הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
הסתעפו כאן כבר להרבה עניינים מעניינים וחשובים.
אולי כדאי להנהלה לשקול לפצל חלק מהנושאים.

רק נקודה קטנה לגבי מה שדנו לעיל באריכות האם היה בארצות המזרח מוסדות לימוד במתכונת של ישיבות.
כדאי לעיין בספר "ישיבות בגדד" של הרב בן שבת, שמסקר בצורה נפלאה את 'עולם הישיבות' (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך) של בגדד, ושמעתי ממנו לפני תקופה שניתן לכתוב ספר כזה גם על עוד עדות בארצות המזרח, רק הוא התמקד בבגדד.

וגם אזכיר שסבי סיפר שבמרוקו היה בכפר שלהם [משהו לא מידי גדול] ישיבה עם כ- 60 בחורים במבנה גדול, והיו קמים כל לילה בחצות ולומדים עד לאחר ערבית. ומסתבר שזו לא היתה תופעה נדירה שלא היתה קיימת כלל, ובפרט בערים החשובות מקנס ומארקש וכד'.

ודבר נוסף, זכור לי שראיתי בעבר מכתב של ר' אליעזר יהודה פינקל זצ"ל שכותב על ישיבת מיר בחו"ל שהיא הישיבה הכי גדולה באירופה ומונה 400 בחורים. אני צריך לחפש את זה, ואולי הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י יוכל לעזור בזה.
כך שמתוך כ- 18 מליון יהודים באירופה לפני השואה, היו כנראה לא יותר מ- 25-30 אלף בחורי ישיבות [כולל הציבור החסידי].
 
זה מתחיל להיות אמוציונאלי וזה לא טוב. ניפרד כידידים כמו שאומרים.
רק מבהיר, לא התכוונתי לרבנים פנחסי וכו', אלא לומר שהספרדים שמנותקים הם לא בני משפחותיהם של הרבנים הללו אלא תלמידי הגרע"י.
 
אנסה לחתום בזה, להבהיר את הנקודה:
רוצים ספרדיות רחבה, מכילה, לא שבלונה, נוקשית, ולא נעימה.
ניתן להבחין בתופעה הזו: דווקא בני תורה ספרדים – בני רבנים, בני תלמידי חכמים, אנשים עם שורשיות ומסורת עשירה – לעיתים מוצאים עצמם נמשכים לציבורים אחרים, ובעיקר לציבור האשכנזי, משום שיש שם ריבוי גוונים, ריבוי בתי מדרש, ריבוי אפשרויות להשתייכות ולצמיחה, גם אם אתה לא בדיוק "בתוך הקו".
ואילו בציבור הספרדי – נוצרה תחושת שבלונה: כך נוהגים, כך עושים, כך לומדים, כך חושבים, ואם אינך נכנס בדיוק למסגרת – אתה בחוץ.

וכאן קורה דבר חמור:
דווקא בעלי המסורת הוותיקה, בעלי הייחוס, בעלי הדעה, בעלי עומק – הם אלה שנדחקים לשוליים.
מתוך צורך פנימי בצמיחה ובהכרה, הם מוצאים מרחב בציבור האשכנזי.
לא כי הם רוצים להיות "אשכנזים", אלא כי שם מרשים להם להיות הם עצמם.

ואז קוראים להם אותם אלו שהפכו את הספרדיות לשבלונה - משוכנזים...

רק בגלל שהם רוצים מרחב, כי הם רוצים להיות הם עצמם, הם רוצים ללכת בדרך אבותיהם, וללמוד תורה מתוך חופש ודרור מחשבתי, ולא מתוך כפייה דעתנית, וד''ב.
 
הסתעפו כאן כבר להרבה עניינים מעניינים וחשובים.
אולי כדאי להנהלה לשקול לפצל חלק מהנושאים.

רק נקודה קטנה לגבי מה שדנו לעיל באריכות האם היה בארצות המזרח מוסדות לימוד במתכונת של ישיבות.
כדאי לעיין בספר "ישיבות בגדד" של הרב בן שבת, שמסקר בצורה נפלאה את 'עולם הישיבות' (עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך) של בגדד, ושמעתי ממנו לפני תקופה שניתן לכתוב ספר כזה גם על עוד עדות בארצות המזרח, רק הוא התמקד בבגדד.

