האם מותר לאשכנזי לתת לספרדי שימכור?

מתוק מדבש

חבר ותיק
הצטרף
18/12/24
הודעות
829
דעת מרן תסז י, שאם מצאו חיטה בתרנגולת - מותר למכור לגוי, כיון שאין החיטה מוסיפה כלום במחיר של התרנגולת.
הרמ"א כותב שנהגו לאסור.
ויל"ע האם מותר לאשכנזי להביא לספרדי שימכור??
 
אבל אם מביא לספרדי, ומסביר לו שהוא עושה כמו הרמ"א אז זה לא הנאה כי הוא מבין שלחבירו אין מה לעשות עם זה!!
 
(נפסק גם בשו''עיורה דעה סימן א' סעיף י'ב) דבדין ''שויא נפשיה'' אע''ג דלדידיה אסור, שרי לאחרים
וכ''ש בנידו''ד דלא גרע מ'שויא נפשיה'
 
נערך לאחרונה:
כל איסורי הנאה אסורים בנתינה ואין חילוק בין ספרדי המיקל לגוי לעניין זה.
בפשטות התוקף של ''מנהג'' הוא מדין ''נדר'', ומבואר באחרונים כאן שגם לרמ''א יתכן ואין איסור מדינא אלא מצד מנהג, ומי שלא נהג לא נהג ...
לכן לענ''ד נראה דמותר להביא לספרדי, ולא גרע משויא נפשיה חתיכה דאיסורא, דיש שפירשו דאיסורו מדין 'נדר' ואעפ''כ שרי להאכילו לאחריני כמבואר בראשונים ובוש''ע יורה דעה
 
בפשטות התוקף של ''מנהג'' הוא מדין ''נדר'', ומבואר באחרונים כאן שגם לרמ''א יתכן ואין איסור מדינא אלא מצד מנהג, ומי שלא נהג לא נהג ...
לכן לענ''ד נראה דמותר להביא לספרדי, ולא גרע משויא נפשיה חתיכה דאיסורא, דיש שפירשו דאיסורו מדין 'נדר' ואעפ''כ שרי להאכילו לאחריני כמבואר בראשונים ובוש''ע יורה דעה
אבל כאן עובר על מאי דשוי אנפשיה, דבזה שנותנו עובר על איסור הנאה שלו, לא קשור ללאו דלפני עיור שדנו בזה (בשער המלך ט, טז) וגם שם אי שוי אנפשיה איסור הנאה יהיה אסור להאכילו לאחר מחמת שהוא נהנה בזה שנותנו.
 
אבל כאן עובר על מאי דשוי אנפשיה, דבזה שנותנו עובר על איסור הנאה שלו, לא קשור ללאו דלפני עיור שדנו בזה (בשער המלך ט, טז) וגם שם אי שוי אנפשיה איסור הנאה יהיה אסור להאכילו לאחר מחמת שהוא נהנה בזה שנותנו.
אז הדיון הוא האם יש הנאה במה שנותן לחבירו או לא, כמו שכתבתי אתמול כבר אתמול בלילה, ותו לא.
לפני עיור - ודאי לא קשור לכאן
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית