השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (4)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אחר המחי''ר האחרונים הביאו שהמנהג מסבוסס על בה''ג ויש שיטות רבות בראשונים הסבורות שמקבלים בברכה גם אם בב'י משמע משבלי הלקט לא כן. וכמו שאמר הגר''ע עטייה לבנו שיש לחוש לחילול שבת טפי, מלחוש לדין סמוך לעשייתן ובפרט במצוה מתמשכת (וע' מה שהביאו אגרות הגר''מ מזוז בזה לרב יצחק, וגם בעטרת שלמה בארוכה), ולגבי תקיעות דעת רב האי גאון שהכל אמת, והובא ברא''ש וקילסו, ובריטב''א גם כן. וכמוש''כ הגריש''א להגרע''י שאין למחות בנוהגים כן שנוהגים ע''פ דברי הגאונים. ובפקט שהזוהר מסכים בזה. וא''כ דברי הקבלה יכריעו במח' הראשונים וכמו שעשה הב''י עצמו בתפילין בחוה''מ ובעוד דברים. וגם שם הגרע''י אמר שנכון להסביר לציבור שעדיף וכו'. אבל היום זה כבר הפך להיות "אסור", וכו' וכו', נגד מנהג קדמון כחמש מאות שנה שא''ש לפי הגאונים הראשונם והזוהר. וד''ב.
אני לא רציתי לכנס במחלוקת זו רק אמרתי שכיוון שסובר שלרוב הראשונים לדעתו זה אסור לכן קירב זה וריחק זה כמובן שיש חולקים ולשיטתם באמת אין הבדל.
 
ובכל מקרה לא כתב את הלשון הזאת ''בחור המקפיד בשבת בהכנת כוס תה לפי החומרות המקובלות, או שמחמיר בפתיחת בקבוקים בשבת וכן עזה''ד, כשמגיע לידו נסיון של עבירה כזו או אחרת הרי שמצליח לעמוד בנסיון בהצלחה, לפי שמרגיש את עצמו מורם מעם וכיצד אני שמקפיד כל כך בדקדוקי ההלכה אכשל בעבירה פלונית, הרי זו סתירה גמורה לכל מהותי ואישיותי''.
דברי הרב אופיר מלכה נגעו בעצב רגיש מאוד בציבור שלנו וחבל שהוא נתפס לדוגמא שעוררה עליו את חמת מתנגדיו, אבל כן חסר בציבור שלנו את העניין של דקדוק ההלכה שכל דבר זה שאלה ולא לעגל פינות.
לענ''ד אדם יכול לפתוח בקבוקים בשבת אבל בבית צריך שידעו שזה שאלה אם מותר או אסור וכאן נוהגים כמו הרב שהתיר אבל לא לבוא בגישה שלא לפתוח בקבוקים זה חומרות של אשכנזים וכיו''ב מחדירים בבית זלזול בקיום ההלכה וחבל.
ותרצה או לא תרצה בבית שמחדירים את דקדוק ההלכה בצורה נכונה זה מרומם את הבית.
 
אני לא יודע מה זה כסדר, כאן יש את הזוהר הנ"ל ייתכן שמי שחושש לזוהר לא נקרא שעובר על איסור ועדיין אני רק מציע צריך לעיין בזה.
אני יודע
שגמ' נגד זוהר
הגמ' קודמת [עובדא שכל עמך ישראל שנופלים על פניהם מאות ואלפי שנים לא קורא להם שום דבר]
 
אני יודע
שגמ' נגד זוהר
הגמ' קודמת [עובדא שכל עמך ישראל שנופלים על פניהם מאות ואלפי שנים לא קורא להם שום דבר]
זה ברור אבל כוונתי כיוון שדבר זה של הגמרא אינו עניין של איסור והיתר אולי זה שונה בשב ואל תעשה וזו הצעה וצ"ע וחיפוש בזה.
 
לא מבין מה זלזול במה שהרב אמר
הוא אמר שהתקיעות נקתעות בתקרה עם 3 נקודות ... זה נשמע כמו איזה 'בדיחה', כי הרי לפי הסוד באמת התקיעות לא עולות בלי הוידוי, אז מה הוא בא לומר ש''נתקעות בתקרה'' ? אבל שוב תעיין בהודעות שנכתבו לאחמ''כ חזרתי בי ואמרתי שיכול להיות שהדבר משתמע לשתי פנים ואכמ''ל
 
אם אתה מכיר את הנושא
הרב עובדיה המציא כלל, שאם זה מנהג קדום [והיינו מנהג שקדם לשו"ע] אז אפי' שהוא נגד מרן לא משנים את המנהג

ולכן מה שכתב בנו ר' יצחק, "מנהג קדום נגד מרן"
כוונתו להורות שאע"פ שזה נגד מרן כיון שזה "מנהג קדום" [לפני השו"ע] יש לקיימו, ולכן אנו הספרדים ממשיכים המנהג הזה ולא נופלים על פניהם

וע"ז השבתי מה שהשבתי יעוי"ש
מחילה, אבל אני לא מכיר את הנושא.
רק קראתי מה שהבאת, והבנתי מהרב שאם יש מנהג הוא עושה כמו המנהג, ואתה כתבת שהוא כתב שהמנהג הזה היה לפני מרן, וע"ז הקשית, ולכן שאלתי אולי לא הבנתי נכון. (כלומר, אתה פירשת כנראה את המילה "קדום" ל"קדום למרן", אבל לא יתכן לומר כן, כי הגר"ח פלאג'י היה אחרי מרן, אלא כנראה הכוונה שזה לא מנהג שהתחדש בדור הזה, אלא משהו ישן).
אני לא יודע ולא מכיר לגבי כלל שאם יש מנהג אז לא פוסקים כמרן, אני רק התייחסתי לדברים שהבאת.
 
