בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
למה רק "היה להם על מה לסמוך" הרי הולכים כמנהג המקום...??

לסמוך על כמה וכמה פוסקים שנקטו כן ע"פ הראשונים והאחרונים.

לשון זו נכתבת בדרך כלל כלפי חידושי הזמן שהם גריעותא לגבי המנהג הקודם ברעלה (גם לגבי מטפחת נאמר לשון זה).
 
לא לבלוט זה פשיטא, אבל "לא לבלוט" פירושו בצבעים זורחים ונועזים שזועקים למרחוק, ולא סתם בגד צבעוני שכל הבעיה בו שהוא "יפה".

וכל מחלות הנפש והשיבושים נגרמות כתוצאה מדיכוי המהות הטבעית של האשה, דהלא אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה (כתובות נ"ט), חשוב לה להיות יפה אפילו על פתח קברה (מועד קטן ט).

וחז"ל הורו שהבעל ישמח את אשתו בבגדי צבעונין, וכך נפסק בשו"ע, ובוודאי יכלו לומר שיקנה לה בגדים שחורים "כי עדיף לא לבלוט"...

ועוד לא דיברתי על מה שיש ענין לבתולה להתקשט כדי שיקפצו עליה לישאנה, ומה שיש ענין לנשואה להתקשט כדי שבעלה לא יתן עיניו באחרות.
אני מסכים איתך בכל מילה...
אני גם לא בעד אלה ש"מדכאים" את טבע מהות האשה.
רק צריך לשים לב בין הגדר של "יופי" ובין הגדר של "בולט".
(וזהו שאמרתי לעיל שאם יש לה "בגד שחור יפה" ופחות בולט מבגד צבעוני ושניהם יפים עדיף את הבגד השחור כי "פחות ימשוך עיניים". אבל אם האשה חפצה יותר בבגד הצבעוני וודאי שתלבש אותו ולא תרגיש הרגשה רעה ח"ו)
 
כמדומה שכוונת הגרחפ"ש הוא שלפי מצב הנסיונות כיום, הנסיון מורה שהפתרון היחיד הוא שקיעות בתורה
אפילו אם הוא באמת אמר את זה, וגם נתכון למה שכתבת, מ"מ עדיין אין זה "המשך מנהג הישיבות המקורי", אלא סברא חדשה ששייך רק לבני דורינו.

קשה לקבוע מנהג הישיבות בדבר שתלוי במציאות [אם היה להם שידוכים בגיל צעיר, אם היו יכולים ללמוד אח"כ, אם יצרם מתגבר עליהם או לא, אולי היתה הוראת שעה מיוחדת לדורם]. אין כאן מחלקות הלכתית בסוגיא, שאפשר להגיד שנהגו כאיזה דעה, כל הפוסקים מסכימים שאם ילמד יותר טוב עדיף לאחר ובתנאי שאין יצרו מתגבר עליו. [אגב השיעור שהובא לעיל ע"י הרב @כהנא דמסייע לא נגע בנקודה זו, שהוא עיקר השאלה].
 
ובתנאי שאין יצרו מתגבר עליו.
דרך אגב אני יספר כאן משהו שקצת יותר תבינו...
בישיבה שלי אספתי בערך 50 בחורים ועשינו סקר לדעת מה המצב של הבחורים בנוגע להרהורים ושאר עבירות. (וב"ה, משם צמח חיזוק מאוד גדול בנושא ואכמ"ל)
- כל אחד שם פתק באופן אנונימי וכתב איך הוא היה מגדיר מ1-10 את הנפילות והמחשבות שלו בנוגע לראיות אסורות ושזה משפיע על לימודו, וכמו כן אם הוא נכשל בעוון החמור "לעיתים קרובות" לא עלינו...

התוצאות הם.
בממוצע זה היה 8.7 לעניין הנפילות וההרהורים של של ראיות אסורות.
ולעוון החמור זה היה 38 מתוך 50. (וגם תשימו לב שהשאלה הייתה "לעיתים קרובות")

- אז תמשיכו מצידי לצטט אמרות שבכלל לא קשורות לנושא שאני בטוח בוודאות ב100% שגם הסבא מסלבודקא וגם כל גדולי ישראל דאז היו מודים בימינו שיש להקדים את גיל הנישואין כמה שיותר מהר וכמו שהורו כל גדולי ישראל בימינו.

-
אולי הסקר הזה יעזור לכם להבין קצת למה גדולי ישראל התבטאו בצורה חריפה על ראשי הישיבה שלא רק שלא נותנים לבחורים להתחתן מוקדם ולהנצל מחטאים ועוונות של איסורי דאורייתא, אלא עוד מחדשים גזירות "להעיף" אותם ולצער אותם ששום בחור לא יבוא לשמח אותם בחתונה בגלל שרצו ללמוד תורה בקדושה וטהרה.
 
דרך אגב אני יספר כאן משהו שקצת יותר תבינו...
בישיבה שלי אספתי בערך 50 בחורים ועשינו סקר לדעת מה המצב של הבחורים בנוגע להרהורים ושאר עבירות. (וב"ה, משם צמח חיזוק מאוד גדול בנושא ואכמ"ל)
- כל אחד שם פתק באופן אנונימי וכתב איך הוא היה מגדיר מ1-10 את הנפילות והמחשבות שלו בנוגע לראיות אסורות ושזה משפיע על לימודו, וכמו כן אם הוא נכשל בעוון החמור "לעיתים קרובות" לא עלינו...

התוצאות הם.
בממוצע זה היה 8.7 לעניין הנפילות וההרהורים של של ראיות אסורות.
ולעוון החמור זה היה 38 מתוך 50. (וגם תשימו לב שהשאלה הייתה "לעיתים קרובות")

- אז תמשיכו מצידי לצטט אמרות שבכלל לא קשורות לנושא שאני בטוח בוודאות ב100% שגם הסבא מסלבודקא וגם כל גדולי ישראל דאז היו מודים בימינו שיש להקדים את גיל הנישואין כמה שיותר מהר וכמו שהורו כל גדולי ישראל בימינו.

-
אולי הסקר הזה יעזור לכם להבין קצת למה גדולי ישראל התבטאו בצורה חריפה על ראשי הישיבה שלא רק שלא נותנים לבחורים להתחתן מוקדם ולהנצל מחטאים ועוונות של איסורי דאורייתא, אלא עוד מחדשים גזירות "להעיף" אותם ולצער אותם ששום בחור לא יבוא לשמח אותם בחתונה בגלל שרצו ללמוד תורה בקדושה וטהרה.
אחד שעושה כזה סקר צריך...
 
אחד שעושה כזה סקר צריך...
במקום "רוב הישיבות" שמדכאים את הנושא הזה ואין שום שיחות כמעט על שמירת העיניים ועל שמירת הברית וכל הבחורים צדיקים ולא צריכים "שיחות" על הנושאים הללו...
אנחנו קמנו וארגנו משהו פרטי ואין לכם מושג איזה בעיות יש בישיבות שלא מודעים אליהם, וב"ה הרבה התחזקו מכך.

(ודרך אגב הרבה מהבחורים אמרו לי שאין לך מושג איך עכשיו יותר קל לנו לעבוד על עצמינו שאנחנו רואים שזה לא בעיה רק אצלי, ולכולם יש נסיונות שצריך להתגבר עליהם. ועד עכשיו כל אחד חשב לעצמו שאני "רשע" ואין לי תקנה וכולם מסביבי צדיקים ורק אני הבעייתי...)
 
במקום "רוב הישיבות" שמדכאים את הנושא הזה ואין שום שיחות כמעט על שמירת העיניים ועל שמירת הברית וכל הבחורים צדיקים ולא צריכים "שיחות" על הנושאים הללו...
אנחנו קמנו וארגנו משהו פרטי ואין לכם מושג איזה בעיות יש בישיבות שלא מודעים אליהם, וב"ה הרבה התחזקו מכך.

(ודרך אגב הרבה מהבחורים אמרו לי שאין לך מושג איך עכשיו יותר קל לנו לעבוד על עצמינו שאנחנו רואים שזה לא בעיה רק אצלי, ולכולם יש נסיונות שצריך להתגבר עליהם. ועד עכשיו כל אחד חשב לעצמו שאני "רשע" ואין לי תקנה וכולם מסביבי צדיקים ורק אני הבעייתי...)
די די, הגישה הזו לא נכונה לחנך את ראשי הישיבות בכל מיני טענות למיניהם, יש להם מספיק גב להבין את מה שאתה מבין
 
קשה לקבוע מנהג הישיבות בדבר שתלוי במציאות [אם היה להם שידוכים בגיל צעיר
ובגיל מבוגר פתאום היו להם שידוכים?
האמת שזה טעות, הבעיות עם שידוכים התחילו רק בתקופה שאחרי מלחה"ע הראשונה, ואילו מנהג איחור הנישואין כבר היה לפני כן
 
די די, הגישה הזו לא נכונה לחנך את ראשי הישיבות בכל מיני טענות למיניהם, יש להם מספיק גב להבין את מה שאתה מבין
אתה חושב שבחורים עם הפריצות הנוראה שיש בחוץ לא צריכים שיחות/ועדים על הנושאים הנ"ל!?
- ודרך אגב בכמה ישיבות המודעות לזה נכנסת לאט לאט.
אני לא "מחנך" את הראשי ישיבה, אבל כדאי לעורר ולהסביר להם את המכשולות ונסיונות שיש לבחורים ולתת לזה פתרונות. (כמו שבישיבה שלי בשיא הקיץ באתי לראש ישיבה ואמרתי לו שכדאי למסור שיחה על נושא שמירת העיניים, והוא הסכים איתי באופן מוחלט. וברור לי שאם כמה בחורים ילכו לראש ישיבה ויסבירו לו על כל הנסיונות שיש להם, יעשו עם זה משהו)
 
אתה חושב שבחורים עם הפריצות הנוראה שיש בחוץ לא צריכים שיחות/ועדים על הנושאים הנ"ל!?
- ודרך אגב בכמה ישיבות המודעות לזה נכנסת לאט לאט.
אני לא "מחנך" את הראשי ישיבה, אבל כדאי לעורר ולהסביר להם את המכשולות ונסיונות שיש לבחורים ולתת לזה פתרונות. (כמו שבישיבה שלי בשיא הקיץ באתי לראש ישיבה ואמרתי לו שכדאי למסור שיחה על נושא שמירת העיניים, והוא הסכים איתי באופן מוחלט. וברור לי שאם כמה בחורים ילכו לראש ישיבה ויסבירו לו על כל הנסיונות שיש להם, יעשו עם זה משהו)
ידידי

המלך זקן וכסיל כבר עובד יותר מחמשת אלפים שנה ומן היות האדם על האדמה האדם מתמודד עם נסיונות אלו וזה לא נוצר בזמנינו ולא בדור הקודם

בכל אופן יש לראשי הישיבות מסורה ותורה שלימה איך ומה לדבר בנושאים אלו ועל אף שהיום קמו כל מיני חוזב"ת שמבינים יותר טוב מגדולי המשגיחים בדורות עברו ומפיצים בכל הארץ קונטרסים ודרכים שלא שיערו אבותינו וכל הבחורים שקוראים בכתביהם כבר חושבים כמוך שרק הם מבינים איך צריך להתמודד ולדבר וכבר קוראים תיגר על כל המשגיחים בדורנו עדיין המשגיחים סבורים שיש להמשיך כמקדם מפני כמה וכמה טעמים הכמוסים עימהם

[ומתוך "ידיעה" אני אומר שאם פעם אחת תראה פנים בפנים את המו"ל של כל הקונטרסים של התיקונים מיד תבחין שהוא לא שייך לעולם הישיבות]
 
המלך זקן וכסיל כבר עובד יותר מחמשת אלפים שנה ומן היות האדם על האדמה האדם מתמודד עם נסיונות אלו וזה לא נוצר בזמנינו ולא בדור הקודם
אבל כל גדולי ישראל וכל בר דעת יודע שיציאה היום לבחוץ גורמת נסיונות בהרבה יותר קשים מפעם.
בכל אופן יש לראשי הישיבות מסורה ותורה שלימה איך ומה לדבר בנושאים אלו
נכון שיש, אבל לדעתי צריך לדחוף את זה עוד קצת וכמו שעושים בכמה ישיבות. (ואני אומר לך שאין ראש ישיבה שישאר אדיש אם כמה בחורים יבואו ויאמרו לו שהנסיונות קשים ורוצים שיחות/ועדים על הנושא)
[ומתוך ידיעה אני אומר שאם פעם אחת תראה פנים בפנים את המו"ל של כל הקונטרסים של התיקונים מיד תבחין שהוא לא שייך לעולם הישיבות]
לא קישרתי בכלל את כל הנושא למפיצי הקונטרסים וזה לא העניין.
(ודרך אגב אני מודע לקונטרס מאוד מופץ בעילום שם שמשגיח מאוד חשוב בעולם הישיבות כתב אותו)
 
אבל כל גדולי ישראל וכל בר דעת יודע שיציאה היום לבחוץ גורמת נסיונות בהרבה יותר קשים מפעם.

נכון שיש, אבל לדעתי צריך לדחוף את זה עוד קצת וכמו שעושים בכמה ישיבות. (ואני אומר לך שאין ראש ישיבה שישאר אדיש אם כמה בחורים יבואו ויאמרו לו שהנסיונות קשים ורוצים שיחות/ועדים על הנושא)

לא קישרתי בכלל את כל הנושא למפיצי הקונטרסים וזה לא העניין.
(ודרך אגב אני מודע לקונטרס מאוד מופץ בעילום שם שמשגיח מאוד חשוב בעולם הישיבות כתב אותו)
אור יעקב היקר עדיין לא עמדת על שורש הענין אנסה קצת לשפוך בראשי פרקים אור על נושא זה [ויסוד הדברים מבוארים בספר אור החיים בתחילת פרשת אחרי רצוי שתעיין שם ותרוה נחת]

ידוע שאם נגיד לבחור שבל יהין לחשוב על "סוסים לבנים" וזה איסור חמור וכו הבחור בהכרח יחשוב על "סוסים לבנים" גם אם יהיה על זה עונשים חמורים
ולמה כי לשמור על המחשבה שייך רק אם מסיחים דעת מהמחשבה ולא כשנלחמים בה בכוח כמו שאמר אחד מגדולי החסידות "אל תצורם ואל תתגר בם" אל תעשה מזה צורה ואל תלחם בזה תסיח דעתך תחשוב מחשבות אחרות ותמשיך הלאה וכן מבואר ברמבם שאין מחשבת עריות וכו אלא בלב פנוי מן החכמה

ולכן ראו לנכון גדולי המשגיחים להשקיע הרבה יותר בעשה טוב בשקיעות ובעמל התורה ולא להתבוסס בבוץ ודו"ק
מהלך זה תקף גם לימינו וגם לעוד מאה שנה כי זה בנוי על הבנה עמוקה בדרכי הנפש מה יותר מסוגל לשמירת המחשבה הטהורה

קצרתי ויש הרבה מה להאריך בזה ותן לחכם ויחכם
 
אור יעקב היקר עדיין לא עמדת על שורש הענין אנסה קצת לשפוך בראשי פרקים אור על נושא זה [ויסוד הדברים מבוארים בספר אור החיים בתחילת פרשת אחרי רצוי שתעיין שם ותרוה נחת]

ידוע שאם נגיד לבחור שבל יהין לחשוב על "סוסים לבנים" וזה איסור חמור וכו הבחור בהכרח יחשוב על "סוסים לבנים" גם אם יהיה על זה עונשים חמורים
ולמה כי לשמור על המחשבה שייך רק אם מסיחים דעת מהמחשבה ולא כשנלחמים בה בכוח כמו שאמר אחד מגדולי החסידות "אל תצורם ואל תתגר בם" אל תעשה מזה צורה ואל תלחם בזה תסיח דעתך תחשוב מחשבות אחרות ותמשיך הלאה וכן מבואר ברמבם שאין מחשבת עריות וכו אלא בלב פנוי מן החכמה

ולכן ראו לנכון גדולי המשגיחים להשקיע הרבה יותר בעשה טוב בשקיעות ובעמל התורה ולא להתבוסס בבוץ ודו"ק
מהלך זה תקף גם לימינו וגם לעוד מאה שנה כי זה בנוי על הבנה עמוקה בדרכי הנפש מה יותר מסוגל לשמירת המחשבה הטהורה

קצרתי ויש הרבה מה להאריך בזה ותן לחכם ויחכם
וכי ר' אליהו לאפיאן זצוק"ל, לא היה מדבר בשיחותיו על הנושא של "שמירת העיניים"!?
זה המצאה של הדור האחרון של המשגיחים לא לדבר על הנושאים האלה וחבל מאוד.
 
וכי ר' אליהו לאפיאן זצוק"ל, לא היה מדבר בשיחותיו על הנושא של "שמירת העיניים"!?
זה המצאה של הדור האחרון של המשגיחים לא לדבר על הנושאים האלה וחבל מאוד.
אין ויכוח שזה יסוד היהדות הויכוח הוא על הגישה איך וכמה ומה מדברים

ובכל אופן בשום פנים ואופן ר אליהו לופיאן לא היה מסכים על האסיפה שעשית עם החברים שלך
 
ובכל אופן בשום פנים ואופן ר אליהו לופיאן לא היה מסכים על האסיפה שעשית עם החברים שלך
במקום שאין איש השתדל להיות איש...
במקום שאין שיחות על שמירת העיניים אנחנו מארגנים. (ודרך אגב אתה קורא לזה "אסיפה" אבל זה היה בהדרכת ת"ח מפורסם וכל עוד אתה לא מודע לכל הפרטים אל תזלזל)
 
ראשי תחתית