בחרתי כמה דוגמאות לבדוק אם אכן כן הכצעקתה.הצג קובץ מצורף 5067
הרוב המוחלט של 'רשימת הראשונים והאחרונים' הנ"ל טעות והיפך הדברים, וה' הטוב יכפר.
אכן במקומות אחרים כתוב בדיוק להיפך1. אור זרוע - לא מדבר בזה, אולי במקום אחר.
2. מאירי - לא מצאתי שם. וכנ"ל.
לא קשור כלל. במנחה אין קדיש 'כלל'. בשחרית יש קדיש והשאלה מתי.3. מרדכי - (צ"ל תשכז) וז"ל (בשם רב עמרם) "והשלישי מפטיר כמו בכל התעניות ואינו אומר קדיש ומפטיר ביונה בן אמתי שהוא מענין התשובה".
ג"כ לא קשור, דמיירי במנחה שאין קדיש כלל.6. וכעת פתחתי את הכף החיים ואמרתי לעצמי להעתיק את כל לשונו:
"והשלישי מפטיר ביונה וכו'- ואין אומרים קדיש אחר קריאת ספר תורה. מרדכי דיומא, דרכי משה אות ב. עטרת זקנים. שלחן גבוה אות ה. מטה אפרים אות א. משנ"ב אות ח. ומה שכתב עקרי הד"ט סי' לא אות כב בשם שדה הארץ חלק ג סי' כח דיש לומר קדיש אחר קריאת התורה וכו', כבר תמה עליו היפה ללב חלק ב אות ב דהא הרב הנזכר בעצמו סיים עלה דכל זה כתב להלכה ולא למעשה אם יסכימו הרבנים ובראש אמי'ר כתב דהרבנים אין מסכימים ואם כן ממילא ביטל דעתו יעו"ש. וכן הוא המנהג שלא לומר כדברי הפוסקים הנזכרים.
פתחתי על פי מה שציין שם בספר,אכן במקומות אחרים כתוב בדיוק להיפך
מהר"ח או"ז בקיצור פסקי אביו לסימן תט"ז גבי ת"ב בשחרית שאחר קה"ת אומר קדיש ומפטיר וכו' עי"ש. ומתבאר כן מדברי האו"ז גופיה עי"ש.
המאירי בחיבור התשובה מאמר ב' פי"ב וז"ל ואחר שיקרא המפטיר אומר שליח צבור קדיש שלם עד ואמרו אמן לבד, ואחר כך גולל הגולל ומפטיר המפטיר בישעיה בפרשת סלו סלו וכו' עי"ש. ומפורש שלאחר הספר השני אומר קדיש לפני ההפטרה.
לא קשור כלל. במנחה אין קדיש 'כלל'. בשחרית יש קדיש והשאלה מתי.
ג"כ לא קשור, דמיירי במנחה שאין קדיש כלל.
ובאמת שהכה"ח בסי' תקנ"ט אות מ' כתב בשם הראשונים והאחרונים שאומרים קדיש 'על התורה'
[מ] שם בהגה. וקורין בתורה וכו'. ואומר חצי קדיש על התורה. ה"ר דוד אבודרהם דף צ"ה ע"א, כלבו סימן ס"ב, רוקח סימן שי"א, דרשות מהרי"ל הלכות תשעה באב בסדר התפלה, לבוש, אשל אברהם אות ו'. ואין אומרים מי שברך להנקרא. דרשות מהרי"ל שם. והטעם שאומרים קדיש אחר קריאת התורה כתב שם הרוקח לפי שאין לך כל דיבור ודיבור שבתורה שאין בו שם המפורש שאין אנו יודעין לפיכך צריך להקדיש על אותו השם יעו"ש. והביא דבריו אליה רבה אות ט"ז:
יש עוד הרבה אריכות בזה.
גם בר"י מגאש, מקור הדברים לא כתוב כלל מה שכתב בשמו, ואכמ"ל.
הוא כבר התבקש לעשות זאת,אולי הרב @אור יעקב יסייע לנו?
אך נראה לי שמוגזם ל'הפיל' עליו את כל הקושיות שיש לכם על הילקו"י, מה גם שיש לו הרבה עבודה לענות על מש"כ הרב @משיב כהלכה באשכול פאה נכרית בעד ונגד.אני מזמין את @אור יעקב לבדוק את המקורות אחד אחד, ולעדכן אותנו מה נכון ומה לא.
הנושא הנ"ל לא נכנסתי אליו אולי יותר מאוחר...אולי הרב @אור יעקב יסייע לנו?
עיין בילקו"י ברכות עמ' סה בהקדמה שעוד אחרונים כתבו כן חוץ מהגר"ז...מה שכתב
הצג קובץ מצורף 5319
הצג קובץ מצורף 5320
כנראה שלא ראה את 'המקורות' של ההלכה ברורה אלא רק את 'הלמעלה', וחשב שכתב כן מעצמו, אולם המעיין במקורות של ההלכה ברורה יראה שהביא שכדבריו כתב להדיא הגר"ז בסי' רי"ג, וכפי שכתבתי כאן. ובודאי שלא יעלה על הדעת לכתוב מילים כאלו על הגר"ז. וא"כ תגדל התימה, איך משיג 'שאין כאן עיון' בלי 'שמעיין' במקורות ההלכה של החכם שעליו הוא משיג, וצע"ג.
שוב, אתה לא שם לב לעיקר הנקודה וחבל. אני לא דן 'מי צודק'. בזה אני מסכים דוקא לרב יצחק. הגר"ז באמת מחודש, וכבר תמהו עליו התשובות והנהגות והפסקי תשובות, וגם הם כתבו שמנהג העולם שלא כדבריו.עיין בילקו"י ברכות עמ' סה בהקדמה שעוד אחרונים כתבו כן חוץ מהגר"ז...
הרב דוד העתיק 'מלה במלה' את הגר"ז. אז מה אתה רוצה? אם אין השגה עליו גם אין השגה עליו.אתה כותב "לא ניתן לכתוב כך על הגר"ז".
אבל אני מסביר לך שאפשר שגם הגר"ז יודה כאן כמו שכתב בספיה"ע.
בגמ' מדובר על איך תיקנו לחתום. ולא מבורר אצלי כלל מהיכי תיתי לומר שיש כאן איסור להוסיף. מבואר רק דרך חז"ל בבואם לתקן. וי"ל.לא נזכר כלל וכלל שבתוספת "ועל הכלכלה" יש חשש (שהוא איסור מדינא דגמרא) של אין חותמין בשתים.
בילקוט יוסף שם כתב דמש"כ בחזו"ע לכוין בספירת העומר שלא לצאת יד"ח הוא "לרווחא דמילתא לצאת י"ח אליבא דכ"ע". לדעתך מי סובר ככה לחלק בין סתם כוונה נגדית וכוונה בפירוש נגדית? (לדעת הרא"ה אפי' אם כוון להדיא דלא לצאת לא מהני).אתה כותב "לא ניתן לכתוב כך על הגר"ז".
אבל אני מסביר לך שאפשר שגם הגר"ז יודה כאן כמו שכתב בספיה"ע.
מהלשון של הרב דוד יוסף שליט"א משמע שאין לחלק אם דעתו הייתה לאכול לבין אין דעתו לאכול וע"ז ההשגה.הרב דוד העתיק 'מלה במלה' את הגר"ז. אז מה אתה רוצה? אם אין השגה עליו גם אין השגה עליו.
סוף כל סוף הגר"ז כתב זאת מפורש בספיה"ע, ונכון שאולי אפשר לחלק כמו שהבאתי לעיל, אבל זה לא מוכרח. (ומ"מ יש עוד אחרונים שכתבו כן חוץ מהגר"ז ומשמע מדבריהם שאין לחלק כנ"ל)בילקוט יוסף שם כתב דמש"כ בחזו"ע לכוין בספירת העומר שלא לצאת יד"ח הוא "לרווחא דמילתא לצאת י"ח אליבא דכ"ע". לדעתך מי סובר ככה לחלק בין סתם כוונה נגדית וכוונה בפירוש נגדית? (לדעת הרא"ה אפי' אם כוון להדיא דלא לצאת לא מהני).
צריך ללמוד עם המקורות. במקורות הוא מביא להדיא את הגר"ז, אז מה שייך לומר משמע שאין לחלק?? הוא אומר לך מפורש שהוא דיבר על המקרה הזה.מהלשון של הרב דוד יוסף שליט"א משמע שאין לחלק אם דעתו הייתה לאכול לבין אין דעתו לאכול וע"ז ההשגה.
ואיפה במקורות הוא חילק??צריך ללמוד עם המקורות. במקורות הוא מביא להדיא את הגר"ז, אז מה שייך לומר משמע שאין לחלק?? הוא אומר לך מפורש שהוא דיבר על המקרה הזה.
הוא העתיק את הגר"ז. על זה הוא דיבר. מה שאתה משיג עליו תשיג על הגר"ז.ואיפה במקורות הוא חילק??