הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שניסו לומר להם שספרדי זה בלבת ולא להתגלח בבין המיצרים?
מחילה בבית הורי נהגו עוד מחוץ לארץ כמו הבן איש חי לא להתגלח בבין המיצרים.

ומי שנהג אחרת יש דיון אם כשהרוב נוהגים אחרת יש נדון מצד לא תתגודדו, כשהם באותו מקום, וכענין לא יהא יושב בין העומדים וכו', אבל אף אחד לא אמר שזה עבירה חמורה, וכל כיוצא בזה.
 
אני מדבר על ראשי ישיבות ספרדיים בישיבות ספרדיות
איזה מנהגים? שינו? אולי חלק בניגוני התפילה, זה ענין של מנטליות, אף אחד לא אמר כאן שעשו בבית הוריך איסורי תורה של ברכות לבטלה והפסקים.

חדר ייחוד? ראה מש''כ בזה הרב טולדנו, במצעדי גבר סימן יט, מדוע במציאות בארץ שהחתונה נעשית באולם ולא סמוך לבית, יש צורך לעשות ייחוד, שבמרוקו, עשו זאת בצורה אחרת, וזו דעת השו''ע לדעתו, וחומרא נכונה.

אולם תראה איך הוא כותב בזהירות, במרוקו נהגו, ואחר מבאר חילוק בין המצב המציאותי כאן וכאן. ולא עלה על דל שפתותיו לומר ששם הרבנים הנהיגו שלא כהוגן
 
אני מדבר על ראשי ישיבות ספרדיים בישיבות ספרדיות

מחילה, ראשי ישיבות ספרדיים הם בד"כ בוגרי ישיבת פוניבז' והדומים לה,
אל תצפה מהם לפרגן לרבנים ספרדיים אחרי הסערה שהתחוללה בעקבות הרב הספרדי האחרון (הרב עובדיה),
הם ניכוו ברותחין ונזהרו בפושרין.
ואדרבה, אם הדבר הזה לא היה קורה, הרבה דברים היו היום אחרת.
אתה יכול לא להסכים, אבל זאת עובדה כואבת.
וככל שהרבנים הספרדים (שחלקם לא ראויים לשמש כר"ם בישיבה קטנה, סליחה מכבודם) פערו פיהם על ראשי הישיבות הזקנים והגדולים מהם בחכמה ובמנין שהם רק משוכנזים, הם גרמו לנתק מהם ומכל מה שריח ספרדי נובע ממנו (אחד מהם זה התיקון בליל שבועות, ורמזתי זאת שם).
וכך נוצרו שתי סיעות ספרדיות, הללו מתביישים להדליק ואח"כ לברך, כי זה אשכנזי מדאי.
והללו מתביישים לקרא תיקון לאחר החתונה, כי זה ספרדי מדאי.
 
נתתי כבר אחת.
השבועה בכתובה והחדר יחוד וכו' (לא מדבר על מרוקאים שבחלקם נהגו כאשכנזים.)
והאווירה הכללית שנתנו בישיבות האלה הן זלזול במה שמריח ספרדים ורבניהם שמחוץ לפוניבז', כאמור.
היו גם הרבה ועדי השקופה נגד וכו'.
 
אל תצפה מהם לפרגן לרבנים ספרדיים אחרי הסערה שהתחוללה בעקבות הרב הספרדי האחרון (הרב עובדיה),
הם ניכוו ברותחין ונזהרו בפושרין.
אתה אלוף בלדון לכף זכות רק חבל שזה סלקטיבי.
יוצא מנקודת הנחה שאין שאלה מי צודק במחלוקת מול הרב עובדיה ואז מטיל עליו את האשמה להתנהגות שלהם.
ואגב כדאי שתדע, שגדולי ישראל רבים ובמיוחד מענקי הספרדים לא חשבו שהוא טועה. וכל הגידול העצום שלנו כציבור נבע מזה שהוא לקח אחריות באותה המחלוקת ואכמ"ל.
 
נתתי כבר אחת.
השבועה בכתובה והחדר יחוד וכו' (לא מדבר על מרוקאים שבחלקם נהגו כאשכנזים.)
והאווירה הכללית שנתנו בישיבות האלה הן זלזול במה שמריח ספרדים ורבניהם שמחוץ לפוניבז', כאמור.
היו גם הרבה ועדי השקופה נגד וכו'.

שבועה, לא מכיר. אולי.
חדר יחוד, שטויות. (גם אלו שלא עושים חדר יחוד, הרב עובדיה, לא עושים בזה את המנהג הספרדי, והארכנו בזה הרבה באשכולות הראויים).
האוירה הכללית, לא נכונה, מעולם לא זלזלו ברבנים טולדאנו, עזרן, פנחסי, פרץ ועוד. - זלזלו במי שזלזלו ובעטו בהם.
ועדי השקפה, ודאי שיהיו, מה רצית שלא ימסרו את דעתם לתלמידים (כאילו שכל מוצא"ש אין שיעור בהשקפה).
 
השבועה בכתובה והחדר יחוד וכו' (לא מדבר על מרוקאים שבחלקם נהגו כאשכנזים.)
הרב מזוז שלא חשוד על שכנוז, גם סובר שא''צ. וכך היה מנהגו.
ורוב ראשי ישיבות הספרדים המרוקאים ממשפחת טולדנו לא נהגו כן.

ואולי יש מקום ליישב הנוהגים שכן, למרות שיש כאן חששות של שבועות שוא כמעט ודאי ראה בבית נאמן. אבל לומר שזה שינוי מהספרדיות.

זה בעצם הבעיה הגדולה, יצרו סרגל לספרדיות, ע''פ המצאות חדשות, או מנהגי יחידים, כאילו זה הדרך הספרדית.

ראה באשכול על פתיחת ס"ת לגבבי מנהג ירושלים.

ואגב לגבי ברית מילה מנהג רוב הספרדים היה לברך להכניסו בין מילה לפריעה כדעת מרן השו''ע, ושינו ע''פ מנהג י-ם, וכן הנחת תפילין בת''ב שינו ע''פ מנהג י-ם, מהיכי תיתי ליצור אחידות כזו? בגלל שנהגו ע''פ מהר''ם אלשקר בי-ם נגד השו''ע, צריך לשנות את המנהג למי שנהג כהשו''ע? אני לא מבין את זה.

התפיסה הזו של האחידות כאילו יש משהו אחד, אמת אחת, וכולם צריכים לשנות את מנהגיהם דעותיהם, מחשבותיהם, ע''פ זה לא מובנת כלל.
 
ההנחה הטבעית היא שלא מדברים עם ילד נגד ההורים שלו, נגד המנטליות שלהם והרב שלהם, כי זה יוצר בומרנג.
מי שעשה את זה ניתק מעצמו את שומעיו..
 
אני חושב שחייבים להזהר לא להכנס לזלזול בכבוד גדולי ת''ח. גם אם נחלוק הבה נחלוק בטענות, הנוגעות לדיון. בלי להכנס למחלוקות ישנות, נעשה זאת מכל הצדדים. תוך כדי לשמור על דיון פתוח.
 
אתה אלוף בלדון לכף זכות רק חבל שזה סלקטיבי.
יוצא מנקודת הנחה שאין שאלה מי צודק במחלוקת מול הרב עובדיה ואז מטיל עליו את האשמה להתנהגות שלהם.
ואגב כדאי שתדע, שגדולי ישראל רבים ובמיוחד מענקי הספרדים לא חשבו שהוא טועה. וכל הגידול העצום שלנו כציבור נבע מזה שהוא לקח אחריות באותה המחלוקת ואכמ"ל.

ודאי שאין שאלה, כל עוד ומדובר בתלמידים שלומדים בפוניבז'.
מה ציפית שהמשגיח בפוניבז' יסביר בוועד כמה הרב עובדיה צודק והרב שך טועה ? - קצת הגיון.
וסיום דבריך "ואגב" וכו', לא הבנתי את ההקשר.
 