מחילה, אבל אני לא מכיר את הנושא.
רק קראתי מה שהבאת, והבנתי מהרב שאם יש מנהג הוא עושה כמו המנהג, ואתה כתבת שהוא כתב שהמנהג הזה היה לפני מרן, וע"ז הקשית, ולכן שאלתי אולי לא הבנתי נכון. (כלומר, אתה פירשת כנראה את המילה "קדום" ל"קדום למרן", אבל לא יתכן לומר כן, כי הגר"ח פלאג'י היה אחרי מרן, אלא כנראה הכוונה שזה לא מנהג שהתחדש בדור הזה, אלא משהו ישן).
אני לא יודע ולא מכיר לגבי כלל שאם יש מנהג אז לא פוסקים כמרן, אני רק התייחסתי לדברים שהבאת.
כעת ראיתי שכתבו ע"ז כאן.
 
מחילה, אבל אני לא מכיר את הנושא.
רק קראתי מה שהבאת, והבנתי מהרב שאם יש מנהג הוא עושה כמו המנהג, ואתה כתבת שהוא כתב שהמנהג הזה היה לפני מרן, וע"ז הקשית, ולכן שאלתי אולי לא הבנתי נכון. (כלומר, אתה פירשת כנראה את המילה "קדום" ל"קדום למרן", אבל לא יתכן לומר כן, כי הגר"ח פלאג'י היה אחרי מרן, אלא כנראה הכוונה שזה לא מנהג שהתחדש בדור הזה, אלא משהו ישן).
אני לא יודע ולא מכיר לגבי כלל שאם יש מנהג אז לא פוסקים כמרן, אני רק התייחסתי לדברים שהבאת.
כמדומה שבכמה מקומות בילקוט יוסף כותב בסתם מנהג קדום נגד מרן וכוונתו שזה קדם למרן כמבואר בפנים בכל אופן כאן נראה שזה לא המקרה וכמו שאתה מעיר רק שאז צריך עיון כמו שהעיר הרב @כהנא דמסייע למה במקרים אחרים ביטל המנהג וכאן לא. ועל זה ניסיתי להציע דבריי לעיל ועדיין לא כ"כ ברור וצ"ע בכל זה.
 
אגב, למה מרן זצ"ל שינה את מנהג קהיר שהש"ץ יקריא גם תיבת יברכך לכהנים נגד דעת מרן?
לזכרוני הוא כותב שגם לדעת מרן אין קפידא שלא להקרות יברכך, ולכן עדיף לצאת דעת המקובלים
זה ביטול דינא דגמ' וכל הראשונים וכל האחרונים
איפה בדיוק כתוב בגמ' שחייבים ליפול על פניו?
[עובדא שכל עמך ישראל שנופלים על פניהם מאות ואלפי שנים לא קורא להם שום דבר]
לא קרה להם שום דבר? לך תלמד קצת היסטוריה...
[אליבא דאמת אין כאן שום טענה, כל טענת הבא"ח הוא שדורינו אינו ראוי לזה]
 
לא קרה להם שום דבר? לך תלמד קצת היסטוריה...
אולי בתור "היסטוריון" תן לנו מידע קצת??

כי אם כוונתך לחורבן אירופה

לכן הדגשתי שכל הספרדים נפלו על פניהם עד מלפני 100 שנה [מהבא"ח וקצת לפניו]

כך שכל הקשקשת שלך שקרא לאשכנזים כך וכך, היא אפי' לא בדיחה

[מספיק להיות עורך דין של הקב"ה, כל אחד יודע שצרה פלונית זה בגלל א, וצרה אלמונית בגלל ב וכו' וכו']
 
אולי בתור "היסטוריון" תן לנו מידע קצת??

כי אם כוונתך לחורבן אירופה
לא צריך ללכת כ"כ רחוק
כמעט ולא הייתה משפחה שלא נפטרו בה כמה תינוקות רח"ל
[מספיק להיות עורך דין של הקב"ה, כל אחד יודע שצרה פלונית זה בגלל א, וצרה אלמונית בגלל ב וכו' וכו']
אין לי מושג למה היו צרות כך וכך, אבל ללכת ולהביא ראיה ממה שלא קרה להם כלום הוא פשוט היפך המציאות
 
אבל בעדות המזרח כבר 100 שנה לא נופלים על פניהם
ובמאה שנה האחרונות תשאל סבתות כמה מתו תינוקות ממגיפות
יש עוד סיבות לצרות, כמובן
הנידון הוא אם יש לך הוכחה ש"לא קרה כלום"
 
ראשי תחתית