באנר תרומה

הלכות בספר אור לציון ח"ב שיש שפקפקו בהן

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

בנאות דשא

חבר קבוע
הצטרף
5/2/25
הודעות
609
בעקבות אשכול זה
אמרתי לציין (לע"ע) שתי הלכות שנאמר לי מפי תלמידיו שהן לא בדיוק כמו שהן כתובות בספר:
א. עמו' צז - "אלא אם כן נבלע הרסק בתוך הבצק, שאז מברך עליו בכל אופן בורא מיני מזונות" אמר לי הרב ש"מ תורגמן שיש למחוק קטע זה ולא אמרו חכם בן ציון.
ב. עמ' רפה - "... אות חי"ת על ידי שיכתוב אות וא"ו ואות זי"ן ... ולא שני זייני"ן". אמר לי הרב בן ציון (נכדו) שלא אמר זאת זקנו אלא ליישב מנהג קהילות שנהגו כן, אבל וודאי שעיקר הדין הוא לעשות שני זייני"ן באות חי"ת

יבואו הלומדים ויביאו עוד עדויות כאלו ששמעו מפי תלמידיו.
[אין כאן המקום לדון כדרכה של תורה, רק עדויות מה אמר (או לא אמר) המחבר זצ"ל עצמו]
 
כתבו כאן לגבי אכילת גלידה בסעודה, שמה שכתוב באור לציון אינו מדוקדק, אשמח אם מי שיודע להעתיק זאת לכאן.
 
טבילה במקוה חם ביו"ט

באור לציון חלק ג (עמוד ריב) שנראה להדיא מדבריו שאסור לטבול ביום טוב במקוה חם. אולם כבר הארכתי בזה בקול סיני (תשע״ז חודשים: כסלו-טבת, וסיון-תמוז) והבאתי את אשר העידו גדולי תלמידיו (הגאון רבי גדעון בן משה, ודודי רבי נתן בן סניור שליט"א) בפיהם ובכתבם (ראה שו״ת יורו משפטיך ח״א עמוד רנב, וספר בנין ציון דיני חג השבועות תשע״א עמוד קסט) שדעת רבינו הגרב״צ זצוק"ל להתיר, דלא כמו שנכתב בשמו באור לציון, וכן נשמע מפורש בהקלטה מפיו של הגרב״צ בשיעורו (הנמצא במערכת קול הלשון בשלוחה מספר: 8,1,1,2,1,1,8,1 כ-27 דקות לאחר תחילת השיעור, והובא לשונו בקול סיני כסלו-טבת הנ"ל, עמ' קעה בהע'), ומה גם שעורך הספר אור לציון (ר׳ ציון עמר) אמר לי שאינו זוכר מהיכן לקח דבר זה בדעת הגרב״צ זצוק״ל שדעתו לאסור. כך שאין עלינו חובה לקבל את הדברים שנכתבו באור לציון משמיה דרבינו הגרב״צ אבא שאול זצוק׳׳ל, כל עוד לא הובאה עדות ברורה ומפורשת שיש בכוחה לסתור דבריהם של תלמידיו הגאונים הנ״ל ואת ההקלטה שבה נשמע מפורש להתיר טבילה במקוה חם ביום טוב, ודי בזה. (מד' הרה"ג חיים זכותא שליט"א בירחון קול סיני, כסלו טבת תשע"ח סי' ל).

אפר בראש חתנים

בספר בית חתנים פנירי מהדו"ב ח"א פ"י סעי' יז בהע'. כתב בענין הנחת אפר בראש חתנים בזה"ל "בשעת הבאת מהדורה זו לדפוס יצא לאור ח"ג משו"ת אור לציון ושם בפרק ל תשובה ב ובמקורות לתשובה מובא משם מו"ר הגדול תמיהה ע"ד השו"ג הנ"ל כיצד יפטור את תקנת חכמים הנזכרת בתלמוד ליתן אפר מקלה על ראש החתן תחת החופה ע"י דבר שלא מוזכר בתלמוד ושגם הרמ"א בד"מ כתב שבעירו נהגו בשניהם אפר מקלה ושבירת כוס וגם במועד לכל חי סי' י אות צו הזהיר לקיים שני המנהגים ועל כן מסיקים עורכי הספר משמיה דמו"ר הגדול שלמעשה יש ליתן אפר מקלה על ראש החתן ודי ברגע אחר לקיים תקנת חכמים ואח"כ יכולים להסירו ואם גם שוברים כוס כמנהג מה טוב ע"כ תוכן הדברים. ולי ישנם הרהורי דברים בזה. וכו'. ומתוך דברי עורכי הספר נראה כאילו לא ראה מו"ר הגדול את דבריהם, וזה דבר שלא יעלה על הדעת שמו"ר הנודע בגאונותו האדירה ובעיונו המבעית בש"ס ובפוסקים והמפורסם כאחד מגדולי מרביצי התורה והעמיד תלמידים הרבה וזה רק מקצת דמקצת שבחו לא ראה את דברי הטור והב"י. וכו'. ובר מן דין ידוע ומפורסם שדרכו של מו"ר היתה לעמוד בתוקף שלא לשנות מנהגים קיימים ולא להנהיג אחרים במקומם ואיך יעלה על הדעת לכתוב בשמו שיש להנהיג הנחת אפר ולדחות מנהג שבירת הכוס וכדמשמע מסוף דברי המקורות לתשובה שאם ירצו ג"כ לשבר הכוס כמנהג מה טוב ובפרט שגם היום שייך טעמיה דהכלבו שהרי אין הכל מוחזקין בהנחת תפילין וכיון שאין לחלק בין חתן לחתן יש להמשיך במנהג שבירת הכוס. ועוד שמו"ר כבר עבר בעצמו על כל ספרי זה במהדורתו הראשונה תשמ"ב והעיר בכל מקום שרק היה נראה לו שאינו תואם את המנהג ואילו על מנהג שבירת הכוס לא העיר ולא כלום וגם לא ראינו ולא שמענו שהוא עצמו הנהיג כן בחופות שערך לתלמידיו ולשומעי לקחו ורק בקרב בני משפחתו עורר לקיים מנהג זה ולכן לא אאמין כי יצא מפ"ק לשנות מהמנהג וכו'". עכ"ל ע"ש.
 
יבואו הלומדים ויביאו עוד עדויות כאלו ששמעו מפי תלמידיו.
[אין כאן המקום לדון כדרכה של תורה, רק עדויות מה אמר (או לא אמר) המחבר זצ"ל עצמו]

מאי שנא מהאשכול ההוא שציינת לו?

וממתי עדויות של תלמידים עדיפים על מה שהמחבר בעצמו אמר ונכתב מפיו, או הוקלט?

ועיין כאן באריכות כמה עדויות והכחשות היו מצד תלמידיו (שגם אם הן נכונות אין להן שום ערך, כמבואר שם באשכול) עד שלבסוף פרסמה משפחתו תמליל מתוך הקלטה שבה הוא אומר בקולו את הדברים בצורה הברורה ביותר.
 
מאי שנא מהאשכול ההוא שציינת לו?

וממתי עדויות של תלמידים עדיפים על מה שהמחבר בעצמו אמר ונכתב מפיו, או הוקלט?

ועיין כאן באריכות כמה עדויות והכחשות היו מצד תלמידיו (שגם אם הן נכונות אין להן שום ערך, כמבואר שם באשכול) עד שלבסוף פרסמה משפחתו תמליל מתוך הקלטה שבה הוא אומר בקולו את הדברים בצורה הברורה ביותר.
דברך נכונים, וכך גם אני חשבתי,
עד,
ששמעתי מפי אחד מתלמידיו שנלחמים בעוז לבסס את חלק ב' שיש בו גם דברים שאינם מפיו, אז נשארתי בצ"ע ..
ועוד,
בתחום הסת"ם (לדוגמא), כמה שאותו עורך יהיה ת"ח, אם אחד מתלמידיו שהוא סופר יאמר לי משהו, אאמין לו (הווה עובדא) ...

בכל אופן, צ"ע.
 
ששמעתי מפי אחד מתלמידיו שנלחמים בעוז לבסס את חלק ב' שיש בו גם דברים שאינם מפיו, אז נשארתי בצ"ע

כמדומה שכבר כתבו כאן שהרוב הוא תמלול של הקלטות משיעורים, וגם מה שכתבו והוסיפו, הכל היה למראה עיניו ועבר על הכל בדקדוק, כולל ההערות, והגיה ותיקן והשמיט כראות עיניו.
 
נקווה שבעז"ה תראו דברי הגר"צ עמר שליט"א בקובץ שי"ל ע"י אחד מהכוללים החשובים שבירושלים.
 
הרבה דברים חשובים יש שם,
הוא מספר איך התחילה המחשבה להוציא את האור לציון,
מי למד עם מרן הגרב"צ זצ"ל,
הוראת הגרב"צ להגר"צ עמאר בעניין הוצאת הספרים שלו,
ועוד ועוד.
איפה זה נדפס? האם אפשר להעלות?
 
גדולי תלמידיו וגדולי הדור העידו שבכל חתונות חכם בן ציון הורה בפה מלא לא לשים אפר על ראש החתן, מלבד חתונת בנו שלמד בישיבת פונובי'ז ... ושם רבותיו הורו לו שכן ולא רצה לסתור דבריהם ... כי ענוותן כהלל היה.
 
אסור ללמוד מפי מעשה רב ... כי יש אלף שיקולים לכאן ולכאן למה כך עשה ... ולא עשה בצורה אחרת ...

תשמע את הרב עצמו בשיעורים איך דיבר על מי שמשנה ממנהגים שנהגו וגם הזכיר את מנהג האפר והצום של החתן ביום חתונתו ...

ומה שעשה אצל בנו ונכדיו (שגם קשורים רק לאותו בן חכם אליהו זצ"ל) עשה מכח הכרח כפי שהעיד הוא בעצמו לגדולי ישראל (חכם יהודה צדקה, והרב יעקב עדס) בזמן החתונה והייתי נוכח שמה.
 
מעניין שגם בספר כתוב כך, וגם יש שמועות בבחינת קלא דלא פסיק שכך היתה דעתו, וכך כתבו הרבה מתלמידיו, וגם כך נהג בבניו ונכדיו, ואפילו הרב יצחק יוסף סיפר כמה פעמין בלוין שכך היתה דעת ח' בן ציון
יש כאן הרבה 'צירופי מקרים' נדירים.
 
חיים אנו מפיו של הגרב"ץ שהוא עצמו עשה מעשה בחתונת בנו ונכדיו.
כנראה הם למדו בישיבות אשכנזיות.
אצלנו במשפחה חתנים שלמדו בישיבות אשכנזיות הראש ישיבה כן נתן אפר, כהגר"ש אויערבאך זצ"ל, וחתנים מישיבות ספרדיות לא שמו אפר.
א"א להכחיש את המציאות שאצל הספרדים לא נהגו, וא"א ללמוד ממעשה רב.
 
הרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א [מח"ס עתה באתי] -
1750563129967.png


והוסיף על זה הרה"ג אלון בן עמי שליט"א -
1750564201762.png


ומצד שני, הרה"ג אורי כהן שליט"א [משגיח דישיבת פורת יוסף (גאולה)] -
1750563941766.png


ועוד כתב במקום אחר -
1750563674423.png


וכדבריו הביא הרה"ג אליהו חיים פנחסי שליט"א -
1750564343609.png
 
וע"ע מ"ש בזה במצורף, ובפרט בעמ' קמ"ה
 

קבצים מצורפים

דברך נכונים, וכך גם אני חשבתי,
עד,
ששמעתי מפי אחד מתלמידיו שנלחמים בעוז לבסס את חלק ב' שיש בו גם דברים שאינם מפיו, אז נשארתי בצ"ע ..
ועוד,
בתחום הסת"ם (לדוגמא), כמה שאותו עורך יהיה ת"ח, אם אחד מתלמידיו שהוא סופר יאמר לי משהו, אאמין לו (הווה עובדא) ...

בכל אופן, צ"ע.
לענ''ד יש כאן עירוב תחומין שגורם לבלבול וגורם לפתחון פה לליצנים. וזה ישוב על הסתירה של אותו תלמיד שנלחם לבסס ח''ב ומצד שני מכחיש חלק מסוים.

הכל יודעים שמרן הגרב''ץ היה לו דרך משלו בפסיקה שמושתת על ב' מרכיבים א' גאונות אדירה ב' שמרנות נפלאה. וכנגד חלו בדור האחרון שינויים מן הקצה אל הקצה בצורת הפסיקה אצל הציבור הרחב בעקבות שיטתו של היבי''א. כנגד האורל''ץ סלל דרך מיוחדת מאוד בין הנתיבות.
פעמים שהמנהג הישן אינו מוכרח כלל נקט דעביד כמר עביד, (כיון שכבר רבים נוהגים להיפך) כמו לענין עושה מעשה בראשית עם שו''מ וכמו ברכה על הדלקת נרות, אך לא ס''ל כהיבי''א שהמנהג בעייתי כיון דס''ל שיש משקל למנהג המקורי. פעמים דעתו של מרן היתה נחרצת נגד השינויים שחלו, ופעמים סלל דרך אמצעית.
מי שמתבונן בדרך הרי שיש כאן דרך נפלאה מאוד ומסודרת מאוד, אמנם בפרטי הדברים תמיד יכול ליפול דברים שאפשר להתווכח וכיו''ב.
כשהתלמידים שלו אומרים על דברים מסויימים שאינם מדוייקם אין הכוונה שהדרך בכללותה אינה מדוייקת, אלא שלא צריך להיתפס לכל פרט כמגדיר את הספר אלא לתפוס את הכיוון ולהמשיך הלאה.
הרי אפילו בדברי המ''ב יש עדויות בדברים רבים שהמ''ב לא נהג כמו שכתב בספרו, הרי כל ת''ח בעל שיעור קומה שנכנס לעובי הקורה יכול להביע את דעתו בנידונים הפרטיים הללו, אבל השאלה היא הדרך הסלולה, והדברים מאוד ברורים שרוב הת''ח שלא נוקטים כדרכי היבי''א הם על דרך כלל עם התייחסות זהה להבנת כללי קבלת הוראות מרן/יחס למנהגים/יחס לחכמת הקבלה וכיו''ב הגם שבפרטים יתכן מחלוקות רבים.
לדוגמא היבי''א מצטט מהקול אליהו שכותב שדברי האורל''צ לאו מר בריה דרבינא חתים עליה, וכשפותחים בפנים רואים שהנידון הוא היתר פתיחת בקבוקים שהאורל''צ בספר התיר, ועל זה מתמרמר בקול אליהו שהאורל''צ פסק כיבי''א, והיבי''א מסתמך על זה שהספר לא מדויק, אבל באמת אין כאן עירעור על המכלול של הדרך של הספר כיון שהדבר הוא מחלוקת בין אחרוני זמנינו, ואין זה קשור לקו הכללי שנלמד מהספר. ואפשר שבשעת כתיבת הספר נטתה דעתו למתירים (ואולי בצעירותו נטה למחמירים) ואין כאן נפק''מ בשרשי צורת ההוראה.
ועל כן אין בעיה לדון בפרטים מסויימים מה דעת האור לציון, הבעיה שהדבר מתפרש אצל המתנגדים לספר, כחיזוק לשיטתם שאין צד שני ליבי''א, וכל מי שחולק על היבי''א הוא לא בר דעת, וכל גדולי ישראל הסכימו ונכנעו לדרכו של היבי''א, וזה ודאי שקר וכזב כי כל חכמי פורת יוסף עמדו כנגד, והיה להם שיטות אחרות בפסיקה, אלא שמענוותם כי רבה, הם לא ראו צורך לכתוב ולהתייחס לזה, כי היה ברור להם שאם יש מחלוקת בין הבן איש חי לאברך בן עשרים וחמש (בזמנו) מופלג ככל שיהיה, אין להם סיבה וצורך להביע דעה. [ויש עדויות שזה היה היחס].
ומהאי טעמא נראה שספר דברי שלום למרן הגר''ש כהן הוא בחינת בא השלישי ויכריע ביניהם, להראות מה באמת היתה הדעה הרווחת בין חכמי פורת יוסף, ואכן גם שם כשיש נושאים פרטיים לפעמים יש נטיה לדברי היבי''א, אבל בנושאים כלליים הקו מאוד ברור. (וכן הוא אותה דרך בשאר בתי המדרשות של הת''ח שיש להם מסורת פסיקה, כמו דרכם של חכמי קול יעקב וכיו''ב, שהגם שחלוקים על האור לציון בכמה פרטים, אבל בכלל הדרך היא אותה דרך).
 
לענ''ד יש כאן עירוב תחומין שגורם לבלבול וגורם לפתחון פה לליצנים. וזה ישוב על הסתירה של אותו תלמיד שנלחם לבסס ח''ב ומצד שני מכחיש חלק מסוים.
גא"מ לכל מילה,

רק שהרגשת ליבי האישית, שקשה לכתוב בשער הספר "ערכתי וחברתי ..." בעוד שלא הוא כתב בעצמו את המילים וניסח שוב ושוב, וגם אם הוא עבר על כל מילה ומילה וכו' וכו'

ובלי קשר לכל האמור בספרים אחרים..

וגם אם תאמר שהדבר בהוראתו האישית של המחבר, לו יהי, עדיין לי צ"ע.
 
הדבר פשוט שלספר אור לציון ח"ב (וכ"ש החלקים הבאים) אין להתייחס כמו ח"א.

- מצד שני וודאי זה גם לא אומר שמותר לזלזל בספר וכל הלכה לתלות שהגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל לא אמרה, אלא יש להתייחס לספר בדיוק כמו שמרן זצוק"ל אמר ש"אסור לסמוך על הפסקים מבלי לעיין היטב בשרשם של הדברים ובדברי האחרונים"
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית