כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,649
להיפך הגמור.בתחילה יש למצוא את המהלך הכללי, ולאחר מכן יש לדון בכל ענין בנפרד.
רק לאחר שקודחים ומעמיקים בהמון פרטים ודנים בנפרד אפשר להגיב למצב של "כלל". ולא להיפך.
וע' במדרש שיה''ש "צוארך בחרוזים" דאית דידע למקדח, ואית דידע למיחרז, כמו בשרשרת יהלומים קודחים חרוז ועוד חרוז, ואחר כך שמים שרשרת זהב המחברת את כל היהלומים. כך בלימוד התורה, מעמיקים בעוד פרט ועוד פרט ובסוף יוצא "כלל". ולא להיפך שמציבים מסקנא מראש, אפשר לקרוא לזה "השערה", ולבדוק אותו בפרטים, ולסגת אחור אם זה לא עומד בכללים, אבל הצבת כלל נכון, חייב לבוא מתוך הפרטים אחד אחד.