ההנחה הטבעית היא שלא מדברים עם ילד נגד ההורים שלו, נגד המנטליות שלהם והרב שלהם, כי זה יוצר בומרנג.
מי שעשה את זה ניתק מעצמו את שומעיו..

וזה בדיוק מה שטענתי אני ו@כהנא דמסייע על חכם עובדיה ור' יצחק,
וכבודו שדן באובייקטיביות ולא בסלקטיביות, לא מבין זאת?
 
ההנחה הטבעית היא שלא מדברים עם ילד נגד ההורים שלו, נגד המנטליות שלהם והרב שלהם, כי זה יוצר בומרנג.
יש אולי ישיבה אחת שדברו במפורש נגד ת''ח מסויים גדול.

אחזו שצריך לחנך אחרת.

אני גם סובר כמו רוב ככל ראשי הישיבות שלא עשו את זה.

אבל אתה יודע מה היה צריך משהו באמצע, כן לומר ברור את העמדה, לחנך למה שהם חושבים, בלי לחשוש.
אבל לשמור על כבוד ת''ח אחר.
 
שבועה, לא מכיר. אולי.
חדר יחוד, שטויות. (גם אלו שלא עושים חדר יחוד, הרב עובדיה, לא עושים בזה את המנהג הספרדי, והארכנו בזה הרבה באשכולות הראויים).
האוירה הכללית, לא נכונה, מעולם לא זלזלו ברבנים טולדאנו, עזרן, פנחסי, פרץ ועוד. - זלזלו במי שזלזלו ובעטו בהם.
ועדי השקפה, ודאי שיהיו, מה רצית שלא ימסרו את דעתם לתלמידים (כאילו שכל מוצא"ש אין שיעור בהשקפה).
אתה לא עונה. הספרדים שמנותקים היום הם לא טולדאנו עזרן פנחסי, אלא תלמידי הרב עובדיה. והם צודקים. למה שיקבלו ממי שמזלזל בהם וברבותיהם?

ודאי שאין שאלה, כל עוד ומדובר בתלמידים שלומדים בפוניבז'.
מה ציפית שהמשגיח בפוניבז' יסביר בוועד כמה הרב עובדיה צודק והרב שך טועה ? - קצת הגיון.
חוזר שוב - הנושא על ראשי ישיבות ספרדים בישיבות ספרדיות.
 
וזה בדיוק מה שטענתי אני ו @כהנא דמסייע על חכם עובדיה ור' יצחק,
וכבודו שדן באובייקטיביות ולא בסלקטיביות, לא מבין זאת?
אני אומר בכנות הרבה הלכות מחודשות של הגרע''י בהלכות בשבת תפילה מועדים ועוד, הם ההיפך ממה שגדלתי אצל הורי. וציינתי לעיל כמה דוגמאות.
ואגב עושים את השינויים האלה בצורה חדה, ובצורה של אין שני צדדים, זה טעות מוחלטת, לגבי ברכת שבע ברכות כמה ברכות לברך וכל כיו''ב. יצרו מציאות של דור חדש, ששינה את כל ארחותיו, בבחינת גר כקטן שנולד דמי.
ואכן זה הפריע לי הרבה יותר מלהיות בישיבה אשכנזית שמכבדים את מנהגי, ומכירים ברבותי. ולא מתערבים לי.
 
וזה בדיוק מה שטענתי אני ו@כהנא דמסייע על חכם עובדיה ור' יצחק,
זו קושיית 'לטעמיך' ולא פירכא. ואני אינני אומר את שתי השמות שהזכרת בנשימה אחת. הוא הרחיק לכת ולא לשם כיון אביו.
 
ואגב עושים את השינויים האלה בצורה חדה, ובצורה של אין שני צדדים, זה טעות מוחלטת, לגבי ברכת שבע ברכות כמה ברכות לברך וכל כיו''ב. יצרו מציאות של דור חדש, ששינה את כל ארחותיו, בבחינת גר כקטן שנולד דמי.
יכול להסכים עם הביקורת על החד צדדיות. אבל לא מסכים בכלל שזה מה שיצר את הניתוק. יש סיבות טובות מזו, שאינכם מכירים מקרוב כי למדתם (כנראה שניכם) בישיבות אשכנזיות שכיבדו אתכם.
 
אתה לא עונה. הספרדים שמנותקים היום הם לא (א). טולדאנו עזרן פנחסי, אלא תלמידי הרב עובדיה. (ב) והם צודקים. למה שיקבלו ממי שמזלזל בהם וברבותיהם?
א. חברים שלך ?
ב. לשיטתם הם צודקים, ולשיטת (איך קראת להם? טולדאנו עזרן ופנחסי) הם צודקים, ולמה שיקבלו ממי שזלזל ובעט ברב שלהם ?


חוזר שוב - הנושא על ראשי ישיבות ספרדים בישיבות ספרדיות.

כגון מי ? (שלשת חבריך הנזכרים לפחות שנים מהם הם ראשי ישיבות ספרדים בישיבה ספרדית, יש לך משהו שאתה יודע להצביע עליו, חוץ מהשנאה העיוורת שהחדירו לך ולחבריך ?).
 
זו קושיית 'לטעמיך' ולא פירכא.
אף אחד לא בא לפרוך אותך חשוב להבין את הנקודה שהתעוררה כאן.
יכול להסכים עם הביקורת על החד צדדיות. אבל לא מסכים בכלל שזה מה שיצר את הניתוק.
לגבי דידי כן.
יש סיבות טובות מזו, שאינכם מכירים מקרוב כי למדתם (כנראה שניכם) בישיבות אשכנזיות שכיבדו אתכם.
לא הבנתי אם ללמוד בישיבה אשכנזית זה לא מנתק, אז ישיבה ספרדית שנוהגים בה כמנהגי הספרדים זה כן מנתק? בגלל שמעריכים את ראשי הישיבות האשכנזים שהיו במקרה רבותיהם של ראשי הישיבה הספרדיים, מה לא הגיוני ולא תקין כאן?

תמחל לי, כל אלה שהטיפו על הראשי ישיבות שהם והם, והם, האמת שהם ורק הם גרמו לנתק. זו דעתי. ומתנצל אם היא לא מתאימה או פוגעת במישהו.
 
הסתעפו כאן כבר להרבה עניינים מעניינים וחשובים.
אולי כדאי להנהלה לשקול לפצל חלק מהנושאים.

רק נקודה קטנה לגבי מה שדנו לעיל באריכות האם היה בארצות המזרח מוסדות לימוד במתכונת של ישיבות.
כדאי לעיין בספר "ישיבות בגדד" של הרב בן שבת, שמסקר בצורה נפלאה את 'עולם הישיבות' (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך) של בגדד, ושמעתי ממנו לפני תקופה שניתן לכתוב ספר כזה גם על עוד עדות בארצות המזרח, רק הוא התמקד בבגדד.

וגם אזכיר שסבי סיפר שבמרוקו היה בכפר שלהם [משהו לא מידי גדול] ישיבה עם כ- 60 בחורים במבנה גדול, והיו קמים כל לילה בחצות ולומדים עד לאחר ערבית. ומסתבר שזו לא היתה תופעה נדירה שלא היתה קיימת כלל, ובפרט בערים החשובות מקנס ומארקש וכד'.

ודבר נוסף, זכור לי שראיתי בעבר מכתב של ר' אליעזר יהודה פינקל זצ"ל שכותב על ישיבת מיר בחו"ל שהיא הישיבה הכי גדולה באירופה ומונה 400 בחורים. אני צריך לחפש את זה, ואולי הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י יוכל לעזור בזה.
כך שמתוך כ- 18 מליון יהודים באירופה לפני השואה, היו כנראה לא יותר מ- 25-30 אלף בחורי ישיבות [כולל הציבור החסידי].
 
זה מתחיל להיות אמוציונאלי וזה לא טוב. ניפרד כידידים כמו שאומרים.
רק מבהיר, לא התכוונתי לרבנים פנחסי וכו', אלא לומר שהספרדים שמנותקים הם לא בני משפחותיהם של הרבנים הללו אלא תלמידי הגרע"י.
 
אנסה לחתום בזה, להבהיר את הנקודה:
רוצים ספרדיות רחבה, מכילה, לא שבלונה, נוקשית, ולא נעימה.
ניתן להבחין בתופעה הזו: דווקא בני תורה ספרדים – בני רבנים, בני תלמידי חכמים, אנשים עם שורשיות ומסורת עשירה – לעיתים מוצאים עצמם נמשכים לציבורים אחרים, ובעיקר לציבור האשכנזי, משום שיש שם ריבוי גוונים, ריבוי בתי מדרש, ריבוי אפשרויות להשתייכות ולצמיחה, גם אם אתה לא בדיוק "בתוך הקו".
ואילו בציבור הספרדי – נוצרה תחושת שבלונה: כך נוהגים, כך עושים, כך לומדים, כך חושבים, ואם אינך נכנס בדיוק למסגרת – אתה בחוץ.

וכאן קורה דבר חמור:
דווקא בעלי המסורת הוותיקה, בעלי הייחוס, בעלי הדעה, בעלי עומק – הם אלה שנדחקים לשוליים.
מתוך צורך פנימי בצמיחה ובהכרה, הם מוצאים מרחב בציבור האשכנזי.
לא כי הם רוצים להיות "אשכנזים", אלא כי שם מרשים להם להיות הם עצמם.

ואז קוראים להם אותם אלו שהפכו את הספרדיות לשבלונה - משוכנזים...

רק בגלל שהם רוצים מרחב, כי הם רוצים להיות הם עצמם, הם רוצים ללכת בדרך אבותיהם, וללמוד תורה מתוך חופש ודרור מחשבתי, ולא מתוך כפייה דעתנית, וד''ב.
 
הסתעפו כאן כבר להרבה עניינים מעניינים וחשובים.
אולי כדאי להנהלה לשקול לפצל חלק מהנושאים.

רק נקודה קטנה לגבי מה שדנו לעיל באריכות האם היה בארצות המזרח מוסדות לימוד במתכונת של ישיבות.
כדאי לעיין בספר "ישיבות בגדד" של הרב בן שבת, שמסקר בצורה נפלאה את 'עולם הישיבות' (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך) של בגדד, ושמעתי ממנו לפני תקופה שניתן לכתוב ספר כזה גם על עוד עדות בארצות המזרח, רק הוא התמקד בבגדד.

וגם אזכיר שסבי סיפר שבמרוקו היה בכפר שלהם [משהו לא מידי גדול] ישיבה עם כ- 60 בחורים במבנה גדול, והיו קמים כל לילה בחצות ולומדים עד לאחר ערבית. ומסתבר שזו לא היתה תופעה נדירה שלא היתה קיימת כלל, ובפרט בערים החשובות מקנס ומארקש וכד'.

ודבר נוסף, זכור לי שראיתי בעבר מכתב של ר' אליעזר יהודה פינקל זצ"ל שכותב על ישיבת מיר בחו"ל שהיא הישיבה הכי גדולה באירופה ומונה 400 בחורים. אני צריך לחפש את זה, ואולי הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י יוכל לעזור בזה.
כך שמתוך כ- 18 מליון יהודים באירופה לפני השואה, היו כנראה לא יותר מ- 25-30 אלף בחורי ישיבות [כולל הציבור החסידי].
זה נכון מאד. ואני שמח שאנחנו מסכימים בזה.
 
זה מתחיל להיות אמוציונאלי וזה לא טוב. ניפרד כידידים כמו שאומרים.
רק מבהיר, לא התכוונתי לרבנים פנחסי וכו', אלא לומר שהספרדים שמנותקים הם לא בני משפחותיהם של הרבנים הללו אלא תלמידי הגרע"י.

