הרב יצחק יוסף הקריא דברי מרן הגרי"ח סופר שליט"א, ותכ"ד הדברים אמר - תראו באיזה ביטחון כותב את זה...מהיכן הביטחון עצמי שלך
הרב יצחק יוסף הקריא דברי מרן הגרי"ח סופר שליט"א, ותכ"ד הדברים אמר - תראו באיזה ביטחון כותב את זה...מהיכן הביטחון עצמי שלך
עי' בר' דוד נקי שאף א' לא חלם ורק ספר הפרדסאני התכוונתי על התרברבות שלך, ועל לשונותך כדלהלן.
אף אחד לא חלם לחלק.
דור אחר דור לא חילקו
לא עלה על דל שפתותיו.
בא חכם ועשה חילוק... אבל לא קדמו בשום ספר הלא דבר הוא.
למה אף אחד לא עושה חילוק זה??????????
אם היית כותב בנקיות הדעת ללא נגיעות ומגמה גרועה, אלא היית דן בעניין לש"ש, הרי לא היית כותב כך. וזה עוד ראיה ודוגמא לתורה שלא לשמה. נקודה.
אגב. מהיכן הביטחון עצמי שלך, לכתוב דור אחר דור לא חילקו ולא חלמו לחלק....
תשובה נקודתית לענין זה.אגב. מהיכן הביטחון עצמי שלך, לכתוב דור אחר דור לא חילקו ולא חלמו לחלק....
הסברא הפשוטה כן, השאלה אם מאן דהו מחלק ביניהם.הסברא הפשוטה נותנת לחלק בין מי שאוכל דבר באיסור (שאולי לא יברך) לבין מי שאוכל את אותו דבר בהיתר (שאולי כן יברך).
אז למה כמה אחרונים (ב"ח, חזו"ע בשם ספר בפרדס ושו"ת פנים מאירות) פוסקים כמו מרן לגבי יוהכ"פ שיש לברך לחולה שאוכל, ואילו לגבי חולה שאוכל איסור דרבנן פוסקים לא לברך!?כל בר דעת מבין שהנדון כאן אם הוא עושה איסור או לא. וכיון שעושה איסור, אין לו לברך.
וזה החילוק הפשוט והמיידי שכל אחד מבין בין חולה לבריא!!!
יש חילוק כמש"כ (ועיין חזו"ע ברכות עמ' קס)והשאלה מדוע אף א' לא חלם לחלק בין איסור בעצם או איסור התלוי בזמן
וכל גדולי האחרונים דור אחר דור לא חילקו בזה, ולא למדו תורת החילוק בענין זה, והפשוט בזה, דהסברא ברורה, דסו"ס עושה איסור.
עי' בר' דוד נקי שאף א' לא חלם ורק ספר הפרדס
דבריו לא הבואו בב"י ונו"כ
כנראה שהחברל'ך (ספר הפרדס, ושו"ת פנים מאירות, והב"ח, ומרן הגרע"י זצוק"ל) לא למדו קצות ונתיבות...וכנראה שהחברל'ך פה לא למדו קצות ונתיבות ולא יודעים להסביר דברי רבם שאין בהם טעם וסברא וכמשנ"ת.
כמדומני שהביא שכן דעת המאירי.ורק ספר הפרדס
וכך דרך ההוראה שקיבלנו מרבותינו לברר את הדברים קודם בשו"ע ונו"כ עם סברא בעומק העיון, ואח"כ לחפש בספרים.
ובנ"ד הדברים ברורים בדעתם.
כמובן.כנראה שהחברל'ך (ספר הפרדס, ושו"ת פנים מאירות, והב"ח, ומרן הגרע"י זצוק"ל) לא למדו קצות ונתיבות...
לא זכיתי להבין דבריך... (באמת, אני מקשה להבין וחבל שאתה סתם מדבר כך)כמובן.
עקשנות לשם עקשנות. העיקר להקשות מדוחק.
בין תבין שאף א' מהגדולי הפוס' לא כתב את זה כאן.
החילוק נכון וקיים בהמון מקומות
אבל לא כאן.
כבר כתבתי ללמוד את סי' קצו בעיון ולא להזדרז להשיג ולחלוק
אתה דברת בלשון מדברת גדולות - לא היה לא נברא ולא נמצא בספרים רק חלום הוא.כמובן.
עקשנות לשם עקשנות. העיקר להקשות מדוחק.
בין תבין שאף א' מהגדולי הפוס' לא כתב את זה כאן.
החילוק נכון וקיים בהמון מקומות
אבל לא כאן.
כבר כתבתי ללמוד את סי' קצו בעיון ולא להזדרז להשיג ולחלוק
ראיה חזקה!- ועוד פוק חזי מה המנהג, שלא שמענו בעולם חילוני שנוהג לברך על כל מאכל ובצומות שאוכל אינו מברך.
אני רואה שיש כאלה שלא מבינים, וסתם צוחקים כהרגלם בקודש...ראיה חזקה!
"מנהג" שייך בדבר מצוי.אני רואה שיש כאלה שלא מבינים, וסתם צוחקים כהרגלם בקודש...
אז נסביר לך ביותר פירוט, כיון שיש לנו כמה ספיקות לברך וודאי שחילוני שמברך לא "נמנע" ממנו לברך ונורה לו לא לברך, מחמת שכבר כולם נוהגים כך. (והיינו שאע"פ שס"ס בברכות לא מורים לברך, אבל מי שכבר מברך וודאי שיכול לסמוך על כל הנ"ל)
ואולי אם לא היו נוהגים כך ועכשיו אנחנו באים "לחדש" שכן יברכו היה מקום יותר לחשוש, אבל בנידוננו שהמקרה הפוך, אין לחשוש.
כל הדיון פה הוא על מי ש"מברך"."מנהג" שייך בדבר מצוי.
כנראה שחילוני שמקפיד לברך זה לא דבר מצוי ולכן אין כאן מנהג.
זה גם מנהג קדום למרן, כנודע.כל הדיון פה הוא על מי ש"מברך".
על מי "שלא מברך" אין דיון...
(דהיינו זה כמו שנדון גבי "ברכת החמה" מה המנהג של הנשים, ונאמר שלא שייך "מנהג" כי זה פעם ב28 שנה... - אבל זה היום היחידי שאפשר לדון בו, ואותו דבר כאן כל הנידון הוא על "חילוני שמברך" אפי' שזה מקרה קצת רחוק)
- וגם הדגשתי שזה לא קשור כ"כ ל"מנהג", אלא בגלל שהם כבר מברכים, לא נורה להם להפסיק מחמת הטעמים הנ"ל.
- ודרך אגב בשנים האחרונות הדבר הזה מצוי הרבה, ולצערנו ישנם גם הרבה "מסורתיים" או "דתיים למחצה" שלא צמים את הצומות ובכל מקרה מברכים על כל דבר.
אני לא יודע מה הקשר.וגדול כח התלמידים מכם רבם הרב יצ. יוסף, שהוא לא התיר להורות לברך כלל, רק הורה בענין עניית אמן, והם הגדילו לעשות ב"ה.
נכון. ומה בכך?כל הדיון פה הוא על מי ש"מברך".
על מי "שלא מברך" אין דיון...
תורת החילוק שלך להיכן הלכה.(דהיינו זה כמו שנדון גבי "ברכת החמה" מה המנהג של הנשים, ונאמר שלא שייך "מנהג" כי זה פעם ב28 שנה... - אבל זה היום היחידי שאפשר לדון בו, ואותו דבר כאן כל הנידון הוא על "חילוני שמברך" אפי' שזה מקרה קצת רחוק)
אבל כתבת- וגם הדגשתי שזה לא קשור כ"כ ל"מנהג", אלא בגלל שהם כבר מברכים, לא נורה להם להפסיק מחמת הטעמים הנ"ל.
יצאתי וחיפשתי וראיתי שחילונים אינם נוהגים לברך.- ועוד פוק חזי מה המנהג, שלא שמענו בעולם חילוני שנוהג לברך על כל מאכל ובצומות שאוכל אינו מברך. (וכן מרן זצוק"ל לגבי אכילה ביוה"כ לא חשש לסב"ל מטעם המנהג)
נכון. ומה בכך?
מנהג אין כאן.
אבל זה מה שהסברתי לך...תורת החילוק שלך להיכן הלכה.
ברכת החמה אכן נוהגת פעם ב28 שנה אבל היא דבר שווה בכל ויש מקום לברר ולדון מה מנהג הנשים. משא"כ במנהג חילוניים לברך שהוא דבר ששייך כל רגע. וחילוני שמברך זה דבר לא מצוי.
והסברתי שאין כוונתי לאיזה "מנהג קדום"...אבל כתבת
רובם לא, אבל הרבה מהם כן מברכים. (וכן יש הרבה מסורתיים או דתיים למחצה שלא צמים אבל מברכים)יצאתי וחיפשתי וראיתי שחילונים אינם נוהגים לברך.