עיונים בתורת רבי אופיר מלכא שליט''א

אתה החלטת שהמודד הוא אם למד מזה דין חדש. אף אחד לא חייב לך כלום.
אני מחליט שהמודד הוא אם הוא מעתיק כמו תוכי את דברי אביו או לא.
לא איכפת לי מה למד מזה או לא. עצם הפסק עצמו, עוד בלי ללמוד ממנו דבר חדש הוא לא מתחיל.
ולכן די לדמגוגיה.

ואם כבר שאלת מה למד מזה - למד מזה לתקוף שוב את האור לציון ולהוכיח כמה אביו צודק וכמה האור לציון אחר אלף המחילות, ואחר כל הכבוד הראוי שלא צריך לשבח את השמש, ושאנו מעריכים אותו מאוד 'אבל הוא לא היה בקי, לא ידע עוד תוס' במסכת פסחים, צריך בקיאות התורה וכו' וכו''.
זה מספיק גרוע. אין לך דבר גרוע מזה.
אתה כתבת שהוא מוציא דינים חדשים בצורה כזו:
כשם שהרב יצחק סומך על דברי הפוסקים שהובאו ברב עובדיה ולומד מהם דינים חדשים בעוד שבמקורות מבואר אחרת.
אז אתה מודה שדבריך אינם נכונים?
 
אולי מישהו יכול להעלות את העלון השבועי המורחב של הרב אופיר מלכה, או את השיעורים שהוא מוסר מידי שבוע בכולל של הרב מיימוני?
הולך שם אש!!! עם גדולי וטובי הלמדנים בציבור הספרדי
[אגב - הבן של הרב יצחק הגאון רבי עובדיה נמצא איתו שם ביחד בכולל וגם הגאון רבי מנשה טופיק אביעזרי ועוד ת"ח חשובים]
יש בקול הלשון
מקוה שהעתקתי את הקישור הנכון
 
כבר כתבתי שאני נהנה מאוד מבקיאותו ומבהירותו ומהחישובים שלו.
עיון אין שם כמעט.
אפשר לשבח אותו במה שיש בספריו, א"צ לשבח במה שאין.
מרן הראש"ל רבי דוד שליט"א שיבח את הרב אופיר מלכא בחידון על העיון העמוק שיש לו שניכר מהשאלות של החידון (בדקה 1:45:30, וכן בהמשך דבריו שאמר שכל מי שיכול ימשיך בדרכו של הרב אופיר ללמוד בעיון)
 
אז אתה מודה שדבריך אינם נכונים?
שים לב שאתה הולך סחור סחור, מנסה למשוך זמן ולהטריל את כולם.
אתה מתחמק מהכל. לא כתבת שום דבר על הרב אופיר שהוא למד דבר שלא כדין. לא אמרת מה שאלת אותו ומה ענך. אתה מנסה לתפוס כל אחד על המלה שלו בסוג של קטנוניות.

אני בסה"כ העתקתי את דבריך בשינוי השם. תאמין לי שיש פי כמה וכמה מקרים שהרב יצחק סומך על הרב עובדיה 'להוציא דינים חדשים' מאשר הרב אופיר.

אין לי את הזמן לחשוב ולהתעסק בזה יותר מדאי.

הבנת את הכיוון. אני מקוה.

נא לא להטריד סתם את הציבור כאן.

אם יש לך דברים ענינים כתוב. אם לא - חבל על הזמן של כולם.
 
שים לב שאתה הולך סחור סחור, מנסה למשוך זמן ולהטריל את כולם.
אתה מתחמק מהכל. לא כתבת שום דבר על הרב אופיר שהוא למד דבר שלא כדין. לא אמרת מה שאלת אותו ומה ענך. אתה מנסה לתפוס כל אחד על המלה שלו בסוג של קטנוניות.

אני בסה"כ העתקתי את דבריך בשינוי השם. תאמין לי שיש פי כמה וכמה מקרים שהרב יצחק סומך על הרב עובדיה 'להוציא דינים חדשים' מאשר הרב אופיר.

אין לי את הזמן לחשוב ולהתעסק בזה יותר מדאי.

הבנת את הכיוון. אני מקוה.

נא לא להטריד סתם את הציבור כאן.

אם יש לך דברים ענינים כתוב. אם לא - חבל על הזמן של כולם.
כתבתי בתחילת דברי שאני לא מתכנן להרחיב בזה. וכך בעז"ה אעשה, זה שיש אנשים ששוב ושוב מבקשים שאכתוב לא יזיז אותי מזה.
ופלא עליך שאתה פותח פרים שאתה לא מודע לדבר זה.
ושוב למרות שכתבת שהרב יצחק מוציא דינים, לא הבאת אפי' מקום אחד, הבאת רק מקומות שהעתיק דברי אביו ואל הוציא דין חדש.
ולעצם ההערה שלך לגבי ספיה"ע כבר הערתי כן לפני שנים רבת והערתי עוד כמה הערות כמו שכתבתי לעיל.
 
הערת מנהל: פוצל מאשכול אחר

הרב אופיר מלכא הוא הדוגמא הטובה ביותר לבקיאות, בלי עיון.
ממש לא הדרך של אף אחד מרבותינו. (לא הגרב"צ לא הגרע"י זיע"א, ולא יבדל"א הרב סאלים והרב זעפרני).
ואם תעקבו אחריו תראה שיש דברים שודאי לא ראה במקורם ומביא מהם ראיה, בעוד שאם היה רואה במקורם היה רואה או שאין ראיה או שיש ראיה להיפך.
למי שלא שם לב, נוספה הערת מנהל בתחילת האשכול.

בתודה רבה להנהלה על כך.
 
ושוב למרות שכתבת שהרב יצחק מוציא דינים, לא הבאת אפי' מקום אחד, הבאת רק מקומות שהעתיק דברי אביו ואל הוציא דין חדש.

הראש"ל רבי יצחק התיר להרתיח מים קרים על הפלטה, אם הורתחו מבעוד יום, וזה חידוש גדול, על סמך מה שהתיר אביו בקפה בתוך תשובת יביע אומר (כמדומני יבי"א חלק י') משום מצטמק ורע לו. אבל הוא התיר רק בקפה, והרב יצחק יוסף חידש גם במים שהתבשלו. יש לציין גם שאחיו ר' אברהם חלק עליו ואסר.
 
הראש"ל רבי יצחק התיר להרתיח מים קרים על הפלטה, אם הורתחו מבעוד יום, וזה חידוש גדול, על סמך מה שהתיר אביו בקפה בתוך תשובת יביע אומר (כמדומני יבי"א חלק י') משום מצטמק ורע לו. אבל הוא התיר רק בקפה, והרב יצחק יוסף חידש גם במים שהתבשלו. יש לציין גם שאחיו ר' אברהם חלק עליו ואסר.
הוא התיר זאת ע"פ המנחת כהן, שכתב שאין בישול אחרי בישול במים משום שזה מצטמק ורע לו, והביא ראיה [המנח"כ] מהגמ' שמים נקראים מצטמק ורע לו.

אך מה שקשייא אדבריו- דכל מה שהגמ' קראה למים מצטמק ורע לו זה רק כלפי "שהייה" דאין חשש שמא יחתה כי אם יחתה אז המיים יתאדו וזה המצטמק ורע לו

אבל לא גבי בישול אחר בישול, דשם איך אפשר לקרוא לזה מצטמק ורע לו, הרי הוא צריך את המים החמים וזה הטוב שבו, ומה שמתאדה קצת וכי הלזה יקרה "ורע לו"?.
 
הוא התיר זאת ע"פ המנחת כהן, שכתב שאין בישול אחרי בישול במים משום שזה מצטמק ורע לו, והביא ראיה [המנח"כ] מהגמ' שמים נקראים מצטמק ורע לו.

אך מה שקשייא אדבריו- דכל מה שהגמ' קראה למים מצטמק ורע לו זה רק כלפי "שהייה" דאין חשש שמא יחתה כי אם יחתה אז המיים יתאדו וזה המצטמק ורע לו

אבל לא גבי בישול אחר בישול, דשם איך אפשר לקרוא לזה מצטמק ורע לו, הרי הוא צריך את המים החמים וזה הטוב שבו, ומה שמתאדה קצת וכי הלזה יקרה "ורע לו"?.
נראה לי שבהלכה ברורה הוכיח את זה.

אשמח אם משהו יבדוק את זה.
 
הראש"ל רבי יצחק התיר להרתיח מים קרים על הפלטה, אם הורתחו מבעוד יום, וזה חידוש גדול, על סמך מה שהתיר אביו בקפה בתוך תשובת יביע אומר (כמדומני יבי"א חלק י') משום מצטמק ורע לו. אבל הוא התיר רק בקפה, והרב יצחק יוסף חידש גם במים שהתבשלו. יש לציין גם שאחיו ר' אברהם חלק עליו ואסר.
הרחיב בזה בתשובה בשו"ת הראש"ל, ממש לא ראיה לגבי מקומות שפסק בלי לראות את המקורות, שם אדרבה מאריך להוכיח מהמקורות בפנים, גם מקטעים שלא הובאו ביבי"א.
 
תפתח את הספר ותראה.
מהיכן אתה יודע שפסק זאת? משם תראה מה נימק.
מדהים איך אנשים מעירים על דברים שבכלל לא ראו.

אין לי את הספר.

אני יודע שפסק זאת כי ראיתי בעלון השבועי לפני מספר שנים שדיבר על כך, והנימוק היה מצטמק ורע לו כדהתיר ביבי"א בקפה.

מדהים איך אנשים מסיקים מסקנות וממהרים לתקוף לחינם.
 
כעת מצאתי שלאחר שנקט בדרך קצרה באחד השיעורים וחידש את ההיתר הנ"ל שלא מובא בשום מקום בספרי הגר"ע יוסף, הוא שב והאריך בנושא בשיעור פרשת תרומה תשע"ח:

"למדנו בשיעורים הקודמים, שלמסקנא יש לנו בישול דאורייתא במים, ולכן המחמם את המים בשבת עובר על מלאכת בישול מהתורה. אולם לעומת זאת לדעת רבים מהפוסקים – בעיקר הספרדים – אין בישול אחר בישול במים, משום שהמים הם בגדר מצטמק ורע לו, ואין רצונו באידוי וצימוק המים, ובמצטמק ורע לו אין דין בישול אחר בישול בלח, וכמו שכתבו רבינו יונה ורבינו ירוחם (נתיב יב חלק ג דף סט סע"א), וכן דעת מרן השלחן ערוך (סימן שיח סעיף ח), וכמו שכתבו בספר מנחת כהן (שער ב סוף פרק ב), ובשו"ת זרע אמת (חאו"ח סי' לט), והרב חיד"א (בברכי יוסף סי' שיח סק"ה), ופתח הדביר (סימן שיח סק"ו השני), והנהר שלום (סי' שיח סק"ח), ועוד. ואמנם המשנה ברורה (סי' שיח ס"ק כה, וס"ק סב) פסק להחמיר בזה, כדעת הגר"א (סי' שיח סעיף ד) והתוספת שבת (סי' שיח ס"ק יח, ול"ב). אבל העיקר בדעת מרן להתיר, שאין בישול אחר בישול בלח כל שהוא מצטמק ורע לו.

יש אומרים שדין המים חמור יותר מכל תבשיל לח, ולפי שיטתם יש בישול אחר בישול במים לכולי עלמא. כך כותב בספר חמדת ישראל (דף נב ע"ג), והוכיח כן ממה שאמרו ביבמות (ו.) שהמתיך מתכת בשבת חייב משום מבשל. וכן פסק הרמב"ם (פרק ט מהלכות שבת הלכה ו) בזה הלשון: המתיך אחד ממיני מתכות כל שהוא או המחמם את המתכת עד שתעשה גחלת הרי זה תולדת מבשל, וכן הממסס את הדונג או את החֵלֵב או את הזפת והכופר והגפרית וכיוצא בהם, הרי זה תולדת מבשל וחייב. וכן המבשל כלי אדמה עד שיעשו חרס חייב משום מבשל. כללו של דבר, בין שריפה גוף קשה באש או שהקשה גוף רך, הרי זה חייב משום מבשל. עד כאן לשונו. ומשמע שם שאפילו מתכת שכבר עברה בישול שייך בה דין בישול, ולא אומרים אין בישול אחר בישול. ולכן אם יש איזו שריפה חס ושלום, אין לו להניח על האש פח כדי שיעצור את האש, שהרי בזה הוא עובר על איסור מבשל בשבת. כי דוקא בדבר מאכל שניכר בו הבישול – כגון עוף או דג – שגם לאחר שהצטנן ניכר בו הבישול שהוא ראוי למאכל, שייך לומר אין בישול אחר בישול, מה שאין כן במתכות שהחימום שלהם הוא הריכוך, וכאשר חוזר ומתקשה שייך בו שוב איסור בישול. והוא הדין למים שהבישול שלהם הוא החימום, ולאחר שהתקררו הבישול הראשוני חלף הלך לו, אם חוזר ומחממם עובר משום מבשל דאורייתא. וכן משמע מדברי הרב שבות יעקב (ח"א סימן לח). ומכל מקום למעשה יש להקל לחמם בשבת מים שהיו מבושלים מערב שבת והתקררו, שהרי יש לנו ספק ספיקא, שמא כדעת המתירים כל בישול אחר בישול בלח, וגם אם תאמר כהאוסרים בישול אחר בישול בלח, שמא מים שהם מצטמק ורע לו לכל הדעות מותר, וכך המסקנא להתיר להלכה ולמעשה".

לאחר מכן היה ראיון עם הרב יצחק לוי, כותב השיעור:

"האמת היא שכל שיעור הוא מיוחד בפני עצמו. אבל אחד השיעורים המיוחדים ללא ספק היה כאשר הרב ציין חידוש גדול מאוד בעניין חימום מים בשבת. הרב פסק שמותר לחמם בשבת על הפלטה מים שחוממו לפני השבת, למרות שבשבת הם כבר צוננים, בשונה ממרק שהדבר אסור. אני, כמו רבים, הופתעתי מכך, ואפילו ביררתי לפני ההדפסה שאכן הבנתי טוב את דברי הרב, והרב אישר לי שאכן כוונתו שמותר הלכה למעשה לעשות כן.

"באותו שבוע רבים התקשרו אליי לשאול איך זה מתיישב עם מה שכתב מרן הרב עובדיה בספריו והשבתי להם את שהוסבר לי. לאחר מכן שלחתי לשאול את הרב פעם נוספת אם השבתי נכון, והוא כתב לי שאכן דבריי נכונים. לאחרונה פגש אותי אברך מבני ברק שהוא בעל תשובה ואמו חילונית, ועד היום היא לא הייתה מוותרת על הפעלת קומקום חשמלי בשבת כדי לחמם מים לכוס הקפה שלה. לאחר שהוא ראה את מה שכתבנו בשם הראשון לציון שאם המים חוממו מערב שבת מותר לחמם על הפלטה, הציע לה לנהוג כך, ולזה היא הסכימה. ומאז נחסך חילול שבת דאורייתא מאותה משפחה".
 
אין לי את הספר.

אני יודע שפסק זאת כי ראיתי בעלון השבועי לפני מספר שנים שדיבר על כך, והנימוק היה מצטמק ורע לו כדהתיר ביבי"א בקפה.

מדהים איך אנשים מסיקים מסקנות וממהרים לתקוף לחינם.
גם בשיעור הרחיב בזה.
ראה שם.
 
אין לי את הספר.

אני יודע שפסק זאת כי ראיתי בעלון השבועי לפני מספר שנים שדיבר על כך, והנימוק היה מצטמק ורע לו כדהתיר ביבי"א בקפה.

מדהים איך אנשים מסיקים מסקנות וממהרים לתקוף לחינם.
אתה זה שתקפת את הרב יצחק, לא אני.
 
אתה זה שתקפת את הרב יצחק, לא אני.

ישפוט הקורא אם "תקפתי את הרב יצחק"...

בסך הכל כתבתי שאביו כתב להקל בתוך דבריו רק בקפה, והוא חידש להתיר גם מים, מה שלא חידש אביו.

הראש"ל רבי יצחק התיר להרתיח מים קרים על הפלטה, אם הורתחו מבעוד יום, וזה חידוש גדול, על סמך מה שהתיר אביו בקפה בתוך תשובת יביע אומר (כמדומני יבי"א חלק י') משום מצטמק ורע לו. אבל הוא התיר רק בקפה, והרב יצחק יוסף חידש גם במים שהתבשלו. יש לציין גם שאחיו ר' אברהם חלק עליו ואסר.
 
ראשי תחתית