תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

אבל צריך לדעת שיש כמה סגנונות של רבנים, יש את אלו שיותר משנים דברים, ויש את שלו שלו.
כגון הגר"ש דבליצקי זצ"ל, הגר"מ מאזוז, הגר"ד קוק שליט"א ועוד,
ומאידך רוב מניין ובניין שלא משנים בכללי, מה שנקרא ה'מיינסטרים'.
ולכן אין משמעות של רוב בענין זה כי פשוט יש רבנים שלא משנים לא משנה מה
 
רוב הרבנים יש להם מהלך שלא משנים, זה לא שסתם הם לא משנים.
ולכן אם רוצים לדעת האם התכלת נכונה או לא צריך לבדוק מה אומרים אלה שבדקו ואם רוצים לבדוק אם צריך לבדוק את התכלת מסתכלים על רוב שלא בדקו
 
אציין עובדה שראיתי במקום מסויים - הרי צריך בערך 15 חלזונות כדי לצבוע ציצית אחת. אם באמת נהגו ישראל במשך מאות שנים להשתמש בחילזון זה לצביעה - למה הארכיאולוגים לא מצאו מליוני על מליונים של קונכיות כאלו?
מצאו . אתה פשוט לא מעודכן
 
מצאו . אתה פשוט לא מעודכן
אולי מצאו את הקונכיות ששימשו לצבע הארגמן [הרי לטענת מצדדי התכלת, התכלת והארגמן הוא מאותו חלזון, ואם כן אפשר לומר שכל קונכיות אלו הם של הארגמן ולא של התכלת, ואת התכלת צבעו בחלזון אחר לגמרי שגנוז הוא מאתנו וכדברי חז''ל].
 
אולי מצאו את הקונכיות ששימשו לצבע הארגמן [הרי לטענת מצדדי התכלת, התכלת והארגמן הוא מאותו חלזון, ואם כן אפשר לומר שכל קונכיות אלו הם של הארגמן ולא של התכלת, ואת התכלת צבעו בחלזון אחר לגמרי שגנוז הוא מאתנו וכדברי חז''ל].
אפשר בצורה כ"כ פשוטה להוציא מזה תכלת {ע"י השמש ופעם שצבעו בבורות צביעה וע"י דבש וסיד צריך עבודה לשמור על הסגול שלא יהפך לכחול בצורה נורמלית זה הופך לכחול. ואם חז"ל לא הרחיקו אותנו מזה סימן שזה כשר
 
1} שדיונון הוא לא חילזון {כולנו יודעים מה זה חילזון} 2} אין זכר לדם שבבגד לדמו של הדיונון {בדיקת מעבדה} 3} צורת הצביעה ע"י הרתחה של 700 מעלות התגלתה קצת לפני תקופת הראדזין ולא היתה ידועה לפני כן 4}זה יורד בכביסה משא"כ האק"ק שלא יורד באקונומיקה 5}החו"י ושל"ג ורש"ר הירש מפורש אומרים שפורפורא הוא חילזון התכלת
לא שאלתי איזה שאלות יש לך להקשות, שאלתי איזה שאלות הקשו אותם הגדולים שלא קיבלו את התכלת של ראדזין
וכיון שהשאלות שלהם שייכים גם על המיורקס, יש לנו פסק מ"גדולי הדור וכלל ישראל" (כלשון הערוה"ש) שלא ללבוש תכלת זו
יש דברים שהרב מזוז בקי בהם יותר מהפוסקים שאנו יותר סומכים עליהם בהלכה כגון דקדוק זמנים שיעורים וה"ה לכל דבר שהוא מחקר וה"ה כאן ודאי שיש לו יותר גישה למחקר משאר הרבנים ולכן דעתו סופר משמעותית {דרך אגב לרוב ענותנותו לא לבש בפרהסיא כל עוד הרב עובדיה היה חי}
כל זה שייך רק אם מקבלים את ההנחה ששייך להחזיר את התכלת קודם ביאת המשיח, אבל דעת רוב מנין ובנין של גדו"י אינו כן
[אגב, ידוע לך אם הגרמ"מ שליט"א בירר את הענין בעצמו? נדמה לי שהוא סומך על מסקנת החוקרים]
 
אפשר בצורה כ"כ פשוטה להוציא מזה תכלת {ע"י השמש ופעם שצבעו בבורות צביעה וע"י דבש וסיד צריך עבודה לשמור על הסגול שלא יהפך לכחול בצורה נורמלית זה הופך לכחול. ואם חז"ל לא הרחיקו אותנו מזה סימן שזה כשר
בודאי שחז"ל הרחיקו מזה, הם כתבו להדיא סימנים חלזון זה למה הוא דומה וכו', ואין סימני חז"ל עולים על הדיונון.
ועוד, וכי מצאת בדברי חז"ל או בכתבי אומות העולם איזכור כלשהו, אפי' ברמיזה בעלמא שצבעו את התכלת והארגמן באותו החלזון???
כיצד יתכן שצבעו באותו החלזון ואין לזה אפילו איזכור ברמז???
 
לא שאלתי איזה שאלות יש לך להקשות, שאלתי איזה שאלות הקשו אותם הגדולים שלא קיבלו את התכלת של ראדזין
וכיון שהשאלות שלהם שייכים גם על המיורקס, יש לנו פסק מ"גדולי הדור וכלל ישראל" (כלשון הערוה"ש) שלא ללבוש תכלת זו

כל זה שייך רק אם מקבלים את ההנחה ששייך להחזיר את התכלת קודם ביאת המשיח, אבל דעת רוב מנין ובנין של גדו"י אינו כן
[אגב, ידוע לך אם הגרמ"מ שליט"א בירר את הענין בעצמו? נדמה לי שהוא סומך על מסקנת החוקרים]
סומך במה על דעת החוקרים? בזה שהתורה קיימת ולא מתבטלת לתקופות ה"י?
 
אולי מצאו את הקונכיות ששימשו לצבע הארגמן [הרי לטענת מצדדי התכלת, התכלת והארגמן הוא מאותו חלזון, ואם כן אפשר לומר שכל קונכיות אלו הם של הארגמן ולא של התכלת, ואת התכלת צבעו בחלזון אחר לגמרי שגנוז הוא מאתנו וכדברי חז''ל].
התחלת עם הבדיחות של תרי חלזונא והעולם המרובע הגנוז בחלקו של זבולון???
 
אתה שואל אותי???
תשאל את הרב המתבדח בספריו.
אגב קונטרס תכלא דחלזון זכה להסכמה נלהבת ממרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, ואליה צירף את חתימתו מרן שה"ת הגרח"ק זיע"א,
ודבריו כתובים להדיא באחרונים, כך שקצת קשה לומר שזו בדיחה.
 
סומך במה על דעת החוקרים? בזה שהתורה קיימת ולא מתבטלת לתקופות ה"י?
כמובן שאין מקום לסמוך על החוקרים לענין אם התכלת נגנז, השאלה הוא שאם כן מקבלים את ההנחה שהתכלת לא נגנז [בניגוד לדעת רוב מנין ובנין של גדו"י, ה"י] האם המיורקס אכן חלזון התכלת? לענ"ד התשובה היא לא, ומעניין אותי אם אני חולק בזה על הגרמ"מ, או דלמא הגרמ"מ רק סמך על החוקרים שאומרים שזה קרוב לודאי ומעולם לא נכנס לבירור הראיות בעצמו
 
כמובן שאין מקום לסמוך על החוקרים לענין אם התכלת נגנז, השאלה הוא שאם כן מקבלים את ההנחה שהתכלת לא נגנז [בניגוד לדעת רוב מנין ובנין של גדו"י, ה"י] האם המיורקס אכן חלזון התכלת? לענ"ד התשובה היא לא, ומעניין אותי אם אני חולק בזה על הגרמ"מ, או דלמא הגרמ"מ רק סמך על החוקרים שאומרים שזה קרוב לודאי ומעולם לא נכנס לבירור הראיות בעצמו
א. אשמח להסבר מה הכוונה "התכלת נגנז" כי זה לא כ"כ מסתדר במציאות, בטח לא במציאות ע"פ חז"ל
ב. הגר"מ להבנתי (ולהבנת מי שקורא את דבריו בנושא) כן נכנס לעומק העניין, וכן יש את תלמידו הרה"ג אדיר כהן שמופיע בקבצים בעניין התכלת עם תשובות ומאמרים בדעת הגר"מ ונכנס לעומק גם הוא.
ג. לעניין רוב מניין ובניין, כמו שכבר נאמר פה יש לחלק בין גדו"י שמראש לא נכנסים לעניינים חדשים ומאוד מקפידים על מסורת ובין גדו"י שכן חוקרים גם עניינים מחודשים ובודקים גם נושאים ומצוות שפחות נפוצות.
 
א. אשמח להסבר מה הכוונה "התכלת נגנז" כי זה לא כ"כ מסתדר במציאות, בטח לא במציאות ע"פ חז"ל
ומדוע? רבים מגדו"י הבינו שתכלת נגנז היינו כפשוטו ממש, וזה מסתדר מצוין במציאות.
ב. הגר"מ להבנתי (ולהבנת מי שקורא את דבריו בנושא) כן נכנס לעומק העניין, וכן יש את תלמידו הרה"ג אדיר כהן שמופיע בקבצים בעניין התכלת עם תשובות ומאמרים בדעת הגר"מ ונכנס לעומק גם הוא.
ישנם עוד ת"ח רבים שנכנסו לעומק הענין וחלקו. רוב גדו"י שללו את הזיהוי.
ג. לעניין רוב מניין ובניין, כמו שכבר נאמר פה יש לחלק בין גדו"י שמראש לא נכנסים לעניינים חדשים ומאוד מקפידים על מסורת ובין גדו"י שכן חוקרים גם עניינים מחודשים ובודקים גם נושאים ומצוות שפחות נפוצות.
למה? אם הרוב אוחזים שאין מקום לדון בזה מחמת אי אילו סיבות [כגון ש"א לחדש מצוה וכדעת מרן הגרנ"ק, או שהתכלת נגנז וכדעת מרן הגרח"ק], למעשה רוב גדולי ישראל אוחזים שהשאלה הזו לא רלוונטית.
והלא דברים ק"ו, אם היו אוחזים שהשאלה רלוונטית אלא שהם חולקים בפרט מסויים ועל כן סבורים שלא להטיל תכלת, ניזיל בתר רובא, כ"ש היכא דרוב גדו"י סבורים שאין מקום כלל לעסוק בשאלה זו ואיננה רלוונטית.
ובר מן דין, רבים מהת"ח כתבו תשובות בענין ושללו [כגון מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הגר"א וייס שליט"א, הגר"י הלל שליט"א, הגר"א נבנצל שליט"א, ועוד רבים].
 
ראשי תחתית