הולכת ספר תורה פתוח או סגור | דיון

אל תהיה בטוח...
לענ"ד אם מרן הגר"ע זצ"ל היה אומר שלפי הקבלה אין הכרח ואין מקור ברור באר"י ז"ל, ולפי הפשט יש בזה בעיה של ברכה לבטלה, ועכ"פ יש להמשיך מנהג הספרדים וכדעת מרן... היית מוצא מספר מועט של ישיבות מקובלים שנוהגות כן
ברור

ולא זו בלבד- אף אם הרב עובדיה היה פוסק בכל דבר כהשו"ע נגד האר"י [עיין לעיל חלק מהדוגמאות שהבאתי] היו היום עושים כהר' עובדיה

אלא שאני התכוונתי בכללות הספרדים מה שהיה בעבר [עד הרב עובדיה], תמיד דברי האר"י והרש"ש היה נר לרגלם גם נגד השו"ע

זה שהיום טישטשו את הציבור זה ידוע, אך מי שבודק במקורות וידע את עברו, לא נופל בזה
 
אבל כתב אותו טעם. בדיוק. והוא כתב קיצור הלכה בקצרה.
וחברו מבאר כן באופן ברור.
ולמה לאפושי פלוגתא בלא טעם.
לא ראיתי שכתב טעם. סיפר סיפור דברים, וכתב שכך הוא מנהג ירושלים, ולא מסתבר שכל בתי כנסת שבירושלים בזמנו היו צרים וארוכים.
 
מנהג הספרדים?
מנהג חלק מהספרדים בירושלים.
וואיי.
נראה לי שיש הרבה שמרגישים גרים גרורים.
כאילו אין להם בית אב
הם לא אשכנזים ולא ספרדים.
אבל הם כמעט כל הספרדים...

גם בספרי הראש"ל הרב יצחק, פעמים רבות מוצאים "מנהג הספרדים" שאינו אלא להיפך.
 
ברור

ולא זו בלבד- אף אם הרב עובדיה היה פוסק בכל דבר כהשו"ע נגד האר"י [עיין לעיל חלק מהדוגמאות שהבאתי] היו היום עושים כהר' עובדיה

אלא שאני התכוונתי בכללות הספרדים מה שהיה בעבר [עד הרב עובדיה], תמיד דברי האר"י והרש"ש היה נר לרגלם גם נגד השו"ע

זה שהיום טישטשו את הציבור זה ידוע, אך מי שבודק במקורות וידע את עברו, לא נופל בזה
גם זה לא ברור לענ"ד וזה תלוי בגישות. מרן החיד"א וביותר מרן הבא"ח אכן מעדיפים את דברי הקבלה.
אבל אם תעיין בספרים אחרים, כולל בספר שלמי צבור, נראה שרק קומץ מקובלים נהגו כאר"י ז"ל, ע"ש שמונה כמה וכמה דברים שהחכמים נוהגים דלא כמרן ומבהיר שלא נאמרו אלא למצניעיהם ובוודאי שאין למחות במי שנוהג כעיקר
 
גם מרן החיד''א מביא זאת בתור "יש נוהגים" ומבאר הטעם כמו הלק''ט שאם יש אנשים שלא יכולים להגיע ולראות בביהכ''נ גדולים יראוהו ובפרט אם יש בעזרה נשים וכו'.
הצג קובץ מצורף 3710
@ידידיה לשון החיד"א "לזכות לכל האנשים ונשים שיראו אותו" זה לא טעם?
והאם כל בתי כנסת וכו'. חבירו הרב אלגזי כותב שכך היה בית כנסת הגדול שבירושלים.
ירושלים של אז זה לא ירושלים של היום.
אפילו מאה שערים היא שכונה חדשה...
 
@ידידיה לשון החיד"א "לזכות לכל האנשים ונשים שיראו אותו" זה לא טעם?
צודק! טעיתי.
והאם כל בתי כנסת וכו'. חבירו הרב אלגזי כותב שכך היה בית כנסת הגדול שבירושלים.
ירושלים של אז זה לא ירושלים של היום.
אפילו מאה שערים היא שכונה חדשה...
אני יודע.
כמה אלפי יהודים בעיר העתיקה זה סביר בהחלט
 
ראה שרק קומץ מקובלים נהגו כאר"י ז"ל,
אני לא יודע מה זה קומץ

אני יודע שכל הספרדים מברכים "הנותן ליעף כח" כהאר"י
אני יודע שכל הספרדים מברכים ברכות השחר גם אם לא התחייב בהם כהאר"י
אני יודע שכל הספרדים מניחים תפילין של יד ולאחמ"כ של ראש כהאר"י
אני יודע שכל הספרדים שמים את הציצית תחת בגדיהם כהאר"י [היינו את הבגד לא הפתילים שבזה יש מח' בדעת האר"י]
אני יודע שכל הספרדים בקרבנות לא מוסיפים בשבת בפרשת התמיד את פסוקי מוסף כהאר"י

ואני יכול להמשיך עד אור הבוקר...............

או דשמא כל הספרדים בעיניך הם "קומץ"
 
בית כנסת הגדול הוא לא בית כנסת היחידי
אבל כך כותב הרב אלגזי. הוא כותב בהרחבה.
למה לעשות את החיד''א בר פלוגתיה?
הם היו באותה תקופה, באותו הזמן.
הבית כנסת הזה היה ענק לפי תיאור הלק''ט והרב אלגזי
ומכיון שלא היה שייך שיתקבצו ויראו כולם הסתובבו
זה מפורש בדבריהם.
הלק''ט קדם לשניהם
וכותב שמשם החל המנהג.
 
כמה אלפי יהודים בעיר העתיקה זה סביר בהחלט
רק הרובע היהודי. כלל כל התושבים כולל כולם היו כמה אלפים.
רובם ערבים.
ראה כאן:
במהלך רוב שלטון האימפריה העות'מאנית על אזור ירושלים, מספר התושבים בעיר לא השתנה - בין 8,000 ל-10,000 נפש (בדומה לעכו ולעזה).
כאן מדובר על כלל התושבים.
כשהיהודים אולי רבע.
במחצית הראשונה של המאה ה-19 שטח העיר בתוך החומות היה 850 דונם. העיר נחלקה לארבעה רבעים: מוסלמי, יהודי, נוצרי וארמני.
 
נראה לי ליישב דברי הראשון לציון.
שהוא הכיר את המנהג הזה וכנראה כך הוא נהג מילדותו. ולכן הוא הביא את המקורות שמזכירים את המנהג הזה.
ותו לא מידי.
 
נראה לי ליישב דברי הראשון לציון.
כבודו של הגר''ד יוסף
המאיר עיני ישראל בהיקפו וסדרו הנפלא
ומאיר עיני ישראל במידותיו הטובות והמעולות.
חשוב
ותודה על היישוב
ודאי שגדל על מנהג זה ולכן הזכירו.
והביא את מי שהביאו.
 
ראשי תחתית