לחצו כאן – תרומה לשמואל

הערות על ספר "אוצר השיער" בדין פאה

וכ"כ הג"ר בוגיד סעדון הנ"ל בספרו 'רבות בנות' (עמ' סח), וז"ל: אחרי לבישת החלוק מעטפים כל גופם עד הרגל בטלית (ובקיץ עושין אותו של פשתן דק ובחורף של צמר) וחוגרים אותו תחת זרועותיהם ויורד העיטוף עד סוף רגליהם ומשאירים חתיכה ממנו מצד שמאל לתת אותו על ראשם ויורד עד סוף ידיהם לצד ימין עד מקום החגור ומראהו צבעוני וקורין אותו "פוטה" וזה המלבוש לובשים אותו בבית, וכשיוצאין לחוץ עוטפים עליו עוד מלבוש אחר דוגמתו, אלא שהעליון הוא כלו לבן וקורין בערבי ספסארי. עכ"ל. וכ"כ בספרו מגיד חדשות חלק י (עמ' שפד), שהיו לובשות בבית 'פוטה', ובחוץ 'ספסארי'.
וכן מובא בספר אחרון הגאונים בטוניסיה (ח"ב עמ' 83): לנשות ג'רבא היה בגד הנקרא "פוטה", בבית פנימה התקשטו בפוטה צבעונית ויפה [א.ה. הוא הבגד שרואים בתמונות], אך בצאתן לרחוב התעטפו בצנעה ובפשטות ולבשו אך ורק פוטה "ספסארי" לבנה וחלקה ללא צבעים. עכ"ל.
וכ"כ הגאון רבי חיים ביתאן שליט"א רבה הראשי של טוניסיה, בספרו המאיר לחיים (חלק ט, בדברי הספד שבסוף הספר עמ' ט), וז"ל: הנשים הנשואות לא היו יוצאות מבית רק אם לבשו ספסארי [מין מלבוש המכסה את כל הגוף בצבע לבן] מעל ה"פוטה". עכ"ל.

כל זה אינו מעלה ואינו מוריד, כי ראינו בתמונות שגם עם הבגד הלבן העליון היו הצמות גלויות. והתירוץ ש"פתחו את הבגד לצורך התמונה" הוא הבל.

אגב עדויות, בכתב העת "מהות" (כ"ד), כותב אחד על מסעו לתוניס בשנת 95: "שבת בג'רבה היא חויה מוזרה ומיוחדת... האם, עקרת הבית, ישבה על הרצפה בצד ולא הצטרפה לשולחן הסעודה של הגברים: הבנים, החתן, הנכדים והאורחים. הרבנית לבושה בגדים מסורתיים, וצמתה יוצאת מתחת לכיסוי ראשה. האם זו צמה טבעית או פאה נכרית? הג'רבאים מתנגדים לפאה נכרית ודורשים כיסוי מוחלט של שיער האשה. כיצד מתיר הרב לרבנית לגלות את צמתה? לא נתברר לי".

המשמעות היא שגם אם תאמר שבחוץ כיסו את ראשן וגופן באיזה כיסוי שתרצה, עדיין בביתן היו הצמות גלויות לכל דיכפין, כל אורח מבקר ובני הבית שאינם רשאים לראות את שערה (כגון חתנים ונכדים).
 
הרי מדינא דגמ' וההלכה היהודית- אשה אינה מכסה את פניה והפוך במשנה מבואר ש- "רעולות", וכמו שמפרשים שם המפרשים שזה כנשי הערבים

תלוי, יש ויש. בגמ' שבת דף פ' מובא שהיו מקומות שכיסו את פניהן והותירו רק עין אחת. המקילות גילו שתי עיניים. כמו כן, המושג "רעולות" במשנה פירושו בנות ישראל שבארצות ערב (ראה במפרשים). אך גם בארצות ערב היו מנהגים שונים, גם בענין הרדיד וגם בענין כיסוי הפנים, כדמוכח מהרמב"ם.

כמו כן, בספר חן וכבוד הוכיח מהכתובים שבזמן אמותינו הרוב לא כיסו את פניהן.

להלכה נפסק שלא חובה אך כאמור תלוי במנהג, במקום שכך נהוג - זה חובה מדין דת יהודית.
 
וכן כתב הגאון רבי אברהם דניאל, רב שכונת רמות בירושלים (הובא בשו"ת דברות משה בובליל חלק ב' עמ' מ"א) על דברי הבן איש חי, והוסיף עדויות משלו:

"הכוונה פשוטה שאותן נשים היו מכסות ראשיהן במטפחת כדין, אלא שהיו מטלטלים מעט מצמות ראשיהן מחוץ למטפחת לאחור, וכמו שכתב בשו"ת מהר"ם אלשקר שכן מותר מן הדין ושכן נהגו בנות ישראל ואין פוצה פה, וכמו שראינו בעינינו בנשים זקנות מדור שעבר צנועות וחסודות שהיו עושות כן, והדבר נפוץ בזקנות מעדת הכורדים והבוכרים. ולזה כתב הבן איש חי שלצורך הטבילה יסתרו קליעות שערן מערב שבת וישלשלום בין הבגדים, וכדי שלא יהיה ניכר עליהן, יכינו פאה כאותן קליעות וזה יניחו במקום אותן צמות. אבל עיקר ראשיהן פשיטא שהוא מכוסה כדין במטפחת".

וכן כתב הרה"ג רבי מרדכי עבאדי בספרו נופת צופים (מסכת שבת עמ' ל"ח): "ומלבד כל זה, זהו דבר הלמד מעניינו שהנה זאת האשה שיצאה מבית הטבילה ואין שערותיה קלועות, מה לה להתבייש לצאת לרה"ר כך, דאם דרכה ללבוש פאה נכרית שלימה תלבש גם עתה פאה נכרית שלימה, ולא ידעו אם צמותיה קלועות או לא, ואם דרכה לכסות את כל ראשה במטפחת, תכסה גם עתה, ולא ידעו כלום. אלא בודאי מדובר שזאת מכסה את כל ראשה בכיסוי ותמיד צמותיה מגולות, ועתה צמותיה אינן קלועות ומתביישת לצאת כך לרחוב, ועל זה נתן הרב ז"ל עצה שצמותיה יהיו מפאה נכרית".
 
וכמו שראינו בעינינו בנשים זקנות מדור שעבר צנועות וחסודות שהיו עושות כן, והדבר נפוץ בזקנות מעדת הכורדים והבוכרים

בחיפוש קליל מצאתי שכן כתב יעקב יהושע בספרו "ילדות בירושלים הישנה" (עמ' 34): "נשים שעלו ארצה מהבלקן שמרו על לבושן עוד שנים רבות... משנישאו שמו על ראשיהן את ה"יאזמה" שמתחתה בצבצו קצותיהן של הצמות".

ודבריו זהים למה שכתב יצחק זאלקינד בספר זכרונותיו (נפטר בתש"א) כנער חב"די על מראה נשות ירושלים בשנת תרנ"א לערך, בזמנו של הבן איש חי: "את היאזמה (מטפחת הראש) היו לובשות הנשים הספרדיות הצעירות באופן שקצות קווצות צמותיהן היו גלויות, וכן שיער הרקות מעל למצח".

לסיכום, מלבד עשרות התמונות ישנן גם עדויות ברורות בספרים על המנהג בעיראק, תוניס, ג'רבה, כורדיסטן, בלקן, בוכרה, להוציא צמות מבעד למטפחת הראש, צמות שהיו גלויות גם עם הרדיד, וגם עם המעיל הלבן המכסה את הרדיד (היכן שהיה נהוג), שהנשים היו לובשות אותו כשהוא פתוח והצמות היו גלויות.

וגם במקומות שהיו נוהגות לצאת לשוק עטופות ברעלה מכף רגלן ועד קודקודן, הרי בביתן ובסביבת ביתן הצמות היו גלויות בפני כל עובר ושב, כפי שהעידו תיירים שונים שהצמות היו גלויות "לעין כל רואה", ולא הקפידו בחתנים, נכדים, אורחים זרים, וכל דיכפין שהזדמן לביתם, כמו כן היו מקפידות בזה דוקא ביציאה לשוק, אבל לא בכל יציאה קצרה מביתן או בעמידה בפתח ביתן.
 
הרב @משיב כהלכה אין שום איסור לגלות את השער בבית גם אם יש איש זר ובפשטות גם לא בבית של הצלם
האיסור הוא ברשות הרבים וזה הגיוני למדי שבבית הצלם הם יורידו את הכיסוי העליון
 
ההיתר לגלות בבית ובחצר הוא היכא "דלא שכיחי רבים" היינו אם לפעמים יכנס לחצרה אחד שיראה אותה באקראי, באופן זה לא עשתה איסור. וכן בפני בני ביתה הקרובים (בעלה ובניה).

אבל לכתחילה כאשר יש אדם זר בבית בוודאי שאין שום היתר לגלות הראש בפניו. קל וחומר כשהולכת לבית אחר של אדם זר (כגון חנות הפוטו).

אלא מאי, אותו כיסוי "איזאר" היה לתוספת צניעות בשוק ותו לא, ולא הקפידו עליו בפני כל אדם זר, או ביציאות קלות מהבית, בעמידה בפתח הבית וכיו"ב.
 
ההיתר לגלות בבית ובחצר הוא היכא "דלא שכיחי רבים" היינו אם לפעמים יכנס לחצרה אחד שיראה אותה באקראי, באופן זה לא עשתה איסור. וכן בפני בני ביתה הקרובים (בעלה ובניה).

אבל לכתחילה כאשר יש אדם זר בבית בוודאי שאין שום היתר לגלות הראש בפניו. קל וחומר כשהולכת לבית אחר של אדם זר (כגון חנות הפוטו).

אלא מאי, אותו כיסוי "איזאר" היה לתוספת צניעות בשוק ותו לא, ולא הקפידו עליו בפני כל אדם זר, או ביציאות קלות מהבית, בעמידה בפתח הבית וכיו"ב.
ואם ישבו שתיים בסעודת שבת אצלה מה הדין?
 
אני חוזר שוב: גם אם ישב אדם אחד בשולחן, חייבת לכסות את הראש. אין שום היתר לחשוף בפני אדם זר את מה שטעון כיסוי.

התירו רק אם באקראי יראה אותה אדם אחד שנכנס לחצר, וכמובן שכאשר רואה אותו צריכה ללכת ולכסות ראשה.
 
ראשי תחתית