וגם אזכיר שסבי סיפר שבמרוקו היה בכפר שלהם [משהו לא מידי גדול] ישיבה עם כ- 60 בחורים במבנה גדול, והיו קמים כל לילה בחצות ולומדים עד לאחר ערבית. ומסתבר שזו לא היתה תופעה נדירה שלא היתה קיימת כלל, ובפרט בערים החשובות מקנס ומארקש וכד'.

ודבר נוסף, זכור לי שראיתי בעבר מכתב של ר' אליעזר יהודה פינקל זצ"ל שכותב על ישיבת מיר בחו"ל שהיא הישיבה הכי גדולה באירופה ומונה 400 בחורים. אני צריך לחפש את זה, ואולי הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י יוכל לעזור בזה.
כך שמתוך כ- 18 מליון יהודים באירופה לפני השואה, היו כנראה לא יותר מ- 25-30 אלף בחורי ישיבות [כולל הציבור החסידי].
זה נכון מאד. ואני שמח שאנחנו מסכימים בזה.
 
זה מתחיל להיות אמוציונאלי וזה לא טוב. ניפרד כידידים כמו שאומרים.
רק מבהיר, לא התכוונתי לרבנים פנחסי וכו', אלא לומר שהספרדים שמנותקים הם לא בני משפחותיהם של הרבנים הללו אלא תלמידי הגרע"י.

עכשיו באמת לא הבנתי כלום,
איזה תלמיד יש לרב עובדיה שנותק ממנו ע"י מישהו ?
יש כן, בני משפחה שנוהגים כמו ילקו"י, שבאו לישיבה ע"ד לא לקבל. (וחמור מכך להתמרד).
במקום ללכת לחזון עובדיה, או פורת יוסף, הלכו ל...
וכי מה הם ציפו, שהראש ישיבה יעמוד דום לפניהם ?
ודאי שהוא ידרוש מהם מה שידרוש, וכשהם יבקשו הסברים הוא יסביר את תפיסת עולמו, שהקולות שייכות לבעלי בתים וכו' וכו',
ואז הם נפגעים!
או קיי, אז למה באתם, הרי ידעתם שזו הישיבה, ושזה הראש ישיבה. - הרי באתם מתוך ידיעה שהוא "משוכנז" לא?
 
עזוב זה רגיש מדאי, אבל איך אמרו בגמ' שותא דינוקא...
גם שותא דר' דוד ור' יעקב, דאבוה, והם כיבדו את כל הת''ח. אז בא נשאיר את זה מחוץ לתמונה. זה גם לא מועיל לדיון לדעתי.
 
עכשיו באמת לא הבנתי כלום,
איזה תלמיד יש לרב עובדיה שנותק ממנו ע"י מישהו ?
יש כן, בני משפחה שנוהגים כמו ילקו"י, שבאו לישיבה ע"ד לא לקבל. (וחמור מכך להתמרד).
במקום ללכת לחזון עובדיה, או פורת יוסף, הלכו ל...
וכי מה הם ציפו, שהראש ישיבה יעמוד דום לפניהם ?
ודאי שהוא ידרוש מהם מה שידרוש, וכשהם יבקשו הסברים הוא יסביר את תפיסת עולמו, שהקולות שייכות לבעלי בתים וכו' וכו',
ואז הם נפגעים!
או קיי, אז למה באתם, הרי ידעתם שזו הישיבה, ושזה הראש ישיבה. - הרי באתם מתוך ידיעה שהוא "משוכנז" לא?
זה העזות הכי גדולה, הייתה הכרזה לפני הבחירות לפני כשמונה שנים ע''י ת''ח אחד שאין לראש כולל, או ראש ישיבה דין מרא דאתרא במקומו, כי ראש כולל אחד הלך עם מפלגה אחרת. למחרת מאות מאות באו בעזות לרבניהם שמהם הם לומדים יום יום מראי מקומות שיעורים, מוסר, והלכה, בהרגשה אתם לא הרבנים שלי, יש לי רב אחר... בחוץ. אתם לא מרא דאתרא, אתם רק קישוט...
אתם בכלל לא יודעים הלכה... גם אם אתם יודעים זה לא כמו הרב שלי...

וככה ניתקו דור של תלמידים מרבותיהם.
 
מה הקשר בין השניים?

