תרומה לעזרא

איזה לוח שנה הכי מדויק לפי מנהג הספרדים?

  • יוזם הנושא יוזם הנושא מרן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
רק הבהרה, בודאי שלא היתה לי הו''א שלוח 'עיתים לבינה' הוא הלוח ההכי מדויק, כי הוא מתעלם לגמרי מספקי מרן זצ''ל במתכוין וממציא שיטות משלו. אני רק רציתי לדעת האם יש הבדל בין לוח 'אור החיים' לעוד לוחות שהולכים בדרכו של מרן, כמו לוח ביכורי יוסף. לא היה לי הו''א, חס ושלום, שלוח עיתים לבינה הוא טוב לספרדים.

אחד החורבנות הגדולים שיש בדור מבחינה הלכתית זהו לוח אור החיים. כל מי 'שקצת' מבין, יודע זאת.
נוח לו שנהפכה שלייתו על פניו ולא היה מוציא לוח משובש כזה.
לא לספרדים ולא לאשכנזים.
מימות חתימת התלמוד לא היה שיבוש הלכתי כמו הלוח הזה, וכפי שכתב @עת שערי רצון בטוב טעם ודעת.
וה' הטוב יכפר על מי שלא מבין מאומה בעניני תכונה וזמנים, ומנסה להנדס את השמש והכוכבים לפי 'הבנתו בדעת מרן'.
 
באופן כללי, כל נושא זמני היום הוא נושא מאוד בעייתי בדורנו, ומצינו מלא שיבושים אצל רבים וטובים. והסיבה היא מכיון שנושא זה מאוד עמוק וארוך ומצריך בירור לעומק של כל סוגיות הש''ס בנושא, ועיון מעמיק בדברי הראשונים והאחרונים ובמציאות ולחשב מלא חישובים וכו' וענייני תוכנה רבים
 
בינתיים כדאי לעיין בירחון האוצר 84, כסלו התשפ''ד, יש שם מו''מ מרתק עם מחברי הלוחות, ושם מוכח בבירור כמה מטעויות לוח אור החיים, עיין שם.
 
כבר התברר שלוח עיתים לבינה הרגיל תואם את שיטת הרב עובדיה
הם עצמם מודים שלא, ולכן הוציאו מהדורה מיוחדת ע"פ שיטתו.
חוץ מזה, מהיכי תיתי שאם זה לפי הרב עובדיה, זה יותר מדויק??
כוונתי לשאלת פותח האשכול, שהבין שעיתים לבינה הרגיל הוא לא כמו הרב עובדיה, וחשב שלוח אור החיים הוא כן, אז התכוונתי לכתוב שלכאו' אם הדעות של עיתם לבינה הם נכונות, ויש להם לוח של חשבון ע"פ הרב עובדיה, א"כ הוא יהיה הכי מדוייק לפי הרב עובדיה.
 
לא, הם הוציאו את זה רק לאלה שמתעקשים ללכת נגד המציאות ונגד סוגיות הש"ס ולתלות את זה ברב עובדיה, או לחסידי הרב יצחק
אה, אם כך אז אני לא יודע... אני לא מבין בזה. כך שמעתי.
כבר העיד הגר"ד יוסף שליט"א שאביו לא ידע כלל משיטת המעלות, ואילו היה יודע היה חוזר בו. כך כתב הרב סופר בפורום מורשת הרב יצחק
אז אולי שיכתוב גם כאן...
 
יש"כ
מי זה הכותב המוכשר מאוד?
אינני יודע, אבל אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, עדיף להסתכל על התוכן מאשר על המחבר, וכמו שכבר צעק ע"ז אדוננו הרמב"ם בהקדמה לספר המצוות שאנשים כבר בזמנו היו מסתכלים רק על המחברים והרבנים ולא על התוכן
 
מימות חתימת התלמוד לא היה שיבוש הלכתי כמו הלוח הזה,
בוא לא נגזים, גם ר' נסים כצ'ורי טעה בלוחותיו, וחישב את זמני הנשף לפי שעות זמניות. [ועוד כמה גדולים וטובים טעו בזה כהמנחת כהן ועוד.]

