האם החיד"א כתב שמרן השו"ע דן בדברי האר"י ז"ל ודוחה אותם מניה וביה ואינו טורח ליישבם?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כאחד העם

חבר קבוע
הצטרף
20/4/25
הודעות
234
בספרי הר' יצחק יוסף [בכמה מקומות] מובא בזה"ל- ומרן החיד"א בשם הגדולים ראה תשובה מרבינו האר"י למרן, ומרן דן בדברי רבינו האר"י ז"ל ודוחה אותם מניה וביה, ואינו טורח ליישבם.

כותב זאת בכמה מספריו- "עין יצחק" ח"ג [במהד' תשע"ד זה בעמ' כג], ובספר "מעתיקי השמועה" עמ' ה, ובספר "ילקוט יוסף" ח"א מהד' תשפ"א בעמ' 16 [במאמר קבלת הוראות מרן שבתחילת הספר], וכן בספר "נחלת חיים" [קובץ לזכרו של ר' חיים עוזרי] יש שם מאמר מהר' יצחק ושם כתב זאת בעמ' קא, וכן בקובץ "קבלת הוראות מרן" הוצאת דורשי ה' של "איגוד בני התורה" שנת תשס"ו עמ' ו".


א- הר' יצחק מהחיד''א בשם הגדולים.JPG

אך בלשון החיד"א להדיא הוא איפכא



ויעויין שם להדיא דמרן דן בדברי האר"י, וכותב שכל סברא שכתב האר"י זה של ספר פוסק פלוני, ומה שכתב כאן האר"י זה כדי לצאת יד"ח חובת פוסק פלוני.

וכך לאורך כל התשובה כותב כך כדי לבאר דברי השאלה ואת צדדיה מסברת הפוסקים.

וסיים החיד"א בזה"ל "והסכים למה שנראה שנטה דעת הרב השואל"



והיינו- לא רק שלא דוחה את דברי האר"י מיניה וביה [כלשון הר' יצחק] אלא איפכא הסכים למה שנטה הרב השואל [היינו שמרן נטה לדעת האר"י].

ולא רק שאינו טורח ליישבם [כלשון הר' יצחק] אלא איפכא טורח להביא מקורות להאר"י שכל דבר שכתב האר"י זה של פוסק זה, וכך לכל אורך התשובה.


ב- החיד''א בשם הגדולים.JPG

והפלא מתעצם שבעתיים

שהרב יצחק עצמו במקו"א, הביא הדברים כתקנן.

והוא בספרו עין יצחק ח"א מהד' תשע"ד עמ' תקפט, על רבינו האר"י, הביא דברי החיד"א הנ"ל כלשונן, ודלא כמו שהביא בכמה וכמה מקומות בשאר חיבוריו וספריו.



ג- עין יצחק ח''א החיד''א בשם הגדולים.JPG
 
בספרי הר' יצחק יוסף [בכמה מקומות] מובא בזה"ל- ומרן החיד"א בשם הגדולים ראה תשובה מרבינו האר"י למרן, ומרן דן בדברי רבינו האר"י ז"ל ודוחה אותם מניה וביה, ואינו טורח ליישבם.

כותב זאת בכמה מספריו- "עין יצחק" ח"ג [במהד' תשע"ד זה בעמ' כג], ובספר "מעתיקי השמועה" עמ' ה, ובספר "ילקוט יוסף" ח"א מהד' תשפ"א בעמ' 16 [במאמר קבלת הוראות מרן שבתחילת הספר], וכן בספר "נחלת חיים" [קובץ לזכרו של ר' חיים עוזרי] יש שם מאמר מהר' יצחק ושם כתב זאת בעמ' קא, וכן בקובץ "קבלת הוראות מרן" הוצאת דורשי ה' של "איגוד בני התורה" שנת תשס"ו עמ' ו".


הצג קובץ מצורף 4889

אך בלשון החיד"א להדיא הוא איפכא



ויעויין שם להדיא דמרן דן בדברי האר"י, וכותב שכל סברא שכתב האר"י זה של ספר פוסק פלוני, ומה שכתב כאן האר"י זה כדי לצאת יד"ח חובת פוסק פלוני.

וכך לאורך כל התשובה כותב כך כדי לבאר דברי השאלה ואת צדדיה מסברת הפוסקים.

וסיים החיד"א בזה"ל "והסכים למה שנראה שנטה דעת הרב השואל"



והיינו- לא רק שלא דוחה את דברי האר"י מיניה וביה [כלשון הר' יצחק] אלא איפכא הסכים למה שנטה הרב השואל [היינו שמרן נטה לדעת האר"י].

ולא רק שאינו טורח ליישבם [כלשון הר' יצחק] אלא איפכא טורח להביא מקורות להאר"י שכל דבר שכתב האר"י זה של פוסק זה, וכך לכל אורך התשובה.


הצג קובץ מצורף 4890

והפלא מתעצם שבעתיים

שהרב יצחק עצמו במקו"א, הביא הדברים כתקנן.

והוא בספרו עין יצחק ח"א מהד' תשע"ד עמ' תקפט, על רבינו האר"י, הביא דברי החיד"א הנ"ל כלשונן, ודלא כמו שהביא בכמה וכמה מקומות בשאר חיבוריו וספריו.



הצג קובץ מצורף 4891
זכורני שבאחד בקבצי אור תורה פרסמו תשובה של אחד הקדמונים שביאר תשובה זו בארוכה, והראו, כי האר''י עמד בכל מילה בסברות עמוקות מאד. ואני ממתין למי שישיב לי אבידתי.
 
