לחצו כאן – תרומה לשמואל

תלמידי מרן רבינו הגדול רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל

ולמשל, מעולם הרב בן ציון לא אמר אם הרב עובדיה היה שומע סברותי היה חוזר בו,,, רק לא ידע, לא שמע, לא ראה, וליהפך, כמובן.,
עד השנים האחרונות. ה"י.
אולם ביבי"א ח"ט בהערות על האור לציון, הגרע"י תמה והקשה עליו שנעלם ממנו, ולא ראה ועוד לשונות כיו"ב ע"ש.
אלא שבאמת הגרב"צ לא תמיד חשש לדעת הפוסקים וספרי השו"ת, כאשר עלה לו להלכה ע"פ הבנתו בסוגיא או בדעת הראשונים, או כאשר רצונו היה לישב המנהגים.
 
פשוט וברור, והרבה יותר מכך.
הוא עצמו - הרב בן ציון הראה זאת לכולם בכל הזדמנות.
וכך היה לעולמים, שהרבנים לא עירבו ענינים אישים במחלוקות בהלכה.
ולמשל, מעולם הרב בן ציון לא אמר אם הרב עובדיה היה שומע סברותי היה חוזר בו,,, רק לא ידע, לא שמע, לא ראה, וליהפך, כמובן.,
עד השנים האחרונות. ה"י.
מדהים איך אתה מנצל כל דבר ממשנתו של חכם בן ציון, בכדי לנהוג בדיוק הפוך ממנו.
 
מדהים איך אתה מנצל כל דבר ממשנתו של חכם בן ציון, בכדי לנהוג בדיוק הפוך ממנו.
אתה מזכיר לי, שכאשר מרן זצ"ל אמר את דבריו בכינוס של דרשו, (שעל הספרדים, אחרי שלומדים משנ"ב יש ללמוד פוסקי ספרד) ובעיתון יצאו במחאה נמרצת על כבודו של מרנא ורבנא הח"ח...
אמר אחד מגדולי הדור דאז שאם החפץ חיים היה בחיים היה מוחה בהם בכל תוקף על המחלוקת וביזוי כבוד התורה, שודאי זה נגד משנתו.

דון מיניה ואוקי באתרין...
 
אחרי שלומדים משנ"ב יש ללמוד פוסקי ספרד)
הייתי מאמין לך אילולא הייתי מכיר את המ"ב

אך כאשר אני פותח מ"ב ורואה כסדר שמזכיר מפוסקי ספרד.

"החיד"א, כנסת הגדולה, מאמר מרדכי, נהר שלום, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן"

כך שאין לך יותר מטענות שווא ומשאות שווא ומדוחים ממה שהזכרת
 
יש עוד תלמיד שלו שלא כולם יודעים שהוא תלמידו
הרב יהושוע ארנברג ראש ישיבת חדרה ששמעתי שהוא אומר
שהשיעורים היומיים שלו מבוססים על שיעורי הגרב"ץ
חלמא טבא חזאי וטבא להוי.
מסתמא שאל אותו ב' שאלות בעיון, נשתומם מגדולותו, וכבר הרגיש תלמיד, ומכאן הדרך קצרה לבדיה האמורה לעיל.
 
הייתי מאמין לך אילולא הייתי מכיר את המ"ב

אך כאשר אני פותח מ"ב ורואה כסדר שמזכיר מפוסקי ספרד.

"החיד"א, כנסת הגדולה, מאמר מרדכי, נהר שלום, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן"

כך שאין לך יותר מטענות שווא ומשאות שווא ומדוחים ממה שהזכרת
זה לא ממני, מפי אומרם מדברי מרן זצ"ל. (מי שיכול יביא את דבריו)

ולדבריו תקרא טענות שווא ומדוחים???

ולגופן של דברים.

שמעת על ספרי הגר"ח פלאג'י (יש כאלו שמכירים אותו רק מהסגולה של קד מטבעות בערב שבועות עי' ערך קופת העיר) פתח הדביר יפה ללב הזבחי צדק הבא"ח רב פעלים ועוד ועוד כאשר תראה בכה"ח וביבי"א. שהמשנ"ב לא ראה אותם ולא הביאם.

גם שמזכיר מפוסקי ספרד החיד"א פר"ח וכו' זה לא אומר שהוא פסק כמותם, ובדר"כ נמשך אחרי הגר"א ופוסקי אשכנז.

ולדבריך, למה יצאו כמה הוצאות של משנ"ב (תפארת מאורות מכון ירושלים) לבני ספרד???.

מרן הגרע"י זצ"ל לא חשב ולא עלה על דעתו לזלזל בספר המשנ"ב רק אמר את המציאות, שבהרבה דברים אנו פוסקים ונוהגים אחרת ממה שכתב המשנ"ב. אבל רק נמוכי שכל כמוך קורא לזה טענות שווא ומדוחים
 
שמעת על ספרי הגר"ח פלאג'י (יש כאלו שמכירים אותו רק מהסגולה של קד מטבעות בערב שבועות עי' ערך קופת העיר) פתח הדביר יפה ללב הזבחי צדק הבא"ח רב פעלים ועוד ועוד כאשר תראה בכה"ח וביבי"א. שהמשנ"ב לא ראה אותם ולא הביאם.
דווקא שמעתי עליהם
וכתבו רובם ממה שהזכרת בפשטות את המנהג שאשה מדליקה ואח"כ מברכת
וכן שאשה טובלת ואח"כ מברכת

וכן כתבו עוד הרבה הרבה דברים דלא כשו"ע בהרבה נושאים, והרבה דברים שאתה לא נוהג כמותם האידנא

וכן שמעתי על ר' חיים פלאג'י שהביא את המנהג "שלא ליפול על פניהם", ודחה אותם.

כך שנראה לי היית צריך לומר הפוך, שאם כבר עדיף ללמוד מ"ב מבלי ללמוד את אלו שהזכרת
 
הייתי מאמין לך אילולא הייתי מכיר את המ"ב

אך כאשר אני פותח מ"ב ורואה כסדר שמזכיר מפוסקי ספרד.

"החיד"א, כנסת הגדולה, מאמר מרדכי, נהר שלום, יד אהרון [אלפאנדרי], פרי חדש, מנחת כהן"

כך שאין לך יותר מטענות שווא ומשאות שווא ומדוחים ממה שהזכרת
פשוט חרפה. לכתוב על דברי הגרע"י - טענות שווא ומדוחים. ראוי שתמחוק את המילים המבישות הללו.

שלמדתי בכולל ערב אליבא דהילכתא של אהבת שלום לפני הרבה שנים, פתחו מדור בגליון החודשי 'האיר המזרח' שם הביאו את כל החילוקים שבין פוסקי הספרדים למה שכתב המשנ"ב. והיה הסכמה לזה ממרן הגרח"ק זצ"ל.

הטענה של הגרע"י ברורה ונכונה. ולא צריך לקחת כל מחלוקת הלכתית לפסים אישיים.
 
שלמדתי בכולל ערב אליבא דהילכתא של אהבת שלום לפני הרבה שנים, פתחו מדור בגליון החודשי 'האיר המזרח' שם הביאו את כל החילוקים שבין פוסקי הספרדים למה שכתב המשנ"ב. והיה הסכמה לזה ממרן הגרח"ק זצ"ל.
אני אישית נהנה מהכף החיים מאאאד. מה חסר בכה''ח? לא תחסר כל בה.
במשנ''ב אני נהנה מהביאור הלכה, וגם כיצד מתמצת סוגיות עמוקות ושיטות כל הראשונים בשפה ברורה ובנעימה במשנ''ב. פשוט פלא.
השילוב ביניהם בלימוד הלכה הוא הכי טוב.
 
דווקא שמעתי עליהם
וכתבו רובם ממה שהזכרת בפשטות את המנהג שאשה מדליקה ואח"כ מברכת
וכן שאשה טובלת ואח"כ מברכת

וכן כתבו עוד הרבה הרבה דברים דלא כשו"ע בהרבה נושאים, והרבה דברים שאתה לא נוהג כמותם האידנא

וכן שמעתי על ר' חיים פלאג'י שהביא את המנהג "שלא ליפול על פניהם", ודחה אותם.

כך שנראה לי היית צריך לומר הפוך, שאם כבר עדיף ללמוד מ"ב מבלי ללמוד את אלו שהזכרת
לקחת כמה נקודות מאלפי הלכות.
ראה בלוית חן שהוא ספר על סדר המשנ"ב ושם תראה את החילוקים והדעות.
ותראה בכל המשנ"ב לבני ספרד, וכן בחוברת אליבא דהלכתא.
לשיטתך למה בכלל הוציאו את המשנ"ב הנ"ל?, הרי אין שום מחלוקת, כל בני ספרד פוסקים כהמשנ"ב.

תמשיך להתווכח עם המציאות.... שיערב לך.
 
הרי אין שום מחלוקת, כל בני ספרד פוסקים כהמשנ"ב.
לא זה אמרתי

אלא לטענות "סרק", שהמ"ב זה רק לאשכנזים

ע"ז אמרתי שפסקיו מלאים מהפוסקים הספרדים הנ"ל [שהזכרתי לעיל]

רק פשוט תעיין, כי לא נראה לי שעיינת [לא רק אתה אלא עוד כמה פה], במ"ב אם אתה מדבר כך
אולי רק עברת מלמעלה על דבריו
 
חלמא טבא חזאי וטבא להוי.
מסתמא שאל אותו ב' שאלות בעיון, נשתומם מגדולותו, וכבר הרגיש תלמיד, ומכאן הדרך קצרה לבדיה האמורה לעיל.
אתה יכול להתקשר ולשאול אותו הוא היה משתתף בשיעורים בפורת יוסף
 
זה לא ממני, מפי אומרם מדברי מרן זצ"ל. (מי שיכול יביא את דבריו)

ולדבריו תקרא טענות שווא ומדוחים???

ולגופן של דברים.

שמעת על ספרי הגר"ח פלאג'י (יש כאלו שמכירים אותו רק מהסגולה של קד מטבעות בערב שבועות עי' ערך קופת העיר) פתח הדביר יפה ללב הזבחי צדק הבא"ח רב פעלים ועוד ועוד כאשר תראה בכה"ח וביבי"א. שהמשנ"ב לא ראה אותם ולא הביאם.

גם שמזכיר מפוסקי ספרד החיד"א פר"ח וכו' זה לא אומר שהוא פסק כמותם, ובדר"כ נמשך אחרי הגר"א ופוסקי אשכנז.

ולדבריך, למה יצאו כמה הוצאות של משנ"ב (תפארת מאורות מכון ירושלים) לבני ספרד???.

מרן הגרע"י זצ"ל לא חשב ולא עלה על דעתו לזלזל בספר המשנ"ב רק אמר את המציאות, שבהרבה דברים אנו פוסקים ונוהגים אחרת ממה שכתב המשנ"ב. אבל רק נמוכי שכל כמוך קורא לזה טענות שווא ומדוחים
"טענות שוא ומדוחים" זה גם לא ממנו, הרי מרן הרב אלישיב אמר לעורכי יתד נאמן לעשות מחאה.
 
לא זה אמרתי

אלא לטענות "סרק", שהמ"ב זה רק לאשכנזים

ע"ז אמרתי שפסקיו מלאים מהפוסקים הספרדים הנ"ל [שהזכרתי לעיל]

רק פשוט תעיין, כי לא נראה לי שעיינת [לא רק אתה אלא עוד כמה פה], במ"ב אם אתה מדבר כך
אולי רק עברת מלמעלה על דבריו
אני מדבר על ההכרעה של המשנ"ב.
אם הוא מזכיר את פוסקי ספרד, זה לא אומר שהמשנ"ב גם לספרדים.
גם היבי"א מלא בפוסקים האשכנזים, אז לכן מה...
תתבונן...
 
"טענות שוא ומדוחים" זה גם לא ממנו, הרי מרן הרב אלישיב אמר לעורכי יתד נאמן לעשות מחאה.
לא נכנס אם זה היה הגרי"ש אם לא. וגם א"כ זה זכותם של הגדולים.
אבל שיבוא אחד ויטנף בפורום ויכתוב כך על הגרע"י, עד כאן.
 
אני מדבר על ההכרעה של המשנ"ב.
ההכרעה של המ"ב בדברי השו"ע, היא ממש כהכרעת שאר הפוסקים

אין הבדל במוצא אם ספרדי מבאר את השו"ע ולבין אשכנזי.

אם כח הכרעת המ"ב בדברי השו"ע היא מסויימת אזאי זה הכרעה בין לספרדי ובין לאשכנזי בדעת השו"ע

מחלוקות תמיד יש, גם בין הפוסקים הספרדים יש מח' בדעת השו"ע.

כך שאני לא מסתכל על הפוסק שביאר בשו"ע מאיזה מדינה הוא, ומאיזה מוצא הוא, ואיזה שם משפחה יש לו

כך שהטענות המוזרות שלך נשמעים בחלל ריק
 
ההכרעה של המ"ב בדברי השו"ע, היא ממש כהכרעת שאר הפוסקים

אין הבדל במוצא אם ספרדי מבאר את השו"ע ולבין אשכנזי.

אם כח הכרעת המ"ב בדברי השו"ע היא מסויימת אזאי זה הכרעה בין לספרדי ובין לאשכנזי בדעת השו"ע

מחלוקות תמיד יש, גם בין הפוסקים הספרדים יש מח' בדעת השו"ע.

כך שאני לא מסתכל על הפוסק שביאר בשו"ע מאיזה מדינה הוא

כך שהטענות המוזרות שלך נשמעים בחלל ריק
מדויק.
כמה מגוחך שהגורם להתחשבות בפסקיו של פוסק הוא מוצאו. וכבר הרעיש על כך מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א.
 
ראשי תחתית