אהבתי... כאילו אנחנו חולקים ע"ז.הגיון??? בריא???
דעת מרן שצריך להביאה לביתו,
אדרבה עד הודעות אלה במקום לכתוב גמגומי דברים לא כתבתם פה שום טענות מבוססות ומניחות את הדעת. (ורק הרב @אלישמע עד כה דיבר איתי לגופו של ענין לנושא הכיסוי ראש, כל השאר סתם מחרחרים ומגמגמים דברים)וכבר מחו ליה אמוחא לכותב תשובה זו שכ' אותה ברגש גדול וכו'. ודעת מרן ברורה שצריך חדר יחוד
מצחיק שאתה כותב "גדולי ספרד" בעוד שנתברר לעיל מה דעת מרן הגרע"י זצוק"ל, דעת האור לציון זצוק"ל, דעת הרב מאזוז זצוק"ל, דעת הרב צדקה זצוק"ל, ועוד רבים מגדולי הדור הספרדים.ושכן דעת מרן וגדולי ספרד
נשמח עם כת"ר יעלה לכאן צילום או משהו מהספר. (ואם כת"ר יוכל להוסיף מידע על החוברות הקודמות אם יצאו ב"ספר" או בעותקים בודדים כי עשיתי חיפוש ולא מצאתי את זה היכן שהוא)וגם הציון לתפארת ציון חלק ו, הוא מדבריי בפורום שם. החוברת בהחלט קיימת וכמדומני ששמרתי עותק במחשב שלי
(ורק הרב @אלישמע עד כה דיבר איתי לגופו של ענין לנושא הכיסוי ראש, כל השאר סתם מחרחרים ומגמגמים דברים)
מחילה מכת"ר.כתבתי לך תשובה ארוכה לגופו של ענין, לא מצאת מה להגיב על זה ואז ניסית לדחות בקש שלא מצאנו שום פוסק שהקל בזה, וכשהראיתי לך שגם כתבו בזה וגם נהגו בזה משנים קדמוניות, עברת לחרחר ולגמגם דברים אחרים.
וכאשר הערתי לך שאצלכם יש קולא הרבה יותר גדולה ללא מקור, התחמקת בטענה שזה לא הנושא, אבל ללעוס את הנדון הלעוס של חדר יחוד שהוא לא הנושא, לזה היה לך הרבה זמן מיותר.
כבר התיר זאת מרן פוסק הדור הגר"מ פיינשטיין זצ"ל, ומי יבוא אחר המלך.
איך מגיעים "לחייבים להקפיד ליחדם סמוך לחופה". אפשר לעשות יחוד אחרי החתונה בפני עדים, ואז הכלה יכולה לכסות ראשה כדין קודם שיוצאים מהאולם. והכל על מקומו יבוא בשלום.בהיות והבאת דברי הגר''מ מזוז זצוק''ל, על רבני משפחת טולדנו ששינו ממנהגם.
אביא כאן המקור והטעם שנהגו כן בספר הנפלא מצעדי גבר סימן יט להגאון ר' גבריאל טולדנו זצוק''ל שביאר סוגיא זו באורך וברוחב. ולא עשה כן מחמת חיקוי. אלא אדרבה בגלל דעת מרן השו''ע. וסבר שכיום חייב לעשות כן. בשונה מהמציאות ממרוקו. ונ''ל דכותיה מסתברא טפי. ולענ''ד לא ראו דבריו הגר''מ מזוז ושאר הגדולים שכתבו שעשו זאת משום חיקוי וכו'. ולהיפך.
הצג קובץ מצורף 5658
אבל זה לא "מנהג עולם הישיבות" מה יש לך!?...איך מגיעים "לחייבים להקפיד ליחדם סמוך לחופה". אפשר לעשות יחוד אחרי החתונה בפני עדים, ואז הכלה יכולה לכסות ראשה כדין קודם שיוצאים מהאולם. והכל על מקומו יבוא בשלום.
אין דין שצריך לעשות הכל כפי רב אחדאם אתה הולך כמו הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל בהכל - לחיי.
מסתמא כוונתך לחכם עובדיה, אבל לשיטתו לא מתחיל הנידון כי אין חדר ייחוד.אם אתה לא הולך כמוהו אלא כמו מרן זצוק"ל
כנ"להרב מאזוז
הוא שכתבתי " לא להתלות בדברי הרב פיינשטיין" כי ככה נוח לך...אין דין שצריך לעשות הכל כפי רב אחד
מסתמא כוונתך לחכם עובדיה, אבל לשיטתו לא מתחיל הנידון כי אין חדר ייחוד.
