כיסוי ראש אחר חדר יחוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אני חייב לך משהו?
אם מעניין אותך תחפש בבית המדרש ליד ביתך.
חיפשתי בכל מקום...
ואני יודע שיש ספר "תפארת ציון" ובו הספדים על גדולי ישראל ועל האור לציון (ולא מוזכר שם חדר יחוד)
אבל חלק ב' (ג' ד' ה' ו') עד כמה שידוע לא יצא עד כה ולא נראה שהולך לצאת.
 
ואני יודע שיש ספר "תפארת ציון" ובו הספדים על גדולי ישראל ועל האור לציון
אמנם כעת הסתכל בפורום מורשת מרן, אבל לידיעתך שתפארת ציון הוא ספר הספדים על הגרב"צ בלבד ולא על עוד גדולי ישראל.
(טעית עם מה שכתבו שם שרצו לעשות כן להגרע"י).
אבל חלק ב' (ג' ד' ה' ו') עד כמה שידוע לא יצא עד כה ולא נראה שהולך לצאת.
מאיפה ידוע?
כי לא הובא בפורום חסידי הרה"ר לשעבר?
 
אמנם כעת הסתכל בפורום מורשת מרן, אבל לידיעתך שתפארת ציון הוא ספר הספדים על הגרב"צ בלבד ולא על עוד גדולי ישראל.
כנראה שאפי' את הספר הזה אתה לא מכיר (ועוד ממציא שיש חלק ו)
בתחילת הספר הובא "קונטרס אור לציון" ובו הספדים שנשא חכם בן ציון זצוק"ל על גדולי ישראל.

1749029753385.png
 
מאיפה ידוע?
כי לא הובא בפורום חסידי הרה"ר לשעבר?
אחרי בדיקה קצרה אצל בעלי חנויות ספרים ואנשים שבקיאים בכך. וכולם אמרו לי שאין דבר כזה.
אם אם אתה "מחדש" לנו שזה יצא, ועוד אומר ששם הביאו על החדר יחוד תביא ראיה.
 
בלת"ק
מרן הרב יצחק שליט"א נגד חדר ייחוד בכלל.
וכמובן כל זה מנהג הספרדים מדורי דורות עד אביו מרן רבינו זיע"א.
כך שכל הנידון הזה מיותר.
זו רק סיבה נוספת למה לא לעשות חדר ייחוד.
 
בלת"ק
מרן הרב יצחק שליט"א נגד חדר ייחוד בכלל.
וכמובן כל זה מנהג הספרדים מדורי דורות עד אביו מרן רבינו זיע"א.
כך שכל הנידון הזה מיותר.
זו רק סיבה נוספת למה לא לעשות חדר ייחוד.
כדאי לכת"ר לעבור על כל ההודעות הקודמות...
לא כולם פה חסידים של מרן זצוק"ל
 
ההגיון הבריא שבכלל רוב ככל הפוסקים גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים הורו שלספרדים אין לעשות "חדר יחוד".

הצג קובץ מצורף 5631הצג קובץ מצורף 5632הצג קובץ מצורף 5633

הצג קובץ מצורף 5634הצג קובץ מצורף 5635
הגיון??? בריא???
דעת מרן שצריך להביאה לביתו,
וכבר מחו ליה אמוחא לכותב תשובה זו שכ' אותה ברגש גדול וכו'. ודעת מרן ברורה שצריך חדר יחוד
וכאשר ביאר לנכון הגאון הגדול רבי יהודה ברכה שליט"א בשו"ת ברכת יהודה ח"ה סי' ז', ושכן דעת מרן וגדולי ספרד
 
המעיין בויכוח בתחומין לא-לג בין הרב יצחק יוסף, הרב שלמה לוי והרב אליהו בחבוט, יראה שיש דוחק בשיטתו של הרב עובדיה ומחמתו היה דווקא מקום לשנות את המנהג ולערוך חדר ייחוד לספרדים, והסיבות המרכזיות בגללם עמד על כך הרב עובדיה ברוב תוקף הן חיצוניות לסוגיה עצמה - מחמת שחדר ייחוד אצל ספרדים הוא מנהג שהתחיל מתוך רצון 'להשתכנז', ולא מתוך רצון להחמיר וכו'. לכן בויכוח שם הרב שלמה לוי מביט אל הענין יותר ברוגע, כי בחברה בה הוא חי אין כמעט מאבק כזה.
לפעמים בגלל מאבקים, פסיקה מסויימת נעשית כעין 'עשרת הדברות' ואסור להקל בה או להחמיר בה בשום פנים ואופן.
אציין שזה ציטוט מדברים שכתבתי בפורום אוצר החכמה ובפורום לתורה.
וגם הציון לתפארת ציון חלק ו, הוא מדבריי בפורום שם. החוברת בהחלט קיימת וכמדומני ששמרתי עותק במחשב שלי
 
הגיון??? בריא???
דעת מרן שצריך להביאה לביתו,
אהבתי... כאילו אנחנו חולקים ע"ז.
וכבר מחו ליה אמוחא לכותב תשובה זו שכ' אותה ברגש גדול וכו'. ודעת מרן ברורה שצריך חדר יחוד
אדרבה עד הודעות אלה במקום לכתוב גמגומי דברים לא כתבתם פה שום טענות מבוססות ומניחות את הדעת. (ורק הרב @אלישמע עד כה דיבר איתי לגופו של ענין לנושא הכיסוי ראש, כל השאר סתם מחרחרים ומגמגמים דברים)
ושכן דעת מרן וגדולי ספרד
מצחיק שאתה כותב "גדולי ספרד" בעוד שנתברר לעיל מה דעת מרן הגרע"י זצוק"ל, דעת האור לציון זצוק"ל, דעת הרב מאזוז זצוק"ל, דעת הרב צדקה זצוק"ל, ועוד רבים מגדולי הדור הספרדים.
וגם הציון לתפארת ציון חלק ו, הוא מדבריי בפורום שם. החוברת בהחלט קיימת וכמדומני ששמרתי עותק במחשב שלי
נשמח עם כת"ר יעלה לכאן צילום או משהו מהספר. (ואם כת"ר יוכל להוסיף מידע על החוברות הקודמות אם יצאו ב"ספר" או בעותקים בודדים כי עשיתי חיפוש ולא מצאתי את זה היכן שהוא)
- ואשמח לדעת אם מציינים שם מקור לכך או לא.
 
(ורק הרב @אלישמע עד כה דיבר איתי לגופו של ענין לנושא הכיסוי ראש, כל השאר סתם מחרחרים ומגמגמים דברים)

כתבתי לך תשובה ארוכה לגופו של ענין, לא מצאת מה להגיב על זה ואז ניסית לדחות בקש שלא מצאנו שום פוסק שהקל בזה, וכשהראיתי לך שגם כתבו בזה וגם נהגו בזה משנים קדמוניות, עברת לחרחר ולגמגם דברים אחרים.

וכאשר הערתי לך שאצלכם יש קולא הרבה יותר גדולה ללא מקור, התחמקת בטענה שזה לא הנושא, אבל ללעוס את הנדון הלעוס של חדר יחוד שהוא לא הנושא, לזה היה לך הרבה זמן מיותר.
 
כתבתי לך תשובה ארוכה לגופו של ענין, לא מצאת מה להגיב על זה ואז ניסית לדחות בקש שלא מצאנו שום פוסק שהקל בזה, וכשהראיתי לך שגם כתבו בזה וגם נהגו בזה משנים קדמוניות, עברת לחרחר ולגמגם דברים אחרים.

וכאשר הערתי לך שאצלכם יש קולא הרבה יותר גדולה ללא מקור, התחמקת בטענה שזה לא הנושא, אבל ללעוס את הנדון הלעוס של חדר יחוד שהוא לא הנושא, לזה היה לך הרבה זמן מיותר.
מחילה מכת"ר.
אבל לא כיוונתי שכבודו הוא מאותם ה"מחרחרים ומגמגמים" בדבר.
כוונתי שרק לנושא שאותו התחלתי לעניין הכיסוי ראש עם הרב @אלישמע ועם כת"ר, היה בו טענות לכאן ולכאן, אבל אחרי זה שהנושא התפתח לשאר הבעיות בחדר יחוד הגיעו האלה שלא פתחו אפי' את הנושא ורק מעלים דברים משונים.

- לגופו של עניין.
נכון שיש כמה פוסקים שסוברים שכיסוי ראש הוא מדרבנן, אבל כמו שכתבת רוב הפוסקים לא סוברים כך ועל צבאם מרן השו"ע, וכך אנחנו נוקטים להלכה. (אולי אפשר לצרף זאת בתור "סניף" להיתר כמו שכמדומני מרן זצוק"ל גם הביא היכן שהוא)
- ואם אנחנו באים להקל לצאת בפרוע ראש אחרי החדר יחוד זה גובל בספק איסור דאורייתא לשו"ע. (או איסור דרבנן לפוסקים הנ"ל) וכמו שכתבו כמה פוסקים שאפי' לשבו"י ודעימיה אחרי חדר יחוד מתחייבת בכיסוי ראש.
- אז א"א להקל בכך מחמת "מנהג" שנוצר בדורות האחרונים. (בפרט שרוב ככל הפוסקים ספרדים ואשכנזים כתבו לחייב כיסוי ראש אחרי החופה)
- אתה רוצה לומר שאולי "יש על מה לסמוך" - ניחא. אבל בוודאי שראוי לא להכנס לספיקות דאורייתא של רוב הפוסקים ובמיוחד ביום הקדוש הזה.
 
אם אתה הולך כמו הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל בהכל - לחיי.
אם אתה לא הולך כמוהו אלא כמו מרן זצוק"ל/האור לציון/הרב מאזוז תדע שהם הורו שצריכה לכסות את ראשה.
- ואם יש לך רב אחר והוא לא הורה בכך כלום, אתה צריך לברר מה שאתה עושה לפני שאתה נתלה בדברי הגר"מ פיינשטיין. ולא להתלות בדבריו כי "ככה נוח לך"...
 
בהיות והבאת דברי הגר''מ מזוז זצוק''ל, על רבני משפחת טולדנו ששינו ממנהגם.
אביא כאן המקור והטעם שנהגו כן בספר הנפלא מצעדי גבר סימן יט להגאון ר' גבריאל טולדנו זצוק''ל שביאר סוגיא זו באורך וברוחב. ולא עשה כן מחמת חיקוי. אלא אדרבה בגלל דעת מרן השו''ע. וסבר שכיום חייב לעשות כן. בשונה מהמציאות ממרוקו. ונ''ל דכותיה מסתברא טפי. ולענ''ד לא ראו דבריו הגר''מ מזוז ושאר הגדולים שכתבו שעשו זאת משום חיקוי וכו'. ולהיפך.
הצג קובץ מצורף 5658
איך מגיעים "לחייבים להקפיד ליחדם סמוך לחופה". אפשר לעשות יחוד אחרי החתונה בפני עדים, ואז הכלה יכולה לכסות ראשה כדין קודם שיוצאים מהאולם. והכל על מקומו יבוא בשלום.
 
איך מגיעים "לחייבים להקפיד ליחדם סמוך לחופה". אפשר לעשות יחוד אחרי החתונה בפני עדים, ואז הכלה יכולה לכסות ראשה כדין קודם שיוצאים מהאולם. והכל על מקומו יבוא בשלום.
אבל זה לא "מנהג עולם הישיבות" מה יש לך!?...
 
אם אתה הולך כמו הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל בהכל - לחיי.
אין דין שצריך לעשות הכל כפי רב אחד
אם אתה לא הולך כמוהו אלא כמו מרן זצוק"ל
מסתמא כוונתך לחכם עובדיה, אבל לשיטתו לא מתחיל הנידון כי אין חדר ייחוד.
הרב מאזוז
כנ"ל
 
ראשי תחתית