שאינו יודע לשאול
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 444
אם כן זה לא דומה לימינו שיש ראשי ישיבות שסבורים שיש בזה משום ריחיים בצווארו וכו' או טעם אחר.לא, כמדומני.
אם כן זה לא דומה לימינו שיש ראשי ישיבות שסבורים שיש בזה משום ריחיים בצווארו וכו' או טעם אחר.לא, כמדומני.
הגר"י רוזן והגר"ב ויסבקר ועוד הם תלמידי הרב שך בוודאי בתחום הנהגת ישיבה [אולי אני מידיי זקן כדי לדעת מה קורה באותם ישיבות בתקופתנו אבל למיטב ידיעתי מתעקשים על כך].גם תלמידי הרב שך לא נוהגים כך כי השתנו הדורות.
והרי כולנו תלמידי הגמרא ובזמן הגמרא התחתנו בגילאי 16 ו18 ואיך היה את הדור הראשון ששינה...
במציאות שהיום אם הכלים הטכנולוגיים והדור הפרוץ זה מאוד קשה לבחור לשמור את עצמו. ואין עיצה ואין תבונה כנגד ה'
והמנטליות של הרב שך היתה פחות משטר ולא נראה לי שבנושא המשטר המשטר בישיבת פונוביז (איזה מהם שאתה רוצה) והמשטר בישיבות של הרבנים שהזכרת הוא אותו משטר
בדרך כלל גילאי 19 20 הם הגילאים הכי בעייתיים שאם אין משטר והבחור לא ממש לומד אז הוא בהכרח נמשך למקומות לא טובים וזה נזק שקשה לתקן.יש הבדל, בחור בועד שישי או סוף ועד חמישי הוא בשיא הפריחה שלו שמתאימה לישיבה, אחר כך הוא כבר מבוגר והוא פחות שייך, מה שנהוג לקרוא היום "מתייבש" [מעין מה שקורה לצערנו ללא מעט אברכים שאין להם משרה ומגיעים לגיל ארבעים], ולכן להשלים חמש שנים ועוד, זה משהו שהוא מועיל, להתחיל שנה שמינית ותשיעית לרוב זה כבר מזיק, באמצע - זה מאוד תלוי מי הישיבה ומי הבחור וכו'.
ולכן גם שנה ראשונה לא תהיה בגיל 30 [אז יהיו בעיות אחרות], אבל שנה ראשונה של בחור בשל שסיים חמש וחצי שנים פחות או יותר בישיבה, היא שנה ראשונה מאוזנת יותר ומנוהלת יותר, וממילא גם אם שטייגען גדול יותר, מה שמשפיע על כל השקיעות בלימוד בכולל אחר כך.
ואני לא מורה כלום נגד חז"ל ח"ו, אלא משער בקוצר דעתי [ומשתדל בלי להרגיז את חכם בן שושן שמתנגד להתייפיפות] מה היתה דעתם של הרב שך הגרמ"י לפקוביץ ואחרים.
ובגמרא בקידושין שאמרו הא לן והא להו - ומבואר להדיא שיש מקום להגביר את ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה על השיקול של הרהורים, א"כ מדוע לא חששו?ראיתי משהו אחר ששאל את השאלנה ואני מעלה אותה פה לתועלת הדיון
כתב הרמב"ם בהלכות אישות פרק טו
מי שחשקה נפשו בתורה תמיד ושוגה בה כבן עזאי ודבק בה כל ימיו ולא נשא אשה אין בידו עון. והוא שלא יהיה יצרו מתגבר עליו אבל אם היה יצרו מתגבר עליו חייב לישא אשה ואפילו היו לו בנים שמא יבוא לידי הרהור.
והנה לפי הרמב"ם מינשמתגבר עליו יצרו שיש לו הרהורי עבירה חייב להתחתן
ושאלתי מדוע ראשי ישיבות לא מודיעים את זה לבחורים שכל ההיתר זה שאין הרהורים ומי שיש לו הרהורים מחוייב להתחתן.
הוא מחוייב להפריש את הבחורים מאיסור וגם להוליכם בדרך ישרהלא שמעתי מעולם על ראש ישיבה שלא אומר להתחתן
רה"י לא מורים להתחתן מוקדם! ע"ז הרמב"ם לא דיבר
אם על ידי שמגביר רחיים על צוארו בלימוד וזה עוזר מילא ועל המציאות לא ככהובגמרא בקידושין שאמרו הא לן והא להו - ומבואר להדיא שיש מקום להגביר את ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה על השיקול של הרהורים, א"כ מדוע לא חששו?
[לא הבנתי למה צריך אשכול חדש...]
בחינת המציאות שייכת למציאות ואת המציאות אני רואה בעצמיבחינת המציאות ושקילתה היא שייכת לשימוש ת"ח.
ואכן רבים מהגדולים גם בימינו כך סבורים, אבל יש גדולים מאוד שסבורים לא כך.
ולפי דבריך ביטלת את התורה אם יאמר לך ראש ישיבה לבוא על אשת איש תשמע בקולו...אם כך בטל המושג אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל וכו' כי במציאות אני רואה ימין והם אומרים שמאל...
הרב ויסבקר והרב רוזן הם דעת מיעוט.הגר"י רוזן והגר"ב ויסבקר ועוד הם תלמידי הרב שך בוודאי בתחום הנהגת ישיבה [אולי אני מידיי זקן כדי לדעת מה קורה באותם ישיבות בתקופתנו אבל למיטב ידיעתי מתעקשים על כך].
"כולנו תלמידי הגמרא" זה נכון, אבל יש מושג של שימוש ת"ח וזה אנחנו לא יכולים לקיים אלא במי שחיים עמנו, ורק כך אפשר לדעת מה המשקל של כל שיקול בהלכה, ואיזה מהנסיבות המשתנות גורמות לשינוי הדין - וכבר אמרו חז"ל קרא ושנה ולא שמש ת"ח הרי זה עם הארץ, א"כ א"א לסיים את המושג רב ותלמיד רק בגמרא.
משטר הוא נושא אחר לחלוטין ואין לו שום שייכות להלכה, אלא להסתכלות פדגוגית מה יעיל יותר עבור הבחורים שעומדים לפניך היום, במצב הסביבה וכו', פעמים שהוא מועיל פעמים שהוא מזיק, ותמיד בכל מקום יש יוצאים מן הכלל, אפשר לדבר על זה בהרחבה, [ואשמח באשכול אחר אם תמצא לנכון] אבל אני לא רואה את הקשר לכאן.
ולפי דבריך ביטלת את התורה אם יאמר לך ראש ישיבה לבוא על אשת איש תשמע בקולו...
יש מסכת שנקראת הוריות כדאי שתלמד אותה
זה מזכיר לי שפעם שמעתי שיעור מהרב דוד יוסף שליט"א, ובתוך הדברים דיבר על סב"ל נגד מרן שאומרים, ואחד טען לו אולי נאמר סב"ל נגד הרב עובדיה!מעתה כל מי שיעורר על דבר שצריך תיקון ויש כאלה שמתעלמים ממנו. ישר ניטען שזה מחלוקת וזה לא ברור כל כך... ונהרוס את היהדות
הנושא של "מיעוט" רלוונטי רק לבי"ד שמוציאים פסק הלכה ויש בזה אחרי רבים להטות, ולא נתליתי בדעתם כלל ואינני מתלמידיהם ולא זכיתי להכירם, רק הבאתי דוגמא לבוגרי פוניבז' רציניים מוכרים שיש להם ישיבות שהוציאו פירות מעולים, והם אוכפים את דעתו של הרב שך אף שהוא עצמו לא אכף.הרב ויסבקר והרב רוזן הם דעת מיעוט.
אלא מאי, אם אני אומר על משהו פלוני שהוא כזה גם אם זה אמת זה דבר שאי אפשר להוכיח אותו לכולם וודאי שלא לפרסם את זה וודאי שבפורום זה לא מתקבל כי יש גדר שלא מדברים על רבנים.
אז אני מתחיל מהמציאות אני מכיר בחורים ובתוך עמי אני יושב ואני רואה מקרים מזעזעים.
ולכן אני אומר את מה שאני אומר בכאב
ואתה עושה טעות אתה טוען שזה מחלוקת ולכן יש לקבל את זה כלא שחור לבן.
אבל הדרך ההשקפתית שקיבלנו מרבותינו היא שלא הולכים כך.
הרב שטיינמן זצוק"ל אמר שרוב רובם של הראשי ישיבות עושים זאת שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים.וכבר הקדמתי ואמרתי שלראשי הישיבות יש יתרון בנושא שימוש ת"ח המסוים הזה של העמדת ישיבה, וקשה לקחת מהם את זה שבסוף הם אלו שמעמידים את ת"ח של הדור הבא, וכמו שאם יבואו ראשי ישיבות גדולים מאוד, ויורו משהו באבן העזר או באורח חיים, יש להם בזה פחות שימוש ת"ח מאשר אלה שכל ימיהם עוסקים בפסק ועמלים וטרודים בסוגיות אלה.
אז זה מה שבאתי לומר שזה לא קשור לדור הקודם הדור הזה השתנה לא היה אייפונים וכל הפריצות שהולכת היום. והמצב עם בחורי ישיבות אני מכיר היטב. ואפשר לדבר אם כל המטפלים והמתעסקים בדברכאן הנושא הוא לא דבר שצריך תיקון ויש שמתעלמים, אלא נושא השנוי במחלוקת בין ענקי הרוח של הדור הקודם, ובכללם הרב שך והגרמ"י ליפקוביץ, ואמת שגדולי וענקי
זה לא נגד חז"ל בכל מקרה.אנחנו לא יכולים להורות נגד חז"ל
זה רק מי שהתמיד בהם.
שזה לא קשור לדור הקודם הדור הזה השתנה לא היה אייפונים וכל הפריצות שהולכת היום.
זה הלכה פסוקה ברמב"ם ובשו"ע ובכללללללללללל האחרונים.זה לא נגד חז"ל בכל מקרה.
כמו שהיום באף ת"ת (כמעט) לא מקיימים בן 5 למקרא ובן 10 למשנה וכו'.
זה נידון מה נכון לעשות כיום, האם להתייחס בעיקר לבשלות לנישואין ולהתפתחות בלימוד, או להתייחס יותר לענייני קדושה ומחשבות.
לא נכון.זה רק מי שהתמיד בהם.
יש הבדל אחד שום ילד בן חמש אם לא יתחיל ללמוד חומש רק בגיל שש יגרם לו הרהורי עבירה ויהיו לו כל מיני פיתוייםזה לא נגד חז"ל בכל מקרה.
כמו שהיום באף ת"ת (כמעט) לא מקיימים בן 5 למקרא ובן 10 למשנה וכו'.
זה נידון מה נכון לעשות כיום, האם להתייחס בעיקר לבשלות לנישואין ולהתפתחות בלימוד, או להתייחס יותר לענייני קדושה ומחשבות.
ולצערנו ראשי הישיבה נמשכו אחרי הגזירה שקשה משל פרעה...
מה היה פעם אני לא יודע אני יודע מה הולך היום וכיום ביררתי ודברתי אם הרבה בחורים וגם כאלה שמתעסקים וכולם אומרים שזה נורא ואיום.בזה אתה טועה, אמנם כיום יש אייפונים (ובחור ישיבה עם אייפון פרוץ - מסתמא יתקלקל לגמרי), אבל פריצות היתה מאז ומעולם ואדרבה אכשר דרא במובנים רבים כלפי הדורות הקודמים שהיתה בהם פריצות מזעזעת (עוד בטרם היו חרדים וחילוניים) ויש לכך ראיות רבות בגמ' ובראשונים.
הרב עובדיה גם ידע שאותם ראשי ישיבות מכירים את דבריו ואם כל זה התבטא איך שהתבטא...הדברים החריפים של רבינו חכם עובדיה ידועים לי, וכן של החזו"א והגרי"ש אלישיב, העניין הוא שהם ידועים גם לראשי הישיבות, ואי אפשר לומר שאין בזה צד שני וכמו שכתבתי לעיל, אף על פי שאני בהחלט מבין את הביקורת על ראשי הישיבות.
לגבי המציאות שכת"ר מכיר, מכיוון שאיננו מכירים, וקשה לי לבחון את המידה והמשקל של הדברים, ועד כמה באמת זה מה שגורם את הנפילות וכו', יתכן שכת"ר מכיר טוב ממני, אני אכן מסייג את דבריי וכמו שכתבתי לעיל רק מפני שאני נזהר ואני לא בטוח לגמרי שאני מכיר את המציאות.
ברור שאם היה נוהג שמתחתנים כולם בגיל 18 זה היה אחרת כל הנפילות האלה
זה לימוד זכות גדול על כל בני הנעורים. אבל באותה מידה מעביר את הקולר לצוואר של שמהו אחראכן, אין בית אשר אין שם מת, מת רוחני שפרק עול, ואם היו מתחתנים בגילאי 17-18 היה אפשר להציל אלפים מהם. אבל מה יעשה הבן ולא יחטא כשמגיע לגיל מאוחר ועדיין "לא מקובל" להתחתן.