הלכות בספר אור לציון ח"ב שיש שפקפקו בהן

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
אסור ללמוד מפי מעשה רב ... כי יש אלף שיקולים לכאן ולכאן למה כך עשה ... ולא עשה בצורה אחרת ...

תשמע את הרב עצמו בשיעורים איך דיבר על מי שמשנה ממנהגים שנהגו וגם הזכיר את מנהג האפר והצום של החתן ביום חתונתו ...

ומה שעשה אצל בנו ונכדיו (שגם קשורים רק לאותו בן חכם אליהו זצ"ל) עשה מכח הכרח כפי שהעיד הוא בעצמו לגדולי ישראל (חכם יהודה צדקה, והרב יעקב עדס) בזמן החתונה והייתי נוכח שמה.
 
מעניין שגם בספר כתוב כך, וגם יש שמועות בבחינת קלא דלא פסיק שכך היתה דעתו, וכך כתבו הרבה מתלמידיו, וגם כך נהג בבניו ונכדיו, ואפילו הרב יצחק יוסף סיפר כמה פעמין בלוין שכך היתה דעת ח' בן ציון
יש כאן הרבה 'צירופי מקרים' נדירים.
 
חיים אנו מפיו של הגרב"ץ שהוא עצמו עשה מעשה בחתונת בנו ונכדיו.
כנראה הם למדו בישיבות אשכנזיות.
אצלנו במשפחה חתנים שלמדו בישיבות אשכנזיות הראש ישיבה כן נתן אפר, כהגר"ש אויערבאך זצ"ל, וחתנים מישיבות ספרדיות לא שמו אפר.
א"א להכחיש את המציאות שאצל הספרדים לא נהגו, וא"א ללמוד ממעשה רב.
 
הרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א [מח"ס עתה באתי] -
1750563129967.png

והוסיף על זה הרה"ג אלון בן עמי שליט"א -
1750564201762.png

ומצד שני, הרה"ג אורי כהן שליט"א [משגיח דישיבת פורת יוסף (גאולה)] -
1750563941766.png

ועוד כתב במקום אחר -
1750563674423.png

וכדבריו הביא הרה"ג אליהו חיים פנחסי שליט"א -
1750564343609.png
 
דברך נכונים, וכך גם אני חשבתי,
עד,
ששמעתי מפי אחד מתלמידיו שנלחמים בעוז לבסס את חלק ב' שיש בו גם דברים שאינם מפיו, אז נשארתי בצ"ע ..
ועוד,
בתחום הסת"ם (לדוגמא), כמה שאותו עורך יהיה ת"ח, אם אחד מתלמידיו שהוא סופר יאמר לי משהו, אאמין לו (הווה עובדא) ...

בכל אופן, צ"ע.
לענ''ד יש כאן עירוב תחומין שגורם לבלבול וגורם לפתחון פה לליצנים. וזה ישוב על הסתירה של אותו תלמיד שנלחם לבסס ח''ב ומצד שני מכחיש חלק מסוים.

הכל יודעים שמרן הגרב''ץ היה לו דרך משלו בפסיקה שמושתת על ב' מרכיבים א' גאונות אדירה ב' שמרנות נפלאה. וכנגד חלו בדור האחרון שינויים מן הקצה אל הקצה בצורת הפסיקה אצל הציבור הרחב בעקבות שיטתו של היבי''א. כנגד האורל''ץ סלל דרך מיוחדת מאוד בין הנתיבות.
פעמים שהמנהג הישן אינו מוכרח כלל נקט דעביד כמר עביד, (כיון שכבר רבים נוהגים להיפך) כמו לענין עושה מעשה בראשית עם שו''מ וכמו ברכה על הדלקת נרות, אך לא ס''ל כהיבי''א שהמנהג בעייתי כיון דס''ל שיש משקל למנהג המקורי. פעמים דעתו של מרן היתה נחרצת נגד השינויים שחלו, ופעמים סלל דרך אמצעית.
מי שמתבונן בדרך הרי שיש כאן דרך נפלאה מאוד ומסודרת מאוד, אמנם בפרטי הדברים תמיד יכול ליפול דברים שאפשר להתווכח וכיו''ב.
כשהתלמידים שלו אומרים על דברים מסויימים שאינם מדוייקם אין הכוונה שהדרך בכללותה אינה מדוייקת, אלא שלא צריך להיתפס לכל פרט כמגדיר את הספר אלא לתפוס את הכיוון ולהמשיך הלאה.
הרי אפילו בדברי המ''ב יש עדויות בדברים רבים שהמ''ב לא נהג כמו שכתב בספרו, הרי כל ת''ח בעל שיעור קומה שנכנס לעובי הקורה יכול להביע את דעתו בנידונים הפרטיים הללו, אבל השאלה היא הדרך הסלולה, והדברים מאוד ברורים שרוב הת''ח שלא נוקטים כדרכי היבי''א הם על דרך כלל עם התייחסות זהה להבנת כללי קבלת הוראות מרן/יחס למנהגים/יחס לחכמת הקבלה וכיו''ב הגם שבפרטים יתכן מחלוקות רבים.
לדוגמא היבי''א מצטט מהקול אליהו שכותב שדברי האורל''צ לאו מר בריה דרבינא חתים עליה, וכשפותחים בפנים רואים שהנידון הוא היתר פתיחת בקבוקים שהאורל''צ בספר התיר, ועל זה מתמרמר בקול אליהו שהאורל''צ פסק כיבי''א, והיבי''א מסתמך על זה שהספר לא מדויק, אבל באמת אין כאן עירעור על המכלול של הדרך של הספר כיון שהדבר הוא מחלוקת בין אחרוני זמנינו, ואין זה קשור לקו הכללי שנלמד מהספר. ואפשר שבשעת כתיבת הספר נטתה דעתו למתירים (ואולי בצעירותו נטה למחמירים) ואין כאן נפק''מ בשרשי צורת ההוראה.
ועל כן אין בעיה לדון בפרטים מסויימים מה דעת האור לציון, הבעיה שהדבר מתפרש אצל המתנגדים לספר, כחיזוק לשיטתם שאין צד שני ליבי''א, וכל מי שחולק על היבי''א הוא לא בר דעת, וכל גדולי ישראל הסכימו ונכנעו לדרכו של היבי''א, וזה ודאי שקר וכזב כי כל חכמי פורת יוסף עמדו כנגד, והיה להם שיטות אחרות בפסיקה, אלא שמענוותם כי רבה, הם לא ראו צורך לכתוב ולהתייחס לזה, כי היה ברור להם שאם יש מחלוקת בין הבן איש חי לאברך בן עשרים וחמש (בזמנו) מופלג ככל שיהיה, אין להם סיבה וצורך להביע דעה. [ויש עדויות שזה היה היחס].
ומהאי טעמא נראה שספר דברי שלום למרן הגר''ש כהן הוא בחינת בא השלישי ויכריע ביניהם, להראות מה באמת היתה הדעה הרווחת בין חכמי פורת יוסף, ואכן גם שם כשיש נושאים פרטיים לפעמים יש נטיה לדברי היבי''א, אבל בנושאים כלליים הקו מאוד ברור. (וכן הוא אותה דרך בשאר בתי המדרשות של הת''ח שיש להם מסורת פסיקה, כמו דרכם של חכמי קול יעקב וכיו''ב, שהגם שחלוקים על האור לציון בכמה פרטים, אבל בכלל הדרך היא אותה דרך).
 
לענ''ד יש כאן עירוב תחומין שגורם לבלבול וגורם לפתחון פה לליצנים. וזה ישוב על הסתירה של אותו תלמיד שנלחם לבסס ח''ב ומצד שני מכחיש חלק מסוים.
גא"מ לכל מילה,

רק שהרגשת ליבי האישית, שקשה לכתוב בשער הספר "ערכתי וחברתי ..." בעוד שלא הוא כתב בעצמו את המילים וניסח שוב ושוב, וגם אם הוא עבר על כל מילה ומילה וכו' וכו'

ובלי קשר לכל האמור בספרים אחרים..

וגם אם תאמר שהדבר בהוראתו האישית של המחבר, לו יהי, עדיין לי צ"ע.
 
הדבר פשוט שלספר אור לציון ח"ב (וכ"ש החלקים הבאים) אין להתייחס כמו ח"א.

- מצד שני וודאי זה גם לא אומר שמותר לזלזל בספר וכל הלכה לתלות שהגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל לא אמרה, אלא יש להתייחס לספר בדיוק כמו שמרן זצוק"ל אמר ש"אסור לסמוך על הפסקים מבלי לעיין היטב בשרשם של הדברים ובדברי האחרונים"
 
למי הכוונה? לרב זעפראני והשלמי יהונתן?
ידידי מוה"ר יונתן בן צור שליט"א הוא ממוצא תימני ונשוי לאשכנזייה, כך שאינו קשור לענין.
הרב זעפראני, הוא יותר כוללני מלהיחשב "חו"ר קול יעקב" (אע"פ שיש מישהו שתמיד מזכירו בזה לגנאי ואכמ"ל).
מסתמא חכם שב"ע ייתן לך רשימה של חכמים אחרים...
 
- מצד שני וודאי זה גם לא אומר שמותר לזלזל בספר וכל הלכה לתלות שהגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל לא אמרה, אלא יש להתייחס לספר בדיוק כמו שמרן זצוק"ל אמר ש"אסור לסמוך על הפסקים מבלי לעיין היטב בשרשם של הדברים ובדברי האחרונים"
בלא"ה כן ראוי להתייחס גם לשאר ספרי גדולי הדורות האחרונים, ובפרט לספר יביע אומר, כמו שכ' בהקדמה לחלק י''א שמירר על זה שיש כאלו שפותחים שותים לראות את השאלה ואת העולה מהאמור שבסוף התשובה.
חכם שב"ע ייתן לך רשימה של חכמים אחרים...
אטו כי רוכלא? התכוונתי לקו המרכזי שהנחיל ראש הישיבה.
(אם רוצים ת''ח מופלגים שיצאו מהישיבה אפשר למנות הרבה מאוד שפחות או יותר על אותו קו הגם שיש פערים ביניהם, אבל אין זה מטרת השרשור לדון בכל אחד ואחד)
 
אטו כי רוכלא? התכוונתי לקו המרכזי שהנחיל ראש הישיבה.
(אם רוצים ת''ח מופלגים שיצאו מהישיבה אפשר למנות הרבה מאוד שפחות או יותר על אותו קו הגם שיש פערים ביניהם אבל אין זה מטרת השרשור לדון בכל אחד ואחד)
לא התכוונתי לדון על כל אחד ואחד, אבל אשמח לדוגמאות, כי בעוניי אני לא מכיר את "הקו המרכזי שהנחיל ראש הישיבה"
 
לא התכוונתי לדון על כל אחד ואחד, אבל אשמח לדוגמאות, כי בעוניי אני לא מכיר את "הקו המרכזי שהנחיל ראש הישיבה"
לדוגמא הגאונים הגדולים לבית שילוני, הג''ר יעקב מאהבת שלום והג''ר מיכאל שילוני מחבר סדרת הספרים האדירה 'שעורי'. גם הרב אופיר הגיע מבית היוצר הזאת עם כמה שינויים. הג''ר שלום טוויל, הג''ר בר שלום מבת ים, וכן הרבנים שהוזכרו לעיל ועוד רבים, (כל אחד עם נטיה למקום מסויים כמובן).
גם רה''י עצמו כתב כמה ספרים בהלכה יעויין באוצה''ח, אמנם באמת כמדומה שרוב הדברים שקשורים לכללי פסיקה נאמרו שם בתורה שבע''פ. (וברוב ספרי ההלכה שיוצאים משם הם מבוססים אחרי ההנחות מוצא שדיברו בישיבה בע''פ, והצד השני תמה איך נעלם מהם הכללים של עין יצחק...)
 
הוא בקו של קול יעקב?!
הרבה יותר בקו של הרב עובדיה!!!
אז כנראה שאתה לא מכיר אותו.
מלבד הערצתו המופלגת לראש הישיבה שליט"א, וכן היה מגיע כל שנה לשיחות מיוחדות מראש הישיבה שנמסרו בהיכל הישיבה,
כמו כן היה מתייעץ רבות עם מרן ראש הישיבה שליט"א בעניני ההנהגה ועניני ספריו המפורסמים 'משפט הכתובה'.
ולכן ב'קול יעקב' הוא המ"ד בעניני כתובות וכו'.
 
אז כנראה שאתה לא מכיר אותו.
מלבד הערצתו המופלגת לראש הישיבה שליט"א, וכן היה מגיע כל שנה לשיחות מיוחדות מראש הישיבה שנמסרו בהיכל הישיבה,
כמו כן היה מתייעץ רבות עם מרן ראש הישיבה שליט"א בעניני ההנהגה ועניני ספריו המפורסמים 'משפט הכתובה'.
ולכן ב'קול יעקב' הוא המ"ד בעניני כתובות וכו'.
ראשית אני מכיר אותו היטב.
את ספרו הנ"ל כתב כשלמד בכולל של הרב זילברשטיין, ואבי מורי שליט"א לומד ג"כ שם. וחוץ מזה שהיה לי קשר טוב מאוד איתו.
שנית, איני צריך להכיר אותו, אני מכיר את ספרו, ובספרו (ובשאר תשובותיו) רואים שהולך ממש בדרך של מרן הגרע"י.
אא"כ תאמר שהדרך של מרן הגרע"י ושל קול יעקב היא אותה הדרך...
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית