תרומה לעזרא

מכתבים מהרב יצחק יוסף

בדף האחרון
"זחה דעתו עליו ופסק מתוך יוהרא"...
מעניין רק למה בחייו של הגרמ"ל הר"י יוסף התכתב איתו בכבוד גדול,
ורק לאחר פטירתו נזכר במה שמרן אמר עליו...
הרי כל הסיפור על הריגת כינה בשבת אירע למעלה מעשור לפני פטירתו.
ודו"ק.
 
האם בלוח שנה של הרב יצחק הוא מזכיר את דעת הבא"ח והאר"י? האם הוא כותב שיש ב' דעות האם מותר להתודות בתקיעות? או שיש ב' דעות האם מזכירים צדקתך בר"ה שחל בשבת וכדומה?
מה אתה רוצה שבלוח שנה שהוא 'הלכה למעשה' הוא יזכיר את הדעות שהוא לא סובר כמותם?

ובפרט שמבחינתו זה לא מחלוקת רגילה אלא מחלוקת על כל צורת וגישת ההלכה.

אם יש למשל רב שרגיל לחלוק על פסקי השו"ע כסדר כמו הגר"א וכדומה - האם הבא"ח מזכיר אותו? האם הרב עובדיה היה מזכיר אותו?

האם ראית פעם מישהו שכותב שיש 'מחלוקת' האם מביאים בליל פסח ב' מצות [דעת הגר"א ע"פ הרמב"ם] או ג' מצות [דעת השו"ע והאר"י]?

ועל כן דברי @מתוק מדבש נכונים, וביקורתו נכונה מאוד.
כל הנסיון לכפות דעה על כלל הציבור הוא דבר מגונה.
בעיני יש להביא את כל הדעות - לפחות בעולם הספרדי - ונדמה לי שהרב עובדיה עשה את זה יפה מאוד למרות הנסיון שלו לבטל מנהגים וכו'.
השאלה הייתה באופן כללי, ואולי בלוח השנה שמיועד ליוצאי עירק אשר נשארו נאמנים לבן איש חי ולא זזים ממנו ימין או שמאל - כמו שלא כתוב בשער הלוח... - אפשר לקבל את ההסבר שלך.
האם ראוי שלא להביא דעות חולקות? זה פחד מביקורת? אי רצון לספור את הרב ואת תורתו ואת תלמידיו או מאמיניו?
האם ההתעלמות הגורפת של אהבת שלום מהגר"ע יוסף ותלמידיו (שאתה אחד מהם...) היא בסדר, חכמה, מוסרית, לא פוליטית?
 
האם ההתעלמות הגורפת של אהבת שלום מהגר"ע יוסף ותלמידיו (שאתה אחד מהם...) היא בסדר, חכמה, מוסרית, לא פוליטית?
האם דברי הגרי"י קניבסקי זצוק"ל שהובאו ב'ארחות רבינו' זה בסדר?
האם הגר"י הלל שליט"א לא יכול לסבור בזה כרבותיו?
 
האם ההתעלמות הגורפת של אהבת שלום מהגר"ע יוסף ותלמידיו (שאתה אחד מהם...) היא בסדר, חכמה, מוסרית, לא פוליטית?
ההתעלמות הגורפת היא לא בסדר ובסדר...

השאלה היא רק איפה, בלוח שנה שאמור להביא פסקי הלכות, כל מי שלוקח את הפסקי הלכות שלהם יודע את הדרך שלהם, ואין שום עניין להביא מו"מ.

אבל במשנה ברורה שלהם זה מרגיז. כביכול מ"ב ספרדי עם הערות, אבל בלי גדול הפוסקים שרבים נאותים לאורו זו התעלמות מקוממת.

במחשבה שניה, אני כבר לא יודע מה עדיף, מי שהביא את מרן הגרע"י, גם אם בכבוד - חטף שוק על ירך (ע"ע מרן הגר"מ מאזוז והגרמ"ל).
ומי שלא הביאו כלל - חטף (ע"ע הגר"י הלל).
אבל מי שהביאו בזלזול (ע"ע רבנים אשכנזים למיניהם) - אוהו קדוש יאמר לו... ומוזמן להיות רב מקדים.
 
הדברים שאתה כותב המה חוצפה וביזוי ת"ח מגדולי הדור ואין תרופה למכתך.
מבחינת הסגנון - כל מילה, לא חושב שיש מקום לזלזול בתלמידי חכמים בטח לא כאלו מגדולי ישראל.
מבחינת העובדות היבשות - אשמח שתציג את המציאות שאתה מכיר (בעיקר במה חשבו/חושבים גאוני הליטאים על הספרדים)
 
הלה שימש את כל זקני חכמי בבל באדיקות
מהם ח"ר ניסים כדורי, ח"ר יעקב מוצפי, ח"ר סלמן מוצפי, ח"ר יצחק ניסים, ועוד ועוד. ולא לחינם הפליג כ"כ בתורת הסוד.
הדברים שאתה כותב המה חוצפה וביזוי ת"ח מגדולי הדור ואין תרופה למכתך.
מבחינת הסגנון - כל מילה, לא חושב שיש מקום לזלזול בתלמידי חכמים בטח לא כאלו מגדולי ישראל.
מבחינת העובדות היבשות - אשמח שתציג את המציאות שאתה מכיר (בעיקר במה חשבו/חושבים גאוני הליטאים על הספרדים)
היכן ראית שזלזלתי במישהו? שהזכרתי שהוא בעל תשובה? או שלא ידעתי שהוא שימש את גאוני בבל בעניין היחס לגר"ע?
תעשה לי טובה תגדיל ראש בבקשה ותתייחס לגופם של דברים בלי כינויים וגינויים...
 
היכן ראית שזלזלתי במישהו? שהזכרתי שהוא בעל תשובה? או שלא ידעתי שהוא שימש את גאוני בבל בעניין היחס לגר"ע?
תעשה לי טובה תגדיל ראש בבקשה ותתייחס לגופם של דברים בלי כינויים וגינויים...
לכאורה התכוון על מרן הגרח"ק
 
לכאורה התכוון על מרן הגרח"ק
דיברתי על הגאון הסטייפלר, שמה שנאמר בבית - אם נאמר - לא כוון לציבור הרחב, בוודאי לא לספרדים.
כתבתי שדעתו בעניינים ספציפיים - השיעורים וספרי התורה הספרדים וכו' לא מקובלת על כלל הציבור, ורוב הליטאים שאני מכיר סבורים כעיקר הדין כר"ח נאה ושאפשר לברך על ס"ת ספרדי - למעט קהילות קטנות של חזונישניקים.
 
קטע מתוך מכתב להרב רפאל יוסיפוב מתאריך ל תשרי תשפ"ד.

הצג קובץ מצורף 1611
מה שכתב שהרב שבתי לוי (אח של הרב משה לוי) תלמיד הרב מאזוז ובוגר כסא רחמים, לא נכון כלל, הוא למד בישיבה אחרת (איני זוכר שמה), אבל לא בכסא רחמים.
 
האם מישהו יודע האם נכון הוא מה שכתב שחכם שלום הודה וחזר בו לאחר קבלת המכתב של הרב יצחק?

1739783961528.png
 
כל הנסיון לכפות דעה על כלל הציבור הוא דבר מגונה.
בעיני יש להביא את כל הדעות - לפחות בעולם הספרדי - ונדמה לי שהרב עובדיה עשה את זה יפה מאוד למרות הנסיון שלו לבטל מנהגים וכו'.
השאלה הייתה באופן כללי, ואולי בלוח השנה שמיועד ליוצאי עירק אשר נשארו נאמנים לבן איש חי ולא זזים ממנו ימין או שמאל - כמו שלא כתוב בשער הלוח... - אפשר לקבל את ההסבר שלך.
האם ראוי שלא להביא דעות חולקות? זה פחד מביקורת? אי רצון לספור את הרב ואת תורתו ואת תלמידיו או מאמיניו?
האם ההתעלמות הגורפת של אהבת שלום מהגר"ע יוסף ותלמידיו (שאתה אחד מהם...) היא בסדר, חכמה, מוסרית, לא פוליטית?
זה אולי לא חכם ולא מוסרי
אבל זה לא מתיר לבזות ת"ח באופן פומבי יומם ולילה בפני ההמון הנבער בכתב ובע"פ.
 
האם מישהו יודע האם נכון הוא מה שכתב שחכם שלום הודה וחזר בו לאחר קבלת המכתב של הרב יצחק?

הצג קובץ מצורף 1612
כעת שאלתי את בנו רבי יעקב והשיב לי שזה לא נכון. והבין וחזר ע"ז שזה דעת מרן שאפשר להצטרף במרפסות
והוסיף שגם אמר בלוין שאם אביו ח"ר שלום ידע מכל טענותיו בענין פתיחת הפקקים הבשבת היה מודה להתיר וחבל שלא ראה.
ואמר לי הגר"י הוא ראה הכל, וצחק ממה שכתב שם. והמעיין בדבריו יראה שהשיב על כל טענותיו של הילקו"י. מרן אביו ומרן האור לציון. ומה לא ראה???? ראה ולא הסכים!
 
כעת שאלתי את בנו רבי יעקב והשיב לי שזה שקר גמור. והבין וחזר ע"ז שזה דעת מרן שאפשר להצטרף במרפסות
והוסיף שגם אמר בלוין שאם אביו ח"ר שלום ידע מכל טענותיו בענין פתיחת הפקקים הבשבת היה מודה להתיר וחבל שלא ראה.
ואמר לי הגר"י הוא ראה הכל, וצחק ממה שכתב שם. והמעיין בדברין יראה שהשיב על כל טענותיו של הילקו"י. מרן אביו ומרן האור לציון. ומה לא ראה???? ראה ולא הסכים!
לגבי מה הוא ראה וצחק, על המרפסות או על הפקקים.
ואגב איפה חכם שלום דיבר על פקקים, ומה היתה דעתו.
 
צחק מהפקקים, חכם שלום זיע"א דעתו ידועה שזה דאו' ואין מה להקל, היה בשבת במקום שאין בקבוק פתוח והורה לקדש על חלות וע"ז אמרו בלוין שחבל שלא ידע ממש"כ בילוק"י, וכשביקשו מח' שלום זיע"א שיתן מאמר לספר הזכרון למרן הגרע"י הדגיש במיוחד שרוצה לכתוב על זה דווקא
1739792158005.png
 
ראשי תחתית