כללי הפסיקה של הגר"ע יוסף זצ"ל

מבלי להכנס לתוכן של הדברים

האם ישנו מאן דהו שיכול להצביע על איזה מחבר ב- 300 שנה האחרונות, שחילק את קבלת הוראות מרן, בין קולא לחומרא?

אין בנמצא- אלא מאי זה החלטה שרירותית גרידא, בלי מקור.

והפוך- כל מי שכתב שקיבלנו הורואת מרן מכח ספק, לא תלה זאת בקולא או חומרא, אלא אמר זאת בכללא, שכיון שקיבלנו את הורואת מרן לא מכח ודאי, לכן עושים ס"ס נגד מרן.

וזה- שהיום מישהו המציא שזה תלוי בין קולא לחומרא, אין בעיה- אבל שנדע שזה כלל שהוא בדה מליבו [עם השנים], בלי מקורות ובלי קבלות, אלא סתם כך כי בא לי להחליט כלל, ובגדר מה שיוצא אני מרוצה.

אבל אנו- שמסתכלים בכל הפוסקים לדורותיהם, "אנו רואים כלל ברור", שאף שמרן היקל, החמירו על מרן כי הקבלת הוראות מרן לא נתקבלו על דרך ודאי
וכדברי החיד"א בשו"ת חיים שאל- שאע"פ שקיבלנו הוראות מרן, מ"מ בדיני איסור והיתר ובדיני ערווה אזלינן לחומרא כהרמ"א.

וכן כל הפוסקים במשך 400 שנה, מי שיעקוב יראה, כסדר, שנטו מהשו"ע בהרבה דברים "לחומרא".

והיום- מישהו המציא מה שנוח לו, ואין בעיה, רק שנדע שזה המצאה של הדור האחרון, בלא שום ביסוס, וללא שום מקור, ונגד כל המסורת שהייתה בפוסקי הספרדים לדורותיהם
שאלה טובה ודורשת אשכול בפנ"ע, אבל אינו מענין האשכול, הנידון כאן האם מרן הגרע"י סותר את כלליו עצמו, או לא.
ובזה עדיין לא מצאנו סתירות.
 
ובזה עדיין לא מצאנו סתירות.
ברור שמצאנו סתירות וכמו שציינו לעיל

אלא מאי באים החכמים בעיניהם ומיישבים שכל מה שאמר במקו"א זה לקולא, ובמקום שני זה לחומרא.

ע"ז אמרתי- שזה כלל מצוץ מעצמו בלא מקור ובלא אחיזה
ולא רק זה אלא איפכא, כי בפוסקים לדורותיהם מצינו שגם שהשו"ע היקל, אעפ"כ החמירו עליו

דעל כרחינו- דהיישוב אינו אמיתי ואינו נכון, וחזרה הסתירה למקומה וכנה
 
שאלה טובה ודורשת אשכול בפנ"ע, אבל אינו מענין האשכול, הנידון כאן האם מרן הגרע"י סותר את כליו עצמו, או לא.
ובזה עדיין לא מצאנו סתירות.

עד עכשיו לא ענית לי על השאלה,
ענה לי ב"כן" ו"לא".
מה שכתוב ביבי"א ח"ט משמע ממנו אפי' ברמז שיש חילוק בין קולא לחומרא ? - כן או לא.
 
ברור שמצאנו סתירות וכמו שציינו לעיל

אלא מאי באים החכמים בעיניהם ומיישבים שכל מה שאמר במקו"א זה לקולא, ובמקום שני זה לחומרא.

ע"ז אמרתי- שזה כלל מצוץ מעצמו בלא מקור ובלא אחיזה
ולא רק זה אלא איפכא, כי בפוסקים לדורותיהם מצינו שגם שהשו"ע היקל, אעפ"כ החמירו עליו

דעל כרחינו- דהיישוב אינו אמיתי ואינו נכון, וחזרה הסתירה למקומה וכנה
מה סתירה?
כשמרן הגרע"י עצמו כותב לך שלקולא זה ודאי ולחומרא זה ספק, וזה מסתדר עם כל המקומות שכתב.
איזו סתירה יש בזה?

לגבי המקור, אכן צריך לעיין בזה. אבל סתירה אינה.
 
מה סתירה?
כשמרן הגרע"י עצמו כותב לך שלקולא זה ודאי ולחומרא זה ספק, וזה מסתדר עם כל המקומות שכתב.
איזו סתירה יש בזה?

לגבי המקר, אכן צריך לעיין בזה. אבל סתירה אינה.

הסתירה היא שבח"ט לא משמע כך,
נכון או לא ?
 
עד עכשיו לא ענית לי על השאלה,
ענה לי ב"כן" ו"לא".
מה שכתוב ביבי"א ח"ט משמע ממנו אפי' ברמז שיש חילוק בין קולא לחומרא ? - כן או לא.
לא.
אבל אינו צריך לבאר, כי הנידון לחומרא.
ואיך זה נהיה סתירה? כי לא ביאר?
נראה שמעולם לא פתחת ספר, כל דברי רבותינו מלאים מזה, קושיא, ואז חילוק שכאן מדובר כך וכאן מדובר אחרת, וכי יש רמז לכך שכאן מדובר אחרת? אם היה רמז לא היה בכלל קושיא.
 
טוב, אז אולי אני ואתה מדברים על שני דברים שונים.
בוא תגיד לי מה אתה בעצם רוצה ?
פיצלו את האשכול וברח לי ההקשר.
אתה התחלת את הדיון הזה ואם כל מה שהתכוונת לומר זה שהכללים של הרב זצ"ל אינם ברורים בהרבה יותר מפוסקים אחרים - אני איתך, ולאו דוקא מהדוגמא שנדונה. יש את קבלת הוראות האר"י ז"ל בענייני תפילה שלא ברורה, וסב"ל בברכות נגד מרן, ועוד.
אני התייחסתי למשתמע מחלק מהכותבים שהרב "סידר" את הכללים לפי הצורך, חלילה, או שסתם לא ידע מה הוא רוצה מעצמו. ולזה התשובה היא שהכל לפי הענין.
 
פיצלו את האשכול וברח לי ההקשר.
אתה התחלת את הדיון הזה ואם כל מה שהתכוונת לומר זה שהכללים של הרב זצ"ל אינם ברורים בהרבה יותר מפוסקים אחרים - אני איתך, ולאו דוקא מהדוגמא שנדונה. יש את קבלת הוראות האר"י ז"ל בענייני תפילה שלא ברורה, וסב"ל בברכות נגד מרן, ועוד.
אני התייחסתי למשתמע מחלק מהכותבים שהרב "סידר" את הכללים לפי הצורך, חלילה, או שסתם לא ידע מה הוא רוצה מעצמו. ולזה התשובה היא שהכל לפי הענין.

חלילה,
אבל בהחלט עשו גם עשו זה הבאים אחריו.
 
וכשהראו לך שכתב זאת בעצמו נשתתקת.
לפני שאני פורש,
לא הראו לי דבר, רק הראו לי שכתב בדיוק אחרת (ביבי"א ח"ט).
ומאז ממש לא השתתקתי, רק עכשיו שאני רואה שבאמת זה איבוד הזמן, אז כנראה שאשתוק.
סליחה שלא התפאקתי ועניתי.
 
כשמרן הגרע"י עצו כותב לך שלקולא זה ודאי ולחומרא זה ספק,
איפה הוא כתב את זה

הוא כתב בכל המקומות "בסתמא"
בלי פירושים ובלי ביאורים, ובלי כוונות סמויות

כתב ברחל בתך הקטנה בשני מקומות [שציינתי לעיל] שקבלת הוראות מרן היא בגדר ספק, זהו, בלי כוונות ובלי תנאים

זה שעכשיו המצאתם כלל חדש כדי שלא יהיה סתירה, זכותכם

אבל הסתירה קיימת ונמצאת, ולא נעלמה לאף מקום
 
לא, הדברים פשוטים, תאמץ מעט את השכל, ותבין.
יש נידון א' והוא האם מרן עצמ כשפסק פסק מכח ודאי או מכח ספק. ונידון שני אחרי שפסק האם אנחנו מקבלים את הכרעתו מודאי או מספק.
מש"כ מרן הגרע"י הוא לגבי הכרעתו, שלקולא פסק מודאי, כי אחרת לא היה מיקל, ולחומרא מספק.
מובן?
אני שומע, אבל לא כ"כ מבין.
לא מכיר כזה יצור מרא דאתרא שהכרעתו לחומרא היא ספק, ולכן אני יכול להיות יותר חכם ממנו ולהקל כנגדו.
אם הוא מרא דאתרא ואני מחויב לציית לדבריו, בין אם הכריע לחומרא בין אם הכריע לקולא, בגלל שקיבלתי אותו עלי בודאי, הכרעתו מחייבת אותי. לא כך?!
 
אני שומע, אבל לא כ"כ מבין.
לא מכיר כזה יצור מרא דאתרא שהכרעתו לחומרא היא ספק, ולכן אני יכול להיות יותר חכם ממנו ולהקל כנגדו.
אם הוא מרא דאתרא ואני מחויב לציית לדבריו, בין אם הכריע לחומרא בין אם הכריע לקולא, בגלל שקיבלתי אותו עלי בודאי, הכרעתו מחייבת אותי. לא כך?!
וודאי שההכרעה מחייבת בין לקולא בין לחומרא.
אבל שכתב "להחמיר" אפשר לעשות נגד זה ס"ס כיון שלא פסק כן "בתורת וודאי".
 
מרן הגרע"י זצוק"ל כתב להדיא כלל זה כמו ששלחתי.
ועל זה כבר השבתי
שמשך מאות שנים רואים בכל הפוסקים לדורותיהם, שנטו מהשו"ע אף לחומרא, וחששו לשיטות האוסרות אף נגד מרן

כך שזה כלל שהומצא [לא משנה ע"י מי] ואין לו שום אחיזה ושום מקור לכל משך השתלשלות הפסיקה לדורותיה
 
ועל זה כבר השבתי
שמשך מאות שנים רואים בכל הפוסקים לדורותיהם, שנטו מהשו"ע אף לחומרא, וחששו לשיטות האוסרות אף נגד מרן

כך שזה כלל שהומצא [לא משנה ע"י מי] ואין לו שום אחיזה ושום מקור לכל משך השתלשלות הפסיקה לדורותיה
גם ביבי"א לא נמצא,
רק אחרי פטירתו נמצא על שמו - ולאו מר בר רב אשי חתים עליה.
 
ועל זה כבר השבתי
שמשך מאות שנים רואים בכל הפוסקים לדורותיהם, שנטו מהשו"ע אף לחומרא, וחששו לשיטות האוסרות אף נגד מרן

כך שזה כלל שהומצא [לא משנה ע"י מי] ואין לו שום אחיזה ושום מקור לכל משך השתלשלות הפסיקה לדורותיה
אתה רוצה לומר שמרן הגרע"י זצוק"ל "המציא כלל זה"...
בסדר, אם זה יעשה לך טוב...

- פה הנידון הוא איפה יש "סתירה" בכללים ההלכתיים של מרן זצוק"ל.
 
ראשי תחתית