שמעון טרבלסי
חבר ותיק
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 1,095
מחילה, אבל על אול"צ חכמה ומוסר, אין ויכוח שלא נכתב ונערך על ידו, ואפי' לא עבר עליו. כמבואר בהקדמתו.או שגם אור לציון מוסר נכתב ע''י תלמידים טועים ... לך תדע ...
מחילה, אבל על אול"צ חכמה ומוסר, אין ויכוח שלא נכתב ונערך על ידו, ואפי' לא עבר עליו. כמבואר בהקדמתו.או שגם אור לציון מוסר נכתב ע''י תלמידים טועים ... לך תדע ...
תלמידים טועים כתבתימחילה, אבל על אול"צ חכמה ומוסר, אין ויכוח שלא נכתב ונערך על ידו, ואפי' לא עבר עליו. כמבואר בהקדמתו.
יתכן שטעו בדבר אחד.תלמידים טועים כתבתי
זה נערך על ידי בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול זצוק''ל, והן אמת שלא נכתב על ידו, אך שימר את סגנון אביו בדיקנות ככל האפשר. ומנין לנו להחליט, טעה וכדו'.יתכן שטעו בדבר אחד.
מרן הגרע"י כותב שזו לא דרכו, המקום החריף ביותר הוא בשו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים סימן לח וז"ל:לא פעם ולא פעמיים, ראיתי שיש רשימה של אחרונים שכולם נקטו כדין מסויים וכפי הנראה בפשטות מהסוגיא, ובאו מאותה ראיה והראיה חוזרת על עצמה בסגנונות שונים. ובא אחרון אחד, ופתח את הסוגיא, והביא ראיות חדשות, ונכנס לעומק הסוגיא. לא נ''ל שבכהאי גוונא הדברים שנכתבו בשאר בדרך העברה, וגם היו אצל אותו חכם כמושכל ראשון, מכריעים, ראיות רבות שהביא אותו גדול. וצריך להתייחס למשקל הסוגיא. בעומק.
אם כוונתך לומר שהגרע''י אינו רק סומך על רוב הפוסקים אלא מברר הסוגיא בראיות, זה אמת ונכון ולא חלקתי על זה. והוא עצמו כותב שמי שיש לו כח בהוראה וכו'. ועיין גם בספר רבינו שאמר כן בפירוש שהעיקר זה הפוסק שמונח בסוגיא לעומק בראיות ברורות. הן אמת שלפי קוצר דעתי יש לי בזה כמה נקודות שאינני יודע אם יכולות להכתב בפורום ציבורי, כי לא יבינו כוונתי, לגמרי. ואולי בכל זאת אומר, כי התורה אמת כתיב בה, וכוונתי לש''ש, כי הגרע''י זצ''ל יש תשובות שבהם רואים שהוא נכנס לעובי הקורה, וישב על זה כבירור סוגיא באורך ורוחב. ושם הכריע מהראיות. ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר. ושם יותר התחשב בריבוי המספרי. וזה דבר הגיוני, אצל כל הפוסקים כן. ונ''ל דגם הרב @מחשבות טובות כתב כן, במקו''א. ולגבי דידי זה פשוט וברור כשמש. ואכמ''ל.הביטו וראו איך מסלף את הדברים, שהרי אני הארכתי בס"ד להסביר בטוב טעם ודעת למה נטיתי מדברי הבית דוד, וכל כחי אינו אלא בסברא שהרחבתי בה כיד ה' הטובה עלי תלי"ת
לדעת הגרב''צ א''ש אם אדם אומר למה לי לחוש, מותר, כיון שמרן התיר, הרי ששם הצידה את שאר גדולי הפוסקים והמחברים, ולא איכפ''ל, מהם כלל. הרי זה יראת שו''ע ולא יראת ה'.
כי התורה לא ניתנה לנו לפני חמש מאות שנה במעמד חיבור השו''ע, אלא כל התורה מהקב''ה, אלא דהשו''ע הוא גדול הפוסקים, והקו הכללי ללכת כמוהו, אולם במקום שאנו רואים שנהגו להחמיר לא כוותיה מכח גדולי הפוסקים וסברותיהם, לדעת חכם בן ציון אין זה יראת ה'.
אם הם יקלו בכל מקום שחכם בן ציון היקל, הגם שלמדו הסוגיא וראו שיש סברות המסתברות וגדולי הפוסקים שחולקים עליו. זה היהי יראת חכם בן ציון.
מי שאולי "נכנס לנושא" ויצא לו להחמיר יכול להיות...אך יש מקרים בהם אנו רואים שרוב גדולי האחרונים חששו לדעות אחרות, ומסתברא טעמייהו, וכגון לגבי סוכר לימון מים, זהו דעת הרדב''ז, החיד''א, הבא''ח, וגם הנשמ''א, הגרח''פ, וכך היה מנהג פשוט. ומובן מה טעם המנהג. והרי כל דברי מרן בבית יוסף באים ליישב מנהג מצרים. והרדב''ז רבם דהוי קשיש מיניה דהב''י לימדם לעשות כן. ובכל כי האי גוונא. לדעת הגרב''צ א''ש אם אדם אומר למה לי לחוש, מותר, כיון שמרן התיר, הרי ששם הצידה את שאר גדולי הפוסקים והמחברים, ולא איכפ''ל, מהם כלל. הרי זה יראת שו''ע ולא יראת ה'.
פשוטים הדברים שכת"ר כתב, והלוואי שיבינו זאת.ברור שכוונת הגרב"ץ הוא נגד אלו שתמיד מחפשים קולות, ותולים את זה בקבלת הוראות מרן, אבל גם בשאר דברים שמרן לא דיבר עליהם, הם עדיין מחפשים קולות, ודבריו הם מליצה בעלמא לענין זה.
אבל א"א להכריע בטענה זו את השאלה הנ"ל. וזה פשוט לכל בר דעת.
יש להוסיף עוד שרואים בתשובות שכתב בצעירותו שהדפיסו בשו"ת יביע אומר חלק י"א צורת כתיבה מאד שונה, והרבה יותר עצמאי. [לדוגמא ראה תשובתו שם סימן פ' בענין אכנסאי ובמש"כ בחזו"ע חנוכה (עמ' קמ"ה)].אם כוונתך לומר שהגרע''י אינו רק סומך על רוב הפוסקים אלא מברר הסוגיא בראיות, זה אמת ונכון ולא חלקתי על זה. והוא עצמו כותב שמי שיש לו כח בהוראה וכו'. ועיין גם בספר רבינו שאמר כן בפירוש שהעיקר זה הפוסק שמונח בסוגיא לעומק בראיות ברורות. הן אמת שלפי קוצר דעתי יש לי בזה כמה נקודות שאינני יודע אם יכולות להכתב בפורום ציבורי, כי לא יבינו כוונתי, לגמרי. ואולי בכל זאת אומר, כי התורה אמת כתיב בה, וכוונתי לש''ש, כי הגרע''י זצ''ל יש תשובות שבהם רואים שהוא נכנס לעובי הקורה, וישב על זה כבירור סוגיא באורך ורוחב. ושם הכריע מהראיות. ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר. ושם יותר התחשב בריבוי המספרי. וזה דבר הגיוני, אצל כל הפוסקים כן. ונ''ל דגם הרב @מחשבות טובות כתב כן, במקו''א. ולגבי דידי זה פשוט וברור כשמש. ואכמ''ל.
ומ''מ הרבה מאלה שמנסים לחקות את הגרע''י ודאי שהרבה פעמים משתמשים באוצה''ח, ללקט מערכה כנגד מערכה, וד''ב.
איני יודע אם הדברים שכתבת ראויים להכתב, אבל ראיתי בעיני כמה תשבות שהדפיס בספריו, ובכת"י יש בהם עוד מו"מ והשמיטו בהדפסה (ואיני יודע טעמו).הן אמת שלפי קוצר דעתי יש לי בזה כמה נקודות שאינני יודע אם יכולות להכתב בפורום ציבורי, כי לא יבינו כוונתי, לגמרי. ואולי בכל זאת אומר, כי התורה אמת כתיב בה, וכוונתי לש''ש, כי הגרע''י זצ''ל יש תשובות שבהם רואים שהוא נכנס לעובי הקורה, וישב על זה כבירור סוגיא באורך ורוחב. ושם הכריע מהראיות. ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר. ושם יותר התחשב בריבוי המספרי. וזה דבר הגיוני, אצל כל הפוסקים כן. ונ''ל דגם הרב @מחשבות טובות כתב כן, במקו''א. ולגבי דידי זה פשוט וברור כשמש. ואכמ''ל.
אולי תשובות בע"פ או תשובות שנדפסו ללא עריכה שלו אחרי פטירתו וכדו'.ויש דברים שבגלל עומס תפקידיו הרבים כרב ראשי, וכמנהיג, ועוד, השיב לשאלות שואל, כשהוא מונח קצת בענין אחר.
התשובה לזה פשוטה. מרן הגרבץ נוקט שקבלת מרן אינה בתורת ודאי ואינו מרא דאתרא, ואין מה להשוות לר"א ולריה"ג. ולכן אומרים סב"ל נגד מרן ועושים ס"ס נגד מרן ככתוב במבוא לחלק ב', ולכן חוששים להחמיר נגד מרן כשרבים מהפוסקים חלוקים עליו ובפרט בדאורייתא, ולכן לא קיבלנו הוראות מרן בתשובותיו ככתוב שם במבוא.השאלה היא עד כמה יש להתייחס למרן השו"ע בתור מרא דאתרא...
קצת שכל לא יזיק... אבל מי שחולק ע"ז וסובר שיש מה להשוות, זה אינו משום שחסר לו ביר"ש.התשובה לזה פשוטה. מרן הגרבץ נוקט שקבלת מרן אינה בתורת ודאי ואינו מרא דאתרא, ואין מה להשוות לר"א ולריה"ג. ולכן אומרים סב"ל נגד מרן ועושים ס"ס נגד מרן ככתוב במבוא לחלק ב', ולכן חוששים להחמיר נגד מרן כשרבים מהפוסקים חלוקים עליו ובפרט בדאורייתא, ולכן לא קיבלנו הוראות מרן בתשובותיו ככתוב שם במבוא.
ולכן לדעתו מי שנצמד לשו"ע ולא מחמיר חומרות שיש להם מקור הרי הוא ירא שו"ע ולא ירא שמים.
ודבריו אינם מליצה ולא כלום. זו דעתו.
לדעתך.קצת שכל לא יזיק... אבל מי שחולק ע"ז וסובר שיש מה להשוות, זה אינו משום שחסר לו ביר"ש.
אז כאילו אתה אומר שלאור לציון כל מי שאומר שקיבלנו את הוראות השו"ע בתורת "ודאי" אין לו יראת שמים?התשובה לזה פשוטה. מרן הגרבץ נוקט שקבלת מרן אינה בתורת ודאי ואינו מרא דאתרא, ואין מה להשוות לר"א ולריה"ג. ולכן אומרים סב"ל נגד מרן ועושים ס"ס נגד מרן ככתוב במבוא לחלק ב', ולכן חוששים להחמיר נגד מרן כשרבים מהפוסקים חלוקים עליו ובפרט בדאורייתא, ולכן לא קיבלנו הוראות מרן בתשובותיו ככתוב שם במבוא.
ולכן לדעתו מי שנצמד לשו"ע ולא מחמיר חומרות שיש להם מקור הרי הוא ירא שו"ע ולא ירא שמים.
ודבריו אינם מליצה ולא כלום. זו דעתו.
לדעתו אין כזה דבר ודעה זו היא שיבוש מוחלט.שקיבלנו את הוראות השו"ע בתורת "ודאי"
לא ראיתי ולא שמעתי באיזה מקום שהוא כתב או אמר שלא כמו שאמרתי. אם יש לך, אולי תעלהלדעתך.
הגרבץ חלוק עליך.