סובייקטיבי: הַמְּבֻסָּס עַל חֲוָיוֹתָיו הָעַצְמִיּוֹת שֶׁל אָדָם, הַהֶפֶךְ: אוֹבְּיֶקְטִיבִי.

אובייקטיבי: נְטוּל נְטִיּוֹת וְהַרְגָּשׁוֹת פְּרָטִיּוֹת: דִּיּוּן אוֹבְּיֶקְטִיבִי. הַהֶפֶךְ: סוּבְּיֶקְטִיבִי.
 
זה העזות הכי גדולה, הייתה הכרזה לפני הבחירות לפני כשמונה שנים ע''י ת''ח אחד שאין לראש כולל, או ראש ישיבה דין מרא דאתרא במקומו, כי ראש כולל אחד הלך עם מפלגה אחרת. למחרת מאות מאות באו בעזות לרבניהם שמהם הם לומדים יום יום מראי מקומות שיעורים, מוסר, והלכה, בהרגשה אתןם לא הרבנים שלי, יש לי רב אחר... בחוץ. אתם לא מרא דאתרא, אתם רק קישוט...
אתם בכלל לא יודעים הלכה... גם אם אתם יודעים זה לא כמו הרב שלי...

וככה ניתקו דור של תלמידים מרבותיהם.

צ"ל ניתק. ודו"ק.
 
עכשיו באמת לא הבנתי כלום,
איזה תלמיד יש לרב עובדיה שנותק ממנו ע"י מישהו ?
יש כן, בני משפחה שנוהגים כמו ילקו"י, שבאו לישיבה ע"ד לא לקבל. (וחמור מכך להתמרד).
במקום ללכת לחזון עובדיה, או פורת יוסף, הלכו ל...
וכי מה הם ציפו, שהראש ישיבה יעמוד דום לפניהם ?
ודאי שהוא ידרוש מהם מה שידרוש, וכשהם יבקשו הסברים הוא יסביר את תפיסת עולמו, שהקולות שייכות לבעלי בתים וכו' וכו',
ואז הם נפגעים!
או קיי, אז למה באתם, הרי ידעתם שזו הישיבה, ושזה הראש ישיבה. - הרי באתם מתוך ידיעה שהוא "משוכנז" לא
אני מניח שהייתי לוקח אותך לייצג אותי :)
אתה מצייר את זה נעים מאוד לעין של צד אחד.
בפועל יש פרטים אחרים שונים. כמו למשל שגם רה"י שרדף אחרי התלמיד המוכשר ברישום ידע מה הסגנון של בית הוריו.
אבל תמחל לי, אני מרגיש שככל שהדיון הזה מעמיק, הוא רק חושף שנקודות המוצא שלנו רחוקות מכדי התקשקשות בפורום.
אז כמו שכתבת אז: אני בדרך שלי, אתה בדרך שלך, ואם יש משהו טוב - נשתדל לקחת.
 
אני מניח שהייתי לוקח אותך לייצג אותי :)
אתה מצייר את זה נעים מאוד לעין של צד אחד.
בפועל יש פרטים אחרים שונים. כמו למשל שגם רה"י שרדף אחרי התלמיד המוכשר ברישום ידע מה הסגנון של בית הוריו.
אבל תמחל לי, אני מרגיש שככל שהדיון הזה מעמיק, הוא רק חושף שנקודות המוצא שלנו רחוקות מכדי התקשקשות בפורום.
אז כמו שכתבת אז: אני בדרך שלי, אתה בדרך שלך, ואם יש משהו טוב - נשתדל לקחת.

כשהבחירה של הבחור היתה בין "שדה חמד" ל-"עטרת חיים" (שמות בדויים של ישיבות משוכנזות), אולי כן.
אבל כשהבחירה שלו היתה בין "פורת יוסף" ל"חזון עובדיה", ראש ישיבת "שדה חמד" לא ביקש את הבחור (אולי אחד למאה).
 
סובייקטיבי: הַמְּבֻסָּס עַל חֲוָיוֹתָיו הָעַצְמִיּוֹת שֶׁל אָדָם, הַהֶפֶךְ: אוֹבְּיֶקְטִיבִי.

אובייקטיבי: נְטוּל נְטִיּוֹת וְהַרְגָּשׁוֹת פְּרָטִיּוֹת: דִּיּוּן אוֹבְּיֶקְטִיבִי. הַהֶפֶךְ: סוּבְּיֶקְטִיבִי.
ומה הקשר בין זה לבין מה שכתבת וציטטתי?
 
ומה הקשר בין זה לבין מה שכתבת וציטטתי?

צודק, אין כל קשר, פשוט היה מונח לי בראש שהשתמשנו במילה "סובייקטיב",
ככל והשימוש היה במילה "סלקטיב", הרי שיש להפנות את השאלה לזה שהגבתי לו, והשתמשתי בלשונו כהעתק הדבק, למה הוא התכוון.
לענ"ד הוא התכוון לסובייקטיב, וט"ס נפלה בכתיבתו.
 
וזה בדיוק מה שטענתי אני ו@כהנא דמסייע על חכם עובדיה ור' יצחק,
וכבודו שדן באובייקטיביות ולא בסלקטיביות, לא מבין זאת?
מה הקשר בין השניים?
סובייקטיבי: הַמְּבֻסָּס עַל חֲוָיוֹתָיו הָעַצְמִיּוֹת שֶׁל אָדָם, הַהֶפֶךְ: אוֹבְּיֶקְטִיבִי.
אובייקטיבי: נְטוּל נְטִיּוֹת וְהַרְגָּשׁוֹת פְּרָטִיּוֹת: דִּיּוּן אוֹבְּיֶקְטִיבִי. הַהֶפֶךְ: סוּבְּיֶקְטִיבִי.
צ"ל ניתק. ודו"ק.
ועוד הודעות בהנ"ל.
הרב @מרנן ורבנן העיר על המשפט הראשון שצוטט לעיל מהרב @אלישמע, והרב אלישמע הבין שכוונתו להעיר על המשפט השני, ומכאן כל האי הבנה האחד את השני.
 
ועוד הודעות בהנ"ל.
הרב @מרנן ורבנן העיר על המשפט הראשון שצוטט לעיל מהרב @אלישמע, והרב אלישמע הבין שכוונתו להעיר על המשפט השני, ומכאן כל האי הבנה האחד את השני.

מישהו כתב לי: אתה אלוף בלדון לכף זכות רק חבל שזה סלקטיבי.

אני הגבתי לו: אתה שדן באובייקטיביות ולא בסלקטביות.

לדעתי כוונתו היתה ל:סובייקטיבי.
 
צודק, אין כל קשר, פשוט היה מונח לי בראש שהשתמשנו במילה "סובייקטיב",
ככל והשימוש היה במילה "סלקטיב", הרי שיש להפנות את השאלה לזה שהגבתי לו, והשתמשתי בלשונו כהעתק הדבק, למה הוא התכוון.
לענ"ד הוא התכוון לסובייקטיב, וט"ס נפלה בכתיבתו.
ועוד הודעות בהנ"ל.
הרב @מרנן ורבנן העיר על המשפט הראשון שצוטט לעיל מהרב @אלישמע, והרב אלישמע הבין שכוונתו להעיר על המשפט השני, ומכאן כל האי הבנה האחד את השני.
שמואל חי ובית דינו קיים
סלקטיב משורש סלקציה. לדון לכף זכות באופן סלקטיבי = ע"פ מיון ובחירה היכן כן והיכן לא.
 
שמואל חי ובית דינו קיים
סלקטיב משורש סלקציה. לדון לכף זכות באופן סלקטיבי = ע"פ מיון ובחירה היכן כן והיכן לא.

או קיי, אז למדתי ממך עוד מילה לועזית.
(חייב לנהוג בו כבוד ? - בחיוך)

אין פה סמיילים ?
 
מישהו כתב לי: אתה אלוף בלדון לכף זכות רק חבל שזה סלקטיבי.

אני הגבתי לו: אתה שדן באובייקטיביות ולא בסלקטביות.

לדעתי כוונתו היתה ל:סובייקטיבי.
ועדיין...
כמדומה לי שכוונת @מרנן ורבנן ששאל שאלה זו מה הקשר בין השניים? התכוון למשפט הראשון בהודעתך, שכרכת שני רבנים יחד.
וכפי שהעיר לנכון בהודעה לפניו הרב @כהנא דמסייע
יבוא הנחתום ויעיד על עיסתו.
 
ראשי תחתית