תרומה לעזרא

רבני הרדיו - שבח או גנאי?

  • יוזם הנושא יוזם הנושא יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

יעקבי

חבר חדש
הצטרף
24/4/25
הודעות
64
שמעתי דיש המיחסים כינוי זה לגנאי,
ולא אדע מדוע,
והלא רבים הם רבנים המוסרים שיעורים ברדיו,
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ובניו רבי אברהם, רבי יצחק ורבי דוד שליט"א,
רבי יעקב עדס, רבי בן ציון מוצפי, ועוד ועוד.
 
אלו שמגנים כוונתם לרבנים ששולפים תשובות
ולא פעם נמצא שטעו בשולחן ערוך מפורש...
אני לא נכנס למה מגנים,
אבל אפילו אם יש צורך לגנות, מה גנאי יש במשפט זה.

כמו שאחשוב שצריך לגנות מישהו,
ואומר עליו: הוא ממש מגדולי ישראל!
וכי גנאי יש בזה?
 
כמובן שרוב רובם של הרבנים העונים תשובות ברדיו הם גדולי תורה. ויהיה חלקי עימהם בזיכוי הרבים הגדול שהם עושים.
הבעיה היא שפסיקותיהם ושיטתם מקבלים חשיבות עצומה אצל הציבור בזכות ההד התקשורתי העצום שיש למדיה, אשר מאפיל על דעות רבנים אחרים שבמקרים ובתחומים מסוימים עולים עליהם.
והציבור הרדוד בדורנו שופט לפי רייטינג.
אם רב אמר פסיקה מסוימת ברדיו זה מתקבל כאמת מוחלטת אצל הציבור ואח"כ קשה עד בלתי אפשרי לומר ברבים שהוא אינו צודק כי רוב השיטות הם לא כמותו.
הבעיה מתחילה מכך שכל אחראי רדיו בוחר לפי טעמו את הרבנים שיהיו הפוסקים. ומי שמם לקבוע זאת?
 
הבעיה מתחילה מכך שכל אחראי רדיו בוחר לפי טעמו את הרבנים שיהיו הפוסקים. ומי שמם לקבוע זאת?
וכמו"כ חלק מהרבנים שם נבחרים לפי חזותם החיצונית והיכולת הרטורית שלהם, שייראו חלק מהנוף התקשורתי. וזהו מדד מוטעה ומטעה.
 
כמובן שרוב רובם של הרבנים העונים תשובות ברדיו הם גדולי תורה. ויהיה חלקי עימהם בזיכוי הרבים הגדול שהם עושים.
הבעיה היא שפסיקותיהם ושיטתם מקבלים חשיבות עצומה אצל הציבור בזכות ההד התקשורתי העצום שיש למדיה, אשר מאפיל על דעות רבנים אחרים שבמקרים ובתחומים מסוימים עולים עליהם.
והציבור הרדוד בדורנו שופט לפי רייטינג.
אם רב אמר פסיקה מסוימת ברדיו זה מתקבל כאמת מוחלטת אצל הציבור ואח"כ קשה עד בלתי אפשרי לומר ברבים שהוא אינו צודק כי רוב השיטות הם לא כמותו.
הבעיה מתחילה מכך שכל אחראי רדיו בוחר לפי טעמו את הרבנים שיהיו הפוסקים. ומי שמם לקבוע זאת?
וכמו"כ חלק מהרבנים שם נבחרים לפי חזותם החיצונית והיכולת הרטורית שלהם, שייראו חלק מהנוף התקשורתי. וזהו מדד מוטעה ומטעה.
דברים נכונים,
אך לא עונים לגוף שאלת פותח האשכול.
 
דברים נכונים,
אך לא עונים לגוף שאלת פותח האשכול.
כוונתי לכה"פ הייתה, כי מכיוון שנמצאים שם גם כאלו שנבחרו שלא מחמת גדלותם התורנית, ממילא המונח "רב רדיו" אינו מכבד. בפרט שהמשמעות בסאב טקסט אצל אומריה היא שהוא "רב רק של רדיו", כלומר אינו ראוי לאיצטלה זו אלא מחמת שהרדיו - ששיקוליו אינם תורניים - בחר בו.
 
לכאו' היינו שרק הרדיו עשה אותם הרבנים.
והם אותם אברכים שלא כ"כ למדו כמו שצריך וכו' וקיבלו פינה באיזו תוכנית ו/או תכנית בפני עצמם, ומחמת כן הם מוכרים בעולם ונחשבים כ"רבנים" וכ"מאן דאמר"...
אגב, אין הכוונה למוסרי השיעורים, אלא רק למשיבי התשובות וכנ"ל.
 