עכשיו באמת לא הבנתי כלום,
איזה תלמיד יש לרב עובדיה שנותק ממנו ע"י מישהו ?
יש כן, בני משפחה שנוהגים כמו ילקו"י, שבאו לישיבה ע"ד לא לקבל. (וחמור מכך להתמרד).
במקום ללכת לחזון עובדיה, או פורת יוסף, הלכו ל...
וכי מה הם ציפו, שהראש ישיבה יעמוד דום לפניהם ?
ודאי שהוא ידרוש מהם מה שידרוש, וכשהם יבקשו הסברים הוא יסביר את תפיסת עולמו, שהקולות שייכות לבעלי בתים וכו' וכו',
ואז הם נפגעים!
או קיי, אז למה באתם, הרי ידעתם שזו הישיבה, ושזה הראש ישיבה. - הרי באתם מתוך ידיעה שהוא "משוכנז" לא?
 
עזוב זה רגיש מדאי, אבל איך אמרו בגמ' שותא דינוקא...
גם שותא דר' דוד ור' יעקב, דאבוה, והם כיבדו את כל הת''ח. אז בא נשאיר את זה מחוץ לתמונה. זה גם לא מועיל לדיון לדעתי.
 
עכשיו באמת לא הבנתי כלום,
איזה תלמיד יש לרב עובדיה שנותק ממנו ע"י מישהו ?
יש כן, בני משפחה שנוהגים כמו ילקו"י, שבאו לישיבה ע"ד לא לקבל. (וחמור מכך להתמרד).
במקום ללכת לחזון עובדיה, או פורת יוסף, הלכו ל...
וכי מה הם ציפו, שהראש ישיבה יעמוד דום לפניהם ?
ודאי שהוא ידרוש מהם מה שידרוש, וכשהם יבקשו הסברים הוא יסביר את תפיסת עולמו, שהקולות שייכות לבעלי בתים וכו' וכו',
ואז הם נפגעים!
או קיי, אז למה באתם, הרי ידעתם שזו הישיבה, ושזה הראש ישיבה. - הרי באתם מתוך ידיעה שהוא "משוכנז" לא?
זה העזות הכי גדולה, הייתה הכרזה לפני הבחירות לפני כשמונה שנים ע''י ת''ח אחד שאין לראש כולל, או ראש ישיבה דין מרא דאתרא במקומו, כי ראש כולל אחד הלך עם מפלגה אחרת. למחרת מאות מאות באו בעזות לרבניהם שמהם הם לומדים יום יום מראי מקומות שיעורים, מוסר, והלכה, בהרגשה אתם לא הרבנים שלי, יש לי רב אחר... בחוץ. אתם לא מרא דאתרא, אתם רק קישוט...
אתם בכלל לא יודעים הלכה... גם אם אתם יודעים זה לא כמו הרב שלי...

וככה ניתקו דור של תלמידים מרבותיהם.
 
מה הקשר בין השניים?

סובייקטיבי: הַמְּבֻסָּס עַל חֲוָיוֹתָיו הָעַצְמִיּוֹת שֶׁל אָדָם, הַהֶפֶךְ: אוֹבְּיֶקְטִיבִי.

אובייקטיבי: נְטוּל נְטִיּוֹת וְהַרְגָּשׁוֹת פְּרָטִיּוֹת: דִּיּוּן אוֹבְּיֶקְטִיבִי. הַהֶפֶךְ: סוּבְּיֶקְטִיבִי.
 
זה העזות הכי גדולה, הייתה הכרזה לפני הבחירות לפני כשמונה שנים ע''י ת''ח אחד שאין לראש כולל, או ראש ישיבה דין מרא דאתרא במקומו, כי ראש כולל אחד הלך עם מפלגה אחרת. למחרת מאות מאות באו בעזות לרבניהם שמהם הם לומדים יום יום מראי מקומות שיעורים, מוסר, והלכה, בהרגשה אתןם לא הרבנים שלי, יש לי רב אחר... בחוץ. אתם לא מרא דאתרא, אתם רק קישוט...
אתם בכלל לא יודעים הלכה... גם אם אתם יודעים זה לא כמו הרב שלי...

וככה ניתקו דור של תלמידים מרבותיהם.

צ"ל ניתק. ודו"ק.
 
ראשי תחתית