לחצו כאן – תרומה לשמואל

האם בחור ישיבה צריך ללמוד בית יוסף על הסדר?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
קראתי והובן גם מה הבנתי.
אם לא הבנת מה כתבתי, או שיש לך הבנה אחרת בדברים, תציגם.
אתה המצאת דברים בשבט הלוי בדעת החזו"א.
הוא מביא דברים אחרים.
שצחקו עליו שיצא מלמד תינוקות,
ובסוף לא יצא כזה, אלא יצא מה שיצא.
הוא לא כותב שבגלל זה יצא חזו"א.

תורת החילוק להיכן הלכה?
תלמד גר"ח קצות ונתיבות,
ואולי תקנה את תורת החילוק.
 
אתה המצאת דברים בשבט הלוי בדעת החזו"א.
הוא מביא דברים אחרים.
שצחקו עליו שיצא מלמד תינוקות,
ובסוף לא יצא כזה, אלא יצא מה שיצא.
ולמה צחקו עליו?
ולמה סיפר על זה בכלל?
 
יעויין עדותו של הג"ר בנימין זילבר זצ"ל [הדברים נכתבו בשנת תשכ"א, ויוצא שנאמרו כשהגר"ב היה בן י"ט] -
1751312938109.png
[וע"ע אגרות חזו"א ח"ב סי' ט', ויש אשכול בפורום לתורה שבו מפרטים למי נכתב כל מכתב באגרות, וצריך לבדוק שם על מכתב זה]
 
שו"ת שבט הלוי חלק ב סימן נז:
פעם אמר לי גאון ישראל החזון איש זי"ע באחד משיחותיו אתי כי בנעוריו למד הרבה טור וב"י והיו חביריו מלעיגים עליו ואמרו שיהי' מלמד תינוקות וסיים ואמר ב"ה כי נעשתי מה שנעשתי.

מי שסברותיו כסברת החזו"א באמת שילמד הרבה טוב"י, אבל מי שסברותיו כמו אלו שלומדים טור וב"י, עדיף שילמד קודם כל סברא...
 
פעם אחת ויחידה שזכיתי לשוחח עם מרן רבינו עובדיה זיע"א בימי בחורותי,

כאשר נתבקשתי ע"י מאן דהוא להגיש למרן ספר חידו"ת על הש"ס שהוא חיבר,

מרן התבונן מעט, ואמר לי: אתה שומע, זה חשוב חידושי תורה על הש"ס, אבל אתה תקדיש לך סדר כל יום של שעה ללמוד הלכה כסדר!

צא ולמד, שאם מרן שהיה גדול המעוררים על לימוד ההלכה, הורה ללמוד שעה ביום הלכה, כאשר בשאר היום להמשיך ללמוד במתכונת הרגילה.

אגב; הלכה זה לא [חייב להיות] טוב"י, זה [יכול להיות] שו"ע משנ"ב כה"ח.
 
מי שסברותיו כסברת החזו"א באמת שילמד הרבה טוב"י, אבל מי שסברותיו כמו שאלו שלומדים טור וב"י, עדיף שילמד קודם כל סברא...
ואיך הגיע החזו"א לסברותיו? הוא נולד עם זה?
 
ואיך הגיע החזו"א לסברותיו? הוא נולד עם זה?
קודם כל למד כל סוגיא לפי כל שיטות הראשונים בעיון עם הבנת יסודות המחלוקת. קיבל מאביו הרבה. והיה פיקח.
הב''י היה על החלק של ההשמה הפרקטית והוא היה הרב'ה שלו.
זה מאד אינדיבידואלי, מתי להתחיל ומה להתחיל צריך להתייעץ עם מישהו קרוב שמכיר.
 
ואיך הגיע החזו"א לסברותיו? הוא נולד עם זה?

כן, הוא נולד עם זה.
כלומר הוא היה אדם שחושב מטבעו, הוא היה שונא את השטחיות, את הסברא הוא פיתח כמובן לאט לאט, אבל זה היה אצלו בטבע, והוא היה עצמאי מלידה, אין לי ספק בכך.
 
כן, הוא נולד עם זה.
כלומר הוא היה אדם שחושב מטבעו, הוא היה שונא את השטחיות, את הסברא הוא פיתח כמובן לאט לאט, אבל זה היה אצלו בטבע, והוא היה עצמאי מלידה, אין לי ספק בכך.
ואולי מטבעו לא היה כזה, ועבד גם על זה?
 
ואולי מטבעו לא היה כזה, ועבד גם על זה?

א' לזה צריך ראייה, ספר חזו"א מוכיח על כותבו שאינו סטנדרטי.
ב' העדות שהיה עושה זאת כבר בישיבה, מלמדת שהיה עצמאי כבר מגיל צעיר.
ג' אדם שחי לא מכבר וכל אורחות חייו ידועים לפרטי פרטים, מעניין שפרט כזה מרכזי עדיין לא נודע.
ד' אנשים שלמדו בישיבה טוב"י, אנו רואים בד"כ איך נראות הסברות שלהם.
ה' ספר חזו"א ממש אינו מושתת על טוב"י, וגם יש בו הרבה סוגיות בקדשים וטהרות שאין עליהם טוב"י, נראה שהתחיל זאת מגיל צעיר ביותר.
 
נערך לאחרונה:
שג"כ סובר שיש דברים באול"צ שלא יצאו מתח"י, וכפי שכתב בתשו' שפירסם, ואולי אפי' בכמה תשובות.
שקר.
מקריאה שטחית כך עולה. תדקדק בדבריו ותראה שכתב שודאי שגוף התשובה נאמרה ממרן זצ"ל, וגם הנימוקים ממנו, ויש הקלטות על זה.
אלא שלפעמים הנימוקים מעט חסרים, וניתן לפרש את כוונת מרן מעט אחרת ממה שנכתב בספר.

אבל אותך זה לא ממש מענייין...
 
שג"כ סובר שיש דברים באול"צ שלא יצאו מתח"י, וכפי שכתב בתשו' שפירסם, ואולי אפי' בכמה תשובות.
שקר.
מקריאה שטחית כך עולה. תדקדק בדבריו ותראה שכתב שודאי שגוף התשובה נאמרה ממרן זצ"ל, וגם הנימוקים ממנו, ויש הקלטות על זה.
אלא שלפעמים הנימוקים מעט חסרים, וניתן לפרש את כוונת מרן מעט אחרת ממה שנכתב בספר.

אבל אותך זה לא ממש מענייין...
אולי תגידו לנו על איזה תשובה מדובר, ונוכל לראות בעצמנו [לא שאני חושב שיש איזה נפק"מ בכל זה]
 
שקר.
מקריאה שטחית כך עולה. תדקדק בדבריו ותראה שכתב שודאי שגוף התשובה נאמרה ממרן זצ"ל, וגם הנימוקים ממנו, ויש הקלטות על זה.
אלא שלפעמים הנימוקים מעט חסרים, וניתן לפרש את כוונת מרן מעט אחרת ממה שנכתב בספר.

אבל אותך זה לא ממש מענייין...
אתה יודע על איזו תשובה אני מדבר?
אשמח שתעלה!
 
ראשי תחתית