מחאת גדולי ישראל בשנת תשס"ח נגד היתר מכירה בילקוט יוסף

בת"ח יש מושג דאורייתא רתיחא ליה
ומושג זה אינו שמור רק לצד אחד
ובפרט שהיו רבים שהקשו ותמהו על מרן זצ"ל
ובפרט שהוא זה שמקשה על רבים ורבים, אז על אחת כמה וכמה שחובתך להיות "רתיחא ליה" וליישב את כל חכמי ישראל מקושיות של אחד עליהם
וזכותו של בנו ליישב דבריו
וזכות כל אחד ליישב את דברי רבו, גם באופן של "רתיחא ליה" שאינה שמורה רק לצד אחד
וודאי שלא אתה תאמר לו מה ואיך ולמה.
וגם אתה לא תגיד לי ולחברי שפה בפורום איך ליישב ואיך להגיד ולמה
 
כל מה שהם מציינים מהילקוט יוסף כתוב כבר ביביע אומר?
לגבי המהרשד"ם כבר הביאו ביבי"א ח"י יו"ד סי' מב והביא את הבנת החזו"א בדבריו.

לגבי ריש המכתב לא הבנתי בדיוק על איזה קטע מעירים.
 
קודם כל שאני יבין על איזה ילקו"י מדובר.

(ועל המהרשד"ם כמש"כ כבר הובא ביבי"א והביא מפוסקים אחרים שלא הבינו כחזו"א)
אינני יודע על איזה ילקוט יוסף מדובר, רק אני כן יודע שהרי"צ יוסף לא הכחיש זאת, וכל התשובה שלו שיש שהבינו אחרת היא רק על החלק של המהרשד"ם, ולכן מצטט את המכתב באופן חלקי.
 
וכעת מצאתי שמתייחס גם לחלק הראשון של המכתב הנ"ל.

1766503677852.png
1766503701082.png

1766503749977.png
 
מצאתי י"ב פעמים שחזר הריצ"י על דבריו בעניין זה:

ילקוט יוסף:
שביעית עמ' תלה,
או"ח י' שבת א ב עמ' רלז
אוח כח חנוכה עמ' שיב
יג שמיטת כספים ופרוזבול עמ' ה

שות הראשון לציון ח"א עמ' קעח

שלחן המערכת ב עמ' שמג

מאמר בפתח הספר חזון נחום, עמ' כא

בהסכמה לספר אור הלבנה

בהסכמה לספר מנחת דוד שביעית

בקובץ משנת יוסף חלק יא עמ' כ

בקובץ בית יוסף ה (אין עמודים)

מאמר בספר זרע מרדכי עמ' כ
 
(ועל המהרשד"ם כמש"כ כבר הובא ביבי"א והביא מפוסקים אחרים שלא הבינו כחזו"א)
ראה פה כמו מי הבינו רוב הפוסקים למעט בודדים ממש.
בזמנו נכתב על מהרשדם בארוכה בפורום אוצר החכמה.

ומאוד קשה להעמיס בדברי מהרשדם שהחרימו לשומרי קדושת שביעית בפירות נדרים.
 
כמדומני שהיתה עוד מחאה על שכתב בשם הסטייפלר שא"ל "מדוע אביך מדבר ע"ז בבני ברק" משמע שבכל הארץ צריך להנהיג כן וטוב עושים ורק בבני ברק אסור
וצירף דעת הסטייפלר לרשימת המתירים
ואח"כ נמחק
 
נקודה זו - ע"י עצמן ולא ע"י שליח - אינה מגוף דעת החזו"א לגבי גמירות דעת המכירה אלא בדבר שליחות לדבר עבירה דליכא וממילא לא חיילא המכירה, ויתכן דס"ל בחדא ולא ס"ל באידך, והעתיק רק מה דס"ל כוותיהו.
אכן, למי שאינו רגיל ומסכים לדרך זו, הדבר ממש לא נח ונראה כסילוף.
 
נקודה זו - ע"י עצמן ולא ע"י שליח - אינה מגוף דעת החזו"א לגבי גמירות דעת המכירה אלא בדבר שליחות לדבר עבירה דליכא וממילא לא חיילא המכירה, ויתכן דס"ל בחדא ולא ס"ל באידך, והעתיק רק מה דס"ל כוותיהו.
אכן, למי שאינו רגיל ומסכים לדרך זו, הדבר ממש לא נח ונראה כסילוף.
כוונתי ללשון החזוא "ואע"ג שקשה לסמוך על זה וכמש"כ לעיל ..." שמילים אלו הושמטו. ואפילו שכתב בתחילה וז"ל שם. ואין ראוי לחתוך ולהשמיט כשמצטט לשונו.
 
כוונתי ללשון החזוא "ואע"ג שקשה לסמוך על זה וכמש"כ לעיל ..." שמילים אלו הושמטו. ואפילו שכתב בתחילה וז"ל שם. ואין ראוי לחתוך ולהשמיט כשמצטט לשונו.
"ממש", יש במכירה זו.
גם לאחר מילים אלו.
ושוב, כנ"ל.
 
נקודה זו - ע"י עצמן ולא ע"י שליח - אינה מגוף דעת החזו"א לגבי גמירות דעת המכירה אלא בדבר שליחות לדבר עבירה דליכא וממילא לא חיילא המכירה, ויתכן דס"ל בחדא ולא ס"ל באידך, והעתיק רק מה דס"ל כוותיהו.
במקו"א כ' החזו"א שיש ג' חסרונות והשלד"ע הוא רק א' מהם, וע"ז העידו תלמידיו שזה משנה אחרונה. ומ"ש כאן שציטט הגרע"י הוא כ' קודם

במכתב הרבנים ציינו לכתבי הקה"י החדשים - וז"ל שם:
 

קבצים מצורפים

  • ביאור 2025-12-23 191714.png
    ביאור 2025-12-23 191714.png
    227.8 קילובייט · צפיות: 9
ואפילו שכתב בתחילה וז"ל שם. ואין ראוי לחתוך ולהשמיט כשמצטט לשונו.
שבתי וראיתי שאין זה לשון מרן הגרע"י זצ"ל אלא לשון בנו. ומרן הגרע"י זצ"ל לא כתב וז"ל.
ומ"מ כואב שהשמיט מתוכן דברי החזוא.

וכל דבריי הם על מה שמובא בילקוט יוסף הנ"ל משם היביע אומר ולא פתחתי בספר יביע אומר עצמו לראות איך כתב.
 
לא הבינותי.
גם אם קשה לסמוך וכו',
אבל אין לומר שדעת החזו"א ש'אין ממש במכירה זו'.

ומה שציינו לקה"י החדשים, יש בו גילויים חדשים בדעת החזו"א מה שלא רואים בציטוט הנ"ל.

ויש לפלפל רבות בנאמר שם, ואין כאן מקומו כלל, אלא רק לדעת האם החזו"א ס"ל הכי (שנחשב הדבר שהממשלה אינה מכירה במכירה, לדוג')
 
ומה שהביאו מהקהילות יעקב החדשים, ש"מ שבישנים יש אפשרות לפרש כהרב יצחק.
מצאתי י"ב פעמים שחזר הריצ"י על דבריו בעניין זה:

ילקוט יוסף:
שביעית עמ' תלה,
או"ח י' שבת א ב עמ' רלז
אוח כח חנוכה עמ' שיב
יג שמיטת כספים ופרוזבול עמ' ה

שות הראשון לציון ח"א עמ' קעח

שלחן המערכת ב עמ' שמג

מאמר בפתח הספר חזון נחום, עמ' כא

בהסכמה לספר אור הלבנה

בהסכמה לספר מנחת דוד שביעית

בקובץ משנת יוסף חלק יא עמ' כ

בקובץ בית יוסף ה (אין עמודים)

מאמר בספר זרע מרדכי עמ' כ
אשריך הרב @יעקבי גדול הבקיאים בתורת מרן רבינו הראש"ל שליט"א תמשיך להביא לנו מבקיאותך הגדולה בדבריו.
 
במקו"א כ' החזו"א שיש ג' חסרונות והשלד"ע הוא רק א' מהם, וע"ז העידו תלמידיו שזה משנה אחרונה. ומ"ש כאן שציטט הגרע"י הוא כ' קודם

במכתב הרבנים ציינו לכתבי הקה"י החדשים - וז"ל שם:
המענין הוא שהרבה השתמשו בביטויים כמו חוכא ואיטלולא וכד', ופלא שמשנתו של החזו"א הראשונה היתה כך, ולדבריהם משנתו הראשונה היא חוכא ואיטלולא.
 
המענין הוא שהרבה השתמשו בביטויים כמו חוכא ואיטלולא וכד', ופלא שמשנתו של החזו"א הראשונה היתה כך, ולדבריהם משנתו הראשונה היא חוכא ואיטלולא.
גם במשנה ראשונה המכירה הנהוגה דרך הרבנות שמוכרים את כל קרקעות המדינה היא חוכא ואטלולא. השאלה היא בחקלאי שמוכר ישירות לגוי את קרקעו שבזה יש יותר מקום לומר שיש גמירות דעת אם חלה המכירה.
 
עוד בעניין הנ"ל .

אני מעלה שיכתוב מדבריו במוצ"ש פרשת ויחי, ע"ה

"במהרשד"ם, יש שני תשובות. יש תשובה אחת לגבי, אנשים שמחמירים לשמור שמיטה שנתיים, השנה תשע"ה, ותשע"ו. בגמ' יש מח', מתי זה שמיטה, מח' הגמ' במס' ערכין דף ג', מח', לכן היו עושים שנתיים, מחמירים. תשו' אחת הוא כותב על זה, האם ראוי להחמיר או לא ראוי להחמיר, כל התשובה שלו מבסס אותה, שלא צריכים להחמיר, הקבלה והמעשה הם עמודי ההוראה, יש לנו קבלה, יש לנו מעשה, שכך זה סדר השמיטות וזה השמיטה שלנו.

תשובה אחרי זה, הוא מדבר לגבי, קדו"ש בפירות שגדלו בקרקע שנמכרה לגוי, התשו' השניה הוא כותב באריכות, ובסוף, הוא כותב את הסיפור הזה שהיה חרם, מרן הב"י ובית דינו החרימו.

על מה החרם הזה היה?, הסביר החזו"א, חרם, על מי ששומר שמיטה שנתיים. אם תבוא לשמור שנתיים שמיטה, עוד כמה שנים אנשים לא יכולים לעמוד בדבר הזה, זה חומרא קשה מאוד, עשו חרם, אל תחמירו בזה, על זה חוזר החרם. אבל לא החרם על אלו ששומרים קדו"ש על פירות שגדלו בקרקע של גוי, זה לא היה החרם, טוב, כך סבר החזו"א.

אבל, תראו בספר פאת השולחן, חיבר אותו, תלמידו של הגאון מוילנא, הוא עלה לארץ מלפני 160' שנה בערך, היה מראשי האשכנזים שעלו פה לא"י, הוא מסביר במהרשד"ם כמו שאנחנו הבנו, שהחרם היה, על התשו' השניה. מה זה קשור לתשובה הראשונה?, די!, התשובה הראשונה גמר ממנה, שלא עושים שנתיים שביעית, גמרנו!, אח"כ התשו' השניה מדבר, על זה הוא מדבר, ככה הוא כותב".

ע"כ שיכתוב דבריו לעניינינו.
ועתה נפרק את הדברים , ונראה שכל מה שנאמר , הכל הפוך ב- 180 מעלות ואף יותר.

א. גבי מה שאמר שיש ב' תשובות במהרשד"ם , האחד גבי שנת השמיטה, והשני גבי קדו"ש בפירות שגדלו בקרקע גוי.

לא מיניה ולא מקצתיה - דאין שם שום קשר לנושא של פירות גוי בשנה השביעית , וכמו שהרחבנו בזה לעיל , שהנושא במהרשד"ם הוא גבי פירות שגדלו בקרקע גוי , לא בשנת השמיטה "ושנגמר מלאכתן ע"י גוי".

ולעומת זאת - הנושא במבי"ט והב"י הוא גבי פירות גוי בשנת השמיטה "שנגמרה מלאכתן ביד הישראל".

וכל נידון הוא איפכא מחבירו - כי כשנגמר מלאכתו ע"י גוי לכו"ע פטור מתרומות ומעשרות ואף למבי"ט , ואילו המח' בין המבי"ט לב"י הוא גבי פירות גוי בשנת שנגמר מלאכתו ע"י ישראל דלב"י יש חיוב תרו"מ בהאי אך למבי"ט לא.

ב. מה שכתב שהתשובה הראשונה היא בנושא ב' השמיטות

הפוך על הפוך - המהרשד"ם כל הנושא הראשון הוא גבי תרו"מ של פירות שמירחם הגוי, ואילו הנושא השני הוא גבי שנת השמיטה.

ג. ומה שסיים שם , שכשהזכיר את "החרם" זה היה על הנושא של התשובה השנייה ואין זה קשור לתשובה הראשונה.

בזה הוא צדק - אך גם במה שצדק הוא טעה
והיינו - כי לשיטתו הרי הוא הפך את הסדר , שהנושא הראשון זה שנת השמיטה, ואילו השני הוא פירות גוי , וע"ז הוסיף שכתב את החרם על התשובה השנייה.

אך האמת - שהנושא השני שם הוא שנת השמיטה ועל זה הוא כתב את "החרם" ולא על הנושא הראשון.

מלבד - שגם הנושא הראשון ג"כ לא קשור לפירות גוי בשביעית.

וא"כ - הוא במו פיו הודה כאן להבנת החזו"א , משום- דנקט שהרי א"א לומר שזה חוזר לנושא הראשון שבזה הוא כבר סיים , וא"כ זהו בדיוק החזו"א אחת לאחת , אלא שבתוך מו פיו שהודה , אך היפך הסדר מבלי משים
 
ומאוד כואב לראות שמרן הגרע"י זצ"ל בציטוטו דברי החזוא השמיט מילים חשובות.הצג קובץ מצורף 15002
כנראה למד לעשות כן מאותו ראש ישיבה שמחייב את תלמידיו להדליק נרות חנוכה בברכה
והשמיט כמה מילים מדברי הראשונים...
 
עוד בעניין הנ"ל .

[]אני מעלה שיכתוב מדבריו במוצ"ש פרשת ויחי, ע"ה[/]

והנה עוד שיכתוב מדבריו בשיעור אחר שבמוצ"ש , וגם שם חוזר על אותם טעויות ועל אותו איפכא מסתברא

שיכתוב מהנאמר במוצש"ק פרשת בראשית, ע"ה.

בעיקר הויכוח היה לגבי לנהוג קדושה בפירות שנמכרו לגוי, קדושת שביעית, יש היום בהיתר המכירה שעושים או סתם כל אדם שמכר פירות לגוי האם יש בזה קדושת שביעית או אין בזה.

התחלתי להגיד לכם, המהרשד"ם יש לו שני תשובות, תשובה הראשונה זה על אלה שרוצים להחמיר לנהוג שנתיים שביעית, הוא כתב נגד זה, תשובה שניה הוא מדבר על הענין הזה של לנהוג קדושת שביעית בפירות שמכרו אותם לגוי, מרן הב"י כולם יודעים הוא היה בתקיפות, היה תקיף, כמה שהיה עניו, אבל בהלכה היה תקיף, נהוג מסירותך ברמה, לא קשור לענוה, ואמר שאסור לנהוג קדושת שביעית בפירות שמכרו אותם לגוי, המבי"ט חלק על מרן הב"י ונהיה בלגן בצפת, חלק מהקהילות עושים כמו מרן וחלק עושים כמו המבי"ט, מה עשה מרן, אסף את הב"ד שלו ועשו חרם מי שיחמיר כמו דעת המבי"ט לנהוג קדושת שביעית בא"י בפירות שנמכרו לגוי יהיה בחרם, אנשים שמעו חרם פחדו, ואז כולם עשו כמו דעת מרן הב"י, כדי להעמיד דת על תילה כדי להעמיד את ההלכה תראו איך מרן השתמש, הוא עשה חרם.

בא הגאון החזו"א ואומר החרם של מרן ובית דינו זה לא היה על קדושת שביעית בפירות שנמכרו לגוי לא על זה היה חרם על מה היה החרם מי שנוהג שמיטה שנתיים תשע"ה ותשע"ו שנתיים, אם שמר שנתיים על זה היה החרם, הרי המהרשד"ם כותב שתי תשובות אחד סמוך לשני והוא כותב, כמו שפירשתי לעיל מה זה לעיל זה התשובה הקודמת מה זה זה שמיטה שנתיים, לפי החזו"א צריך לנהוג קדושת שביעית גם בפירות שגדלו בא"י גם בפירות שימכרו אותם לגוי קרקע שנמכרה לגוי גם בזה צריך לנהוג קדושת שביעית זה דעת החזו"א, והוא מפרש את המהרשד"ם כמו שאמרתי לכם.

ע"כ שיכתוב מדבריו.
ושוב הטעות המרכזית - שבמהרשד"ם כלל אין נושא של פירות נכרי בשנה השביעית
אלא איפכא- הנושא פירות נכרי בשאר שנים כשנגמר מלאכתו ע"י גוי , ואילו מח' הב"י והמבי"ט הוא כלפי פירות גוי בשנה השביעית שנגמר מלאכתו ע"י ישראל.

ועוד טעות - שכתב שהתשובה הראשונה במהרשד"ם היא כלפי ב' שמיטות , ואילו הנושא השני הוא גבי פירות נכרי
ואיפכא הוא - דהתשובה הראשונה היא גבי פירות גוי, ואילו הנושא השני הוא גבי שנת השמיטה.

טעות חדשה נוספה כאן - דכתב אחרי שעשה הב"י חרם כולם פחדו ועשו כמו דעת הב"י

אולם כל זה עורבא פרח - ואיפכא מסתברא , והפוך על הפוך

וכמו שמעידים בני דורם הסמוך להם - אם זה "החרדים" שהיה באותו תקופה בצפת והיה צעיר מהב"י, ואף התכתב עמו וכו' , והוא עצמו כותב בפשיטות כהמבי"ט .

וכן מעיד המהרי"ט- שכל בני דורו נוהגים כאביו , ולא זו בלבד אלא שמעיד בשם הזקנים שהב"י היה "חוכך להחמיר" כאביו ולכן היה מפריש את הפירות נכרי "בלי ברכה" מחשש שהלכה כהמבי"ט.

וכמו שכותב החיד"א- שגברה יד המבי"ט

וכאן היפך היוצרות , ובמה שגברה ידו של המבי"ט ייחס זאת לגברה ידו של הב"י
 
אכן באמת, כעת נראה שהדברים ברורים שכוונתו שלא יעשו פעמיים שמיטה, ייש"כ.
אך בכל זאת יש לציין שיש אחרונים, ציץ הקודש והרב פישר, שכן הבינו כך, יש לעיין.
אין שום אחרונים שהבינו כך, בניגוד למה שכתב בילקו"י שיש 'עשרות אחרונים' שהבינו כך, אתה יכול לעבור אחד אחד, הכל רמאות אחת גדולה. היחידי שהבין כך הוא ס' ציץ הקודש ועליו גופא דן וכ' החזו"א כמה יש להצטער על הדברים.
ובדעת הרב פישר יש להסתפק מאוד, דהן אמת שהרב פישר האריך לחלוק על החזו"א בעצם הדין וס"ל דאין קדו"ש נוהגת בפירות נכרים, אבל לענין בירור החרם שנזכר בדברי מהרשד"ם רק כתב בהערה דמש"כ החזו"א דקאי החרם על מה שנהגו ב' שנים שביעית אי"ז הכוונה בד' מהרשד"ם אלא כוונתו למש"כ בסי' שאח"ז לענין כלאי הכרם ע"ש, וכוונתו אינה ברורה, אך עכ"פ לא כתב דקאי על קדו"ש בפירות נכרים, כמבואר למעיין. (ובלא"ה דבריו שם אינם ברורים, כי ציטט לשון מהרשד"ם ואינה כן כמבואר למעיין שם).
 
ראשי תחתית