כיסוי ראש אחר חדר יחוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
הבאתי דוגמא...
כוננתי לדבר שהרבה פוסקים מתירים ויש לו כמה וכמה ספיקות בדרבנן (כמו היתר מכירה) רבים זועקים על זה.
ופה שזה ספיקות באיסורי דאורייתא עולם הישיבות משתיק זאת. (ולא לחינם רוב ככל הפוסקים גם האשכנזים כתבו לחייב כיסוי ראש אחרי החדר ייחוד)
מי זה עולם הישיבות שמשתיק זאת?
 
הבאתי דוגמא...
כוננתי לדבר שהרבה פוסקים מתירים ויש לו כמה וכמה ספיקות בדרבנן (כמו היתר מכירה) רבים זועקים על זה.
ופה שזה ספיקות באיסורי דאורייתא בגלל שזה "המנהג בעולם הישיבות" אין לערער על כך. (ולא לחינם רוב ככל הפוסקים גם האשכנזים כתבו לחייב כיסוי ראש אחרי החדר ייחוד)

עדיף לדון לגופו של ענין, במקום להיסחף לדוגמאות של הבל.

ואדרבה כפי שכתבתי בפתיחת האשכול, כל ההתנגדות ל"חדר יחוד" נובעת מהחשש שתלבש פאה ותמשיך ללבוש פאה, ולכן הפכו זאת לאחד הנושאים המהותיים ביהדות, שמצווה לדבר עליו כל שבועיים בדרשות.
 
ובנוסף להנ"ל, יש להעיר שהרבה פוסקים לא "מתירים" פאה אלא "מחייבים" פאה, והוא מהסיבה שכתבת שזהו איסור דאורייתא להרבה פוסקים, ובמטפחת מצוי שמתגלה הראש
אותו דבר כאן.
הרבה פוסקים לא "מתירים" לא לעשות חדר יחוד. אלא "מחייבים" לא לעשות.
 
ואדרבה כפי שכתבתי בפתיחת האשכול, כל ההתנגדות ל"חדר יחוד" נובעת מהחשש שתלבש פאה ותמשיך ללבוש פאה, ולכן הפכו זאת לאחד הנושאים המהותיים ביהדות, שמצווה לדבר עליו כל שבועיים בדרשות.
זה לא הבעיה העיקרית לדעת מרן זצוק"ל. הבעיה העיקרית משמע מדברי מרן זצוק"ל היא משום שזה מעשה מכוער לייחד באולם לעיני כולם.
 
ואסכם כאן את כל הבעיות שיש בחדר ייחוד.

1. "מוציא לעז על מרנן ורבנן חכמי קמאי".
(שו"ת ישכיל עבדי ח"ז ס"י, יבי"א ח"ה סי' ז, האור לציון, ר' אברהם מונסה זצוק"ל, הרב מאזוז זצוק"ל, שו"ת קול אליהו, ועוד כמה מגדולי ישראל)

2. "מנהג מכוער שהרבה מהאנשים ובחורים מדברים ע"ז ובפרט בעלי בתים והוי כמעשה נבלות" (מרן הגרע"י זצוק"ל, הגאון הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל, הגאון ר' יהודה צדקה זצוק"ל, הגאון ר' עזרה עטיה זצוק"ל הגאון הרב יעקב יוסף זצוק"ל, הרב מרדכי אליהו זצוק"ל, הגאון הרב מאזוז זצוק"ל, הגאון ר' אברהם מונסה זצוק"ל, הרב שמעון בעדני זצוק"ל ועוד רבים מגדולי ישראל)

3. חשש הוצאת שז"ל וקישוי שלא לשם מצוה ולכן אפי' המתירים, לא התירו בחיבוק ונישוק כמו שמורים "המדריכים" (הגר"נ קרליץ זצוק"ל, הגאון הרב שטיינמן זצוק"ל, הגרח"ק זצוק"ל, ועוד רבים מרבותינו הספרדים מהנ"ל התריעו על כך)

4. הבעיה העיקרית שלרוב הפוסקים אחרי החדר ייחוד מתחייבת הכלה בכיסוי ראש ונכנסת לספק איסור דאורייתא. (נתבאר כל זה בהודעות הקדומות)
 
יש הבדל בין "סניף" (דהיינו שיש היתר מבוסס ומצרפים "סניף" שיהיה לרווחא דמילתא)

איזה היתר מבוסס יש לרווקות? איזה היתר מבוסס יש לארוסות? איזה היתר מבוסס יש לשיער שמחוץ לכיסוי? איזה היתר מבוסס יש לגלות בבית ובחצר (שזה אמנם דינא דגמ', אבל ללא שום סברא)? איזה היתר מבוסס יש לגלות "שתי אצבעות"?

הצד השווה שבהם - נהגו בזה, ותו לא.
 
זה לא הבעיה העיקרית לדעת מרן זצוק"ל. הבעיה העיקרית משמע מדברי מרן זצוק"ל היא משום שזה מעשה מכוער לייחד באולם לעיני כולם.

כבר ענו לך על זה. שאפשר לומר שמעשה מכוער הוא שיהיו הכלה ואמה וחמותה עומדות זמן ממושך לעיני כל הקהל שמתבונן בהן. ומעשה מכוער שהחתן משקה את הכלה ביין. ומעשה מכוער שנכנס אליה בין הנשים ומכסה את ראשה. וכן הלאה וכן הלאה, לא חסרים "מעשים מכוערים" לאורך כל הערב.
 
כבר ענו לך על זה. שאפשר לומר שמעשה מכוער הוא שיהיו הכלה ואמה וחמותה עומדות זמן ממושך לעיני כל הקהל שמתבונן בהן. ומעשה מכוער שהחתן משקה את הכלה ביין. ומעשה מכוער שנכנס אליה בין הנשים ומכסה את ראשה. וכן הלאה וכן הלאה, לא חסרים "מעשים מכוערים" לאורך כל הערב.
אתה באמת משווה את הדברים הנ"ל לחדר יחוד!? (שהרבה מהאנשים ומהבחורים מרננים "מה החתן והכלה עושים כ"כ הרבה זמן" ודופקים להם על דלת החדר יחוד ועוד דברים "מכוערים"... לא סתם גדולי ישראל התבטאו כך)
תעבור על מה שכתבו כאן ותבין קצת במה מדובר.
 

קבצים מצורפים

ואין לך "מוציא לעז" גדול מזה שעושה את אבותיו ורבותיו מחללי שבת בפרהסיה, והוא המחמיר הגדול מקפיד על זמן ר"ת.
עניתי לעיל שיש הבדל אם עושה זאת בתור "חומרא" או לא.
(ורב ככל הבחורים לא עושים זאת בתור "חומרא" אלא "כי ככה כולם עושים" וזה "יותר נח")
 
אתה באמת משווה את הדברים הנ"ל לחדר יחוד!? (שהרבה מהאנשים ומהבחורים מרננים "מה החתן והכלה עושים כ"כ הרבה זמן" ודופקים להם על דלת החדר יחוד ועוד דברים "מכוערים"... לא סתם גדולי ישראל התבטאו כך)
תעבור על מה שכתבו כאן ותבין קצת במה מדובר.
ידידי הייתי בעשרות חתונות שעושים חדר ייחוד ולא ראיתי שעושים כן. וכמו שכתב הגר''ד כהן. ומה שהשיבוהו שמחמת לימודו אינו רואה. במחכ''ת של הכותב כנראה מחמת שהוא נמצא עם ציבור מסגנון מסויים יש בזה בעיה. אולם הרואה יראה שבקומות של בני תורה ירא''ש לא מצאנו בזה כל כיעור. ומר כי אתריה ומר כי אתריה ולא פליגי. וד''ב.
 
עניתי לעיל שיש הבדל אם עושה זאת בתור "חומרא" או לא.
(ורב ככל הבחורים לא עושים זאת בתור "חומרא" אלא "כי ככה כולם עושים" וזה "יותר נח")
וכבר ענו לך שלפ"ז אל תעיר לא לעשות חדר ייחוד, אלא תעיר לעשות כן בתור חומרא.
 
ידידי הייתי בעשרות חתונות שעושים חדר ייחוד ולא ראיתי שעושים כן. וכמו שכתב הגר''ד כהן. ומה שהשיבוהו שמחמת לימודו אינו רואה. במחכ''ת של הכותב כנראה מחמת שהוא נמצא עם ציבור מסגנון מסויים יש בזה בעיה. אולם הרואה יראה שבקומות של בני תורה ירא''ש לא מצאנו בזה כל כיעור. ומר כי אתריה ומר כי אתריה ולא פליגי. וד''ב.
אני הייתי גם בחתונות אשכנזיות (וכמו שהבאתי לעיל הייתי בחתונה של ישיבה אשכנזית "מהשלישיה הפותחת")
וגם שם היה דברים גרועים כמש"כ לעיל.
ועיין במה שהעליתי לעיל.
 
וכבר ענו לך שלפ"ז אל תעיר לא לעשות חדר ייחוד, אלא תעיר לעשות כן בתור חומרא.
ממש מצחיק...
לשנות למישהו את הקו מחשבה שלו...
(מה גם שלדעת רוב הפוסקים אין "חומרא" כזאת ואין לספרדים להחמיר בזה)
 
מי זה עולם הישיבות שמשתיק זאת?

הבאתי דוגמא...
כוננתי לדבר שהרבה פוסקים מתירים ויש לו כמה וכמה ספיקות בדרבנן (כמו היתר מכירה) רבים זועקים על זה.
ופה שזה ספיקות באיסורי דאורייתא עולם הישיבות משתיק זאת. (ולא לחינם רוב ככל הפוסקים גם האשכנזים כתבו לחייב כיסוי ראש אחרי החדר ייחוד)
 
אתה באמת משווה את הדברים הנ"ל לחדר יחוד!? (שהרבה מהאנשים ומהבחורים מרננים "מה החתן והכלה עושים כ"כ הרבה זמן" ודופקים להם על דלת החדר יחוד ועוד דברים "מכוערים"... לא סתם גדולי ישראל התבטאו כך)

כולי עלמא יודעים שהם יושבים ואוכלים ותו לא מידי.

ואם בהשוואות עסקינן, הרי זה כאין וכאפס לעומת מה שנהגו בימי קדם, ראה לדוגמא בשו"ת רב פעלים (חלק א - אבן העזר סימן ב):

"וידוע למעלתך איך הוא המנהג פה עירינו בג'דאד, בליל החופה, שבעת שיכנס החתן לחדר הכלה ל... אותה, יסגור הפתח וישבו אצל הפתח מבחוץ כמה נשים מקרובי הכלה ומקרובי החתן, וימצא ג"כ שנים ושלשה אנשים ג"כ עומדים שם מקרובי החתן וחביריו, וכולם מצפים וממתינים על ... החתן ודם הבתולים, והחתן אחר שיגמור ... ילבש בגדיו ויפתח הדלת לצאת, ונכנסת אשה אחת הממונה על כך שקורין אותה מאשט"י, ונכנסים עמה נשים מקרובי החתן וקרובי כלה לראות הבתולים, ואם ראו דם בתולים אז מריעין הנשים בקול הלולא בפיהם לסימן טוב, ואם לא מצאו דם בתולים אומרים לא ... כראוי וחוזר ... פעם שנית".

(צנזרתי מילים שלא מתאימות לצעירי הצאן)
 
אני הייתי גם בחתונות אשכנזיות (וכמו שהבאתי לעיל הייתי בחתונה של ישיבה אשכנזית "מהשלישיה הפותחת")
וגם שם היה דברים גרועים כמש"כ לעיל.
ועיין במה שהעליתי לעיל.
מעניין מאד. אני למדתי בישיבות כאלה ועשרות חברים התחתנו, ולא ראיתי כזה או מעין זה.
מעניין מאד. דאיתרמי לך דווקא כעין זה.
וכנראה דיש אמרה חסידית שלכל צדיק מראים מהשמים שדרכו נכונה. ודווקא איתרמי לך מעשה מוזר כזה. אך אין זה מיעוט המצוי אף לא לפי הגריש''א.
 
ממש מצחיק...
תצחק
לשנות למישהו את הקו מחשבה שלו...
בודאי. אתה כתבת שהוא עושה את זה כי כולם עושים, ואם תגיד לו שזה חומרא יקבל.
(מה גם שלדעת רוב הפוסקים אין "חומרא" כזאת ואין לספרדים להחמיר בזה)
אל תערבב טענות.
כל טענה לגופה.
אתה מערבב בכל טענה את כל הטענות האחרות והולך סחור סחור.
 
כולי עלמא יודעים שהם יושבים ואוכלים ותו לא מידי.
אתה כנראה לא יודע מה המדריכי חתנים מלמדים...
ואם בהשוואות עסקינן, הרי זה כאין וכאפס לעומת מה שנהגו בימי קדם, ראה לדוגמא בשו"ת רב פעלים (חלק א - אבן העזר סימן ב):

"וידוע למעלתך איך הוא המנהג פה עירינו בג'דאד, בליל החופה, שבעת שיכנס החתן לחדר הכלה ל... אותה, יסגור הפתח וישבו אצל הפתח מבחוץ כמה נשים מקרובי הכלה ומקרובי החתן, וימצא ג"כ שנים ושלשה אנשים ג"כ עומדים שם מקרובי החתן וחביריו, וכולם מצפים וממתינים על ... החתן ודם הבתולים, והחתן אחר שיגמור ... ילבש בגדיו ויפתח הדלת לצאת, ונכנסת אשה אחת הממונה על כך שקורין אותה מאשט"י, ונכנסים עמה נשים מקרובי החתן וקרובי כלה לראות הבתולים, ואם ראו דם בתולים אז מריעין הנשים בקול הלולא בפיהם לסימן טוב, ואם לא מצאו דם בתולים אומרים לא ... כראוי וחוזר ... פעם שנית".
כנראה שבדורם לא היה את הדיבורים והמחשבות סביב זה.
וכאן זה גם לעיני מאות אנשים וכולם מצפים וממתינים להם וחושבים מחשבות...
 
כנראה שבדורם לא היה את הדיבורים והמחשבות סביב זה.
וכאן זה גם לעיני מאות אנשים וכולם מצפים וממתינים להם וחושבים מחשבות...

עם תירוצים כאלה אפשר לדחות כל ראיה, אבל כל בר בי רב דחד יומא מבין שהיצה"ר הוא אותו יצה"ר, והאנשים הם אותם אנשים, ואדרבה בזמנם היה היצר גדול יותר, ואף אחד לא חשש ל"מנהג מכוער".

ומה שכתב הרב פעלים זה לא מנהג נקודתי בבגדד, אלא כבר מוזכר ברמב"ן בספר דברים:

"ופרשו השמלה הרי זה משל, מחוורין הדברים כשמלה, לשון רש"י והוא מדרשו של רבי ישמעאל בספרי (תצא רלז) ובמכילתא (משפטים יג) ואין צורך, כי זאת לפנים בישראל, מכניסין החתן והכלה לחופה ובודקין אותן, והעדים משמרים להם מבחוץ והם שהחכמים קורין להם שושבינין, וכאשר יפרדו נכנסין העדים שם ולוקחין השמלה אשר שכב אותה עליה ויראו הדמים, וזה ידוע בתלמוד (כתובות מו, ירושלמי שם פ"א ה"א) ובספרי אגדה, וקורין השמלה ההיא סודר ולכך יאמר הכתוב שיפרשו אביה ואמה השמלה אשר לקחו מיד העדים ויאמרו אלה בתולי בתי..."

ולמעלה ממנו, בפרקי דר"א פרק טז:

"אמר אברהם ליצחק בנו: העבד הזה חשד על כל עריות שבתורה, העבד הזה מרמה בו, שנ' "כְּנַעַן בְּיָדוֹ מֹאזְנֵי מִרְמָה". ראה שמא נגע בצנור. תביא הנערה האהלה, ותוציא בתוליה באצבע. אם טהורה בבתוליה, הרי היא ראויה לך לאשה ממעי אמה. והוציא את בתוליה באצבע, והראם לאברהם אביו, ואחר כך לקחה לאשה שנ' "ויביאה יצחק האוהלה שרה אמו וינחם יצחק אחרי אמו", שהיו מעשה רבקה דומין למעשה שרה. וכך היו ישראל נהוגין להוציא את בתולי הנערה שנ' "ולקח אבי הנערה ואמה והוציאו" וכו'.
 
עם תירוצים כאלה אפשר לדחות כל ראיה, אבל כל בר בי רב דחד יומא מבין שהיצה"ר הוא אותו יצה"ר, והאנשים הם אותם אנשים, ואדרבה בזמנם היה היצר גדול יותר, ואף אחד לא חשש ל"מנהג מכוער".
כנראה שגדולי ישראל מבינים קצת יותר ממך מהו מנהג מכוער.
 
ואם בהשוואות עסקינן, הרי זה כאין וכאפס לעומת מה שנהגו בימי קדם, ראה לדוגמא בשו"ת רב פעלים (חלק א - אבן העזר סימן ב):

"וידוע למעלתך איך הוא המנהג פה עירינו בג'דאד, בליל החופה, שבעת שיכנס החתן לחדר הכלה ל... אותה, יסגור הפתח וישבו אצל הפתח מבחוץ כמה נשים מקרובי הכלה ומקרובי החתן, וימצא ג"כ שנים ושלשה אנשים ג"כ עומדים שם מקרובי החתן וחביריו, וכולם מצפים וממתינים על ... החתן ודם הבתולים, והחתן אחר שיגמור ... ילבש בגדיו ויפתח הדלת לצאת, ונכנסת אשה אחת הממונה על כך שקורין אותה מאשט"י, ונכנסים עמה נשים מקרובי החתן וקרובי כלה לראות הבתולים, ואם ראו דם בתולים אז מריעין הנשים בקול הלולא בפיהם לסימן טוב, ואם לא מצאו דם בתולים אומרים לא ... כראוי וחוזר ... פעם שנית".
אם כי כת''ר ודאי צודק דרואים דלא חששו לכך. היה מקום לחלק בין בחורים לבין מבוגרים. שוב ראיתי, דליתא דכתב להדיא "חביריו" של החתן.
ועוד יותר מעדותו של הגאון הגדול ר' גבריאל טולדנו במרוקו שהבאתי לעיל ממצעדי גבר סימן יט דכל הקהל היו רואים תוך כדי הסעודה שהחתן והכלה מתייחדים. ואמנם לא ממש סמוך לחופה, אבל בתוך הסעודה עצמה, קודם שבע ברכות, ולפני לכתם הביתה. הרי שלא חששו בזה לכיעור כלל.
וכך היה המנהג דגם בתימן וכפי שהבאתי לעיל מויצבור יוסף בר.
 
כנראה שגדולי ישראל מבינים קצת יותר ממך מהו מנהג מכוער.

ראיות מביטוי שאמר רב פלוני בדרשתו וכיו"ב, הן ראיות ברמה של ילדים בגן.

אני דן לגופו של ענין, והוכחתי לך שיש הרבה מנהגים שאפשר לומר עליהם "מכוערים", בפרט מה שנהגו בעבר בארצות המזרח ולמעלה למעלה מזה, ש"חדר יחוד" הוא כלום לעומתם.

ואם תביא לי את הקובץ הנ"ל כקובץ וורד, אוכל להראות לך בחוש כיצד אפשר להלביש זאת על כל דבר שאחפוץ בו, לדוגמא - להוכיח שצריך לנהוג כמו כת השאלים ולהביא את הכלה עטופה בבד שחור גדול המכסה את כל צורתה. פשוט במקום המילים "חדר יחוד", להכניס מילים אחרות, והנה לך מנהג מכוער שצריך לבטלו לאלתר.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית