עוד הערה חשובה אוסיף על הדברים כהמשך על לעיל
שהביא שם בשם ספר צרור החיים [אמשטרדם שנת תק"פ, דף נח ע"ד] – ש' נתן אדלר שלח ללמוד את המבטא הספרדי.
אולם במקומות אחרים מובא, שמבטא הספרדי היינו בכלל ל "תימני", ולא ספרדי הירושלמי הנפוץ.
יעויין בספרים כדלהלן:
ספר רבינו משה סופר [התשמ"א עמ' רכ']
קונטרס וינהג בעזו תימן עמ' כו
ספר האסם עמ' שצא
ספר ארוממך אלקי המלך ח"ב עמ' שצא
וכן בקובץ נחלת אבות א' עמ' קצו', וכן שם בקובץ ד' עמ' שטז'
וכן ספר הגיוני הגיה עמ' ל
עוד טעות שיש בעניין זה
שיש הרבה שמייחסים את החכם שלימד את ר' נתן אדלר הלוא הוא "ר' חיים מודעי" מאיזמיר.
אך יש שמעוררים על כך- שהרי ר' חיים מודעי נשלח מפקידי צפת לאירופה לפעול למען צפת ובמסעו הגיע באייר תקכ"ו לפראג ובסוף שנה זו או תחילת תקכ"ז כבר חזר לצפת, כך שא"א לומר שזה הוא החכם שהתעכב שנתיים או שלש עם ר"נ אדלר.
ועוד טענה שציינו- שהרי שם כתוב שהזמין איש אחד מירושלים, ואילו ר' חיים מודעי היה מצפת ולא מירושליים
כך שיש הרבה סימני שאלה בכל העדויות האלה
ובפרט מה שהכי קשה
שבמקור לכל הנ"ל הלוא הוא החת"ס, ובחת"ס להדיא שמדבר על נושא זה, הוא כלל מדבר אך ורק "על נוסח ספרד" שנכנס שם במקום נוסח אשכנז אצל החסידים, וע"ז מדבר ומעיד על ר' נתן אדלר ועל ההפלאה
בלא שום קשר למבטא, ואינו זוכר מזה מאום את המבטא, אלא אך ורק את נוסח ספרד [שאגב זה אינו קשור כי הוא זה לנוסח הספרדים שלנו]
כך שכל העדויות האלו סותרות אחת את חברתה, ואילו המעיד העיקרי הלוא החת"ס, ליתא מזה שום כלום
צרור החיים לא נסמך על החת"ס, אלא הוא עצמו מעיד ששמע כן כמה פעמים את הרנ"א "מתפלל במבטא ספרדי".
[זאת מלבד עדות אחד המשכילים שהרנ"א היה "מתפלל במבטא ספרד", מובא בירושתינו י עמ' שצו]
צרור החיים גם לא שרבב את שמו של ר"ח מודעי לכאן. זה הגיע מספר אחר מאוחר יותר.
העדויות על מבטא תימני חלושות מאד, וכבר האריכו לדחותם מטעמים מצודקים, ראה ירושתינו שם בסוף המאמר.