עי' קידושין מ.
אמר רבי אלעאי הזקן: אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו, ילך למקום שאין מכירין אותו, וילבש שחורים ויתכסה שחורים ויעשה כמו שלבו חפץ, ואל יחלל שם שמים בפרהסיא. איני? והתניא: כל שלא חס על כבוד קונו - ראוי לו שלא בא לעולם; מה היא, רבה אומר: זה המסתכל בקשת, רב יוסף אומר: זה העובר עבירה בסתר. לא קשיא: הא דמצי כייף ליצריה, והא דלא מצי כייף ליצריה.
וברש"י שם -
ילבש שחורים: שלא יראה עצמו בכבודו אולי ירך לבבו בכך וגם אם יחטא אין אדם נותן לב לפי שאינו חשוב בעיניהם לכן ילבש שחורים.
ולכאורה משמע ששייכת מציאות שאין יכול לכוף ליצרו.
אולם התוס' שם כתבו: ויעשה מה שלבו חפץ - פי' ר"ח ח"ו שהותר לו לעבור עבירה אלא כך אמר ר' אלעאי יגיעת דרכים והאכסנאות ולבישת שחורים משברים יצר הרע ומונעים אדם מן העבירה.
נתבאר דהא דאמרי' שלא מצי כייף היינו שע"י לבישת שחורים מצי כייף.
ואולי י"ל, דלעולם אין הקב"ה מביא ניסיון וכו', אולם פעמים שאין האדם מתגבר על יצרו אע"פ שיכול לעמוד בניסיון, וע"י שמתרגל בעבירה עלול לבוא למצב דלא מצי כייף ליצריה, וצ"ע.