כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,748
והמפתיע ביותר הוא כשמתבוננים במקורות בפנים רואים דכבר גדולי ירושלים אחרי ההלכות קטנות כותבים בפירוש שבמקום שאין בזה צורך יש בזה זלזול בספר תורה וכמו שהעלינו כאן.
והא לכם ספר פרי האדמה
הצג קובץ מצורף 3705
וכן מרן החיד"א שכתב כן ולא כתב "דווקא בבית כנסת צר וארוך"
תמשיך לעקם פשט דבריו של מרן החיד"אדברי החיד"א ברורים ופשוטים, הוא רק ציין שיש מנהג בירושלים כדי שכל האנשים והנשים יראו אותו.
וסמך על הקורא הנבון שמכלל הן אתה שומע לאו, דאם בלאו הכי רואים כל האנשים והנשים, אין צורך בזה.
וכי הוא כתב שכן ראוי לנהוג בכל מקום, גם כאשר כולם רואים מהתיבה?
זה לא "הוצאה שלא לצורך"אבל לחדש עוד הוצאה שלא לצורך ודאי שלא.
נכון שטעם זה מפורש בשו"ת הלקט, אבל סיום דבריו משמע בכל בית כנסת וכמש"כ לעיל.אבל הטעם הוא בבית כנסת גדול וכו' מפורש בדבריו.
אני חושב ש"אין צריך לחזק". (ובדרך כלל בית כנסת או שכולם מוציאים פתוח או שכולם מוציאים סגור)שבמקום שנהגו נהגו, וא''צ לבטל המנהג, אבל אין צריך לחזק המנהג במקומות אחרים. וד''ב.
מבואר שלולא טעם זה לא היו נוהגים כן. וכ''ה בכל הפוסקים על השתלשלות המנהג, וכל המקומות האחרים שלא הייתה סיבה זו, גם בבגדאד, גם במרוקו, גם בטוניס, גם בארצות אשכנז כולם, לא נהגו כן, חזינן שההנהגה שהייתה מסורה מדור לדור מאז ומעולם הייתה לא כן, אם לא מחמת סיבה מיוחדת.זה לא "הוצאה שלא לצורך"
זה בסך הכל להוציאו פתוח שאין מי שכתב שיש בזה בעיה.
נכון שטעם זה מפורש בשו"ת הלקט, אבל סיום דבריו משמע בכל בית כנסת וכמש"כ לעיל.
אם אין סיבה לענ''ד אין צריך. וזיל בתר טעמא. וכל שיקול דעת בהלכה הולך בעיקר על פי טעם הדברים וסברתם. וזה ברור.אני חושב ש"אין צריך לחזק". (ובדרך כלל בית כנסת או שכולם מוציאים פתוח או שכולם מוציאים סגור)
אבל אם מסופקים וחלק מוציאים פתוח וחלק לא, ורוצים לקבוע משהו אחיד למה שלא יוציאו פתוח?
מבואר שלולא טעם זה לא היו נוהגים כן.
אם "אין סיבה" למה מרן החיד"א צידד בעד המנהג הזה?אם אין סיבה לענ''ד אין צריך. וזיל בתר טעמא. וכל שיקול דעת בהלכה הולך בעיקר על פי טעם הדברים וסברתם. וזה ברור.
אם "אין סיבה" למה מרן החיד"א צידד בעד המנהג הזה?
גם מרן החיד''א מביא זאת בתור "יש נוהגים" ומבאר הטעם כמו הלק''ט שאם יש אנשים שלא יכולים להגיע ולראות בביהכ''נ גדולים יראוהו ובפרט אם יש בעזרה נשים וכו'.
הצג קובץ מצורף 3710
הצג קובץ מצורף 3711
גם הוא כותב הטעם כדי שיראו הכתב כמו שכתב ההלכות קטנות.
וההלכות קטנות עצמו לא אמר אלא בבית כנסת גדול.
אתב יכול רק ללמוד מדבריהם שיש ענין שכל הקהל יראו את הכתב כי זה נותן הארה בנפש כמו שכותב האר''י.
וגם הבא''ח מזרז על זה.
אבל כל זה דווקא במקום גדול מאד, או שיש עזרת נשים בצד,
הא ותו לא. אין לך בו אלא חידושו
אמת ליעקב כתב כהלכות קטנות בלי תוספת
הצג קובץ מצורף 3719
מבואר מקורו של החיד''א בהלק''ט שקדם לו בירושלים.
וגם הוא נקיט מילתא בטעמא כוותיה.
וד''ב.
תמשיך לעקם פשט דבריו של מרן החיד"א
גם מרן החיד''א מביא זאת בתור "יש נוהגים" ומבאר הטעם כמו הלק''ט שאם יש אנשים שלא יכולים להגיע ולראות בביהכ''נ גדולים יראוהו ובפרט אם יש בעזרה נשים וכו'.
וכי החיד"א דיבר רק בבתי כנסת "צרים וארוכים"!?תשובה עניינית וחכמה.
לדוד אמת הוא ספר קיצור הלכה, זה לא ברכי יוסף, אלא מעט המחזיק את המרובה, הוא הביא מנהג זה, וטעם הלק''ט ממש.וכי החיד"א דיבר רק בבתי כנסת "צרים וארוכים"!?
טוב, לא נראה לי יש לאיפה להתקדם מפה...לדוד אמת הוא ספר קיצור הלכה, זה לא ברכי יוסף, אלא מעט המחזיק את המרובה, הוא הביא מנהג זה, וטעם הלק''ט ממש.
כל חביריו כתבו שזה סיבת המנהג, וגם הוא כותב את אותו טעם. וכבר אמרו שמי שלומד הלכות ודימוי מילתא למילתא מירושלים לשאר מקומות מספרי קיצורי הלכות בלי לראות דברים במקורם ושרשם לא יגיע אל האמת. וגם כאן מש''כ החיד''א בקצר אמרים, ובלי כל החילוקים שיש, אלא המנהג וטעמו. אם תרצה להכנס לעומק להרחיב, מתי כן מתי לא, תבדוק את הדברים בשרשם והיקפם. ותגיע אל האמת.
לדוד אמת הוא ספר קיצור הלכה, זה לא ברכי יוסף, אלא מעט המחזיק את המרובה, הוא הביא מנהג זה, וטעם הלק''ט ממש.
אתה איש פלא ונשמתך פלא גדול, חידוש כמוך לא היה מעולם...חשבתי אולי לבאר שבדורות עברו לא נהגו לצאת עם ס"ת פתוח, כי היו נוהגים להחזיק את ספר התורה ביד ימין בלבד!
כמבואר במסכת סופרים (פ"ג ה"י) וברמ"א סי' קלד בשם מהרי"ל.
וא"כ אין מציאות להחזיק ס"ת פתוח עם יד אחת...
ורק בזמנינו שבלאו הכי מוציאים ס"ת בשתי הידיים למה שלא יוציאו אותו פתוח...