התכוונתי שבעיקר תעיין בטענות של המורים לאחר את גיל הנישואין.יישר כוח - עיינתי.
אבל בכל מקרה ייש כח.
התכוונתי שבעיקר תעיין בטענות של המורים לאחר את גיל הנישואין.יישר כוח - עיינתי.
בא אני אגלה לך שהרבה מאלו שמתחתנים מאוחר עושים את זה כי הם רוצים להנות מהחיים ולפרוק מעליהם את עול המחוייבות של בית וגידול אשה וילדים.ובכלל, צריך לומר את האמת, הרבה מאילו שמתחתנים מוקדם עושים את זה נטו כדי לברוח מהישיבה. לא משום סיבה אחרת.
לשיטתך, זו מחלוקת אחת, שממנה נבעה מחלוקת בין ראשי ישיבות שכל ימיהם עוסקים בתורה ומרביצים תורה שליט"א לבין ניקים וכותבי עלונים הי"ובקיצור לסיכום כמו ששמעתי בשם הרב דב יפה זצוק"ל.
"זה מחלוקת בין גדולי הדור לראשי הישיבות"
כל אחד יעשה מה שהוא חושב...
לא ידעתי שגדולי ישראל (ר' גרשון אדלשטיין, הרב שטיינמן, הגרח"ק זצוק"ל)לבין ניקים וכותבי עלונים הי"ו
בזמנו היה איזה בחור צעיר שלא היה כ"כ שקוע בתורה ורצה להתחתן בגיל 19 בערך ואביו התנגד והלכנו להתייעץ עם המשגיח הרב וולבה זצ"ל אמר לו הרב אם אתה מתחתן עכשיו אתה רוצח! ומה היה?! כמובן הבחור לא הקשיב לרב התחתן ונולדו לו 2 ילדים וביתו קרס לו על ראשו בגירושין מכוערים ומלחמות עולם ו2 הילדים יתומים בחיי הוריהם.ואם מדובר בבחור שאינו שקוע בתורה. אז הוא מחוייב להתחתן, ואין לו שום היתר.
בקיצור לסיכום כמו ששמעתי בשם הרב דב יפה זצוק"ל.
"זה מחלוקת בין גדולי הדור לראשי הישיבות"
ומעבר להתנצחות מי אמר מה ומה דעת כל גדול, יש מציאות שלענ"ד היא ודאי חלק מהשיקולים המנחים את חלק מענקי וגדולי ראשי הישיבות שמתעקשים על נישואין מאוחרים, והיא שהאברכים הצעירים היום טרודים הרבה יותר מהאברכים הצעירים של פעם, הם אלה שנשארים הרבה פעמים בבית כשהילד חולה, ברוב המקרים האישה חוזרת בארבע והבעל צריך להיות עם הילדים עד שהיא תגיע, לחלקם הגדול יש רשיון נהיגה מחמת אילוצים הגיוניים וזה דבר שגם מוציא מהלימוד, שלא לדבר על כל הטיפול והטרדה במשרדי ממשלה ארנונה, שכירות, לפעמים יש שיפוץ וכו' בכל אלה האברך מעורב עד צוואר, וזה לא דומה לבחור ישיבה [מאותם אלה שבסך הכל שקועים שלימוד] שאפילו את הצלחת חד פעמי הוא לא צריך לקחת לפח כשהוא גומר לאכול.אני בכלל סבור שהנהגת ישיבה היא תחום בפני עצמו, ויש בה שימוש ת"ח בפני עצמו. כמו שהמלחמה בציונות צריכה שימוש ת"ח מדורות קודמים שעסקו בזה במאתיים שנה האחרונות או מתלמידיהם, וכמו שכמובן פסיקת ההלכה, וכן דיינות אבן העזר, ודיינות חו"מ או דיני שכנים וכדומה. בכל דבר יש את השימוש ת"ח הנוגע לעניין.
ובתחום זה של צורת ישיבה - באקלים של סביבה חילונית, ומציאות של נשים עובדות ובעלים אברכים [שלא היתה רוב השנים בכלל ישראל], יש לראשי הישיבות יתרון.