כמדומה ששמעתי פעם,
שהציעו להגר"מ לוי זצ"ל לענות על שאלות ברדיו,
והוא התנגד למציאות הזו שהוא עומד למבחן בצורה כזו שהוא לא יכול לדחות את השאלה סתם,
וצריך לתת תשובות במקום. הגרמ"ל טען שעלול לצאת מזה בעיות כאשר השאלה לא הובנה כראוי, או שהרב פשוט לא יודע את התשובה במלואה.
וכמדומה שהוסכם לתת לו את השאלות מראש, ואינני זוכר אם הסכים לזה, ואם יצא מזה משהו בפועל.

כמו כן גם מרן הגרע"י בפינת ההלכה בקול ישראל היה פועל בצורה כזו, היו מכינים שאלות מראש לרב,
והיו מעלים אנשים שיאמרו את השאלות הכתובות כדי שזה יישמע טבעי.
 
דברים נכונים,
אך לא עונים לגוף שאלת פותח האשכול.
זה כן עונה. הרבנים הם אמנם ת"ח גדולים והרדיו גורם להם פרסום גדול יותר. והכינוי 'רבני רדיו' בא רק לתת פרופורציה. ולומר שלא קובעים גדלות של רב לפי רייטינג.
 
לכאו' היינו שרק הרדיו עשה אותם הרבנים.
והם אותם אברכים שלא כ"כ למדו כמו שצריך וכו' וקיבלו פינה באיזו תוכנית ו/או תכנית בפני עצמם, ומחמת כן הם מוכרים בעולם ונחשבים כ"רבנים" וכ"מאן דאמר"...
אגב, אין הכוונה למוסרי השיעורים, אלא רק למשיבי התשובות וכנ"ל.
זה לא נכון. כי גם מוסרי התשובות הם ת"ח גדולים. ומי שחולק על זה כנראה לא מכיר אותם, ומזלזל בלי לשמוע אותם. אמנם הצורה הזאת של שאלה ותשובה בלי לעיין מספיק היא ממש לא רצויה אבל זה מה שהציבור מבקש.
 
שמעתי דיש המיחסים כינוי זה לגנאי,
ולא אדע מדוע,
והלא רבים הם רבנים המוסרים שיעורים ברדיו,
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ובניו רבי אברהם, רבי יצחק ורבי דוד שליט"א,
רבי יעקב עדס, רבי בן ציון מוצפי, ועוד ועוד.
כל אחד יכול לקחת דבר ולומר אותו בצורת גנאי.

וידיוע הדבר בהל' לשוה"ר דיש דבר הנשמע לשתי פנים, ודו"ק.
 
בתוכנית של הגר''ב חותה השאלות מוכנות מראש.
הגר"א מלכה מגיע עם ספרים לתוכנית ועונה מתוכם, רוב השאלות חוזרות על עצמם, ועדיין אם כי סגנון תשובות שלו מתאים בעיקר לאברכים (3 עצות איך לאכול דג עם קוצים לא מתאים למסעודה מבת ים)
פעם שמעתי שאלה בענייני נדרים והיה ניכר שהרב הנשאל בכלל לא הבין את השאלה וענה מה שענה, והוא רחום יכפר...
 
לגבי כל החסרונות שמונים על עניית תשובות ברדיו,
מצינו דברים חמורים בהרבה ע"י קוי הלכה למיניהם.
מישהו סיפר לי שהתקשר לקו ההלכה באחד הלילות של חוה"מ ושאל אם צריך לחזור על "יעלה ויבא" אחרי ששכח בערבית.
והרב השיב לו שבלילה לא חוזרים על "יעלה ויבא"!
 
כיום זה כבר נהיה מושג...
בדיוק. והסברתי את כוונת המושג.
ומי שישתמש בתואר "רבני הרדיו" לרבנים המוסרים שיעורים ברדיו או שתוכניתם משודרת ברדיו, אינו יודע מה מקורו ומה הבנתו של מושג זה.
 
מישהו סיפר לי שהתקשר לקו ההלכה באחד הלילות של חוה"מ ושאל אם צריך לחזור על "יעלה ויבא" אחרי ששכח בערבית.
והרב השיב לו שבלילה לא חוזרים על "יעלה ויבא"!
גם אני שמעתי דברים זרים ומוזרים כאלו.
ההבדל הוא שברדיו זה הוראה לרבבות, וכאן זה הוראה ליחיד.
 
ראשי תחתית