האם אזלינן בתר מרא דאתרא היפך רוב הפוסקים לקולא לאחר פטירתו
אלא דיש להסתפק בב' ספיקות א) דלמא לחומרא אמרינן לקולא לא אמרינן להורות כמרא דאתרא נגד סוגיין
דעלמא, ב) מאן לימא לן דאף לאחר פטירת המרא דאתרא אפשר לפסוק כמותו נגד סוגיין דעלמא.
אולם זאת מצינו בגמרא שבת קל ע''א "תנו רבנן במקומו של רבי אליעזר היו כורתין עצים לעשות פחמין לעשות
ברזל בשבת, במקומו של רבי יוסי הגלילי היו אוכלין בשר עוף בחלב, לוי איקלע לבי יוסף רישבא קריבו ליה רישא דטוותא בחלבא לא אכל, כי אתא לקמיה דרבי אמר ליה אמאי לא תשמתינהו, אמר ליה אתריה דרבי יהודה בן בתירה הוה ואמינא דילמא דרש להו כרבי יוסי הגלילי וכו'. אמר רבי יצחק עיר אחת היתה בארץ ישראל שהיו עושין כרבי אליעזר והיו מתים בזמנן, ולא עוד אלא שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה גזרה על ישראל על המילה ועל אותה העיר לא גזרה". הרי לנו להדיא דעבדינן כמרא דאתרא בין לקולא ובין לחומרא ואין לחוש בזה כלל, דבמקומו של ר''א היו מתים בזמנן וגזרו על כל ישראל ולא גזרו על אותו העיר, דהעושה על דעת רב המקום הרי הוא מקיים ''ועשית ככל אשר יורוך'' שפירושו המוסכם בין לרמב''ם ובין לרמב''ן שיש לשמוע לחכמים בפירושי
התורה, ואין לו בית מיחוש כלל.
והנה עוד יש לפשוט גם הספק השני מהגמרא במסכת פסחים (ג ע''ב) "ההוא ארמאה דהוה סליק ואכיל פסחים
בירושלים, אמר כתיב כל בן נכר לא יאכל בו, כל ערל לא יאכל בו, ואנא הא קאכילנא משופרי שופרי, אמר ליה רבי יהודה בן בתירא מי קא ספו לך מאליה, אמר ליה לא כי סלקת להתם אימא להו ספו לי מאליה, כי סליק אמר להו מאליה ספו לי, אמרו ליה אליה לגבוה סלקא, אמרו ליה מאן אמר לך הכי אמר להו רבי יהודה בן בתירא אמרו מאי האי דקמן בדקו בתריה ואשכחוהו דארמאה הוא וקטלוהו, שלחו ליה לרבי יהודה בן בתירא שלם לך רבי
יהודה בן בתירא דאת בנציבין ומצודתך פרוסה בירושלים", הרי שהיה בזמן הבית והוא קדם לרבי הרבה.
שוב ראיתי בספר יוחסין (מאמר ראשון) שכתב "אבל ר' יהודה בן בתירא היה בבבל בנציבין בזמן הבית כדאיתא
בריש פסחים (דף ס"ג ע"ב). ושם פירש הרשב"ם ז"ל למה היה בבבל. ולא עלה לרגל כי זקן היה ולא היה יכול לעלות לרגל וזקן פטור מראייה. ועוד האריך שנים רבות כי היה עד זמן רב ושמואל ובירך לאבא אבוה דשמואל שיהיה לו בן חכם כדאיתא במדרש שמואל על פסוק וידע כל ישראל מדן ועד באר שבע כי נאמן שמואל וכו'. ובפ' ר' אליעזר בשבת ובפ' כל הבשר (במס' חולין) נראה ג"כ שהיה בזמן לוי שאמר לרבי אתריה דר' יהודה בן בתירא הוה ודרש להו כרבי יוסי הגלילי", הרי דאתריה דרבי יהודה בן בתירא היה בחייו שהוא האריך ימים טובא, ואין מכאן ראיה לחיוב לילך אחר חכם גם לאחר פטירתו. ולא עוד אלא דמדבריו נראה ברור דהוכיח מהא דרבי לא שמתינהו דאתריה דריב''ב שהוא היה בחיים. וכמו''כ כתוב בספר הקבלה להראב"ד "והי' בבבל בימיהם ר' יהודה בן בתירה ומחביריו של ריב"ז היה אלא שהאריך ימים". וכן הוא בסדר הדורות (חלק תנאים ואמוראים אות א) כתב "בשוחר טוב (שמואל פרק י' ובילקוט שם רמז ק') איתא, אבא היה עושה סחורה במשי, ושלח לו ר' יהודה בן בתירה מנציבין שרוצה לקנות ממנו משי, והחזיק לריב"ב המשי, ואחר כך לא רצה ריב"ב ליקח המשי, וא"ל ריב"ב כי רק דברים בעלמא שלחתי אליך. וא"ל אבא דבורך נאמנים לי יותר מן ממון, לכן סמכתי עליך ולא רציתי למכור לאחר, ובירך אותו ר' יהודה בן בתירא שיזכה לבן כשמואל הרמתי דכתיב ביה "וידע כל ישראל כי נאמן שמואל", לכן זכה אבא לבן זה שמואל בר אבא" עכ"ל. וכתב זית רענן ר' יהודה בן בתירא היה בזמן הבית כדמוכח ממעשה דהאי כותי דאכל פסחים בירושלים, ושמואל היה דור שלישי אחר החורבן, ואפשר שהאריך ימים כ"כ עכ"ל. הא קמן דנדחית ראייתנו מהאי סוגיא דאף לאחר פטירתו הכי עבדינן דהראב''ד ובעל ס' היוחסין וסדר הדורות מוכיחים
שהאריך ימים עד זמן רבי.