אם מלכלכים את ארץ ישראל, התפילות לא מתקבלות ארבעים יום?

כדאמרי אינשי

חבר חדש
הצטרף
18/7/25
הודעות
63
ארץ ישראל - מה שיש ששגור בפיהם 'שאם מלכלכים את ארץ ישראל התפילות לא מתקבלות ארבעים יום' אינו נכון, ולא נמצא כן בשום מקום, ומ"מ ודאי שאין נכון ללכלך את ארץ ישראל מחמת חיבתה וחשיבותה.

הנה פתגם זה שמעתי מרבים, עד ששמעתי שיש שהגדילו לעשות לתלות מודעה בצד הבנין, בפתגם זה, אבל אחר החיפוש והעיון אין לזה שום מקור בדברי חז"ל. וכן השיב לי הגאון הינוקא רבי שלמה בארי שליט"א שאין לזה מקור. שו"ר בספר פסקי שלמה (ח"ו עמ' 241) שנשאל בזה האם זה נכון שיש הלכה שאם מלכלכים את ארץ ישראל התפילות לא מתקבלות ארבעים יום? והשיב: שזה לא נכון, אבל ודאי אסור ללכלך את ארץ ישראל וכדאי' במסכת כתובות (קיב.) איך רבי חנינא היה מתקן מתקליה. ופירש רש"י, משווה ומתקן מכשולי העיר מחמת חיבת הארץ שהייתה חביבה עליו ומחזר שלא יצא שם רע על הדרכים. [ומ"מ אם זורק ליכלוכים על הארץ ויודע שעוד דקות ספורות, תבא מכונית מטטא רחובות ותנקה הלכלוך, השיב לי הגאון הינוקא, דשפיר דמי].

וכן משמע קצת בזוה"ק (ח"ב דף רמט) שמוזכר חטאים שעל התפילה לא מתקבלת ארבעים יום: ואלין ארבעים אינון דקיימין ואנזיפו ומנדין לכל אינון דאפיקו מפומייהו מלה דלא אצטריכא ובתר דא אפיקו מפומייהו מלה קדישא מלה דאורייתא ומטנפי פומייהו בה ואלין קיימי ומנדין לון וקיימי בהאי נדוייא ארבעין יומין דלא אשתמע צלותהון וכו', עי"ש, ולא מנה את מלכלך ארץ ישראל.

ובספר רחש ליבי (עמ' שי) הביא דמסופר על מורנו הגה"צ הרב אליהו לאפיאן זצ"ל שהיה נזהר לא ללכלך את אדמת ארץ ישראל כפשוטו. וכן בספר דרך ארץ ונימוסין (ספר הצוואות עמ' נא) הביא צוואה "הווה זהיר בטיולים לא ללכלך את מקומות החניה בהשאיר אחריך אשפה לכלוך, קופסאות ריקות והזנחה במקום. כמו כן לא תחרוט שמך על העצים, שבכל אלה אתה מלכלך נופה של ארץ ישראל". ע"כ.

ועיין בספר שמירת נזיקין (עמ' 35) שציין לדברי רש"י בב"ק (ו. ד"ה בימות) שמפרש שהרחוב נאה והוא מקלקלו. ע"כ. ומשמע שם דלאו דוקא משום חיבת ארץ ישראל, אלא דכך הוא מילתא דדרך ארץ שהרחוב יהא נקי מלכלוך, הגם שבוודאי אין אנו מצווים לנקות הרחובות, מכל מקום ללכלך אותם בוודאי לא. וראיתי בשו"ת מקור נאמן (ח"ג עמ' שיב) שנשאל בזה"ל: שמעתי אומרים שאין לירוק ברחוב אפילו בצד משום קדושת ארץ ישראל האם יש בזה ענין? והשיב: אין בזה ענין, רק יפנה לצדי הרחוב וירוק כדי לא להמאיס. ע"כ. ומ"מ נראה שגם לדבריו יש לכסות הרוק או לשפשפו משום נופה של א"י וכנ"ל.​
 
ראשי תחתית