השאלה גם על האר"י, איך הסתמך על אליהו...אם כדברי רח''ו שיסודו מאליהו. יובן. דאחרת באמת אינו כדרך.
ואולי סבר דדברי קבלה גרעי מאם יבוא אליהו ויאמר אין חולצין בסנדל
ויותר מסתבר שהבין כן הדברים בשכלו
השאלה גם על האר"י, איך הסתמך על אליהו...אם כדברי רח''ו שיסודו מאליהו. יובן. דאחרת באמת אינו כדרך.
עיין ברכות ג'. שלושה דברים למד ר' יהושע מאליהו להלכה. ונפסקו להלכה.השאלה גם על האר"י, איך הסתמך על אליהו...
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
ואליהו התגלה בגוף לאר"י באופן שלא היה מתגלה לאמוראים שאמרו בסתמא "אין שומעין לו"?עיין ברכות ג'. שלושה דברים למד ר' יהושע מאליהו להלכה. ונפסקו להלכה.
ומבואר במהר''ץ חיות ועוד שכשהוא בא בגוף הוא כשאר אדם. ואפשר ללמוד ממנו כמו שאפשר ללמוד מאדם חי.
אמת.ואליהו התגלה בגוף לאר"י באופן שלא היה מתגלה לאמוראים שאמרו בסתמא "אין שומעין לו"?
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
זה לשון הרח''ו: וכמו שהאריך בזה כבר בסוד ישרים שהגילוי של אליהו לאר''י היה בגוף.אליהו הנביא שהיה נגלה אליו תמיד, ומדבר עמו פה אל פה
יש בזה סתירות בסוגיות, כמו שהקשה מהר''ץ חיות ועוד הרבה, וזה החילוק שיש שני סוגי גילויים.ואליהו התגלה בגוף לאר"י באופן שלא היה מתגלה לאמוראים שאמרו בסתמא "אין שומעין לו"?
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
שו"ת וישב הים חלק ב סימן ידאנו דנים על טענות בצורה עניינית, תוכל להביא את דברי הגאון שליט"א ונבין מדוע אינה טענה
וזה מיישב מה שלכאורה קשה,וכמו שכתב להדיא מהר"י אירגס ז"ל בספרו שומר אמונים (הקדמה ב' הצעה ג'), שדוקא לומדי חכמת הקבלה מתחייבים בקיום מנהגי הקבלה, שלא נאמרו כחיוב גמור לכללות ישראל. זולת היכא שהפוסקים האחרונים ראו לנכון להנהיג את כללות העם באותם המנהגים, שאז חייבים בהם כללות ישראל בכח המנהג שנתייסד על פי גדולי הפוסקים, וכמ"ש אצלי באורך בשו"ת וישב הי"ם (סימן ח' ח"ג וסימן כ"א) עיש"ב.
עדות ר' חיים ויטל.איזה ראיה יש לזה שקיבל דבריו כשאליהו מלובש בגוף גשמי?
הבאתי ראיות ברורות. התשובה על עלינו לשבח לא נכתבה בידי רה"ג.תראה תצטרך להביא ראיות ברורות, שגם אליהו עצמו היה מעיד לפניך היית אומר שזה ודאי לא נכון.
אני מתכוין לא ראיות ממנהג, או דעות קדמונים אחר חתימת התלמוד.
גם הרב פעלים שהובא ס"ל דהוא בבחינת פנים אל פנים. וצ"ע. לפי הרמב"ם יסוה"ת ט, ד א"א ללמוד שהלכה כפלוני מפי נביא וכ"ש לא כנגד הלכה פסוקה. וגם החיד"א שמחלק לפי הרמב"ם בין זמן הסנהדרין לזמן שאינו קיים, כותב שעכ"פ אפשר לחלוק על אליהו ע"פ ראיה מהש"ס. ועכ"פ אם רוצים לומר שיש הכרח לקבל הוראות האר"י יש לטעון כנגד מדין לא בשמים, ואף אם אפשר לתרץ שאפשר לנהוג כאר"י אי אפשר לומר שיש הכרח.איזה ראיה יש לזה שקיבל דבריו כשאליהו מלובש בגוף גשמי?
כבר כתב הגר"ח מוולאז'ין שהגר"א אמר שלא סמך על כתבי האר"י לדינא כי לא היו בידיו כתבים מוסמכיםלא רק 'טען' אלא חלק בפועל ביותר ממאה מקומות בהנהגות והלכות על דברי האר"י, וכפי שמנה הרב שריה דבליצקי באחד מספריו
על מה מדובר?
עיין כאןאין זה אלא שמועה בשם האר"י [וכמדומה שעדיין לא הוכח שאינו נכון]
לא זוהי הסיבה האמיתית.כבר כתב הגר"ח מוולאז'ין שהגר"א אמר שלא סמך על כתבי האר"י לדינא כי לא היו בידיו כתבים מוסמכים
בענין הקבלה כתב הגרי''א חבר שביאר כיצד אלו ואלו דא''ח. ואכמ''ללא זוהי הסיבה האמיתית.
אפשר לומר שסמך על אליהו לא משום סמכותו מן השמים אלא שלמד ממנו. ובוודאי שאפשר ללמוד תורה מאליהו.עיין ברכות ג'. שלושה דברים למד ר' יהושע מאליהו להלכה. ונפסקו להלכה.
ומבואר במהר''ץ חיות ועוד שכשהוא בא בגוף הוא כשאר אדם. ואפשר ללמוד ממנו כמו שאפשר ללמוד מאדם חי.
והוא קיבל מאחיה השילוני שהיה מיוצאי מצרים שקיבל ממשה עצמו.
וזה לא סותר לגילוי של רוה''ק בת קול, או אליהו באורח שכל ע' סוד ישרים ואכמ''ל שהם כן נכללו בלא בשמים.
בודאי.אפשר לומר שסמך על אליהו לא משום סמכותו מן השמים אלא שלמד ממנו. ובוודאי שאפשר ללמוד תורה מאליהו.
סתירה זו מגמ' ברכות ג. יישבוה האחרונים עפ''זועיין שבת קח, א דלא מתרץ דיבוא בגוף.
צ"ע מדוע הרמב"ם לא חילק בזה, וכתב את ההלכה בזמנו שאין ללמוד הלכה מפי נביא.וכתב שיישוב זה הוא לכולי עלמא, שגם הרמב"ם יודה בזה.
ובהלכה כבית הלל פסק כבת קולצ"ע מדוע הרמב"ם לא חילק בזה, וכתב את ההלכה בזמנו שאין ללמוד הלכה מפי נביא.
אין הכי נמי, למדים הלכה ותורה מפי האר"י לאלפים ולרבבות, אבל לפסוק הלכה דווקא כמותו מחמת שנגלה אליו אליהו אין הכרח, ואדרבה, משמע בכל דוכתא דלא בשמים היא (גם לו ת"ל דברור לנו שראהו פנים אל פנים)בודאי.