כנראה ראה בו שאינו בשל.בזמנו היה איזה בחור צעיר שלא היה כ"כ שקוע בתורה ורצה להתחתן בגיל 19 בערך ואביו התנגד והלכנו להתייעץ עם המשגיח הרב וולבה זצ"ל אמר לו הרב אם אתה מתחתן עכשיו אתה רוצח! ומה היה?! כמובן הבחור לא הקשיב לרב התחתן ונולדו לו 2 ילדים וביתו קרס לו על ראשו בגירושין מכוערים ומלחמות עולם ו2 הילדים יתומים בחיי הוריהם.
זה לא שיקול כלל ועיקר.יש מציאות שלענ"ד היא ודאי חלק מהשיקולים המנחים את חלק מענקי וגדולי ראשי הישיבות שמתעקשים על נישואין מאוחרים, והיא שהאברכים הצעירים היום טרודים הרבה יותר מהאברכים הצעירים של פעם, הם אלה שנשארים הרבה פעמים בבית כשהילד חולה, ברוב המקרים האישה חוזרת בארבע והבעל צריך להיות עם הילדים עד שהיא תגיע, לחלקם הגדול יש רשיון נהיגה מחמת אילוצים הגיוניים וזה דבר שגם מוציא מהלימוד, שלא לדבר על כל הטיפול והטרדה במשרדי ממשלה ארנונה, שכירות, לפעמים יש שיפוץ וכו' בכל אלה האברך מעורב עד צוואר, וזה לא דומה לבחור ישיבה [מאותם אלה שבסך הכל שקועים שלימוד] שאפילו את הצלחת חד פעמי הוא לא צריך לקחת לפח כשהוא גומר לאכול.
לא רלוונטי. אז הבנות היו מתחתנות בגיל 12...מעניין לעניין ראיתי שבשו"ת שואל ומשיב נשאל על גזירה שגזרו הגויים לישא אשה רק מגיל 20 האם מחוייבים למסור את הנפש או לישא בצנעא. (כמובן שהעלה שיהיה בצינעא, אבל תראו על מה היו הדיונים פעם...)
מעניין לעניין ראיתי שו"ת יסודי במסכת סנהדרין דף ע"ד ע"א, בעניין שנויי ערקתא דמסאנא בשעת השמד, איני מוצא אותו כיום. מי שימצא שיביא.מעניין לעניין ראיתי שבשו"ת שואל ומשיב נשאל על גזירה שגזרו הגויים לישא אשה רק מגיל 20 האם מחוייבים למסור את הנפש או לישא בצנעא. (כמובן שהעלה שיהיה בצינעא, אבל תראו על מה היו הדיונים פעם...)
הוא מדבר על הגברים.לא רלוונטי. אז הבנות היו מתחתנות בגיל 12...
באותה תקופה הם היו מתחתנים בני 16.הוא מדבר על הגברים.
יש משקל מסוים לבחור שנמצא בישיבה חמש וחצי שנים, מהיכרותי הבחורים שמתחילים ועד שישי בישיבה בנויים יותר בלימוד, אבל זה באמת לא משהו שאפשר להוכיח.זה לא שיקול כלל ועיקר.
כי א"כ תתחתן בגיל 50...
כל מי שלא חושב כמו מרנן ורבנן שליט"א הוא רק ניק וקו נייעסלא ידעתי שגדולי ישראל (ר' גרשון אדלשטיין, הרב שטיינמן, הגרח"ק זצוק"ל)
שפרסמו מכתב מפורש לישיבות שאין למנוע את מי שרוצה להתחתן,
נקראים "ניקים וכותבי עלונים"
מה זה קשור?לא רלוונטי. אז הבנות היו מתחתנות בגיל 12...
