקום הכרעתו לדינא היא רק על פי הזוהר, וז"ל "ועכשיו נהגו כל בני ספרד שלא להניחם בחול המועד ושמעתי שמקודם היו מניחים אותם בחול המועד כדברי הרא"ש ואח"כ מצאו שכתב רבי שמעון בר יוחי במאמר אחד שאסור להניחם בחול המועד ועל כן נמנעו מלהניחם בחול המועדא וכן כתב מורי דודי הה"ר יצחק קארו ז"ל בתשובה והמאמר ההוא איתיה במדרש הנעלם לשיר השירים (זוהר חדש דפוס מונקאטש שה"ש ח.) על פסוק (שיר השירים א ג) לריח שמניך טובים וזה לשונו רב המנונא סבא הכי אמר אלין אינון ימים דאיקרון טובים ואינון תפילין דרישא דקודשא בריך הוא מנח להון ועל דא איקרון טובים בגין דאינון נהרין ברישא דקודשא עילאה ובכל אתר ימים טובים אינון תפילין דרישא דקב"ה מנח להון חולו של מועד דלא איקרי יום טוב אלין תפילין דדרועא דהא לית לה לסיהרא מגרמא כלום אלא מנהירו דיום טוב תפילין דדרועא דאיהו תפילין של יד לא נהירו אלא מגו נהירו דתפילין של ראש תפלה דרישא יום טוב תפלה דדרועא חולו של מועד ושפיר קאמר והכי איהו ועל דא חולו של מועד אינון לענין עבידתא בגוונא דיום טוב ואיצטריך חדוא בגוונא דיליה ובגיני כך באלין יומין דאינון תפילין דמארי עלמא אסור לאנחא שאר תפילין דהא אלין יומין דאינון תפילין עילאין שראן על רישיהון דישראל קדישין. רבי אלעזר שאיל לרבי שמעון אבוי תינח תפילין דרישא דשריין על רישיהון דישראל קדישין ביום טוב תפילין דדרועא דאיהו חולו של מועד היך אנן אחידן לה א"ל בגין דאנן אחידן לה ואיהי יד כהה אסור למיעבד עבידתא בסטרא דילה ואיצטריך למעבד חדוא בסטרא דתפילין דרישא ועמא קדישא אחידן תפילין ושריא עלייהו ביום טוב ובחולו של מועד ואסיר לאעברא תפילין דמארי עלמא ולאנחא תפילין אחרנין דאינון דוגמא ודיוקנא לתתא. למלכא דבעי לנטרא לעבדיה א"ל עביד דיוקנא דחותמא דילי כל זימנא דההוא דיוקנא יתחזי עלך כולי עלמא יזועון וידחלון מינך לבתר מגו רחימו עילאה דקא רחים ליה מלכא יהב בידיה חותמא דגושפנקא עילאה דיליה כיון דאחיד חותמא עילאה דמלכא בידיה שביק מיניה ההוא דיוקנא דאיהו עבד אי ההוא עבדא דחי חותמא עילאה דמלכא בגין ההוא חותמא דאיהו עבד ודאי בר קטולא הוא ההוא עבדא בגין דאיהו עבד קלנא בחותמא דמלכא ולא חייש ליה ובגיני כך אסיר לעמא קדישא לדחיה חותמא דמלכא עילאה דשרא עלן בגין דיוקנא דאנן עבדין האי במועד ובחולו של מועד וכל שכן בשבת דכולא שרא עלן. ומאחר שבתלמודא דידן לא נתבאר דין זה בפירוש מי יערב לבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רבי שמעון בן יוחי המפליג כל כך באיסור הנחתן".

ביטול מצות עשה, זה דבר לא יתכן על פי הקבלה. אך לומר שמצוה לא שייכת בזמן מסויים, כמו הזוהר שכתב שלא להניח תפילין בחוה"מ, אפשר [והזוהר לא כתב זאת ע"פ ראשונים, אלא ע"פ קבלה דידיה], ה"ה אפשר לומר שתכלת לא שייכת בזה"ז.
ובפרט שמצות תכלת, רמוז כבר בתורה שאינה נוהגת בזה"ז, וכמש"כ תלמיד האר"י הח"י מהרח"ו זיע"א
1744975091744.png1744975116994.png
 
חידוש גדול ?
הב''י מכריע אין ספור פעמים כהזוהר נגד הראשונים, ואפי' נגד כל הראשונים !
כמו לענין ברכת לבנה, קריאת התורה עם הבעל קורא ועוד.
כמעט כל פוסקי ספרד אימצו את שיטת החיד''א !
עוד פעם

מה הקשר בין להקפיד לא לברך עד היום השביעי ללבטל מצוות עשה נפלת על הראש??

בדרך אגב אין זה זהר אלא מהרי ג'קטלייא
 
הבלים
אם הייתה גמ' מפורשת נגד ולא היו בזה מחלוקות ראשונים

[ולדעתי שאפילו אם הרמב''ם היה מגלה את דעתו בבירור ] אף אחד לא היה נוהג כהזהר!!
כי לא תיתכן כלל סתירה בין הש''ס לזוהר !
תביא לי מקום אחד (!) שיש סתירה !
אם יש סתירה או מפרשים את הגמ' אחרת, או את הזוהר אחרת !
כך שכל הנידון הוא מיותר !
 
גם לפי האר''י יתכן שהי''ב חלות זה לא חיוב גמור, אלא רק 'לכתחילה' ו'מידת חסידות' כמ''ש רבנו האור לציון בכללי הפסיקה (עי' בהקדמה לשו''ת אור לציון ח''ב) ואין שום גמ' שכתוב שאין מידת חסידות והנהגה טובה בי"ב חלות
ובפרט שיש שפירשו הזוהר אחרת כהגר''א
 
גם לפי האר''י יתכן שהי''ב חלות זה לא חיוב גמור, אלא רק 'לכתחילה' ו'מידת חסידות' כמ''ש רבנו האור לציון בכללי הפסיקה (עי' בהקדמה לו''ת אור לציון ח''ב) ואין שום גמ' שכתטב שאין מידת חסידות והנהגה טובה בי'ב חלות
ובפרט שיש שפירשו הזוהר אחרת כהגר''א
יתכן

כמובן שאין שום אר''י שאומר שאם יש לפניך תכלת לא ללבוש

וסתם שאלה אם היה אר''י שהיה אומר שתחת שלטון הציונים לא שייך תפילין מה הייתה עושה???
 
ראשי תחתית