משנה אחרונה
חבר פעיל
- הצטרף
- 17/12/24
- הודעות
- 126
למה להקציןנלחמים על הולכת ספר תורה פתוח (מנהג משובש שהגיע מאיזה בית כנסת שהיה צר וארוך, ו
עי' ישכיל עבדי ועוד שיש לזה טעמים ע"פ סוד
למה להקציןנלחמים על הולכת ספר תורה פתוח (מנהג משובש שהגיע מאיזה בית כנסת שהיה צר וארוך, ו
וכ''ה בבן איש חי שנה שניה פר' חיי שרהלמה להקצין
עי' ישכיל עבדי ועוד שיש לזה טעמים ע"פ סוד
כנראה שלפי @משיב כהלכה כל מנהג שלא נהגו במרוקו זה מנהג בורים ...אפשרות לאשכול נפרד
במחילה מהרבנים ומהמעייניםוכ''ה בבן איש חי שנה שניה פר' חיי שרה
יש''כ על זה היה לי חידוש.עיין מה שכתב כאן ובהמשך הדיון.
נכוןבכלל במרוקו נהגו הרבה ללכת עם מעיל ולא תיבה לא?
שאז לא שייך כלל להוליך אותו פתוח.
אכן טעינואבל בבא"ח מבואר להדיא "שבהליכה לתיבה היו מוליכים סגור" [כהאר"י]
דהרי כתב, דתחילה היו פותחין אותו בהיכל, ושם לא היו כל הקהל רואים [משום שכשפותחין בהיכל זה רחוק מעיני שאר המתפללים שמאחור].
ואח"כ מוליכים את הס"ת לתיבה "ושם היו פותחין אותו בשביל כל הקהל"
והיינו- דבהליכתו לתיבה הוא היה סגור, וכיון שלא כל הקהל ראה את הספר פתוח כשהיה בהיכל, היו שוב פותחין אותו בתיבה ומראין לשאר הקהל [שזה בעצם ההגבהה שעושים בתיבה].
וא"כ להדיא- דהיה שתי פתיחות לספר, א'- בשעה שפותח את ההיכל ושם היו רואים רק הקרובים לשם, ב'- בשעת ההגבהה שהגיע הספר לתיבה.
אך בהליכתו- מאן דכר שמיה, דבכלל היה סגור בהליכתו, וכהאר"י.
אתה מתכוון מן הסתם לס"ת עם מעיל, אכן כך. וכך נהגו גם בתורכיה והבלקן. ובא"י ובבל פרס ותימן - נהגו בס"ת בקופסא.בכלל במרוקו נהגו הרבה ללכת עם מעיל ולא תיבה לא?
אינו הקצנה.למה להקצין
עי' ישכיל עבדי ועוד שיש לזה טעמים ע"פ סוד
הישכיל עבדי (שלא ראיתיו עדיין) ראוי שידונו בו בכובד ראש יותר.באים האחרונים המאוחרים וכותבים שיש טעם 'בסוד' לזה. סוד זה מבטן מי יצא? אם מתקן המנהג לא חשבו - מי הכניס סוד זה למנהגו?
אם האר"י והרמ"ק לא אמרוהו ולא נהגו כן - מי יעמוד בסוד ה'?
הנקודה היא אחרת.הישכיל עבדי (שלא ראיתיו עדיין) ראוי שידונו בו בכובד ראש יותר.
וכ''ה בבן איש חי שנה שניה פר' (חיי שרה) [תולדות] כצ"ל.
ייש"כ ואמנם כתב כן אבל חשוב לציין שאין בדבריו שלילה למנהג להוליך אותו פתוח (אלא אדרבה יוצא מדבריו צד קיום למנהג הנ"ל כדלהלן) שדווקא בחזרה כתב בפירוש שמוליכין סגור מהטעם שבסיום הקריאה אז יצא האור שבתוכו לחוץ. משמע מזה שעד "אחר הקריאה" יש עניין לפתוח מצד גילוי האור וזה שייך גם בעת ההולכה הראשונה.במחילה מהרבנים ומהמעיינים
אבל בבא"ח מבואר להדיא "שבהליכה לתיבה היו מוליכים סגור" [כהאר"י]
דהרי כתב, דתחילה היו פותחין אותו בהיכל, ושם לא היו כל הקהל רואים [משום שכשפותחין בהיכל זה רחוק מעיני שאר המתפללים שמאחור].
ואח"כ מוליכים את הס"ת לתיבה "ושם היו פותחין אותו בשביל כל הקהל"
והיינו- דבהליכתו לתיבה הוא היה סגור, וכיון שלא כל הקהל ראה את הספר פתוח כשהיה בהיכל, היו שוב פותחין אותו בתיבה ומראין לשאר הקהל [שזה בעצם ההגבהה שעושים בתיבה].
וא"כ להדיא- דהיה שתי פתיחות לספר, א'- בשעה שפותח את ההיכל ושם היו רואים רק הקרובים לשם, ב'- בשעת ההגבהה שהגיע הספר לתיבה.
אך בהליכתו- מאן דכר שמיה, דבכלל היה סגור בהליכתו, וכהאר"י.
תראה בלימוד הסוד יש שני חלקים, לחדש יסודות, וזה באמת רק רמ''ק ואר''י וכיו''ב יכולים לעשות.גם אם הוא יכתוב ב' עמודים ויסביר למה יש בזה טעם בסוד - אין לזה כ"כ משמעות כי זו סברא בעלמא, שהאר"י ושאר המקובלים לא סברו אותה.
אמנם יש בתי כנסת שבהם ההגדרה היא "ג'יהאד" ממש, מעולם לא ראיתי כהנה לרוע, "רבנים" חוזרים בתשובה שבבחרותם היו חילוניים גמורים, גילו את האור ומעתה אין להם בעולמם אלא הרב עובדיה, והם עושים כל טצדקי למחוק את מורשת אבותם, הן בהלכה הן בשירה. בבחינת "שנה ופירש" ממש.
תמצא אותם נלחמים על הנחת תפילין בשחרית תשעה באב נגד מרן (ממש החזרת עטרה ליושנה...), נלחמים על הולכת ספר תורה פתוח (מנהגמשובששהגיע מאיזה בית כנסת שהיה צר וארוך, וכמש"כ בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' רנ"ה: "נוהגים פה עה"ק ירושלים תוב"ב שמקיפים בס"ת פתוח בכל שטח בהכ"נ להראות את העם כתב ס"ת מפני שבית הכנסת הגדול הוא ארוך וצר וכו' ולא די במה שיגביהו ס"ת בתיבה"), קובעים בתקנון בית הכנסת שהקריאה תהיה ירושלמית בלבד (צ"ל מזרחית), ולא (כמנהג אבותיו)מרוקאיתחלילה וחס.
וכאשר אדם מנותק משרשיו, הרי הוא כמוץ אשר תדפנו רוח, אין לו עבר ואין לו עתיד.
אבל לא לקחת מנהג פשטי שאין לו שום יסוד בקבלה, וגם מי שתיקן אותו לא ידע ולא חשב על הקבלה כלל, ולתת לו טעם בקבלה. זהו דבר מוזר.אך לקחת את יסודותיהם ולבארם ע''פ דבריהם עצמם שזה מה שעושה הישכי''ע יכולים כל המקובלים.
אני שומע.אבל לא לקחת מנהג פשטי שאין לו שום יסוד בקבלה, וגם מי שתיקן אותו לא ידע ולא חשב על הקבלה כלל, ולתת לו טעם בקבלה. זהו דבר מוזר.