לא הבנתי...כנ"ל
אני אבאר בהרחבה,לא הבנתי...
מרן זצוק"ל והרב מאזוז זצוק"ל והאור לציון אמרו שכלה שעושה ייחוד צריכה לכסות את ראשה.
איפה הוויכוח??
את כל האשכול פתחת רק בשביל זה.ובואו נוריד את הדברים לשולחן.
- אם מרן זצוק"ל באיזה הלכה בהלכות שבת היקל (כמו פתיחת קופסאות שימורים וכדו') אפי' שיש לו אילנות גדולים שנתלה עליהם ויש כמה וכמה ספיקות להקל, עדין יצאו עליו "בקול רעש גדול" שאיך מיקל ככה בהלכות שבת וכו' וכו'.
- אבל כאן שרוב ככל הפוסקים מחייבים את הכלה לכסות ראשה אחרי חדר ייחוד, פתאום בכלל הציבור נזכר שיש פוסק שקוראים לו "הרב פיינשטיין זצוק"ל" ונתלים בו באיסור דאורייתא נגד רוב ככל פוסקי זמנינו.
- ופה ישאל הבן מאי נשתנה בין המקרים!?
- ואנו נענה לו פה שזה "הנהגה של עולם הישיבות" חייבים להיתלות אפי' בהתרים דחוקים כדי לקיים את מנהגם, ואפי' שזה ספק איסור דאורייתא. (ואפי' שהמדריכי חתנים מדריכים לעשות קירבה של חיבוק ונישוק נגד דעתם המפורשת של גדולי ישראל... אבל עדין צריך לקיים את "מנהג עולם הישיבות")
אולם פה זה דעת ר' עובדיה שההיתרים שלו נועדו ל"דלת העם" ולכן צריך להשמיד את ההיתרים האלו. וד"ל.
- לגופו של עניין.
נכון שיש כמה פוסקים שסוברים שכיסוי ראש הוא מדרבנן, אבל כמו שכתבת רוב הפוסקים לא סוברים כך ועל צבאם מרן השו"ע, וכך אנחנו נוקטים להלכה. (אולי אפשר לצרף זאת בתור "סניף" להיתר כמו שכמדומני מרן זצוק"ל גם הביא היכן שהוא)
ואם אנחנו באים להקל לצאת בפרוע ראש אחרי החדר יחוד זה גובל בספק איסור דאורייתא לשו"ע
אז א"א להקל בכך מחמת "מנהג" שנוצר בדורות האחרונים
בוודאי שראוי לא להכנס לספיקות דאורייתא של רוב הפוסקים ובמיוחד ביום הקדוש הזה.
שמיטה דרבנן והיתר מכירה.ובואו נוריד את הדברים לשולחן.
- אם מרן זצוק"ל באיזה הלכה בהלכות שבת היקל (כמו פתיחת קופסאות שימורים וכדו') אפי' שיש לו אילנות גדולים שנתלה עליהם ויש כמה וכמה ספיקות להקל, עדין יצאו עליו "בקול רעש גדול" שאיך מיקל ככה בהלכות שבת וכו' וכו'.
- אבל כאן שרוב ככל הפוסקים מחייבים את הכלה לכסות ראשה אחרי חדר ייחוד, פתאום בכלל הציבור נזכר שיש פוסק שקוראים לו "הרב פיינשטיין זצוק"ל" ונתלים בו באיסור דאורייתא נגד רוב ככל פוסקי זמנינו.
- ופה ישאל הבן מאי נשתנה בין המקרים!?
- ואנו נענה לו פה שזה "הנהגה של עולם הישיבות" חייבים להיתלות אפי' בהתרים דחוקים כדי לקיים את מנהגם, ואפי' שזה ספק איסור דאורייתא. (ואפי' שהמדריכי חתנים מדריכים לעשות קירבה של חיבוק ונישוק נגד דעתם המפורשת של גדולי ישראל... אבל עדין צריך לקיים את "מנהג עולם הישיבות")
אולם פה זה דעת ר' עובדיה שההיתרים שלו נועדו ל"דלת העם" ולכן צריך להשמיד את ההיתרים האלו. וד"ל.
יש הבדל בין "סניף" (דהיינו שיש היתר מבוסס ומצרפים "סניף" שיהיה לרווחא דמילתא)אתה עצמך כותב שאפשר לצרף זאת כסניף,
זה בדיוק הטענה.כפי שכתבתי, גם "שתי אצבעות" יהיה ספק איסור דאורייתא לשו"ע, וכן שאר הקולות בנדון זה הנשענות על מנהג ותו לא. ולא יהיה מנהג זה גרוע משאר המנהגים.
במחילה נא לא לזלזל במרן הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל, אשר היה ממש מגדולי הפוסקים בדור האחרון, בעיון ובבקיאות מבהילים כידוע לכל.פתאום בכלל הציבור נזכר שיש פוסק שקוראים לו "הרב פיינשטיין זצוק"ל"
איפה ראית "זלזול"??במחילה נא לא לזלזל במרן הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל, אשר היה ממש מגדולי הפוסקים בדור האחרון, בעיון ובבקיאות מבהילים כידוע לכל.
אולי תגיד זאת לאלה שלובשות "פאה"... (שבצירוף הבעיות רבים מהנשים מגלות קצת מהשיער שלהם מקדימה גם שלובשות פאה)שכן להיכנס לספקות לילה אחד לפני שמכניסה לביתו, הוא הרבה פחות גרוע מלהיכנס לספקות לאחר שמכניסה לביתו, ולמשך כל החיים.
אם אתה באמת מעריך אותו זה מצויין.איפה ראית "זלזול"??
אני מעריך אותו ולמדתי את כל השותי"ם שלו. בניגוד לאלה שנזכרים בו רק כאשר רוצים ליישב את מנהגם.
אם אתה הולך כמו הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל בהכל - לחיי.
אם אתה לא הולך כמוהו אלא כמו מרן זצוק"ל/האור לציון/הרב מאזוז תדע שהם הורו שצריכה לכסות את ראשה.
- ואם יש לך רב אחר והוא לא הורה בכך כלום, אתה צריך לברר מה שאתה עושה לפני שאתה נתלה בדברי הגר"מ פיינשטיין. ולא להתלות בדבריו כי "ככה נוח לך"...
אם מרן זצוק"ל באיזה הלכה בהלכות שבת היקל (כמו פתיחת קופסאות שימורים וכדו') אפי' שיש לו אילנות גדולים שנתלה עליהם ויש כמה וכמה ספיקות להקל, עדין יצאו עליו "בקול רעש גדול" שאיך מיקל ככה בהלכות שבת וכו' וכו'.
יעויין שם שדן גם בשאלה זו. ע''שאיך מגיעים "לחייבים להקפיד ליחדם סמוך לחופה". אפשר לעשות יחוד אחרי החתונה בפני עדים, ואז הכלה יכולה לכסות ראשה כדין קודם שיוצאים מהאולם. והכל על מקומו יבוא בשלום.
כיסוי ראש דאו' להרבה פוסקים ומתירים פאה.
הוא שאמרתי לעיל.וזה לא ענין של "נוח" אלא ענין של לימוד הסוגיא, אם רואה את דברי הגר"מ פיינשטיין וניחא ליה דבריו, יכול לנהוג כמותו.
אני לא חושה שיש להביא ראיה ממנהג כזה שהתחיל מעולם הישיבות. (בוא יותר נפרט את זה, לפני עשרות רבות בשנים הספרדים לא היו עושים חדר יחוד, והאשכנזים התחילו עם המנהג הזה - אולם רובם ככולם באו בפאה נכרית או בכיסוי אחר החופה.ובפרט אם מדובר במנהג שנהגו בו רבים - שיש להם על מי לסמוך.
חלומותאני לא חושה שיש להביא ראיה ממנהג כזה שהתחיל מעולם הישיבות. (בוא יותר נפרט את זה, לפני עשרות רבות בשנים הספרדים לא היו עושים חדר יחוד, והאשכנזים התחילו עם המנהג הזה - אולם רובם ככולם באו בפאה נכרית או בכיסוי אחר החופה.
הספרדים למדו מנהג זה מהאשכנזים, רק שאת הפרט של "הכיסוי ראש" לא שתו אל ליבם. ומפה נתערער המנהג עד מה שאנחנו מכירים היום)
הבאתי דוגמא...אבל מי שחולק עליו זה לא מחמת הטענה הנחיתית והרדודה "איך הוא מעז להקל" אלא מתוך דיון כדרכה של תורה בסוגיא, וכל דבר לגופו. תוכל לעיין בדברים שנכתבו כאן בפורום בענין זה.
שמיטה דרבנן והיתר מכירה.
כיסוי ראש דאו' להרבה פוסקים ומתירים פאה.