זכורני שבאחד בקבצי אור תורה פרסמו תשובה של אחד הקדמונים שביאר תשובה זו בארוכה, והראו, כי האר''י עמד בכל מילה בסברות עמוקות מאד. ואני ממתין למי שישיב לי אבידתי.
זה רב פעלים מפורש שדן בזה עם רבי רפאל אהרון בן שמעון
מרנא הבא"ח כ' שלא יתכן שרבנו האר"י ישאל שאלה את מרן, כי לדעתו זה שאלה פשוטה!
ורבנו האריז"ל גדול מאוד, ולא היה צריך לשאול שאלה כזאת את מרן.
כיום נתברר ע"י חברת אהבת שלום שקנו את הכת"י של האבקת רוכל
שבכלל זה לא הארזי"ל ששאל את השאלה,
ורק המדפיס הוסיף זאת!!
וד' מרנא הבא"ח ברוה"ק גלוי נאמרו!
נדפס בספר של עץ חיים על הבא"ח. כשראיתי זאת נדהמתי ממש.
נודה למי שברשותו הספר שיעלה.
 
זה רב פעלים מפורש שדן בזה עם רבי רפאל אהרון בן שמעון
זה אני יודע. וגם דברי השו''מ על זה ועוד הרבה.
דיברתי על משהו אחר לגמרי על תשובה שאני לא זוכר של מי
שנדפסה באור תורה לפני יותר מ18 שנה לדעתי
המבארת דברי השואל בצורה מורחבת
 
כיום נתברר ע"י חברת אהבת שלום שקנו את הכת"י של האבקת רוכל
שבכלל זה לא הארזי"ל ששאל את השאלה,
ורק המדפיס הוסיף זאת!!
מה הפשט בכל השאלה רואים דן בדברי השואל בחרדת קדש.
וצע''ג
אשמח לצילום
או מקור המראה כיצד זה נכתב בכת''י שקנו.
 

קבצים מצורפים

לא יודע איך הוא קובע מה קדום ומה ואיזה כתב יד לא נמצא במכון לתצלומי כ"י בזמנו...
מ"מ בחיפוש קל מצאתי את זה
אגב, כתב יד זה שימש את המדפיסים, שהרי כאן חסר דף וכן בכל ספרי הדפוס חסר באותו מקום
לא ראיתי באבקת רוכל זכרון אהרן. אשמח אם מי שיש לו אוצר החכמה שיבדוק בסימן ו ויעלה את ממצאיו
 
אפשר סיכום ביניים?
האם שאלה זו נכתבה ע"י רבינו האר"י,
והאם מרן השיב עליה בדרך כבוד או לא?
על השאלה השנייה אפשר לבדוק לבד, על איזו תשובה מדובר (מה שמובא באור תורה?)
 
והאם מרן השיב עליה בדרך כבוד או לא?
על השאלה השנייה אפשר לבדוק לבד,
א. לא בטוח שתבין את הכתב יד
ב. לא בטוח גם שמדובר על אותו תשובה שהחיד"א התכוין.

אבל מה שכן אפשר לענות- שהחיד"א כפי שהובא לעיל העיד במו ידיו, שכל פרט בשאלה מרן כתב מה מקורו מהפוסקים, וסיים שם שהסכים לדעת השואל

אז לא רק שענה בדרך כבוד, אלא אף טרח לסייע לדברים מהפוסקים, ולא זו בלבד אלא שאף הסכים עמו
 
א. לא בטוח שתבין את הכתב יד
ב. לא בטוח גם שמדובר על אותו תשובה שהחיד"א התכוין.

אבל מה שכן אפשר לענות- שהחיד"א כפי שהובא לעיל העיד במו ידיו, שכל פרט בשאלה מרן כתב מה מקורו מהפוסקים, וסיים שם שהסכים לדעת השואל

אז לא רק שענה בדרך כבוד, אלא אף טרח לסייע לדברים מהפוסקים, ולא זו בלבד אלא שאף הסכים עמו
א.ב. זו אותה התשובה (אין תשובה אחרת, וכ"כ החיד"א גופיה בערך האר"י "והיא בס' אבקת רוכל סי' קל"ו") והובאה באור תורה.
החיד"א אכן העיד נכונה שמרן התייחס אליו בכבוד וכדמוכח גם מהתשובה, אבל נכון מאוד גם שמרן תמה עליו מיניה וביה. הוא הסכים לצד האחרון שהעלה האר"י.
 
א.ב. זו אותה התשובה (אין תשובה אחרת, וכ"כ החיד"א גופיה בערך האר"י "והיא בס' אבקת רוכל סי' קל"ו") והובאה באור תורה.
החיד"א אכן העיד נכונה שמרן התייחס אליו בכבוד וכדמוכח גם מהתשובה, אבל נכון מאוד גם שמרן תמה עליו מיניה וביה. הוא הסכים לצד האחרון שהעלה האר"י.
אולם ראה באור תורה שהביא מהקדמונים שביארו תשו' זו וסברות האר''י בעומק עצום בסוגיות.
 
נדמה לי שבשואל ומשיב יש על זה גם כן ביאור דעת האר"י.
הבאתי כאן
אבל בכד הקמח שהובא באו''ת הרחיב הרבה לבאר את הענין בטו''ט ובאופן נפלא
 
יש לציין גם את השערת ר' מאיר בניהו שהטעם שהאר"י הוצרך לשלוח שאלה פשוטה כזו למרן הוא מחמת שהיתה השאלה נוגע לממונו של האר"י עצמו, ולכן הוצרך להכרעת חכם אחר, אע"פ שהשאלה היא פשוטה
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית