משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 5,006
אפשר שנשתנו הטבעיים לרעה בזה
וכעת (בכל מאות השנים האחרונות) השתנו לטובה, ואין רופא שטוען כך.
ואם אין רופא שטוען שיש סכנה פיזית, ואין גמרא כזו שטוענת שיש סכנה סגולית, מהיכי תיתי לאסור?
אפשר שנשתנו הטבעיים לרעה בזה
אותה שאלה תשאל על לאכול דגים עם חלב...
מי אלו האומריםיש כאלה שאמרו זאת גבי כינים בשבת...
חשבתי שאתה סובר ככה...
אני לא אמרתי שאסור, רק התייחסתי לטענה מהמדרש.וכעת (בכל מאות השנים האחרונות) השתנו לטובה, ואין רופא שטוען כך.
ואם אין רופא שטוען שיש סכנה פיזית, ואין גמרא כזו שטוענת שיש סכנה סגולית, מהיכי תיתי לאסור?
אבל התייחסת בטענה מוזרהרק התייחסתי לטענה מהמדרש.
מה מוזר? יש טבעיים שמשתנים זה לא מוזר בכלל. יתכן שנעשה מסוכן מאז דברי המדרש. נכון שכיום לא ידוע [והמדע בזה זה לא איזה אמת מוחלטת ייתכן ויש בזה איזה סכנה] וייתכן שאינו מסוכן כיום [עבר זמן לא מבוטל מדברי רבנו בחיי וגם מהב"י] אבל לטענה מהמדרש יש תשובה. ושוב אינני אומר שאסור ולא אמרתי.אבל התייחסת בטענה מוזרה
כי המצאת דבר שלא קיים - כי גם ע"פ הרפואה אין בזה שום חשש
אז מהיכא תיתי
נכון שכיום לא ידוע [והמדע בזה זה לא איזה אמת מוחלטת ייתכן ויש בזה איזה סכנה] וייתכן שאינו מסוכן כיום
האמת הפשוטה שאין ראייה לסתור מהמדרש בכל הנוגע לנדון דידן. מעבר לכך אני מסכים עם כל מילה.האמת הפשוטה היא שכיום אין אף רופא בעולם שטוען שיש סכנה בדגים וחלב. ולכן אין צורך להתחמק בפלפולי "יתכן".
ואדרבה, הרופאים עומדים וצווחים על מגוון מאכלים ומשקאות מסרטנים וגורמי מחלות, ועוד לא ראיתי פוסק הלכה שהוציא איסור על קוקה קולה או דברים המכילים צבעי מאכל מסרטנים וכדו'.
אבל לכמה רופאים שטעו לפני 700 שנה וחשבו שזה גורם לצרעת, והוזכרו ברבינו בחיי בדרך אגב ולא כפסק הלכה, מתייחסים בחרדת קודש.
יש עוד כמה דברים כמו שיבוטא שאין לנו היום טעם החזיר וכן דם טוהר כנגד דם נידות.מהמדרש מוכח בפשטות שהקב"ה טבע בעולמו שיאכלו דגים עם חלב ולא יהיה בזה שמץ סכנה, כי אם יש בזה סכנה - בטלה הטענה "אסרתי לכם בשר בחלב, התרתי לכם בשר דגים בחלב" כי אין זה היתר כלל.
אבל לא צריך להגיע לזה, בפשטות אבותינו ואבות אבותינו אכלו חלב ודגים ללא שום בעיה, ואין ל"איסור" זה אפילו רמז בחז"ל ובראשונים אלא רק רבינו בחיי בשם הרופאים שבדורו, וגם לאחר מכן אין כמעט זכר ל"סכנה" זו מצד הרופאים.
וכאשר הרופאים טוענים שאין סכנה, לא שייך לומר "חמירא סכנתא" ואין שום צד לאסור.
לא זה אומר שכמו שהקב"ה רצה להעלים את השיבוטא וכך לא נזכה לדעת הטעם הנ"ל כך גם יהיה אסור מצד סכנא כי אין רצון השם שזה יהיה כעת (ואני לא אומר שאסור רק מצד הטענה). וכנ"ל אסרו לנו דם טוהר ולא חששו לרצון ה' שיהיה היתר לרוצים בכך.שיבוטא אין לנו כי אנחנו לא יודעים, לא מחמת שאסור.
כמו כן דם טוהר לא אסור מחמת סכנה אלא חומרות שנוספו עם הזמן.
אבל לאסור מחמת "סכנה" זה בעצם לומר שהקב"ה נתן לנו דבר מסוכן כתחליף לבשר בחלב.
וגם בגמ' זה לא פשוט כלל וכלל, כמו שכתבו כמה אחרונים שהגמ' לא נחתה לדין סכנה
תקרא לזה איך שתרצה.הקב"ה לא "העלים את השיבוטא" אלא אנחנו בקוצר שכלנו לא יודעים מהו דג השיבוטא אליו התייחסו חז"ל.
? אם נשתנו הטבעיים וזה מסוכן אז הוא לא רוצה שיאכלו את זה למה בדרך כזו? אין לי תשובה.אבל לבוא ולאסור מצד סכנה, זהו בעצם לומר שהקב"ה נתן לנו אופציה של סכנה כתחליף לבשר בחלב.
רצה שיהיה תחליף. וכעת לא רוצה.הטענה שלך ש"לא חששו לרצון ה'" באיסור דם טוהר אינה טענה, כי אין כאן "רצון ה'" אלא רק תחליף שנתן לנו הבורא לבשר בחלב.
אם נשתנו הטבעיים וזה מסוכן אז הוא לא רוצה שיאכלו את זה למה בדרך כזו?
הקב"ה ברא תחליף לשיבוטא אבל בפועל שיבוטא אין (מחוסר ידיעה מה זה) יצר מציאות של היתר של דם טוהר בפועל דם טוהר אין (בגלל חומרות) , וזה על דרך זו יש בו לעת עתה סכנה(לטוענים כך) וכשירצה ה' יתגלה השיבוטא יותר דם טוהר ולא יהא יותר מסוכן...לא זכיתי להבין מה כבודו רוצה. לפי המדרש יוצא שלא יתכן שתהיה בזה סכנה, כי אז נמצא שהקב"ה נתן לעמו תחליף מסוכן.
ואם הקב"ה ברא תחליף, הפשט הוא שהוא רוצה שיהיה תחליף - כדי שלא יאמר אדם "בא לי... ואסור לי". ולכן לכל דבר איסור יש תחליף כשר.
הקב"ה ברא תחליף לשיבוטא אבל בפועל שיבוטא אין (מחוסר ידיעה מה זה) יצר מציאות של היתר של דם טוהר בפועל דם טוהר אין (בגלל חומרות) , וזה על דרך זו יש בו לעת עתה סכנה(לטוענים כך) וכשירצה ה' יתגלה השיבוטא יותר דם טוהר ולא יהא יותר מסוכן...
ראה ביבי"א שהעליתי.בגמ' זה מאוד פשוט,
אין לך דוחק יותר ממה שכתב שם היביע אומרראה ביבי"א שהעליתי.
וזה נסתר מהתנאים שאכלו כך שתירוץ היבי"א יותר הגיוני.ולעומת את אלו שאסרו אמרו חילוקים דשם לא דיברו על איסור סכנה אלא על בו"ח
ראה ביבי"א שהעליתי.
והבוחר יבחר.החילוק בין "סכנה" לבין חוסר ידיעה או חומרא שהחמרת על עצמך, כבר התבאר לעיל.