אבל יצויין שהוא לא הכשיל את עם ישראל בברכות התורה לבטלה ואכילה בצומות וברכה על ציצית לפני זמנה ועוד, כיון שאצלו עמוד השחר היה מחושב לפי 90 דק', כך שגם בשיא החורף 90 דק' זמניות לא יותר מאוחר מ-72 דק' במעלות שהוא הזמן ועוד, שהזמן של 90 דק' הוא לחומרא בלבד, ולא סמכו עליו לקולא . וכן לענין צאת הכוכבים הוא חישב 27 דק' אחרי השקיעה, כך שגם בשיא החורף היה לפחות 22-23 דק' אחרי השקיעה שלפי הרבה פוסקים זה בוודאי צאת הכוכבים. ומה ששיער בלוחותיו גם 13.5 זמניות, שבחורך זה כ10.5-11 דק', ולפי המעלות זה יוצא כ15-15.5 דק', אי''ז קולא כ''כ דהזמן ד13.5 הוא לחומרא בלבד כגון לענין מנחה ועוד, ועוד דלפי המעלות מונים מהשקיעה המישורית, ובירושלים זה 4.5 דק' אחר''כ
 
באלו זמנים בכל זאת ניתן לסמוך (לא בצימצום כמובן) על לוח 'אור החיים':
נץ החמה (אמנם לגבי הנץ זה קצת בעייתי, כי צריך ''נץ נראה'' ומשתנה לפי כל עיר, ויש בזה שיטות רבות, אבל מעיקר הדין יכול להיות שניתן לסמוך על הנץ המישורי, וזמן הלוח הנ''ל הוא מאוחר מהנץ המישורי ע''פ רוב)
סוף זמן ק''ש הגר''א
סוף זמן תפילה
חצות
מנחה גדולה
מנחה קטנה
שקיעה
בדיעבד יתכן שניתן לסמוך עליו גם לענין סוף זמן ק''ש מג''א וצאת שבת דר''ת, כיון דמעיקר הדין קי''ל כהגאונים, וזמן ק''ש מג''א בדיעבד אפשר לסמוך על הגר''א
אמנם גם בזמנים הנ''ל שיטת חישוב הלוח משובשת קצת, אבל הפער לא יותר מ-3 דק' משאר הלוחות, וכיון דבלאו הכי אי אפשר לצמצם
משא''כ לענין עמוד השחר, זמן ציצית ותפילין, פלג המנחה, צאת הכוכבים, צאת שבת -- אין לסמוך עליו כלל אפילו בדיעבד, ויש כאן חששות ברכה לבטלה ואכילה בצומות וביטול מצוות עשה וכל כיו''ב
יש לציין שהלוח שלהם אינו מדייק כ''כ ולכן תמיד יש להקדים, ובלא''ה אין לסמוך כלל על זמני הלוחות בצימצום, ובפרט לענין סוף זמן תפילה כיון דלדעת רוב הפוסקים יש לגמור את כל התפילה לפני סוף זמן תפילה/שקיעה/צאת הכוכבים/עמוד השחר, ולא סגי במה שמתחיל התפילה בתוך זמנה
 
נערך לאחרונה:
מה שמעניין שתלמידי הרב יצחק טוענים שההסכמה זויפה/חזר בו וכדו', עיין בפורום השכן ודו''ק

אבל אנחנו סומכים על הגר''ד סופר שליט''א, שהוא ת''ח עצום, ובנו של הגאון האדיר רי''ח סופר שליט''א, וגם יתכן שהראשל''צ הגר''י יוסף שליט''א, אינו כ''כ בקי בכל ענייני התוכנה הנוגעים לסוגיית זמני היום ובעוד כמה דברים, וזה לא גורע ממעלתו ומגדולתו בתורה, כי מצינו רבים וטובים שטעו בנושא הזה החל מבעל ''תרומת הדשן'' ועד אחרון בדורנו, אביו גאון ישראל הגר''ע יוסף זצ''ל - כעדות בנו הראשל''צ הגר''ד שליט''א שלא ידע כלל משיטת ה''מעלות''
 
יש גם קונטרס ''כי בא השמש'' של הראשל''צ הרה''ג דוד יוסף שליט''א, כמדומה שמתיחס גם לשיטת המעלות שם, אינו תחת ידי כעת, אם מישהו יכול לעלות יבורך
 
קיבלתי מחבר:
הרב יעקב זכריה ר"י לב אליהו העיד שכשהגיע לוח אור החיים לפורת יוסף מרן הגר"י צדקה הורה להוציאו ומאוד נצטער ממנו
 
בספר 'עין יצחק' ח''ג עמוד ר'ל כתב נגד הלוחות של הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א – שידוע בכל העולם כולו כמומחה עצום ובקי ענק בכל סוגיית זמני היום, בטענות שוא וללא מקורות כלל, בעוד שיטת החישוב של הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א מבוארת בכל גדולי האחרונים ובניהם הגר''א והגר''ז ומהר''י פראג'י, וכן הסכימו להלכה רוב גדולי הפוסקים בדורנו.

ואילו היה החכם הנ''ל משיג על הרה''ג מאיר פוזנא שליט''א כדרכה של תורה, כדי להעמיד את שיטת אביו וכו' נחה דעתנו, אבל הוא יצא נגד לוחותיו המדויקים של הרה''ג מאיר פוזנא שליט"א בטענות שוא נגד המבואר להדיא בביאור הגר''א סימן רס'א ועוד שזמן עמוד השחר במדינות אירופה הוא בחצות הלילה בקיץ, ולא מצינו מי מהאחרונים שדחה דבריו או חלק עליו.

ואם תאמר, הרי מצינו כמה וכמה גדולים שחישבו את זמני היום לפי דק' שוות או זמניות כגאוני צאנז סאטמר ועוד, מ''מ בוודאי שאין לנהוג שיטות אלו לקולא, וכ''ש לבטל את מנהג קהילת צרפת ולהכשילם באכילה בצומות ואכילה לפני התפילה ועוד.

ולפני כמה חודשים הייתי בצרפת אני הקטן, ובמו עיני ראיתי את המכשלה הנוראה הזאת, בעוד שבלוח האמיתי של הרב פוזנא היה כתוב ''עמוד השחר – 06:55'' בלוח כביכול ''על פי פסקי הרב עובדיה'' זמן עמוד השחר היה ב... 07:55 (!!) ואנכי הקטן יצאתי לבחוץ בשעה 07:50, והיה זה ביום בהיר, וראינו כבר אור יום גמור בצד מזרח, ששום בר דעת לא יכול לטעון שעדיין אי אפשר להכיר בין תכלת ללבן, כמו מה שרואים בא''י כ-25 דק' אחרי השקיעה בערך, אבל לפי שיטתם זה היה עוד לפני עמוד השחר...

וכאן מגיעים ל''גילוי'' הגדול, שאמור להרעיש את העולם כפשוטו, ובמחילה מכת''ר של הרב הראשי לשעבר שליט''א, על דברים כאלו ראוי לקרוע קריעה...

בספר עין יצחק ח''ג עמוד רל'ב כתב בזה''ל: ''אין להתחשב במה שענינו רואות לענין עמוד השחר וצאת הכוכבים'' ולא אביא את אריכות הדברים שכתב למטה, וכמובן שלא הביא שום ראיה לדבר זה שהוא חידש מדעתו.

בעוד מבואר להדיא בשו''ע יורה דעה סימן רס''ב, שאם נראים כוכבים ע''פ זה, ורק ע''פ זה קובעים את תחילת הלילה, וזמן עמוד החר נתבאר להדיא שהוא ''מתי שהאיר המזרח'' (אמנם יש שפירשו שהם 2 זמנים שונים, מ''מ בפיה''מ להרמב''ם ובכל הראשונים והאחרונים מבואר להדיא שמתי שמתחיל להאיר היום הוא עמוד השחר'').

ולפי זה, כל קהילות ישראל בגולה שעד שהומצאו השעונים, היו מחשבים את כל זמני עמוד השחר וצאת הכוכבים לפי הנראה לעין, כמבואר בדברי מרן השו''ע בעצמו... חיללו שבת !!! שהרי ''הזמן לא נקבע לפי מה שענינו רואות''.

גם אביי ורבא בגמ' שבת לד: - חיללו שבת !! שהרי במקום להסתכל בלוח ''אור החיים'', הסתכלו במערב כיפת הרקיע אם הכסיף ונראו כוכבים או לא, והרי לפי שיטתו שזה ''דקות זמניות'' בחורף בזמן שפני זמרח מאדימים הוא כבר לילה גמור !! והאמוראים חיללו שבת רח''ל.

וממילא יתבאר ע''פ הגמ' ביומא (כח.) שהיו צריכים להסתכל אם ''האיר המזרח'', ואם האיר המזרח היו שווטים התמיד, ולמה לא היו מסתכלים בלוח ''אור החיים''?? הרי בחורף המזרח מאיר לפחות כ- 25 דק' לפני הזמן שלוח אור החיים המציא שהוא ''עלות השחר'', א''כ הדבר פשוט וברור, שבכל ימי החורף היו מקריבים תמיד של שחר, לפני עמוד השחר (!) ולא יצאו ידי חובה כלל.

ואבקש מכל הקוראים, שיקחו הדברים לתשומת ליבם ולא יעסקו כלל בסגויית ''זמני היום'' אלא א''כ הם יודעים את המציאות ושיטות החיושב וכו', כדי שלא להיות כמו אותו ת''ח, שבמחילה מכת''ר, המציא שיטה חדשה שלא כתובה בשום מקום, ובשלמא אם היה מחמיר לעצמו כשיטה כזו, ניחא (דמצינו קצת גדולים שחששו לשיטות שהיו נגד המציאות) , אבל לבוא לשנות הלוחות בצרפת, ששם כל השנה יש הבדל עצום בזמן עמוד השחר – זה לא טוב ...

מלבד מה שמבואר בתורה ''ויקרא א-להים לאור יום ולחושך קרא לילה'' שהיום והלילה נקבעים ע''פ כמות אור וחושך, ולא לפי כל מיני חישובים צדדיים, ומה שתמצא בדברי חז''ל שיעור זמן עה''ש וצה''כ ועוד, כבר מבואר בביאור הגר''א ששיעורים הללו נאמרו רק בא''י ובימי ניסן ותשרי, ולא מצינו מי מהאחרונים שדחה דבריו, או שחלק עליו להדיא והוב''ד להלכה במשנה ברורה ובכף החיים ובכל גדולי הפוסקים.

המהלך שלא להתחשב עם המציאות המשתנה הוא נגד:

1) המפורש בתורה כמ''פ שלילה ויום תלויים באור וחושך, ביאת השמש וכו' שהם מצבים מציאותיים משתנים.

2) המפורש בספר עזרא שלילה נעשה "בצאת הכוכבים'' שהוא מציאות 'נראית' ומשתנית ולא בשיעור זמן קבוע. וכתבו התוס' שהוא לימוד גמור.

3) המפורש בדברי התנאים ואמוראים שכל מושגי יום ולילה תלוים במציאות הנראית במשנה: חשכה/ספק חשכה חשכה, הכסיף התחתון/העליון, פני מזרח מאדימים, צאת הכוכבים, כוכב אחד יום – שניים בין השמשות, עלות השחר, האיר המזרח, משיכיר בין תכלת ללבן/חבירו הקרוב.

4) המפורש בכל הראשונים שהקובע לילה הוא מציאות של כוכבים ושכן נהגו בפועל, וכן לענין עמוד השחר.

5) מפורש בתוספות וברשב"א (שבת ל"ה) ובתוספות ר"ש משאנץ (פסחים) שאין קובעים לילה ע"פ ד' מיל כיוון דמספקא לבו מהו אדם בינוני (לשון התוס') לא הוי שיעורא ברירא להו דבההוא מספקא להו איזהו מהלך אדם בינוני (לשון הרשב"א) דהילוך אדם בינוני ספק הוא לנו וה''ה לענין עמוד השחר.

6) כן יש להוכיח מדברי ר"ת בספר בישר סימן רכ"א שמשתשקע החמה הוא מציאת נראית שהחמה מטיל זהרורין ומאדים מושבה.

7) מדברי הרמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן ועוד, שהקשו מה שייך תוספת שבת ביציאתו אחר צאה"כ ותירצו שימתינו לכוכבים קטנים (ורצופים) שהוא מציאות נראית, וכן פסק מרן בשו''ע [סימן רצ'ג].

8) מבואר בתלמידי רבינו יונה שיש להמתין לכוכבים קטנים כיוון שאין הכל בקיאין בכוכבים בינונים. וכ"ז לא שייך רק בראייה בשמים ולא בשיעור שווה.

9) נגד מה שנפסק בשו"ע בכל דיני לילה [בסימן רל'ה, ובסימן רצ'ג ובסימן וביורה דעה סימן רס'ב] שהקובע הוא "מציאות" של כוכבים, ולא הוזכר אפי' פעם אחת (!) במקומות הנ''ל, שיעור של 72 או 90 דקות, וכ''ש זמניות.

10) שיעור עמוד השחר – לא מוזכר כלל בשלחן ערוך, ובפירוש המשניות להרמב''ם מבואר להדיא שהוא ''האור הנוצץ במזרח וכו''' (ברכות פ'א מ''א) ומה שמשם משמע שזה תלוי ב'זמניות' כבר שינו הגירסא אחרונים ל''שעות השויה'', ואף אם נשאיר הגירסא שלפנינו במקומה, מ''מ אפשר לפרש 'זמניות' – דהיינו שמשתנה לפי עונות השנה, לפי קביעות האור, והפירוש הנ''ל הוא מוכח לגמרי מלשונו המשך, עי''ש.

11) לענין ק"ש דערבית שזמנו משעת יציאת ג"כ קטנים וביום המעונן להמתין עד שיצא ספק מלבו (ולא להשתמש בלוח/שעון).

ויש עוד, ואכמ''ל.
 
בספר עין יצחק ח''ג עמוד רל'ב כתב בזה''ל: ''אין להתחשב במה שענינו רואות לענין עמוד השחר וצאת הכוכבים'' ולא אביא את אריכות הדברים שכתב למטה, וכמובן שלא הביא שום ראיה לשיבוש הנ''ל שהוא המציא מדעתו
כמדומה שמביאים כן בשם הגרי"ז לגבי זמן ר"ת בא"י שאין להסתכל בכוכבים נגד ההלכה.
 
ראשי תחתית