כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,836
לא נכוןהחרדים
אלא לברי פלוגתתם ובעלי דבבם משכילים האשכנזים.
זה ברור ששרשיו הם באשכנז לפני מאתיים חמישים שנה, וכפי ששמעתי מפי הגר''ש שטיינמן פעם, אצל האשכנזים ההשכלה באה בהדרגה, ונלחמו איתה שלב אחרי שלב ולמדו דרכיהם, אצל הספרדים הם באו במלוא עוזם, וכבר היו בשלים כל צרכם, ובבת אחת, ולכן הרבנים הספרדים פחות הצליחו במאבק.לא נכון
זה הגיע מצרפת מיהודים ספרדים
[אני לא מדבר על שורשיו מלפני 250 שנה]
זה אמת ונכון הדבר בלי כחל ובלי סרק.ולמעשה ההיפך הוא הנכון - בלי אליאנס מן הסתם כמעט ולא היו חילוניים במרוקו. בדיוק כמו היכן שלא נתנו להם דריסת רגל - כמו באיזורים "קיצוניים" בדרום מרוקו, או כיהדות ג'רבה המעטירה - למרות השלטון הצרפתי.
אספר מה ששמעתי מכלי ראשון, קבוצה של יהודים יראי שמים מג׳רבה, בבואם לארץ ישראל הקימו מושב משלהם. והנה, באותם מחוזות חוץ לארץ, כך היתה דרכם בקודש: בכל יום ויום היו מייחדים זמן ללימוד תורה — גמרא או הלכה — כשעתיים, בבוקר קודם מלאכתם, לקיים ארבע אמות של הלכה. וכך נהגו גם בערב לאחר תפילת מנחה וערבית, מתוך קביעות עתים לתורה במסירות ובשקידה. ואף הפשוטים שבהם היו בקיאים בתורה ויודעי ספר, כדרך ישראל סבא.כמו באיזורים "קיצוניים" בדרום מרוקו, או כיהדות ג'רבה המעטירה - למרות השלטון הצרפתי.
למחשבה שמסירת התורה על משמעויותיה השונות נמצאת שם ומגיעה משם, להיצמדות לחשיבה בתוך התבניות הליטאיות, במחשבה שמה שלגיטימי הוא רק מה שהגיע מהם או שדומה להם, כשגם אם אנו נעשה אחרת - זה יהיה רק במסגרות הלגיטימציה הזו.1. לְמָה אתה קורא גלותיות ?
התשובה טמונה בסוגריים דלעיל: לגיטימית! ככל שכך, מסקנות פורום אינן משנות בזה.2. מאי שנא הלכה שונה מהמסורת, לכל השקפה תורנית אחרת ?
ראה מה שכתבתי באשכול מקבילולולא אותם אשכנזים שעזבו את ביתם ואת עירם ונדדו במסי''נ להקים ישיבות לא היינו פה
אכן שמעתי מפ''ק של הגר''מ צדקה שאמר בהאי לישנא: מנין אברכים זה טוב, ולא טוב, טוב כי זה מחזק את ילדי האברכים שרואים אותם מתאגדים, ומתפללים כמו בני תורה, בהתלהבות בחשק, ולא טוב כי אין להרחיק את בעה''ב שבאים.למשל - הנושא של ההתבדלות מהמון העם, ה'בעה"ב'. לאשכנזים היה צורך בזה בגלל שהבע"ב אצלם היו בעלי דעה ולא היה שייך להשפיע עליהם אלא רק להיות מושפעים מהם. אצלנו המצב תמיד היה הפוך. בגישה נכונה קל מאוד לקרב אותם מאוד. כך הורו רבותינו חכמי הספרדים כמו הגר"ע עטיה, הגר"י צדקה, בנו שיבלח"א ועוד - שלא לעזוב את הבע"ב גם על חשבון עלייה אישית מסוימת. רבים מהספרדים של היום אפילו לא יודעים את זה, שלא לדבר על המושג של 'קהילות האברכים הספרדיים'.
אני גם שמעתי ממנו כן בעבר.אכן שמעתי מפ''ק של הגר''מ צדקה שאמר בהאי לישנא: מנין אברכים זה טוב, ולא טוב, טוב כי זה מחזק את ילדי האברכים שרואים אותם מתאגדים, ומתפללים כמו בני תורה, בהתלהבות בחשק, ולא טוב כי אין להרחיק את בעה''ב שבאים.
ואבי הגר''י צדקה היה אומר שאין להפסיק בין תפילין של ראש (ת''ח) לתפילין של יד (בע''ב אוהבי תורה ובעלי מעש''ט), וזה עוזר לזה. וכך נבנה הכלל ישראל. וכמו שהיה בכל הדורות קודם ההשכלה.
שמעתי ממנו בשנה האחרונה. וזה לא סותר שמעודד ואמר שזה טוב. רק לא להפריד. וד''ב.אולם בשנים האחרונות מרן הגר"מ שליט"א דווקא כן מעודד פתיחת מניינים לאברכים
בעבר הבע"ב (הספרדים) היו הולכים בלי כובע וחליפה,למחשבה שמסירת התורה על משמעויותיה השונות נמצאת שם ומגיעה משם, להיצמדות לחשיבה בתוך התבניות הליטאיות, במחשבה שמה שלגיטימי הוא רק מה שהגיע מהם או שדומה להם, כשגם אם אנו נעשה אחרת - זה יהיה רק במסגרות הלגיטימציה הזו.
המסורת שלנו היא שרירה וברירה וקיימת בפני עצמה, ולא תמיד היא שווה לזו האשכנזית, וכמובן לא רק בענייני הלכה. זה אמור להיות דבר פשוט, אבל כשהיחס למסורות ההלכתיות שלנו כאן היה כמו שהיה וא"צ בדוגמאות ליודעים, מי מדבר על שאר הדברים. ויש דברים, ולא שוליים בכלל.
למשל - הנושא של ההתבדלות מהמון העם, ה'בעה"ב'. לאשכנזים היה צורך בזה בגלל שהבע"ב אצלם היו בעלי דעה ולא היה שייך להשפיע עליהם אלא רק להיות מושפעים מהם. אצלנו המצב תמיד היה הפוך. בגישה נכונה קל מאוד לקרב אותם מאוד. כך הורו רבותינו חכמי הספרדים כמו הגר"ע עטיה, הגר"י צדקה, בנו שיבלח"א ועוד - שלא לעזוב את הבע"ב גם על חשבון עלייה אישית מסוימת. רבים מהספרדים של היום אפילו לא יודעים את זה, שלא לדבר על המושג של 'קהילות האברכים הספרדיים'.
לדבר על זה ? מי דיבר על זה ? יש לך מקורות ?כך בנושא הדגש המיוחד על דברים שבקדושה שהיה נושא ראשון במעלה אצלנו, ההישמרות וההקפדה ולדבר ע"ז כשהתועלת רבה על הנזק, התעניות לתיקון (וכאן תוכל לתפוס אותי בקשר לגרע"י), כך בנושא התנהגות במחלוקות תורניות, שאינן יוצאות מחוץ לכותלי ביהמ"ד ואף כשמדובר בהשקפה - בגבולות מסוימים.
אבל לך לא היה משהו אחר, אין לך דרך לימוד אחרת שאתה יודע עליה.יש חסרונות אצל הליטאים שהן כורח המציאות, ולא היינו חייבים לקחת אותם אלינו, אבל בלענו הכל בשתי ידיים, בעקבות הגלותיות הזו.
למשל הלימוד האיטי להחריד, הלומדעס המוגזם, הבורות (סליחה על הביטוי) במקרא ובדקדוק, שאגב יש להן השפעה רבה על עבודת ה', הביקורת על ת"ח על גבול ה'חברות'.
1. אתה יודע היטב שלא התכוונתי לכובעים וחליפות. ההתבדלות המדוברת היא זו שבמובן של 'הרחקה'. חכמינו ידעו את היתרונות שבתפילה במניין אברכים, ואעפ"כ התנגדו לזה.
2. כתבתי: "כשהתועלת רבה על הנזק". בפורת יוסף מיעטו לדבר ע"ז כי זה לא נכנס בהגדרה הזו, אבל הגר"ר שרבאני קיבל מרבותיו ראשי הישיבה כאמור.
3. כל חכמי פורת יוסף, בבל, חאלב וארץ ישראל, היו עושים. לא בישיבה, אבל כן בבתי הכנסת וביחידות וכהוראה לפרטיים ולא חסידים ואנשי מעשה. החסידים קיבלו את זה מהספרדיים (רבינו האר"י) ולא ההיפך.
4. לי היה משהו אחר, ולכל מי ששמע אי-פעם את השם 'ר' עזרא עטיה' היה משהו אחר. למי שלמד אצל הליטאים לא היה משהו אחר.
לאידך (סדרי הלימוד) - לא אני המצאתי שזו התנהלות לא נכונה, אלא כל רבני וראשי הישיבות הליטאים בדור הקודם. חבל שלא היית שם להציע את הפתרונות שלך.
דקדוק ומקרא - מודה לך על העצה, רק שבמישור האישי אני מסתדר ב"ה. דיברתי על הכלל, ואם תמצא לי 20 איש שנוהגים כעצתך - אחזור בי.
ביקורת על ת"ח מת"ח גדולים, בודאי כשהדבר נוגע למעשה, איננה בעיה, אא"כ מי שאתה מכוון אליו אינו ת"ח כזה, ואני נוטה להבין אותך כך. אבל אתה נהנה להיתפס לפינות ולהקצין את דבריי שאני 'מזלזל'. זה פחות משכנע בצדקת טיעוניך.
ואני לא חושב שהם חייבים משהו
(ועוד כמה אפסים אחריו)
שאלו שנטעו בך את השנאה,
(אתה מוציא את מה שהלעיטו אותך)
שמורשת הזלזול דווקא מצויה בצד הספרדי בצורה מכוערת ביותר
וכוונתי לאותם רבנים שנטעו בך ובחביריך את השנאה הזו.
(מישהו אמר 'זלזול מכוער'?)תטיף לרבותיך שלך "שיטלו את קורת הזלזול שהטילו לך בין עיניך"
שלא לדבר על המושג של 'קהילות האברכים הספרדיים'.
אני אתן שתי נקודות למה אני מעדיף מניין אברכים ובני תורהולא טוב כי אין להרחיק את בעה''ב שבאים.
אף אחד לא התלונן. ומה שציטטתי מהגר''מ צדקה שליט''א הוא שודאי שצריך ביכנ''ס לבני תורה, וזה טוב לחינוך הבנים, ולתפילה, וככל אשר הארכת. וחשוב שהבני תורה הם יובילו וינהלו, ויהיה קו חזק. אולם כל הענין לא להרחיק, אינו נאמר כביקורת על מקום מסויים, או על כלל המושג. אלא על חלק מהמקומות שבהם נותנים תחושה שמי שלא מכאן לא שייך לכאן. זה מתבטא ביחס האישי אם באו, ובעלייה לתורה. וכיו''ב.ולגבי הטענה שזה "מרחיק בעה"ב", לא עלינו תלונותיכם,
הטקטיקות שלך מוכרות לנו ממחוזות אחרים...
אתה תמשיך לקלל ולטנף את מי שלא חושב כמוך ואני אמשיך ללמוד מכל אדם, ובמיוחד מרבותינו.
(ובבקשה, תמשיך להגיב באותה רוח ובאותו סגנון, זה מאוד מועיל לקידום הדברים שלי)
הטקטיקות שלך מוכרות לנו ממחוזות אחרים. רואים שאתה לא ענייני ולא רציונאלי. אף אחד ממשתתפי הפורום לא ראה בדבריי שמץ של 'שנאה' ו'זלזול', אלא א"כ הוא סובל מאותה ההפרעה שגורמת לך לנתר ולקלל כנגד מי שהציע לך רעיונות שלא קיבלת בהר סיני הליטאי שלך.
כמדומה שהמוסד הראשון לבנות בציבור הספרדי הוא הסמינר הידוע בעיר טנג'יר במרוקולמעלה כתבתי כמה חלקים והיבטים שיש לי על הנושא הזה
עתה אעבור לחלק ב
והנושא של חלב ב' הוא גבי הנשים ובית יעקב
אצלינו במשוך דורות רבות עד ממש הדור האחרון אשה הייתה בבחינת "המשרתת" פשוטו כמשמעו
לא היה לה זכות להביע דעה, הייתה כנועה לכל רצונות ומשאלות הבעל, לא היה לה זכויות מלוא מובן המלה, וכמובן מעל הכל מוסדות "בית יעקב" לנשים מאן דכר שמיה, רוב הנשים לא ידעו קרוא וכתוב בכלל, כל מאוויים היה אך ורק לעבוד ולעבוד ולעבוד, הן בבישולים להכין הכל לאנשי הבית בוקר צהריים וערב לאפות ולבשל, הן לכבס ולנקות וכו' שאר צרכי הבית
הייתה צריכה להשכים קום בשביל להכין את פת שחרית ולאפות אותה טרייה ולהסיק התנור ולחמם המים וכו' שעות ע"ג שעות בעבודה פיזית, בלי דעות ובלי ידיעות, ובלי זכויות כלל להביע דעתה.
והייתי אומר בזהירות- ממש כאותם מקומות שחיו בין הגויים [היינו הערביים] כך היה אצל היהודים
"וילמדו ממעשיהם" העתק הדבק, אותו אורח חיים שהיה לאשה ערבייה ובדואית ופלאחית, הוא אשר היה ג"כ לנשות היהודים שם.
לעומת זאת- אצל האשכנזים מזה דורות נשותיהם היו חשובות עם דעה וידיעה
ומיותר לציין- את דברי הרמ"א בהל' פסח "שנשים שלנו כולם חשובות" והמקור הוא עוד מהראשונים של אשכנז הקדומים "הראבי"ה והמרדכי" וכו'.
עד לדורות האחרונים במאה שנה האחרונות- שהוקם בארצות אירופה ע"י שרה שנירר בית יעקב לבנות ושם החלו לגדל דור של בנות עם ידיעה של תורה תנ"ך הלכות מוסר השקפות וכו' וכו'.
והיום כל הספרדים- כל המוסדות לבנות שיש הן בגילאי ילדות והן אח"כ בגיל הבחרות, הכל בכל מכל כל הוא בזכות האשכנזים, כל המושג של מוסדות לבנות ובית יעקב וסמינר, הכל החל מהם, והכל חיקוי מהם
ומה שיש לנו היום- נשים חשובות ומוצלחות עם דעה וידיעה והבנה, הכל בזכות האשכנזים שלימדונו את המושג הזה בכלל.
אבל כבר נכתב והובא לעיל [חבל שאתה קורא מהאמצע]כמדומה שהמוסד הראשון לבנות בציבור הספרדי הוא הסמינר הידוע בעיר טנג'יר במרוקו
כך ממש היה המצב גם אצל האשכנזים עד לפני מאתיים שנה בערך.אצלינו במשוך דורות רבות עד ממש הדור האחרון אשה הייתה בבחינת 'המשרתת' פשוטו כמשמעו
כך ממש היה המצב גם אצל האשכנזים עד לפני מאתיים שנה בערך.
וההבדל הוא לא ספרדים ואשכנזים, כמובן, אלא המקומות אליהם הגיעה ההשכלה והנאורות, אצל האשכנזים הייתה השכלה ואצל הספרדים לא, הא ותו לא.
ומכיון שאצל האשכנזים הגיע הנאורות 200 שנה קודם,
הרי לך הבדל ופער של 200 שנה בין ספרדים לאשכנזים
לא יודע מה הכוונה 'נשים חשובות' שהראשונים מדברים עליהם, די ברור לי שהנשים האשכנזיות בימי הביניים היו רחוקות מאלו שיש לנו כיום כרחוק מזרח ומערב.בהתעלם מהעובדה שכבר בתקופת הראשונים היו להם נשים חשובות, ועוד כמה דברים שאצלנו לא היו.