בדבר המנהג לברך ברכות הרעמים והברקים בלא שו"מ

באנר תרומה

יעקבי

חבר ותיק
הצטרף
24/4/25
הודעות
1,234
נשלח ע"י הרב @ישראלי ותשח"ח לו.

בס"ד

הערות על שיעור שנמסר במוצ"ש פר' ויצא תשפ"ו בבית הכנסת לעדת היזדים בירושלים.​

בדבר המנהג לברך ברכות הרעמים והברקים בלא שו"מ

תקף בחריפות ובזלזול את מקים עולה של תורה מרן רה"י המקובל הגר"י הלל שליט"א, 'יש איזה אחד... ממציא דברים...' ועוד. וזאת על מה שכתב בשו"ת וישב הים (ג' י"ד) שיש תקנה שלא לברך ברכות הברקים והרעמים בלא שו"מ.

והנה פתחתי שו"ת וישב הים, שמביא עדות גדולי הדורות לגבי המנהג שלא לברך ברכות הללו בשו"מ, לדוגמא דברי הבן איש חי פרשת עקב אות ט"ז כתב וז"ל: "...ומן הדין צריך לברך בשם ומלכות, אך פה עירנו נהגו לברך שתי ברכות אלו בלי שם ומלכות, וכתב לי ידידנו הרב הגאון מה"ר אליהו מני נר"ו, דגם בערי הקדש תוב"ב נהגו לברך בלי שם ומלכות וכו'". הרי מבואר להדיא בדברי הבן איש חי דהמנהג בבגדאד ובערי הקדש בארץ ישראל שלא לברך בשם ומלכות.

ואם כן מה ראה לתקוף את מרן הגר"י הלל שליט"א שממציא דברים, כאשר הדבר מבואר כבר בבא"ח, אלא שהרבה יותר כיף לתקוף את הגר"י הלל (שמכונה על ידו: 'מנהל' אהבת שלום, ועוד כינויי גנאי) מאשר לתקוף את הבא"ח (אע"פ שגם את זה מצינו, איך שדיבר בלגלוג על הבא"ח, שלא עמד על חילוק פשוט שכל ילד הכי קטן מבין).

ואם ההערות של הרב ביזדים היו על כך שמרן שליט"א כתב שיש כזו 'תקנה' שלא לברך בשו"מ, הנה המקום היחיד שכתב מרן שליט"א לגבי תקנה שלא לברך, הוא כאן:

1764658044978.png


ועל כן אם יש למוסר השיעור השגה על דברי הפתח הדביר, הוא מוכן ומזומן לילך אליו ולומר לו השגתו, למה כתב לשון 'שנתקן', והרי לדעת הרב יצחק יוסף זו המצאה.

ועוד, יבאר לנו מר מה החילוק בין מנהג שהונהג על ידי גדולי ישראל ולא ע"י דלת העם, וכפי שמוכיח מרן שליט"א בספרו דברים ברורים ונכוחים, לבין תקנה.
1764658061077.png
 
בדבר המנהג לברך ברכות הרעמים והברקים בלא שו"מ
קצת קשה להתייחס לנידון בלי דבריו של מרן הרב יצחק שליט"א.


אבל בכל מקרה לדידי שפתחתי את שו"ת וישב הים הפריע לי שמתייחס לזה כאילו היום יש "מנהג ברור" לא לברך על ברקים ורעמים.

בעוד שאיפכא אנו רואים שכמעט לא מצוי מי שאינו מברך על ברקים ורעמים.
וודאי א"א לומר שזה מנהג "קהילות קודש הספרדים" היום.
 
קצת קשה להתייחס לנידון בלי דבריו של מרן הרב יצחק שליט"א.
אתה מוזמן לשמוע.
אבל בכל מקרה לדידי שפתחתי את שו"ת וישב הים הפריע לי שמתייחס לזה כאילו היום יש "מנהג ברור" לא לברך על ברקים ורעמים.

בעוד שאיפכא אנו רואים שכמעט לא מצוי מי שאינו מברך על ברקים ורעמים.
וודאי א"א לומר שזה מנהג "קהילות קודש הספרדים" היום.
כוונתו למנהג לפני ששונה לחלק מהעם ע"י חכמי הדור הזה.
 
רק לדייק.

אין כוונת הבא"ח והגר"י הלל לא לברך כלל, אלא לברך בלי שו"מ.
זה לא מצוה שאתה אומר שהברכה אינה מעכבת.

גוף המצווה היא הברכה ואם אתה לא מברך בשם ומלכות זה כאילו ולא ברכת.

(כמובן שיש עניין לומר את הברכה ללא שו"מ, אבל לענ"ד עדיף להרהר שם ומלכות בליבו לצאת שיטת הרמב"ם ודעימיה)
 
לא רלוונטי. הנידון מה המנהג.
כדוגמת המאמר מרדכי שהעיד בגודלו שהמנהג לברך ואח"כ להדליק...
אם היה המנהג ברור לא לברך, היה מתייחס למנהג ולא היה פוסק נגד המנהג.
גם לענין אם מברך ואח"כ מדליק, הגדולת אלישע כתב שלא היה מנהג ברור בבגדד.
 
ראשי תחתית