גם יש משקל שיהיה עוד 10 שנים...יש משקל מסוים לבחור שנמצא בישיבה חמש וחצי שנים,
עוד פעם...צריך גם לזכור שהאברכים בשנה ראשונה [ולפעמים השנה הראשונה מעוברת בעוד כמה חדשים טובים...] הרבה פעמים לומדים פחות טוב, מכמה וכמה סיבות, וישנם כמה כוללים טובים שלא מקבלים בכלל אברכים שנה ראשונה, ובכלל להיות אברך שקוע בלימוד זה יותר מורכב מאשר להיות בחור שקוע בלימוד, א"כ כדאי להגיע יציב לא רק מצד הזוגיות אלא גם מצד ניהול המורכבות של חיי נישואין שיש בהם כ"כ הרבה דברים חדשים, ולהמשיך ללמוד טוב בכולל, וממילא יש כאן שיקול שדומה למה שאמרו חז"ל ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה.
מעניין לעניין ראיתי שבשו"ת שואל ומשיב נשאל על גזירה שגזרו הגויים לישא אשה רק מגיל 20 האם מחוייבים למסור את הנפש או לישא בצנעא. (כמובן שהעלה שיהיה בצינעא, אבל תראו על מה היו הדיונים פעם...)
במציאות של אז היה מי מגדולי ישראל שהורה לינשא מאוחר ?
ומעשה היה בבחור בן 19 שראה קרי ביום כיפור ופנה לקו ההלכה הספרדי הרב שם לאחר ששאל אותו וחקר אותו על עצמו אמר לו שהוא צריך להתחתן. הבחור לא התחתן כיוון שבישיבה לא עודדו אותו לזה ולא יחסו לזה חשיבות ובאותה שנה נפל נפילה רוחנית לאחר שנים השתקם והקים בת נאמןבזמנו היה איזה בחור צעיר שלא היה כ"כ שקוע בתורה ורצה להתחתן בגיל 19 בערך ואביו התנגד והלכנו להתייעץ עם המשגיח הרב וולבה זצ"ל אמר לו הרב אם אתה מתחתן עכשיו אתה רוצח! ומה היה?! כמובן הבחור לא הקשיב לרב התחתן ונולדו לו 2 ילדים וביתו קרס לו על ראשו בגירושין מכוערים ומלחמות עולם ו2 הילדים יתומים בחיי הוריהם.
הלואי שנוכל לחזור לאותה תקופהאם אתה כל כך רוצה להפסיק לנסוע במכוניות ולהתחיל לרכב על חמורים, להפסיק להשתמש בחשמל ולחזור לתקופת האבן לא אמנע ממך.
לא, כמדומני.במציאות של אז היה מי מגדולי ישראל שהורה לינשא מאוחר ?
גם תלמידי הרב שך לא נוהגים כך כי השתנו הדורות..
ומה יעשה יהודי כמו הגר"י עדס או הגר"א סאלים או הגר"ב פנחסי שרואים בעצמם תלמידי הרב שך [לכל הפחות בנושא הנהגת בן ישיבה] שדעתו היתה להנשא מאוחר [ובזה הם לא שונים מהגר"ב ויסבקר,
יש הבדל, בחור בועד שישי או סוף ועד חמישי הוא בשיא הפריחה שלו שמתאימה לישיבה, אחר כך הוא כבר מבוגר והוא פחות שייך, מה שנהוג לקרוא היום "מתייבש" [מעין מה שקורה לצערנו ללא מעט אברכים שאין להם משרה ומגיעים לגיל ארבעים], ולכן להשלים חמש שנים ועוד, זה משהו שהוא מועיל, להתחיל שנה שמינית ותשיעית לרוב זה כבר מזיק, באמצע - זה מאוד תלוי מי הישיבה ומי הבחור וכו'.גם יש משקל שיהיה עוד 10 שנים...
אבל בגלל משקלים כאלה או אחרים אנחנו לא יכולים להורות נגד חז"ל, ובפרט שהבחור רוצה להתחתן.
עוד פעם...
"השנה הראשונה" תגיע בכל מקרה גם אם תתחתן בגיל 30.
מי מפריע לך? בהצלחה.הלואי שנוכל לחזור לאותה תקופה
ולצערנו ראשי הישיבה נמשכו אחרי הגזירה שקשה משל פרעה...גזירה שגזרו הגויים
נראה לי אסור לרכב על חמורים בכביש...מי מפריע לך? בהצלחה.