מרנן ורבנן
חבר מוביל
עובדתית תכלת הייתה גם לאחר החורבן.ומדוע? רבים מגדו"י הבינו שתכלת נגנז היינו כפשוטו ממש, וזה מסתדר מצוין במציאות.
חזלי"ת זה כתוב ומופיע מפורש.
יהדותית אני לא מכיר אופציה שמצווה מתבטלת לזמן מה.
אלא מאי? דברי האר"י ככל הנראה לא נאמרו כפשוטם.
בהחלטישנם עוד ת"ח רבים שנכנסו לעומק הענין וחלקו.
אשמח לרשימה של גדו"י שלמדו את הנושא ושללו (ולא ששללו את עצם הנושא מראש, שגם זה כמובן לגיטימי לחלוטין)רוב גדו"י שללו את הזיהוי.
לדעתי זה טיעון חלש יותר, אבל כרצונך.למה? אם הרוב אוחזים שאין מקום לדון בזה מחמת אי אילו סיבות [כגון ש"א לחדש מצוה וכדעת מרן הגרנ"ק, או שהתכלת נגנז וכדעת מרן הגרח"ק], למעשה רוב גדולי ישראל אוחזים שהשאלה הזו לא רלוונטית.
והלא דברים ק"ו, אם היו אוחזים שהשאלה רלוונטית אלא שהם חולקים בפרט מסויים ועל כן סבורים שלא להטיל תכלת, ניזיל בתר רובא, כ"ש היכא דרוב גדו"י סבורים שאין מקום כלל לעסוק בשאלה זו ואיננה רלוונטית.
אוקיובר מן דין, רבים מהת"ח כתבו תשובות בענין ושללו [כגון מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הגר"א וייס שליט"א, הגר"י הלל שליט"א, הגר"א נבנצל שליט"א, ועוד רבים].