תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

גם מחדש התכלת הראדזינר, והרב הרצוג שהיו תומכים מובהקים בחידוש מצוות התכלת, היה פשוט להם שצריך חלזון שיעמוד בסימני הגמ'.
ברור שצריך להסתדר עם הגמ אבל זה לא סימני כשרות
 
אין שום מחלוקת אין אף א שאומר שזה סימני כשרות אלא רק דרך לזהות
התכלת היה נוהג בזמן שהברייתא נכתבה, ולא צריך סימנים לזהות, זה לא נכתב כאמצעי עזר לזהות את החלזון, ברור שזה סימני כשרות. מעולם אף אדם לא התווכח בנידון זה.
 
התכלת היה נוהג בזמן שהברייתא נכתבה, ולא צריך סימנים לזהות, זה לא נכתב כאמצעי עזר לזהות את החלזון, ברור שזה סימני כשרות. מעולם אף אדם לא התווכח בנידון זה.
אין אף אחד שאומר כך. וכמו שאם א"י לא גבוהה מכל ארצות אז זה לא אומר שזה לא א"י
 
אין אף אחד שאומר כך.
אם כל הראשונים הביאו את הסימנים, זה כ"כ פשוט ואינו צריך לפנים.
בלי נדר סיימתי להתווכח בנושא פשוט זה.
[כתבתי אותו דבר כבר בערך עשר פעמים, נראה לי מיותר].
 
אין אף אחד שאומר כך. וכמו שאם א"י לא גבוהה מכל ארצות אז זה לא אומר שזה לא א"י
אתה שוב פעם עם השטויות שלך, מה אתה מערבב דברי אגדה בדברי הלכה?
הרמב"ם ושאר ראשונים לא מביאים דברי אגדה.
 
כי הגמ מזהירה רק מהצומח ולמה לא מזהירה מהחי שהיה ידוע מקצה העולם ומצוי בצור?
מנין שהגמ' מזהירה רק מהצומח? היא פירשה סימנים להדיא מהו החלזון הכשר, ומה שלא עומד בסימנים פסול. הספרי הזהיר להדיא גם משאר מיני צבעונין, ובאזהרת הגמ' לגבי קלא אילן נכלל כל צבע שאינו מחלזון התכלת, ומנין שהאזהרה היא רק על הצומח ולא על החי?
1751196923871.png
 
מנין שהגמ' מזהירה רק מהצומח? היא פירשה סימנים להדיא מהו החלזון הכשר, ומה שלא עומד בסימנים פסול. הספרי הזהיר להדיא גם משאר מיני צבעונין, ובאזהרת הגמ' לגבי קלא אילן נכלל כל צבע שאינו מחלזון התכלת, ומנין שהאזהרה היא רק על הצומח ולא על החי?
הצג קובץ מצורף 7249
כי כתוב בגמ קלא אילן!!!!!!!!!!!!!! וזה אילן!!!!!! ולא חי!!!!!!!
 
ומה שלא עומד בסימנים פסול
נחלקו רבותינו הראשונים האם לחידושה של מצות התכלת, צריך "מסורת" מדוייקת, ובלאו הכי נמנעת האפשרות לחדש את המצוה. או שמספיק זיהוי ע''פ סימנים, וכמו בכל התורה, סימנים מובהקים הוי דאורייתא, כמו לגבי השבת אבידה, וכן לגבי זיהוי פנים להתיר אשת איש וכל כיוצא בזה.
והנה לדעת רבי אברהם בן הרמב׳׳ם (‏המספיק לעובדי ה׳ עמ׳ 273‏) שהצריך מסורת מדוייקת, קשה עד מאד להגיע לבירור חלזון זה עד כדי לא אפשרי, וזה לשונו ״ומשום אי הכרת דג זה ע׳׳י מסורת מדוייקת נמנעה מהמאוחרים עשיית התכלת״. אולם לפי המהרי׳׳ל (‏תשובות חדשות סי׳ ה‏) ״למאי דכתב סמ׳׳ג (‏לשון הרמב׳׳ם‏) דאותו דג הוא וכו׳, וכתב סימנין בקל היה לעשות תכלת״. מצאנו כאן מחלוקת האם צריך ״מסורת מדוייקת״, או ״סימנים מדוייקים״.
 
אז למה הגמ אומרת קלא אילן? ולא חילזון הפסול?
אולי כבודו ישאל את זה את הבן איש חי?
ספוילר - כתבתי לך לעיל לעיין בטעמו של דבר בבן יהוידע ב"מ ס"א ב'.
כבודו ישתדל לא להקשות לפי שיעיין במקורות.
 
אין סימנים יותר מבהקים מזה שהחיה היחידה בעולם שצובע תכלת זה חילזון שמצוי בין חיפה לצור בשבטו של זבולון. וצורתו חקוקה על המטבעות של צור הישנות ונמצאו עשרות בתי צביעה בא"י של החילזון הזה ואפילו שרידי צבע מזמן התנ"ך
 
אין סימנים יותר מבהקים מזה שהחיה היחידה בעולם שצובע תכלת זה חילזון שמצוי בין חיפה לצור בשבטו של זבולון.
ממש לא היחידה, יש עוד אחת שנגנזה.
וצורתו חקוקה על המטבעות של צור הישנות
כי צבע תכלת היה צבע יקר, אבל לא אומר שזה של מצוה.
ונמצאו עשרות בתי צביעה בא"י של החילזון הזה ואפילו שרידי צבע מזמן התנ"ך
מי אמר שזה תכלת של מצוה? ציצית צבועה בפורפורא עוד לא מצאו.
 
ראשי תחתית