דבריך הארוכים נפלאים (ואתה מפתיע כל פעם מחדש),
איברא דיש לדון בענין זה של קבלת הו' מרן בכל פרט ופרט לכשעצמו,
ואני בא לדון בנקודה אחת ספיציפית, בענין ג' עמודי הוראה.
האמת שעדיין לא נמצאה תובנה שתתיישב על לבי בענין "המצאה" זו של ג' עמודי הוראה.
ומה שכתבת שהם מארי דאתרי של רוב הקהילות, קשה, ממ"נ, קהילות שפוסקים עדיין על פיהם, הרי כבר העיד שלא בא לשנות להם מנהגים. וקהילות שלא הולכים על פיהם, א"כ מה איכפת ליה שפעם (או אפי' היום) היו קהילות שנהגו בפועל ע"פ אותם פוסקים. דנהי דהם רוב מארי דאתרי, מ"מ אינם רוב דעות. הגע בעצמך, אם הרא"ש מתבסס על 7 פוסקים יחשב לשיטה אחת, ואילו הרמב"ם והרי"ף שהם נניח 3 פוסקים יחשבו לשנים, אתמהה.
ועוד, אם בתר הרא"ש הולכים רוב הקהילות, ואילו בתר הרי"ף והרמב"ם רק מיעוט, יחשבו מיעוט הקהילות לרוב, אתמהה.
ובדרך אגב, ראוי לציין שחוץ מהרמ"א היו עוד שהתנגדו לקביעה זו של ג' עמודי הוראה, ואלו הן: מהרש"ל (הקדמה שניה למס' חולין), הר"ר יחיאל קשטילץ (תשו' מכ"י), מהרשד"ם (חו"ב סי' שעו). אלא שכבר העיד החיד"א (ברכ"י חו"מ, כה כט) שכמאתיים רבנים הסכימו עמו על כלל זה.
איברא דיש לדון בענין זה של קבלת הו' מרן בכל פרט ופרט לכשעצמו,
ואני בא לדון בנקודה אחת ספיציפית, בענין ג' עמודי הוראה.
ואשר נראה דטעמו של מרן הבית יוסף ומאתיים רבנים שעמו הוא משום שהרי''ף הרמב''ם והרא''ש היו ''עמודי
ההוראה שבית ישראל נשען עליהם'' דהיינו שרוב הקהלות נהגו לפסוק הלכה כמותם כבר לפני שמרן הבית יוסף פילס דרכו להכריע להיכן שיכריעו רובם. וכיון שכן היה להם דין ''מארי דאתרא'' ברוב המקומות, ועל כן הכריע כוותייהו, חוץ ממקומות שרוב או כל חכמי ישראל חולקים עליהם ולכך פשט המנהג להיפך, דהיינו
דבדברים אלו לא נתקבלו פסקיהם של חכמים אלו בקהילות, ועל כן אין הלכה כמותם בכהאי גוונא.
האמת שעדיין לא נמצאה תובנה שתתיישב על לבי בענין "המצאה" זו של ג' עמודי הוראה.
ומה שכתבת שהם מארי דאתרי של רוב הקהילות, קשה, ממ"נ, קהילות שפוסקים עדיין על פיהם, הרי כבר העיד שלא בא לשנות להם מנהגים. וקהילות שלא הולכים על פיהם, א"כ מה איכפת ליה שפעם (או אפי' היום) היו קהילות שנהגו בפועל ע"פ אותם פוסקים. דנהי דהם רוב מארי דאתרי, מ"מ אינם רוב דעות. הגע בעצמך, אם הרא"ש מתבסס על 7 פוסקים יחשב לשיטה אחת, ואילו הרמב"ם והרי"ף שהם נניח 3 פוסקים יחשבו לשנים, אתמהה.
ועוד, אם בתר הרא"ש הולכים רוב הקהילות, ואילו בתר הרי"ף והרמב"ם רק מיעוט, יחשבו מיעוט הקהילות לרוב, אתמהה.
ובדרך אגב, ראוי לציין שחוץ מהרמ"א היו עוד שהתנגדו לקביעה זו של ג' עמודי הוראה, ואלו הן: מהרש"ל (הקדמה שניה למס' חולין), הר"ר יחיאל קשטילץ (תשו' מכ"י), מהרשד"ם (חו"ב סי' שעו). אלא שכבר העיד החיד"א (ברכ"י חו"מ, כה כט) שכמאתיים רבנים הסכימו עמו על כלל זה.