באנר תרומה

תורת רבי יעקב חיים סופר שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לא הודה ולא בטיח.
שמעתי מתלמידים מובהקים של מרן הגרבץ שלא היתה דרכו להתווכח והיה מנענע בראשו והרואה סבור שהודה לו. בזמן שלדעתו המתווכח כלל לא ירד לסוף דעתו.
וגם ראה את עצמו כאחרון היכול לחלוק על אחרונים אחרים ולא כ"כ עניין אותו דעות אלא סברות.
והרב יעקב יוסף מספר שאביו היה מתייעץ רבות עם מרן הגרב"צ, ומסתמא כשאמר לו הגרב"צ איזו סברא, הגרע"י סבר וקיבל, והודה לדבריו. אז מסתמא הוא יותר גדול.
 
בגלל זה שאלתי מה הסיבה שלא מביא יבי"א בספריו אלא רק להעיר?
לא אמרתי שיש לו נגיעות...
אם אתה כותב: ובכל תשובה מרן זצוק"ל הביא את הצדדים שהיה לו, ולא היה לו שום "נגיעות" וכדו'
ובזה מקשה על הרב סופר מדוע הוא לא מביא הדעות [ואגב, הוא מביא החולקים, אבל לא יבי"א], אז אתה רומז שלרב סופר יש נגיעות.
 
אני מנסה להסביר לך שלא כל הספרים שלו זה "נגד" הרב עובדיה.
אני מתכוון שסתם כותב באיזה נושא למה לא להביא סייעתא מספריו?
בגלל שהרב עובדיה מפורסם בעולם, ואם הוא יביא ממנו ויסתייע ממנו, הרי זה בבחינת נתינת גושפנקא לשיטת לימודו ופסיקתו. ואם הוא נגד שיטתו זו, אז גם אם במקרה יצא להם מסקנה זהה, אין מקום להסתייע מדבריו, ואם יסתייע הרי הוא מכשיר בעקיפין את שיטתו.
 
וגדול מבחינה לימודית ובקיאותית גם לא צריך ראיה לכל הלומד מספריו...
"סיני" עדיף,
1756913371040.png

צא וראה שיכולה להיות בקיאות, אבל בשטחיות, כי למדו לבד... ודו"ק.
ובשיעור האחרון ראינו כי גם הגר"מ שטרנבוך לא זכה לתורת החילוק, כמו שהבא"ח לא ידע דברים פשוטים (נאמר בזמן אחר כידוע), ועוד.
 
"גדול" יש לך שתי מדדים.

גדול מבחינת זה שהוראותיו הכי נתפשטו משאר הפוסקים ועל זה כתבתי לך שיעידו כל אלה שהגיעו להלוויה.
וגדול מבחינה לימודית ובקיאותית גם לא צריך ראיה לכל הלומד מספריו...

הוראותיו התפשטו כי הונגשו לקהל הרחב בסדרת ילקוט יוסף, ולאחר מכן מסע תעמולה אגרסיבי ביותר שנמשך עד עצם היום הזה, להחדיר לציבור התמים שאין עוד מלבדו והוא הפוסק היחיד בתבל וכל זולתו אפס אפסים.

מבחינת עיון אנחנו קטנים מלתת ציונים לגדולי הדור, אבל לפי ראות עינינו הקצרה יש לא מעט גדולים שהיו מעיינים יותר ממנו, ומה שאמרו חז"ל "סיני עדיף" הוא כאשר למדו הכל בעל פה, והכל צריכים למרי חטיא, מה שאין כן בימינו שהכל כתוב בספרים ובמאגרי מידע וכל רב זוטר יכול לעשות העתק הדבק.

לכן ההכרעה הילדותית שלך (בנוסח "אבא שלי הוא הטוב מכולם") אינה נכונה כלל.
 
יפה שמראים את הצד השני, אבל לא על זה דיברתי.
(למרות שאני לא מסכים עם זה, ובכל תשובה מרן זצוק"ל הביא את הצדדים שהיה לו, ולא היה לו שום "נגיעות" וכדו')

מלבד הדוגמאות שהעלו לעיל (ולא בדקתי), יש דוגמא פשוטה שנתקלתי בה: בפסק ההלכה לאסור פאה העלים את כל המתירים (אפילו מתירים שבעצמו ציין להם ביבי"א חלק ד', השמיט בחלק ה' כשחזר שוב לעסוק בזה), חלק מהמתירים עשה כאוסרים, מי שהתיר ברה"ר כתב עליו שהתיר רק בחצר, העלים את כל סברות המתירים והביא מקצתם בקיצור נמרץ ובאופן לא מובן, עד שהקורא מגחך ואומר כיצד יעלה על הדעת סברא כזו, חלקם פטר ב"אין דבריו מחוורים כלל" ואף סתר עצמו מיניה וביה כאשר הסתייע מהם ופסק כמותם בתשובות אחרות.
 
יש לא מעט גדולים שהיו מעיינים יותר ממנו,
באמת מעניין אותי לשמוע מי אתה חושב שהיה יותר מעיין ממנו.
יש דוגמא פשוטה שנתקלתי בה: בפסק ההלכה לאסור פאה העלים את כל המתירים
בבקשה די כבר עם הנושא הזה!!!
יצא לנו כבר מכל כיוון...
 
באמת מעניין אותי לשמוע מי אתה חושב שהיה יותר מעיין ממנו.

הגר"ש משאש, הגרב"צ אבא שאול, הגר"י קאפח זצ"ל, הגר"מ מאזוז, והגר"י עבאדי יבדל לחיים (אצלו גם ניכר כח החידוש שהוא נדיר בימינו). הייתי מציין גם להגאון רבי חנן אפללו והגאון רבי רפאל סויד, אבל הם צעירים ולא שייך להשוותם להגר"ע יוסף.

ואצל האשכנזים - הגאון בעל חזון איש, הגרש"ז אויערבאך, והרבי מליובאוויטש זצ"ל (שהוא יותר גאון מכל הנ"ל ולגאונותו אין חקר).

כוחו של הגר"ע יוסף היה בבקיאות (וזה לא מילתא זוטרתא, הוא לא סתם ידע ספרים בעל פה אלא שלט בכל הקושיות והתירוצים שנכתבו בכל נושא עד ימינו, זה בלתי נתפס) אבל פחות בעיון.

ועם כל זה, יש מחלוקות בהלכה בינו לבין הרבנים הנ"ל שהגר"ע יוסף צדק בהם וסברתו חזקה יותר. אין מונופול על התורה לאף אחד.

גם כל מה שכתבתי הוא מנקודת מבט של יתוש - וכמו שכתב אחד לעיל, אחר שגררתם אותנו בעל כרחנו להשוואות בין גדולים, ואחר שהרב יצחק יוסף אומר במפורש מעל כל במה שאביו הוא הגדול שבחכמה ובמנין.
 
כוחו של הגר"ע יוסף היה בבקיאות
אבל פחות בעיון.

אני בינתיים חושב שהספר יבי"א מלא בהכי הרבה עיון.
אם יש לך טענות/הוכחות אחרות שמרן זצוק"ל היה פחות "עיוני" אשמח לשמוע...

הגרש"ז אויערבאך,

דרך אגב הוא אמר שהרב עובדיה גם לפני כמה מאות שנים היה גדול הדור (וכן התבטא הגר"מ מאזוז זצוק"ל)
 
דרך אגב הוא אמר שהרב עובדיה גם לפני כמה מאות שנים היה גדול הדור (וכן התבטא הגר"מ מאזוז זצוק"ל)
כעי"ז התבטא הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כשיצא מרן הגרע"י מניחום אבלים על אשתו, כפי שכתב משמשו הרב לוינשטיין בספרו.
 
כעי"ז התבטא הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כשיצא מרן הגרע"י מניחום אבלים על אשתו, כפי שכתב משמשו הרב לוינשטיין בספרו.
הגרע"י בעצמו אמר שאני יודע את מה שכתוב ואילו מרן הגרב"צ יודע גם את מה שלא כתוב. כפי שכתוב בספרי הביוגרפיה.
וגם אמר בעצמו שמרן הגרב"צ היה הכי כשרוני בכתה, והיה "קולט מהאויר"!


ואגב, איזו תגובה מצחיקה זו שכתבת, אם יש לך טענות או ראיות אשמח לשמוע. אבל לבינתיים אני חושב שהוא הכי עיוני.
אולי נתחיל הפוך. [כי הרי על כל ראיה שיביאו, תתחיל לענות בסגנון מוצ"ש שביזדים. אז אין שום טעם]. ואגב אני הבאתי לעיל 2 דוגמאות שהגרע"י לא הבין את דברי הגרב"צ.
 
ראשי תחתית